Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Ja, maar de combi 102-103 reed 2x/uur, en 102 (met overstap) is slechts 1x/uur.
Gelet op de argumentatie bij lijn 206 had ik eerder een versnelling dan schrappen van de 103 verwacht...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Alleen reed lijn 103 in de praktijk ook al vaker niet dan wel. Momenteel rijdt ie volgens mij ook niet, ook al zeggen de reisplanners van wel.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 103 heeft zowat de hele coronapandemie niet gereden. Nogal logisch dus dat die weinig gebruikt wordt en derhalve opgeheven wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Over Barneveld gesproken: het wordt in Harderwijk straks wel verwarrend als er zowel een 147 (oude 205) en een 104 richting Barneveld gaat. Was misschien duidelijker geweest als de 147 een snelRRReis lijn was geworden.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Wat is daar verwarrend aan? Gebeurt wel vaker toch? Vanuit Almere Centrum heb je lijn M2 en M7 naar Oostvaarders; vanuit Haarlem gaan in de spits drie lijnen naar Amsterdam Bijlmer.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

En nu gaat er toch ook al een 205 en 104 naar Barneveld?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Ja, daar verandert dus niets aan komend jaar. Per eind 2023 worden dat de 104 en 147.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: di 11 okt 2022, 12:23 En nu gaat er toch ook al een 205 en 104 naar Barneveld?
Staat er niet op het display dat deze doorrijdt als 105?
Milco schreef: di 11 okt 2022, 10:34 Wat is daar verwarrend aan? Gebeurt wel vaker toch? Vanuit Almere Centrum heb je lijn M2 en M7 naar Oostvaarders; vanuit Haarlem gaan in de spits drie lijnen naar Amsterdam Bijlmer.
daar zijn de "via"s anders. Dat is natuurlijk ook al een goede verbetering om de lijnen te onderscheiden.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Vraag me toch af, hoe de 147 gaat aansluiten in Harderwijk.
De belangrijkste overstap vanuit Dronten is v/n Amersfoort, dus dan zou a/v rond .13/.43 goed uitkomen.
Vanuit Barneveld is de belangrijkste overstap juist v/n Zwolle, dan zou a/v rond .28/.58 goed uitkomen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Volgens mij kun je de lijnen 104 en 205 prima onderscheiden door naar het lijnnummer te kijken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Ik heb geen onderschrift
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Met de huidige lijn 205 ga je dwars door elk dorp heen Ermelo, Putten en Voorthuizen, wat mij betreft alles behalve “snel”.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Lijnen 104 en 205 (147) hebben behalve de eindpunten geen raakvlakken. De 104 rijdt via onder andere Elspeet, Uddel en Kootwijkerbroek. De andere route via Ermelo, Putten en Voorthuizen. Daar kan met juiste via-bestemmingen bijna geen verwarring ontstaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 14:58 147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Het blijft nog een jaartje 105; de 147 wordt immers pas per december 2023 verlengd. En zoals aangegeven rijdt de 205 dwars door diverse plaatsen heen, in tegenstelling tot de 159 die straks als 216 hooguit een stukje Zeewolde meepakt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Petert87 schreef: ma 10 okt 2022, 05:50 Ik vraag me dan af of 171 en/of 174 de route van 11 volledig overneemt in Stadshagen inclusief het blokje met de haltes Boormolen, Gorterstraat, Martinelaan en Sportlaan. Of dat ze vanaf halte Breecamp direct naar station Stadshagen gaan
EBS wil de reistijd van lijn 171/174 juist verkorten, een rondje door de Breecamp zorgt juist voor een toename van de reistijd + weinig meerwaarde voor de doorgaande reiziger.

Voor de nieuwe opzet voor lijn 11 heb ik toch zo mijn bedenkingen. Voor reizigers uit de Breecamp betekent het een extra overstap om in het centrum te komen en ‘s avonds en het weekend verliest deze wijk helemaal de bus. Ja ik weet dat er blijft een belbusje ‘rijden’..
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Milco schreef: di 11 okt 2022, 15:27
sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 14:58 147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Het blijft nog een jaartje 105; de 147 wordt immers pas per december 2023 verlengd. En zoals aangegeven rijdt de 205 dwars door diverse plaatsen heen, in tegenstelling tot de 159 die straks als 216 hooguit een stukje Zeewolde meepakt.
De 205 pakt alleen nog een stukje Voorthuizen en Biddinghuizen mee, verder rijdt hij via de snelste autoroute. Doen andere snelRRReis lijnen ook: 210 maakt een grote omweg via Epe en Heerde, 206 rijdt een stuk om Malkenschoten aan te doen, 214 rijdt via Emmeloord en staat daar waarschijnlijk ook nog een tijdje stil voor aansluitingen, 215 rijdt via industrieterrein Zwolsche hoek.
flipje schreef: di 11 okt 2022, 15:35
Petert87 schreef: ma 10 okt 2022, 05:50 Ik vraag me dan af of 171 en/of 174 de route van 11 volledig overneemt in Stadshagen inclusief het blokje met de haltes Boormolen, Gorterstraat, Martinelaan en Sportlaan. Of dat ze vanaf halte Breecamp direct naar station Stadshagen gaan
EBS wil de reistijd van lijn 171/174 juist verkorten, een rondje door de Breecamp zorgt juist voor een toename van de reistijd + weinig meerwaarde voor de doorgaande reiziger.

Voor de nieuwe opzet voor lijn 11 heb ik toch zo mijn bedenkingen. Voor reizigers uit de Breecamp betekent het een extra overstap om in het centrum te komen en ‘s avonds en het weekend verliest deze wijk helemaal de bus. Ja ik weet dat er blijft een belbusje ‘rijden’..
In die zin is lijn 71 als basislijn in Stadshagen i.p.v. 171/174, zoals in het ontwikkelplan staat, waarschijnlijk een betere optie.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 11 okt 2022, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Het zal met de totale route te maken hebben gok ik: lijn 214 rijdt straks grote stukken over N- en A-wegen en dat geldt ook voor de 216 uiteindelijk. De 147 rijdt toch aardig grote stukken door Voorthuizen, Putten, Ermelo, Harderwijk en Biddinghuizen. Ik denk dat het daarmee te maken heeft. Het zijn N-wegen die niet lekker doorrijden in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Vogelweg tussen Almere en Zeewolde.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Petert87 »

sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 14:58 147 bedoel je dan, neem ik aan.
Het kan wel, maar het neemt niet de vraag weg waarom er geen snelRRReis etiket aan wordt gehangen.
Tussen Zeewolde en Almere heb je ook een snelle route (nu 159, straks 216) en een langzame route (160) waarbij de snelle route onder snelRRReis valt.
Voor het etiket snelRRReis moet de gemiddelde snelheid op een bepaalde hoogte liggen en dat ligt deze 147 naar Barneveld dus niet. Vandaar dat het geen snelRRReis is geworden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vermoed dat de 71 niet door stadshagen gaat door rijtijden. Je hebt een mooie aansluiting op de trein in Zwolle dan en een korte kering in Emmeloord of koppeling op 146/77. Met deze koppeling heb je ook vanuit die regios naar dat industrieterrein tussen Marknisse en Emmeloord een verbinding.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Statler Rail »

SuperGhost schreef: za 08 okt 2022, 13:28 Wat ik nogal opmerkelijk vindt:
• - 214 Steenwijk - Emmeloord en Emmeloord –
Lelystad * 2024
* Steenwijk – Emmeloord – Lelystad wordt gere-
den onder één lijnnummer 214, zodat voor reizi-
gers direct duidelijk is dat zij kunnen blijven zitten
in de bus van bijvoorbeeld Marknesse tot Lely-
stad.

Maak er dan gewoon ook op papier één lijn van als ze op elkaar door rijden en niet twee verschillende lijnen met hetzelfde nummer. :')
Dat mocht niet één lijn zijn. Tijdens de aanbesteding heeft de concessieverlener in een Nota van Inlichtingen gezegd dat wanneer je twee verschillen lijnen (A-lijn aan B-lijn of B- aan C etc) tot één lijn koppelt, het hele traject op de minimumfrequenties van de belangrijkste lijn gereden moet worden. Dus voor Lelystad - Steenwijk zou je dan helemaal tot Steenwijk conform de minimumeisen voor Lelystad - Emmeloord moeten rijden (7 dagen per week tot ´s avonds laat, spits 2x/uur), wat niet erg realistisch is. Door het op papier als twee lijnen verschillende lijnen te houden, is het toch mogelijk om slechts een deel van de ritten Lelystad - Emmeloord naar Marknesse en Steenwijk door te laten rijden. Maar dan dus als "doorgaand materieel" en niet als "doorgaande lijn". Voor de duidelijkheid naar de reiziger is gewoon één lijnnummer natuurlijk logischer.
sirvinniei schreef: di 11 okt 2022, 15:56
flipje schreef: di 11 okt 2022, 15:35
Petert87 schreef: ma 10 okt 2022, 05:50 Ik vraag me dan af of 171 en/of 174 de route van 11 volledig overneemt in Stadshagen inclusief het blokje met de haltes Boormolen, Gorterstraat, Martinelaan en Sportlaan. Of dat ze vanaf halte Breecamp direct naar station Stadshagen gaan
EBS wil de reistijd van lijn 171/174 juist verkorten, een rondje door de Breecamp zorgt juist voor een toename van de reistijd + weinig meerwaarde voor de doorgaande reiziger.

Voor de nieuwe opzet voor lijn 11 heb ik toch zo mijn bedenkingen. Voor reizigers uit de Breecamp betekent het een extra overstap om in het centrum te komen en ‘s avonds en het weekend verliest deze wijk helemaal de bus. Ja ik weet dat er blijft een belbusje ‘rijden’..
In die zin is lijn 71 als basislijn in Stadshagen i.p.v. 171/174, zoals in het ontwikkelplan staat, waarschijnlijk een betere optie.
Qua netwerkopzet zou het natuurlijk veel logischer zijn als basislijn 71 de hele dag via Stadshagen rijdt, zodat je altijd een verbinding tussen Stadshagen en Hasselt (en verder) hebt. En dan daar bovenop in de brede spits sneldiensten 171 en 174 via de snellere route via de Hasselterweg. Maar dat was in deze aanbesteding niet mogelijk, omdat lijn 71 een A-lijn is en daarvan lag de route vast. In de toekomst zou dat volgens mij echter een logische wijziging zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Is het PvE dan niet limiterend? Regelmatig kunnen bepaaldr koppeling nut hebben voor klanten.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Dat gaat niet gebeuren vermoed ik. In de huidige opzet gaat lijn 171 direct na halte Blaloweg rechtsaf de Rietenweg op richting station om tijd terug te winnen. Hierbij worden het centrum en halte Katerdijk (Deltion) overgeslagen. Volgens Google Maps ben je tussen de halte Breecamp en halte Blaloweg 3 minuten (in het gunstigste geval) langer onderweg door het ommetje door Stadshagen.
Dat betekend voor reizigers die (met als dit lijn 71 was) vanuit bijvoorbeeld Marknesse naar het Deltion/centrum moeten nog langer in de bus zullen zitten, of over zullen moeten stappen om op hun bestemming te komen.

Wat ik nog steeds een missing link vind in het Zwolse busnet, is een rechtstreekse bus van het station naar de Marslanden. In het slechtste geval een je lopend sneller op je bestemming dan met het OV. Terwijl er wel grote werkgevers zitten zoals PostNL, AH en de P.I.
Wat mij betreft een gemiste kans.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

als een spitslijn Station - Marslanden - Winkelcentrum Zuid?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Als ik de 214 in Emmeloord moest doorkoppelen, zou ik liever de 71 versnellen (niet meer door Kraggenburg en Sint Jansklooster), zodat de 214 in Emmeloord kan doorrijden naar Marknesse, Vollenhove en Zwolle. Dan heb je ongeveer een gelijke frequentie en kun je één lijnnummer hanteren.
En wellicht levert Vollenhove meer doorgaande reizigers op dan Blokzijl :).
Sint Jansklooster kun je dan met de 171 bedienen. Voor Kraggenburg zou je bijv. een buurtbus Vollenhove - Kraggenburg - Ens - Kampen kunnen rijden.
Statler Rail schreef: di 11 okt 2022, 22:54 Dat mocht niet één lijn zijn. Tijdens de aanbesteding heeft de concessieverlener in een Nota van Inlichtingen gezegd dat wanneer je twee verschillen lijnen (A-lijn aan B-lijn of B- aan C etc) tot één lijn koppelt, het hele traject op de minimumfrequenties van de belangrijkste lijn gereden moet worden.
Aha, dat verklaart dan ook waarom achter Dedemsvaart de 129 als los lijntje niet naar Zwolle doorrijdt...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef: di 11 okt 2022, 22:54 Dat mocht niet één lijn zijn. Tijdens de aanbesteding heeft de concessieverlener in een Nota van Inlichtingen gezegd dat wanneer je twee verschillen lijnen (A-lijn aan B-lijn of B- aan C etc) tot één lijn koppelt, het hele traject op de minimumfrequenties van de belangrijkste lijn gereden moet worden. Dus voor Lelystad - Steenwijk zou je dan helemaal tot Steenwijk conform de minimumeisen voor Lelystad - Emmeloord moeten rijden (7 dagen per week tot ´s avonds laat, spits 2x/uur), wat niet erg realistisch is.
Bedankt voor de uitleg.
Toch vind ik het raar dat Emmeloord - Steenwijk niet dagelijks (of in elk geval op zaterdag) bediend wordt. Het lijkt me wel een verbinding met potentie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten