Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Tom024 »

Twee berichten samengevoegd.
OVuser76
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:18

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door OVuser76 »

Bijzondere keuzes van EBS in de Noordoostpolder, goede en minder geslaagde denk ik. Het dorp Luttelgeest wordt hiermee het enige dorp in de Noordoostpolder dat niet meer bediend wordt door een vaste buslijn. Het contrast met Kraggenburg is wel heel groot, terwijl dat dorp niet veel groter is en lijn 71 hiervoor een omweg rijdt. Vermoedelijk het gevolg van eisen van de provincie, maar ik vraag me af of het aantal reizigers dit rechtvaardigt. De snelle rechtstreekse bus tussen Emmeloord en Kuinre is een flinke verbetering, maar jammer dat deze lijn niet een aantal ritten naar Oldemarkt rijdt in de spits.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Past dat wel om door naar Oldemarkt te rijden in de omloop?

Daarnaast mogen A-lijnen die niet benoemd waren als potentiele aanpassingen (Urk naar Lelystad of de bundel Zwolle-Apeldoorn) niet worden aangepast anders dan de geboden frequentie indien meer dan 2x/uur overdag en uursdienst in de avonduren.
OVuser76
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:18

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door OVuser76 »

CamilleKreemers schreef: wo 19 okt 2022, 07:11 Past dat wel om door naar Oldemarkt te rijden in de omloop?

Daarnaast mogen A-lijnen die niet benoemd waren als potentiele aanpassingen (Urk naar Lelystad of de bundel Zwolle-Apeldoorn) niet worden aangepast anders dan de geboden frequentie indien meer dan 2x/uur overdag en uursdienst in de avonduren.
Ik weet niet wat de omlopen worden, in de huidige dienstregeling past heen en terug naar Kuinre ook niet aansluitend op de lijn 146. Dan zou juist Oldemarkt wel passen.

Ik weet dat er eisen aan de A-lijnen zijn gesteld, maar die lijken nu juist een rem te zetten op het verder ontwikkelen van het lijnennet. EBS geeft wel ontwikkelrichtingen aan voor de toekomst.
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Petert87 »

OVuser76 schreef: di 18 okt 2022, 23:15 Bijzondere keuzes van EBS in de Noordoostpolder, goede en minder geslaagde denk ik. Het dorp Luttelgeest wordt hiermee het enige dorp in de Noordoostpolder dat niet meer bediend wordt door een vaste buslijn. Het contrast met Kraggenburg is wel heel groot, terwijl dat dorp niet veel groter is en lijn 71 hiervoor een omweg rijdt. Vermoedelijk het gevolg van eisen van de provincie, maar ik vraag me af of het aantal reizigers dit rechtvaardigt. De snelle rechtstreekse bus tussen Emmeloord en Kuinre is een flinke verbetering, maar jammer dat deze lijn niet een aantal ritten naar Oldemarkt rijdt in de spits.
Het grootste gros van de passagiers voor het traject Marknesse-Oldemarkt is voor het AZC Luttelgeest. Die blijft bediend worden met het verlengen van 146 naar Kuinre. Het drukste gedeelde van deze lijn is veelal ook (in de spits) Oldemarkt-Steenwijk alsmede de overstap in De Blesse voor scholieren naar Wolvega. Een aantal moet in de spits aansluiting heb en op 70 naar Giethoorn om aldaar te werken.

Lijn 71 is een A-lijn en daar mocht, volgens mij, niets aan veranderd worden. En moet dus blijven rijden via Kraggenburg (en St. Jansklooster/Heetveld). Daarentegen gaat lijn 171 ook de hele dag rijden. Dus in principe de sneldienst van Vollenhove naar Zwolle.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Jonkervoort »

Dat laat echter wel één belangrijke groep reizigers buiten beschouwing: scholieren van/naar Emmeloord. Ik heb best wat met de 76 gereisd, doorgaans van Steenwijk naar Blesdijke, maar ook een paar keer vanuit Emmeloord/Marknesse. De spitsritten vanuit Emmeloord hebben ook best wat reizigers die verder gaan dan Kuinre. Dat waren er ook best wel vaak meer dan 8. Dus tenzij er een goede aansluiting komt tussen lijn 70 (Oldemarkt-tak) en 214, zou dat voor problemen kunnen gaan zorgen.

Sowieso heb ik ooit aan de hand van oude bezettingscijfers van lijn 76 van Connexxion wel eens gekeken of op (een deel van) de route een buurtbus ingezet zou kunnen worden, maar de uitkomst was dat iedere rit ergens wel een gemiddelde bezetting van boven de 4 had. Dus ik vraag me ten zeerste af of er daadwerkelijk bespaard gaat worden met ReserveerRrreis, of dat in de praktijk vrijwel alle ritten toch moeten rijden. Dezelfde vraag gaat op bij lijn 170: die heeft volgens de cijfers die CBS noemt gemiddeld bijna 3 reizigers per rit.

Een dergelijke fout heeft Connexxion ook al eens gemaakt met AmstelFlex (omgeving Rijssenhout), waar toen het reserveersysteem uiteindelijk dúúrder bleek.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Het materiaal dat per december overgaat naar EBS:
- 234 BYD’s
- 8 Capacity’s

Er blijven 25 BYD’s (pantodown) bij Keolis.
Er komen +/- 40 Volkswagen Crafter busjes voor de buurtbuslijnen.
Vanaf volgend jaar december stromen er een 30tal Ebusco 3.0 in.
De 9 meter BYD’s komen op de stad in Lelystad te rijden.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door busfanNL »

Een deel van die Crafter busjes gaan bij Noot rijden, die worden onderaannemer voor de reserveerRRReis lijnen. Een deel van het personeel van Munckhof zal overgaan naar Noot.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Fijn dat Noot weer terugkeert in het gebied, was natuurlijk te verwachten. Ook fijn dat het personeel dat wel voor het OV wil rijden wordt overgenomen. Het zal de betrouwbaarheid ten goede komen, iets wat Munckhof afgelopen maanden behoorlijk heeft verpest.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DPDelft »

flipje schreef: wo 26 okt 2022, 10:21 Het materiaal dat per december overgaat naar EBS:
- 234 BYD’s
- 8 Capacity’s

Er blijven 25 BYD’s (pantodown) bij Keolis.
Er komen +/- 40 Volkswagen Crafter busjes voor de buurtbuslijnen.
Vanaf volgend jaar december stromen er een 30tal Ebusco 3.0 in.
De 9 meter BYD’s komen op de stad in Lelystad te rijden.
Heb je hier ook een bron van beschikbaar? Of is het alleen nog interne informatie?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Matt5154 »

Is het wel bekend welke BYD's wagens blijven bij Keolis?
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

DPDelft schreef: wo 26 okt 2022, 17:34 Heb je hier ook een bron van beschikbaar? Of is het alleen nog interne informatie?
Info is afkomstig uit de nieuwsbrief van EBS.
Matt5154 schreef: wo 26 okt 2022, 17:36 Is het wel bekend welke BYD's wagens blijven bij Keolis?
Nee er worden willekeurig wagens uitgekozen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

De nieuwsbrieven staan hier.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

flipje schreef: wo 26 okt 2022, 20:39
Matt5154 schreef: wo 26 okt 2022, 17:36 Is het wel bekend welke BYD's wagens blijven bij Keolis?
Nee er worden willekeurig wagens uitgekozen.
Mag EBS zelf kiezen of bepaalt Keolis welke bussen het wil houden?
Daarnaast: hoe wordt er gekozen? Welke criteria spelen een rol?

Kan het dan ook voorkomen dat beide bedrijven per se bus 2088 willen en bus 2131 niet willen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

flipje schreef: wo 26 okt 2022, 20:39
Matt5154 schreef: wo 26 okt 2022, 17:36 Is het wel bekend welke BYD's wagens blijven bij Keolis?
Nee er worden willekeurig wagens uitgekozen.
Willekeurig uit de nummers waarin geen brandblusser is leeggespoten ja. Die wil EBS niet hebben namelijk omdat BYD daarvan de garantie ingetrokken heeft.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom dat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Poederblussers en elektronica gaan doorgaans slecht samen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Het is gebruikelijk dat de overnemende partij bepaald wat ze overnemen. Maar hierover zijn vast en zeker wel afspraken gemaakt.
When you're tired of London, you're tired of life
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door htm_tram »

busfanNL schreef: wo 13 apr 2022, 22:51 Ik lees in dit topic erg veel negativiteit over EBS. Dat doet me wel wat, daarom voel ik me ook geroepen om te reageren en het even op te nemen voor mijn indirecte ex werkgever.

Ik heb via een onderaannemer een aantal maanden voor EBS gewerkt en ik heb dit als zeer prettig ervaren. Ja die lijnfilms blijven weleens hangen, dat was bij ons op de toentertijd ook zo, maar dat probleem is binnenkort verholpen omdat de kapsch apparatuur allemaal vervangen wordt door de IVU (zoals in Haaglanden) en die werkt perfect. Dit deed ook echt niks af aan hoe verbonden ik me voelde met het bedrijf, en wat ik van collega's weet zijn die ook best blij met EBS. De pinkassa heb ik echt geen problemen mee ervaren, dat is hetzelfde als bij b.v. Qbuzz.

Ik voelde me door EBS erg gezien, ook al was het op papier niet mijn werkgever en dat is best bijzonder want dat zegt veel over de persoonlijke sfeer. Het contact was goed en de communicatie gewoon professioneel, dus de term houwtje touwtje bedrijf snap ik niet helemaal. Ik gun het EBS enorm dat ze dit gewonnen hebben en ik heb er alle vertrouwen in dat ze er iets van gaan maken, ze hebben daar prima vervoerkundigen.

Ik kan best tegen alles wat er gezegd wordt hoor, ik ben zeker niet kleinzerig, maar ik wilde ook even de andere kant laten horen als ex medewerker omdat ik er persoonlijk een hele fijne tijd heb gehad. ;)
Ik moest even wachten met reageren om bepaalde dingen af te sluiten. Allereerst fijn dat jij als 1 van de weinige wel een soort van positief gevoel voelt bij dat bedrijf. Ik neem aan dat je in VRP of WL hebt gereden? Ik ken namelijk geen enkele collega in HGL die een positief gevoel voelt of heeft gevoelt bij dat bedrijf. In ieder geval bij het rijdend personeel. Misschien wat figuren op bepaalde functies die nooit buiten komen? Het medewerkers betrokkenheid onderzoek bevestigd in ieder geval dat het niet positief is.

- De vervoerskundigen liegen tegen de chauffeurs, lopen weg als je de papieren kan laten zien dat ze niet helemaal de waarheid vertellen. Ze luisteren niet naar vragen of klachten van chauffeurs over lijnen, rijtijden en omleidingen. (ook als je via de regie of de teammanager contact zoekt.)

- Een aantal medewerkers van de regie (niet allemaal) hebben geen verstand van zaken, kunnen de situaties niet inschatten en reageren soms onbeschoft als ze in stress situaties zitten. (als het een keer druk is bij de cvl of als de communicatie apparatuur weer eens niet werkt en daardoor de verkeerde conclusie trekken)

- Aan terugkoppeling richting chauffeurs doen ze ook niet.

- Dat bedrijf is ook goed om altijd met het vingertje te wijzen naar de wegbeheerder, gemeente, leverancier van de bussen, de leverancier van de boordcomputer, de software waar de diensten en rijtijden ingepland worden. Ze kijken nooit naar het bedrijf zelf.

- Dan heb je nog de noodoproep die niet beantwoord worden, of dat je bij de noodoproep een voice-mail bandje mag inspreken die na een kwartier de verbinding verbreekt omdat het bandje vol is.

- En in geval van een traumatische gebeurtenis (getuige dodelijke aanrijding in Leiden met dat jonge meisje van 7 jaar) op de bus tijdens diensttijd kan je een dikke middelvinger krijgen van het bedrijf. Je moet dan gewoon je dienst verder uitrijden zonder opvang, geen professionele hulp, met een verwijsbrief van de huisarts mag je niet naar de bedrijfsarts en als je je ziek meld word dat niet geaccepteerd... Je moet zelf professionele hulp zoeken en je mag zelf de rekening betalen omdat dat bedrijf er niet voor verzekerd is. Ook verdwijnen er opnames tussen bus en regie als het voor het bedrijf niet gunstig uitpakt.
busfanNL schreef: wo 13 apr 2022, 22:51 Ik lees in dit topic erg veel negativiteit over EBS. Dat doet me wel wat, daarom voel ik me ook geroepen om te reageren en het even op te nemen voor mijn indirecte ex werkgever.

Ik kan best tegen alles wat er gezegd wordt hoor, ik ben zeker niet kleinzerig, maar ik wilde ook even de andere kant laten horen als ex medewerker omdat ik er persoonlijk een hele fijne tijd heb gehad. ;)
Maar nogmaals fijn dat in ieder geval 1 iemand wel een fijne tijd gehad heeft. En ik hoop voor alle chauffeurs op de Veluwe dat het daar een stuk beter gaat. Ik leef in ieder geval met de chauffeurs mee...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

https://www.rn7.nl/nieuws/7791247-buspr ... hardnekkig
wordt nog leuk in december
Maar niet alle problemen zijn 1,2,3 opgelost. Zo heeft het merendeel van de bussen de reactie om naar rechts te trekken. Dat probleem is hardnekkig. 'Er zijn meerdere partijen die onderzoek hebben gedaan, maar we krijgen de vinger er nog niet achter', staat in de nieuwsbrief.Even later staat dat' sommige oorzaken en oplossingen snel zijn gevonden', maar 'we moeten erkennen dat sommige problemen taai zijn.'
Een ander probleem is de automatische rolstoelplank. Die plank kan tijdens het rijden naar buiten schuiven en dat is gevaarlijk. Daarom zijn alle automatische planken uitgezet, chauffeurs moeten dat nu handmatig doen.
Ik heb geen onderschrift
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DDietzen »

Goedkoop is duurkoop... :') :') :')
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef: di 01 nov 2022, 12:43 https://www.rn7.nl/nieuws/7791247-buspr ... hardnekkig
wordt nog leuk in december
Misschien heeft EBS wel een beetje gegokt op de mogelijkheid dat ze een deel van die BYD's niet hoeven over te nemen wegens teveel defecten? Dan kunnen ze daar zelf ander materieel voor in de plaats kiezen?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BrengMe »

EBS moet (het grootste deel van) het materieel overnemen, dat is vastgelegd in het PvE en daar hebben ze dus geen keus in. Mochten de bussen niet voor het moment dat ze overgenomen worden door EBS in orde zijn, dan worden de kosten die daar nog door EBS voor moeten worden gemaakt in mindering gebracht in de prijs die EBS voor de bussen aan Keolis moet betalen.

Dus nee, daar heeft EBS niet op gegokt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Sterker nog, vanwege de verplichte overname van de BYD's hebben Arriva en Transdev niet ingeschreven op deze concessie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

EBS, Keolis en Qbuzz hebben zich alleen ingeschreven om gebied te winnen/behouden, niemand had trek in de concessie vanwege de bussen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten