Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door huibf »

Ik zie de productformule Reserveer RRReis of Haltetaxi RRReiis Gelderland niet tegen als flexvervoer productformule.
Beide zijn toch hetzelde ?

Zijn ALLE halten in Gelderland ook opstaphalten?
Ik lees ook dat enkele Duitse stations te bereiken zijn met dit OVtype.

https://haltetaxi.rrreis.nl/

EDIT: Ik zie nu dat beide producten verschiilend zijn. ReserveerReis is een vaste lijndienst die rijdt na reservatie en de HaltetaxiRRReis is flexibel en rijdt na reservatie. Wel goed dat 9292ov.nl een banner toont dat je een reis kan maken met HaltetaxiRRReis.

Haltetaxi Zeeland is dan net weer een productformule die juist rijdt op een vast traject na reservatie. Eigenlijk meer overeenkomstig met ReserveerRRReis
Laatst gewijzigd door huibf op zo 09 apr 2023, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

ReserveerRRReis en HaltetaxiRRReis zijn niet hetzelfde. De eerste is feitelijk gewoon wat vroeger "belbus" zou heten en rijdt volgens een dienstregeling en vaste route op lijnen waar weinig vraag is.
HaltetaxiRRReis is daarentegen een vorm van flexvervoer wat juist rijdt waar het OV niet rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Vraagje: op de Zwolse stadsdienst lijkt het materieel wel eens gewoon door te rijden op een volgende lijn, terwijl de bus van lijnnummer moet wisselen. Waarom is hier voor gekozen? Zo zijn dacht ik de 8 en 11 aan elkaar gekoppeld qua materieel.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door marvinkok »

Meerdere redenen.
Het kan efficiënter (minder stilstand) zijn
je kunt een afwisselender pakket maken voor de chauffeur (ipv 4x dezelfde lijn 2x2)
Reizigersgemak. In Enschede bijvoorbeeeld zijn meerdere lijnen doorgekoppeld over het Centraal Station zodat reizigers van Noord naar zuid (of Oost-west etc) kunnen zonder overstappen
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Klopt. Maar in Zwolle hebben de lijnen aparte nummers, ondanks de doorkoppeling. Dan krijg je in de reisplanner een overstap terwijl je in de bus kunt blijven zitten. Dat bedoel ik meer. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door nvdw »

Het zou kunnen als die koppeling 'over het station heen' een vaste is, maar als ik er willekeurig een paar omlopen op na sla (dank u, busposities) heb ik het vermoeden dat dat niet het geval is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ZO6176 »

Je bent als vervoerder natuurlijk wel je flexibiliteit kwijt als je 1 lijnnummer gebruikt. Ik kan me in Eindhoven herinneren dat bepaalde lijnen in de stillere uren dan nog wel doorrijden in 1 richting maar terug verplicht overstappen en kwartier wachten.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MetroRET »

Zoiets gebeurt volgens mij ook in Zaandam bij CXX.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Verplichte overstappen binnen een lijnnummer is Arriva in Limburg ook heel goed in. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door huibf »

VIRM schreef: di 11 apr 2023, 13:38 Klopt. Maar in Zwolle hebben de lijnen aparte nummers, ondanks de doorkoppeling. Dan krijg je in de reisplanner een overstap terwijl je in de bus kunt blijven zitten. Dat bedoel ik meer. :)
Dat is in Eindhoven ook. De koppeling zijn wel repeterend op dezelfde tijd, maar niet repeterend de hele dag door. Dus bijvoorbeeld dagelijk om 10.00 van lijn 2 > 4. Maar een kwartier later om 10.15 lijn 2 > 400 en om 10.30 lijn 2 > 405. Maar dat wel repeterend dagelijks.
Naar mijn mening hoort het te zijn zoals in Eindhoven. Ik vind 1 lijnnummer op het station verwarrend voor totaal 2 verschiilende bestemmingen.
In Eindhoven had je ooit 4 lijnen 4....
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ZO6176 »

Het antwoord wat ik ga geven past niet specifiek in dit topic maar het zou fijn zijn als de koppelingen bekend zijn bij de routeplanners en ook in de bus. Dat je bij de eindbestemming te zien krijgt dat bus verder rijdt als lijn x.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DDietzen »

Ten tijde van Keolis in IJssel-Vecht was dat ook het geval, bij nadering van het station (in ieder geval in Apeldoorn) werd aangegeven op de schermen als welke lijn deze bus verder zou rijden.

Of EBS dat ook doet durf ik niet te zeggen; ik heb in tientallen ritten slechts één keer in een bus gezeten die überhaupt iets van reisinformatie had (en over de juistheid van die info zal ik maar niet beginnen) :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Hainje »

huibf schreef: di 11 apr 2023, 18:25 In Eindhoven had je ooit 4 lijnen 4....
Dat is dan ook weer het andere uiterste.
Verder vind ik er weinig mis mee met dat het centraal station slechts een tussenhalte is op een lijn.
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ZO6176 »

En 5 lijnen 8.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Zoals al eerder gesteld is kan dit meerdere oorzaken hebben:
In Almelo zijn er 3 oorzaken te vinden in dezelfde koppelingen:
De lijnen zijn in een vast patroon gekoppeld om te allen tijde een verbinding vanuit de Schelfhorst met het ziekenhuis te hebben (eis van de gemeente Almelo)
De lijnen 22-24-26-83 zijn zodanig gekoppeld zodat je iedere 2,5 uur 10 minuten speling hebt (als je terugkomt van lijn 83) om even de benen te strekken of voor toiletbezoek (eis in de CAO waarvoor we in 2018 hebben gestaakt)
Het zorgt voor meer variatie als je stadsdienst moet rijden.

Het is softwarematig lastig en/of te duur om dit in de systemen te zetten. Bij OV-info zie je soms wel en soms niet gebeuren. Ik weet dat bij het systeem van Syntus je wel vaste doorkoppelingen tonen op de bestemmingsfilm, maar wisselende (zoals in Hengelo waarbij de ene keer de bus als lijn 11 door gaat en de andere keer als lijn 53) is dat te arbeidsintensief omdat dan elke rit apart opgeslagen moet worden.
Volgens mij is het nog niet mogelijk dat de systemen automatisch kijken naar de volgende rit

Maar de basis oorzaak van de lijnkoppelingen is de efficiency, maar het helpt ook voor de broodnodige variatie en om op tijd je pauzes te kunnen hebben.

Sorry voor het Twentse voorbeeld, maar die ken ik uit mijn hoofd.
When you're tired of London, you're tired of life
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Hainje schreef: di 11 apr 2023, 21:48
huibf schreef: di 11 apr 2023, 18:25 In Eindhoven had je ooit 4 lijnen 4....
Dat is dan ook weer het andere uiterste.
Verder vind ik er weinig mis mee met dat het centraal station slechts een tussenhalte is op een lijn.
Een centraal station als tussenhalte heeft voor- en nadelen voor de reiziger: rechtstreekse verbindingen zijn duidelijker, maar de onoplettende reiziger stapt een bus in die de verkeerde kant op gaat. Ik merk dat OVinfo de doorkoppelingen overigens niet consequent toont.
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door huibf »

De vraag is of er nu zoveel mensen van een rechtstreekse verbingen over het station hebben. En welke lijnen koppel je dan door. Uiteindelijk is het een paar % wat er baat bij heeft.

Enfin we dwalen af..
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Je moet hier inderdaad vaak denken aan de bediening van het centrum of een ziekenhuis.
When you're tired of London, you're tired of life
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Roeland schreef: wo 12 apr 2023, 13:32 In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
Toch ging/gaat lijn 6/8 vaak over in lijn 2/4
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Maar daar heb je als reiziger alleen wat aan, wanneer dat tevoren duidelijk is.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

cassie127 schreef: do 13 apr 2023, 10:22
Roeland schreef: wo 12 apr 2023, 13:32 In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
Toch ging/gaat lijn 6/8 vaak over in lijn 2/4
Dit heeft dan vaak te maken met efficiency en variatie.
Bij efficiency moet je dan denken aan dat de combinatie heel mooi in een strakke omloop valt om een eenduidige vertrekpatroon te krijgen (ene ronde 20 minuten, andere ronde 40 minuten kom je op een mooie 60 minuten omloop)
When you're tired of London, you're tired of life
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

De nieuwe routes in Urk zijn op deze link te vinden: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -en-kampen

Valt me op dat er fors gesneden wordt in haltes en hoop dat die nieuwe lijnen toch gekoppeld worden aan de huidige lijn.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door teun »

In het vervoerplan werd wel over een doorkoppeling gesproken, maar inderdaad, er vervallen echt onnodig veel haltes is ook mijn indruk. Dit kan onmogelijk een snellere route zijn dan gewoon via de haltes Winkelcentrum en Ransuil maar ja, anders gaat die nieuwe OV-hub natuurlijk nooit volk uit de wijk trekken.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Buzjevur »

gkw1969 schreef: do 13 apr 2023, 12:24
cassie127 schreef: do 13 apr 2023, 10:22
Roeland schreef: wo 12 apr 2023, 13:32 In Zwolle zullen er niet zo heel veel reisrelaties "over het station heen" zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat er vraag is naar een rechtstreekse verbinding tussen Zwolle-zuid (lijn 6 en 8) en het Centrum.
Toch ging/gaat lijn 6/8 vaak over in lijn 2/4
Dit heeft dan vaak te maken met efficiency en variatie.
Bij efficiency moet je dan denken aan dat de combinatie heel mooi in een strakke omloop valt om een eenduidige vertrekpatroon te krijgen (ene ronde 20 minuten, andere ronde 40 minuten kom je op een mooie 60 minuten omloop)
Dit waren in het verleden doorgaande lijnen: 4 Ittersum - NS - Diezerpoort en 5 Ittersummerbroek - NS - Aalanden. Daarnaast had je 2 Assendorp - NS - Holtenbroek.

De 2 en 5 zijn aan elkaar geplakt door het stukje route over de Middelweg en de routes in Zuid zijn gecombineerd tot één route. Daarbij was hernummering het duidelijkst.

Persoonlijk vond ik de combinatie van de oude lijn 4 en 5 een stuk beter te rijden dan de tegenwoordige route. En de oude route Holtenbroek was, zeker met geleed, één van mijn favoriete stadsritten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten