Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door waldo79 »

VIRM schreef: di 12 apr 2022, 22:14
gkw1969 schreef: di 12 apr 2022, 21:54
VIRM schreef: di 12 apr 2022, 21:07
waldo79 schreef: di 12 apr 2022, 20:33
Cas schreef: di 12 apr 2022, 20:05 ...

De discussie is verder redelijk vruchteloos overigens, want wij veranderen niks aan de gunning en EBS is al tijden succesvol in Nederland.
Ik vind het vooral nogal gedram van een enkele forummer hier. Alsof EBS in Nederland politieke onderdrukking in Palestina ondersteunt. Kom op zeg :evil:

Je moet dat kunnen onderscheiden van elkaar. Moralisme ten top -0-


Als je moederbedrijf meewerkt aan het in stand houden van vervoer van en naar illegale nederzettingen, dan is dat onderscheid lastig te maken he.
De medicijnfabrikant Bayer heeft in WWII medicijnen dodelijke injecties moeten ontwikkelen in opdracht van Hitler. Mag 3 maal raden wie ze als proefpersoon hebben gebruikt. En toch blijven we medicijnen van heb slikken.

Verander de wereld, begin bij jezelf
En dit is relevant voor de huidige situatie omdat...?
Laat ik vooropstellen dat ik het waardeer EBS openlijk afstand neemt van de praktijken van Egged, maar dat het dan genoeg moet zijn.

Er zitten grenzen aan tot wat je nagedragen kan worden. Ik kan een kleinkind niet verwijten wat zijn foute opa heeft uitgehaald in de oorlog.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

gkw1969 schreef: di 12 apr 2022, 22:30 Synergie? Bij Keolis?
Tis de naam SYNergie tussen Trein en bUS niet meer waard :')
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DSJM »

Sterkte daar in de concessie IJssel-Vecht met de komst van EBS! In Waterland rijden de elektrische bussen op lijn 316 na 3,5 jaar nog steeds met 'Amsterdam Centraal' op de lijnfilm als ze naar Edam-Volendam rijden. Waterlandse chauffeurs worden momenteel geïnstrueerd om op Amsterdam CS af- en weer aan te melden om dit probleem te omzeilen... behalve na middernacht, dan mag dat niet want anders is de omloop van die dag namelijk niet meer te laden _O- Wat een houwtje-touwtje bedrijf! De pinkassa's zijn ook een fiasco :N Het is elke keer weer een verrassing of er überhaupt afgerekend kan worden en zo ja, of dan de producten wel op de wegwerp chipkaarten geladen kunnen worden. Ze hebben echt totáál geen binding met wat er op de werkvloer speelt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Ik zie lijn 316 toch echt gewoon altijd rijden met “Edam” op de lijnfilm als hij vertrekt uit Amsterdam…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Snap niet zozeer wat ICT-problemen te maken hebben met binding met wat er op de werkvloer speelt.
Ik heb geen onderschrift
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Buzjevur »

Een chauffeur wil gewoon spullen krijgen om zijn werk te doen en niet stuklopen op ICT die mooi verkoopt bij de opdrachtgever maar in de praktijk alleen maar problemen geeft. Daar zit het gevoel van binding.
Kaartjes en een stempel in plaats van slechte printers en onleesbare kaartjes.
Koersrol in plaats van haperende displays.
Ouderwets en ook niet zaligmakend, maar in de praktijk een stuk minder "lastig".
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

aj80 schreef: di 12 apr 2022, 21:57
gkw1969 schreef: di 12 apr 2022, 19:43 Wat gaat Hermes dan laten rijden op de C2, 105, 107, 108, 86, stadsdienst Ede, 231, 43?
Die 107 naar RW vind ik zorgelijk gezien de overstap op Wittenberg en Putten Centrum. Hoe gaan ze die borgen? Tenminste die in Putten was er tijd... bij 1 bedrijf kort verkeer. En straks?
Idem synergy 43 en 109...
Dit is ook mijn zorg. Tegelijkertijd hoop ik dat EBS inziet dat de knoop op De Wittenberg, de aansluiting in Putten Centrum en de nu perfecte overstap op de trein in Putten, reden zijn om deze lijn zo te houden.

Stel dat je op De Wittenberg buiten de knoop vertrekt, dan neemt de animo ook richting Ede fors af. Er is nu een goede overstap met o.a. de 102 (belangrijk voor Fruytier-leerlingen richting Stroe, Harskamp en Otterlo).

Ik zie zo even niet de voordelen van het aanpassen van de tijden. De aansluiting in Otterlo, die al zeer krap was, is praktisch kapot met de haltewijziging van de 105. Wellicht zou dat een voordeel op kunnen leveren.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

DSJM schreef: wo 13 apr 2022, 04:04 Sterkte daar in de concessie IJssel-Vecht met de komst van EBS! In Waterland rijden de elektrische bussen op lijn 316 na 3,5 jaar nog steeds met 'Amsterdam Centraal' op de lijnfilm als ze naar Edam-Volendam rijden. Waterlandse chauffeurs worden momenteel geïnstrueerd om op Amsterdam CS af- en weer aan te melden om dit probleem te omzeilen... behalve na middernacht, dan mag dat niet want anders is de omloop van die dag namelijk niet meer te laden _O- Wat een houwtje-touwtje bedrijf! De pinkassa's zijn ook een fiasco :N Het is elke keer weer een verrassing of er überhaupt afgerekend kan worden en zo ja, of dan de producten wel op de wegwerp chipkaarten geladen kunnen worden. Ze hebben echt totáál geen binding met wat er op de werkvloer speelt.
Wat maakt het uit wat er voor op de bus staat, ze lezen het toch niet. En of het nou een digitale film is of een oude filmrol. Ik heb eens uur stadsdienst gereden in Almelo met Universiteit op de film voordat de eerste passagier mij zei dat er Universiteit op stond.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

DSJM schreef: wo 13 apr 2022, 04:04 Sterkte daar in de concessie IJssel-Vecht met de komst van EBS! <knip> Wat een houwtje-touwtje bedrijf!
Tot nu toe zijn al mijn ervaringen met EBS positief verlopen, zowel in Haaglanden als Voorne-Putten als Waterland.
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een kaartje in de bus heb gekocht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Bij elk bedrijf zijn er wel goede en slechte punten te vinden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Tom024 »

Er is een topic rondom EBS en de situatie in Israël. Daar kan deze discussie verder worden gevoerd. Hier graag ontopic verder over de gunning van deze concessie.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Ik vraag me ook af of EBS de huidige apparatuur (boordcomputer, chipkaartlezers) overneemt of al die bussen moet aanpassen. Dat lijkt me een flinke klus.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het opvallend dat er wordt gesproken van een aanbod dat "bijna" overal in stand blijft.
Hier nog een interessant artikel:
https://www.gld.nl/nieuws/7634957/de-bu ... we-daarvan
Een woordvoerder van de provincie Gelderland laat weten dat op rustige trajecten de bussen mogelijk niet meer op vaste tijdstippen gaan rijden
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

In de zin daarna staat dat ze mogelijk op reservering gaan rijden. Dus een belbus.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Misschien hebben we wel een idee welke ritten/lijndelen zo rustig zijn (< 2 reizigers) dat flex-maken lonend is?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Michael »

ovVeluwe schreef: wo 13 apr 2022, 08:41 Ik vraag me ook af of EBS de huidige apparatuur (boordcomputer, chipkaartlezers) overneemt of al die bussen moet aanpassen. Dat lijkt me een flinke klus.
In de praktijk worden die bussen vaak gewoon aangepast. Is met de overgang van Connexxion naar Utrecht bijvoorbeeld ook gebeurd bij de bussen die mee overgingen naar de nieuwe concessie. Lijkt mij sowieso een stuk efficienter als je binnen het hele bedrijf met hetzelfde systeem werkt. Uitzondering is trouwens toen Veolia Haaglanden overging in Connexxion. Toen werden de boordcomputer en chikaartlezers niet aangepast.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Philip schreef: wo 13 apr 2022, 07:46 Ik zie zo even niet de voordelen van het aanpassen van de tijden. De aansluiting in Otterlo, die al zeer krap was, is praktisch kapot met de haltewijziging van de 105. Wellicht zou dat een voordeel op kunnen leveren.
Lijnen 105 en 108 staan onder Keolis vier minuten stil en achter elkaar in Otterlo. Als er veel overstappers zijn lijkt het mij noet dat EBS daar aanpassingen doorvoert.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef: wo 13 apr 2022, 08:49 Ik vind het opvallend dat er wordt gesproken van een aanbod dat "bijna" overal in stand blijft.
Hier nog een interessant artikel:
https://www.gld.nl/nieuws/7634957/de-bu ... we-daarvan
Een woordvoerder van de provincie Gelderland laat weten dat op rustige trajecten de bussen mogelijk niet meer op vaste tijdstippen gaan rijden
Je moet niet vergeten dat Keolis verplicht volgens inschrijven moest rijden en er nu een heel nieuw bestek is geweest. Hierin is flexibilisering veel nadrukkelijker benoemd door het verlies van reizigers door Corona. We leven in een andere wereld dan 3 jaar geleden
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

ovVeluwe schreef: wo 13 apr 2022, 08:41 Ik vraag me ook af of EBS de huidige apparatuur (boordcomputer, chipkaartlezers) overneemt of al die bussen moet aanpassen. Dat lijkt me een flinke klus.
Die bussen zijn toch al uitgerust met EBS? :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2085690/d ... overijssel
"(...) Wilko Mol, ceo van EBS. Hij zegt dat er straks meer bussen rijden, dat er minder overstapmomenten zijn (...)".

Minder overstapmomenten, dat duidt blijkbaar op meer doorgaande lijnen? Dat betekent wellicht meer doorkoppelingen van (stads)lijnen op de stations van Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
En wellicht ook op de streekdienst. Daar zijn wellicht doorkoppelingen mogelijk zoals:
* lijn 140 rijdt in Lelystad door als 148
* lijn 103 rijdt voortaan vaker naar Barneveld (niet meer overstappen in Voorthuizen)
* lijn 75/76 vaker rechtstreeks naar Emmeloord
* lijn 83 rijdt in Dedemsvaart door als lijn 129
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

ArrivaBas schreef: wo 13 apr 2022, 09:58
Philip schreef: wo 13 apr 2022, 07:46 Ik zie zo even niet de voordelen van het aanpassen van de tijden. De aansluiting in Otterlo, die al zeer krap was, is praktisch kapot met de haltewijziging van de 105. Wellicht zou dat een voordeel op kunnen leveren.
Lijnen 105 en 108 staan onder Keolis vier minuten stil en achter elkaar in Otterlo. Als er veel overstappers zijn lijkt het mij noet dat EBS daar aanpassingen doorvoert.
Ik heb het over de overstap van lijn 107 op lijn 105, maar bedoelde Wekerom i.p.v. Otterlo.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Alle stadsdiensten gaan volgens het artikel minimaal 2x per uur rijden. Betekent dat dat de stadsdienst in Harderwijk weer in ere hersteld wordt?
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Het lijkt mij dat een lijn die nu niet meer rijdt, niet onder "alle stadsdiensten" valt? Maar ik ben inderdaad benieuwd naar hun vervoerplan.
Als ik kijk hoe creatief EBS recent de Purmerendse stadsdienst (die, in tegenstelling tot de R-netlijnen naar Amsterdam zeer matig was bezet) heeft verbeterd, dan ben ik wel (in positieve zin) benieuwd met welke oplossingen EBS komt!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: wo 13 apr 2022, 10:42
ovVeluwe schreef: wo 13 apr 2022, 08:41 Ik vraag me ook af of EBS de huidige apparatuur (boordcomputer, chipkaartlezers) overneemt of al die bussen moet aanpassen. Dat lijkt me een flinke klus.
Die bussen zijn toch al uitgerust met EBS? :lol:
Alleen gebruikt EBS dan weer geen EBS (Init), maar iets dat lijkt op het systeem van CXX geloof ik? Wel een mooie kans om de bussen in Twente te moderniseren door ze daar te gebruiken denk ik.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DSJM »

Milco schreef: wo 13 apr 2022, 05:41 Ik zie lijn 316 toch echt gewoon altijd rijden met “Edam” op de lijnfilm als hij vertrekt uit Amsterdam…
Dan kijk je niet goed. Of je hebt een hele rijke fantasie en ziet alleen wat je wilt zien. Hebben meer mensen last van tegenwoordig.

sirvinniei schreef: wo 13 apr 2022, 06:48 Snap niet zozeer wat ICT-problemen te maken hebben met binding met wat er op de werkvloer speelt.
Ik zal het proberen uit te leggen: dat heeft te maken met de wil om problemen op te lossen die al jarenlang voortduren en allang opgelost hadden kunnen zijn. Problemen waar het personeel al die jaren al mee kampt en die het personeel al jarenlang moet uitleggen/verdedigen naar de passagiers toe. Zie ook de reactie van Buzjevur, die wel snapt waar het over gaat als ik het over binding met de werkvloer heb. Maar ja, die is ook niet voor niks 'buzjevur'.

Buzjevur schreef: wo 13 apr 2022, 07:00 Een chauffeur wil gewoon spullen krijgen om zijn werk te doen en niet stuklopen op ICT die mooi verkoopt bij de opdrachtgever maar in de praktijk alleen maar problemen geeft. Daar zit het gevoel van binding.
Kaartjes en een stempel in plaats van slechte printers en onleesbare kaartjes.
Koersrol in plaats van haperende displays.
Ouderwets en ook niet zaligmakend, maar in de praktijk een stuk minder "lastig".
Precies! Gelukkig iemand die het wel begrijpt _O_

gkw1969 schreef: wo 13 apr 2022, 08:06 Wat maakt het uit wat er voor op de bus staat, ze lezen het toch niet. En of het nou een digitale film is of een oude filmrol. Ik heb eens uur stadsdienst gereden in Almelo met Universiteit op de film voordat de eerste passagier mij zei dat er Universiteit op stond.
Stadsdienst in Almelo is geen toeristenlijn in Waterland. De studenten zijn gewoontedieren, weten aan welke kant van de weg ze op de halte moeten staan en waar die bus heen gaat. De toeristen weten dat niet, raken in de war en hebben uitleg nodig. Elke toerist weer opnieuw, keer op keer, en het is bijzonder vermoeiend als je dat moet uitleggen aan een paar honderd toeristen per dienst :( Die apparatuur moet gewoon werken en volgens mij zijn vervoerders dat ook verplicht volgens bestek, maar de opdrachtgevers hebben ook boter op het hoofd.

Meltrain schreef: wo 13 apr 2022, 08:08 Tot nu toe zijn al mijn ervaringen met EBS positief verlopen, zowel in Haaglanden als Voorne-Putten als Waterland.
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een kaartje in de bus heb gekocht.
Dan zou ik dat maar eens een paar keer gaan doen, vooral in Waterland. Met de andere concessies heb ik geen ervaring, misschien hebben ze daar betere apparatuur of ICT-ers in dienst die hun werk wel verstaan :s
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten