Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 2800
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

... Hooguit wat studentjes uit Loenen en Eerbeek. Het grootste deel zal niet over Dieren heenreizen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8287
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Valt nog best tegen, zijn nog redelijk wat doorgaande reizigers. Alhoewel ik er persoonlijk voor zou kiezen om een doorgaande lijn Doetinchem - Apeldoorn van de lijnen 26, 27 en 43 te maken. Zeker richting Zwolle kan via Dieren een stuk sneller zijn voor reizigers vanuit Doetinchem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
1 juli 2021 - KVS neemt lijnbundels in Kreis Viersen over
Roeland
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Nadeel van een doorgaande lijn Apeldoorn - Dieren - Doetinchem is dat je dan in Dieren niet goed op de IC's kunt aansluiten. Vanuit Eerbeek wil je een goede aansluiting naar Arnhem bieden; vanuit Doesburg wil je een goede aansluiting naar Deventer bieden.
Ik heb weleens zitten puzzelen met de buslijnen rond Doesburg (26, 27, 29), maar met de gewenste aansluitingen en rechtstreekse verbindingen kon ik er niet veel beters van maken dan de huidige dienstregeling.
SuperGhost
Berichten: 3645
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Als je lijnen Doetinchem-Doesburg-Arnhem zou schrappen voor zo'n nieuwe lijn Doetinchem-Apeldoorn, dan is voor die lijn ook een overstap ri. Arnhem van belang. Immers: Laag-Keppel, Hoog-Keppel en Voor-Drempt willen ook naar Arnhem kunnen (blijven) reizen. En ik denk dat het voor Doesburg ook een snellere reis naar Arnhem zou kunnen zijn afhankelijk van de precieze overstap.

Maar wie zegt bovendien dat je voor Doesburg moet kiezen? Lijn 26 kun immers blijven rijden. Doesburg kan daardoor 3-4 verbindingen per uur krijgen met station Dieren. Immers: het hele stuk Doesburg-Arnhem van lijn 29 schrap je dan voor een stukje Dieren-Doesburg wat veel korter is. Met minder DRU bereik je dan meer. Qua tijden krijg je dan ongeveer:
- lijn 26 Arnhem - Giesbeek - Doesburg - Dieren
aankomst Dieren om .13/.43. Overstap van 5 minuten op SPR-Wijchen en 10 minuten op IC-Zwolle
vertrek Dieren om .19/.49. Overstap van 4 minuten vanaf SPR uit Wijchen en van 10 minuten vanaf IC uit Zwolle

- lijn 27 Doetinchem - Doesburg - Dieren - Apeldoorn
doorkomst Dieren om .00/.30. Overstap van 9 minuten op IC-Roosendaal en 7 minuten vanaf IC uit Roosendaal

*hierbij heb ik lijnnummer 27 naar Apeldoorn-Doetinchem gegeven en 43 voor het reststuk Arnhem-Dieren behouden.
waldo79
Donateur
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door waldo79 »

Wat is feit en wat is fantasie? Ik ben de draad kwijt :roll:
CamilleKreemers
Berichten: 3421
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Welke eisen in de nieuwe IJV-concessie is anders dan de oude concessie?
JothamvW
Donateur
Berichten: 671
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door JothamvW »

Laten we dan even de proef op de som nemen:

Iemand die vanuit Doesburg (laten we Kraakselaan nemen, daar komen alle Doesburgse bussen) naar [Helicon/Larenstein/Hoe het tegenwoordig ook mag heten] moet, die kan daar met lijn 29 nu in een half uur zijn (25 minuten naar halte Nordlaan, ca. 5 minuten lopen.

In de nieuwe situatie zou je dan eerst een kwartier naar Dieren moeten, daar 5 minuten wachten op de trein, 9 minuten naar Velp en vanaf daar een kwartier lopen.

De 29 rijdt echt niet voor niets hoor...
En laten we ook niet vergeten dat het daarnaast nog versterking voor de 1 en de dorpslijn van Rheden is.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 5, 7 en 14 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Rikkel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Rikkel »

Er is al een direct bus Doetinchem - Apeldoorn. Lijn 656 😉
waldo79
Donateur
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door waldo79 »

De 29 rijdt echt niet voor niets hoor...
En laten we ook niet vergeten dat het daarnaast nog versterking voor de 1 en de dorpslijn van Rheden is.
Ik wil niet zeuren, maar zijn er dan plannen om lijn 29 op te doeken? Of bestaat dat alleen in de hoofden van de forummers hier?
nvdw
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door nvdw »

Het schijnt mij toe dat er driftig oplossingen worden bedacht voor nog niet bestaande problemen ;)

Om terug te gaan naar het onderwerp: het zal mij vooral benieuwen wat er voor een andere vervoerder dan Keolis te halen valt. Het risico blijft gezien corona en de omvang van de concessie enorm, en dan moet je ook nog die hele riedel aan bussen overnemen, waarvan de eigenaar (de zittend vervoerder) ook niet slechter wil worden.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Roeland
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Even een andere vraag: bij de vorige aanbesteding IJssel-Vecht had je die percentages DRU's per provincie.
Zitten die er nog steeds in, of komt er nu meer vrijheid voor de vervoerder?
CamilleKreemers
Berichten: 3421
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef: wo 24 mar 2021, 15:21 Het schijnt mij toe dat er driftig oplossingen worden bedacht voor nog niet bestaande problemen ;)

Om terug te gaan naar het onderwerp: het zal mij vooral benieuwen wat er voor een andere vervoerder dan Keolis te halen valt. Het risico blijft gezien corona en de omvang van de concessie enorm, en dan moet je ook nog die hele riedel aan bussen overnemen, waarvan de eigenaar (de zittend vervoerder) ook niet slechter wil worden.
Overname kan best wel eens op boekwaarde worden gedaan. Daarnaast kan je ervoor kiezen om in daluren of weekend minder materieel in te zetten en zo te besparen. Ik kan in mijn gepuzzel bijvoorbeeld de C-Dedemsvaart in spitsuren kwartiersdienst en daarbuiten halfuursdienst gedaan om niet te duur te worden. Eventueel kan je in daluren een kwartiersdienst behouden door de lijndelen als volgt te maken: Nunspeet - Zwolle Industrie en Zwolle Station - Dedemsvaart. In spitsuren ga je dan wel door op de hele route.
Michael
Berichten: 11128
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Michael »

https://www.destentor.nl/zwolle/keolis- ... e=facebook (Premium artikel)

Volgens dit artikel moet de nieuwe vervoerder 90% van de vloot overnemen.
cassie127
Berichten: 4936
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Oftewel alle BYD bussen. Die overige 10 procent zijn de CNG bussen rondom Ede en de buurtbussen. Die moeten volgens het PVE vervangen worden/of gaan naar Rijn-Waal
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Roeland
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Dus als er 10% minder gereden zou worden in de nieuwe concessie, zit de nieuwe vervoerder opgescheept met 10% teveel bussen in RRR-stijl?
Die hij met een beetje geluk wellicht nog in andere concessies kan inzetten...
teun
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door teun »

Daar komt natuurlijk wel bij dat één jaar na het ingaan van de concessie het gebied flink groeit, en dat Keolis hun vloot volgens mij behoorlijk efficiënt inzet in de huidige dienstregeling. 10% minder DRU betekent niet automatisch 10% minder bussen.
cassie127
Berichten: 4936
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Zoals Teun zegt ja, voor het moment dat IJsselmond erbij komt, zijn er niet genoeg bussen. Ja enkele lijnen met BYD inzet rondom Ede en Apeldoorn gaan naar Rijn-Waal maar dat zijn zover ik weet lang niet genoeg bussen om heel IJsselmond mee te kunnen rijden, aangezien een groot deel van de bussen rondom Ede nog op CNG rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
SuperGhost
Berichten: 3645
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef: wo 24 mar 2021, 15:09
De 29 rijdt echt niet voor niets hoor...
En laten we ook niet vergeten dat het daarnaast nog versterking voor de 1 en de dorpslijn van Rheden is.
Ik wil niet zeuren, maar zijn er dan plannen om lijn 29 op te doeken? Of bestaat dat alleen in de hoofden van de forummers hier?
Er is wel eens geopperd om lijn 29 af te laten buigen naar station Dieren en dus te schrappen op het deel Doesburg-Arnhem. Ik weet niet meer of dat van Arriva kwam of van de provincie, maar vooralsnog is het er (nog) niet van gekomen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8287
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Ik weet niet of het oud nieuws is, maar Keolis mag gewoon meedoen aan de aanbesteding van deze concessie.

Bron: De Stentor Premium
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
1 juli 2021 - KVS neemt lijnbundels in Kreis Viersen over
cassie127
Berichten: 4936
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Volgens mij was dat al ergens besproken ja
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten