Pagina 20 van 64

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 07 nov 2022, 07:19
door Tom024
Een discussie rondom lijn 101 afgesplitst naar een apart topic, omdat die daar beter op zijn plaats is.
viewtopic.php?f=57&t=16698

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 11:10
door Lijn 45
1 op de 5 BYD's zal niet gerepareerd zijn wanneer EBS de concessie overneemt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 14:53
door Roeland
Wat mij opvalt in het vervoerplan van EBS: er komt (terecht) een rechtstreekse bus tussen Apeldoorn en Harderwijk, omdat er (blijkbaar) best wel wat (impliciete) vervoersvraag tussen beide plaatsen zit.
Tegelijkertijd wordt lijn 103 (Apeldoorn - Barneveld) opgeheven (weliswaar blijft er 1x/uur een overstapverbinding in Voorthuizen). Zit er dan veel minder (impliciete) vervoersvraag tussen Apeldoorn en Barneveld?

De makkelijkste oplossing voor Apeldoorn - Barneveld (weer) rechtstreeks aan te bieden lijkt mij trouwens: lijn 104 splitsen in twee delen:
* lijn 103: Barneveld - Kootwijkerbroek - Wittenberg - Apeldoorn
* lijn 104: Wittenberg - Harderwijk
Waarbij lijn 102-103 op Wittenberg - Apeldoorn overdag samen een halfuurdienst rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 01:44
door SuperGhost
Lijn 103 was natuurlijk pas vrij nieuw en sowieso alleen maar in de spits. Barneveld was daarvoor (en na introductie van de 103 ook buiten de spits) al aangewezen op een overstap in Voorthuizen of met de trein via Amersfoort. Nu is daar zelfs nog de mogelijkheid bijgekomen om met de 104 in Wittenberg over te stappen. Het levert verder ook geen tijdverlies op.

Jouw idee zorgt er juist voor dat de volledige knoop in Wittenberg uit elkaar trekt. Daarnaast moet je de dienstregeling op Wittenberg-Apeldoorn gaan uitbreiden waar dat niet nodig is (in ieder geval niet buiten de spits). Lijkt me niet interessant voor een vervoerder.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 07:21
door regenmaker
Perfecte oplossing zou zijn: een snelRRReis van Barneveld naar Apeldoorn via de snelweg.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 07:25
door flipje
Snel zal dat niet worden met de 'dagelijkse' file op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 07:28
door regenmaker
Dan moet er een ontheffing komen om bij file op de vluchtstrook te kunnen rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 09:24
door gkw1969
Maar waarom moet er een rechtstreekse verbinding komen tussen Barneveld en Apeldoorn? Zijn de passagiersaantallen dan zodanig hoog dat dit noodzakelijk is?

Waar is Barneveld eigenlijk afhankelijk van betreffende voorzieningen, zoals ziekenhuis? Apeldoorn, Amersfoort of Ede?

Ik ben voor openbaar vervoer, maar het moet we zinvol zijn. Om 80% van de tijd met een lege bus te rijden omdat er ergens een klein vervoersaanbod is met voldoende alternatieven is geld weggooien wat je elders kunt gebruiken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:08
door Roeland
Omdat EBS veel vervoervraag ziet tussen Apeldoorn en Harderwijk. Barneveld is, qua omvang en afstand tot Apeldoorn, daar enigszins mee vergelijkbaar.
Daarbij pleit de gemeente Barneveld al jarenlang voor een treindienst richting Apeldoorn (perron aan hoofdspoor bij Barneveld-noord). Dan zal er mogelijk toch wel wat vervoersvraag zijn?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:54
door sirvinniei
Vervoerstechnisch is het ook wel handig. 102 doet het goed, maar de belangrijkste kernen van deze lijn hebben een station in de buurt (Voorthuizen, Hoevelaken)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 12:05
door Milco
Je weet nooit wat EBS gedurende de concessie gaat onderzoeken en aanpassen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 17 nov 2022, 13:45
door cassie127
flipje schreef: do 17 nov 2022, 07:25 Snel zal dat niet worden met de 'dagelijkse' file op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort.
Die is er vooral tussen Barneveld en Amersfoort. En daar mag de bus gebruik maken van de vluchtstrook.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 12:38
door regenmaker
Nieuwe dienstregeling
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 13:33
door ovVeluwe
In de kaart staat lijn 231 ook als 371 aangegeven. Dat was slechts een systeemnummer toch? 231 blijft gehandhaafd worden dacht ik.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 13:55
door dennistd
regenmaker schreef: vr 18 nov 2022, 12:38 Nieuwe dienstregeling
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.
Mag de Twentse lijn 80 van Westerhaar naar Hardenberg niet meer op de kaart? Die lijkt me toch niets minder dan de 81 of 513 die er wel op staan.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 17:01
door Meltrain
Zeker nu lijn 206 via de Arnhemseweg gaat rijden, zou ik ervoor pleiten om de Apeldoornse lijn 10 in beide richtingen via de Kayersdijk te laten rijden en te verlengen naar het Gelre Ziekenhuis.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 20:06
door ArrivaBas
De Intercity's van de NoordOost (1600 en 1700) hebben in Apeldoorn hun stationnement precies op kwart over en kwart voor het hele uur. De stadsdienst in Apeldoorn sluit daar al jarenlang op aan met de bekende parade waarbij alle stadslijnen nagenoeg tegelijkertijd vertrekken. Door de tijdligging van de NoordOost is de stadsdienst zo ingericht dat elke buslijn een rondje heeft dat binnen 25 tot 30 minuten te maken is. Bij lijn 10 is dit uiteraard ook het geval, en om de aansluiting op de NoordOost te waarborgen kan de route niet zonder meer verlengd worden.

Beeldmateriaal bij het Apeldoornse rendez-voussysteem in de stadsdienst:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 20:25
door MdJ
Sinds RRReis is daar vanaf gestapt, ook van de rondjes die 43 min duren.
Zo duurt het rondje lijn 1 en 2/8 langer dan een half uur, lijn 3 en 4 juist korter.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 14:08
door Durashift
cassie127 schreef: do 17 nov 2022, 13:45
flipje schreef: do 17 nov 2022, 07:25 Snel zal dat niet worden met de 'dagelijkse' file op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort.
Die is er vooral tussen Barneveld en Amersfoort. En daar mag de bus gebruik maken van de vluchtstrook.
Is dat zo? Ik zie er geen bord staan dat dit toegestaan is.
Andersom, van Amersfoort naar Barneveld staat de bus gewoon in de file op de spitsstrook. Meermaals gezien in de ochtendspits.
sirvinniei schreef: do 17 nov 2022, 11:54 (..). 102 doet het goed, maar de belangrijkste kernen van deze lijn hebben een station in de buurt (Voorthuizen, Hoevelaken)
Nou.. van Voorthuizen naar het station in Barneveld (Noord) is nog wel een eindje hoor. Zelfde als met Hoevelaken.. voordat je bij het station bent..heeft de lijn (richting Amersfoort) al een groot deel van het dorp bediend. Terschuur en Zwartbroek heb je ook nog én in Amersfoort zelf heb je nog wel mensen die vanaf de stadsring (Hoge Weg) instappen naar centraal, denk ik.
gkw1969 schreef:(..)Waar is Barneveld eigenlijk afhankelijk van betreffende voorzieningen, zoals ziekenhuis? Apeldoorn, Amersfoort of Ede? (..)
Ede, lijkt mij. Is het minst ver qua afstand en bereikbaarheid voor familie/bezoekers. Rechtstreekse trein en een kort stukje met de bus. ;)

Okay, dat heeft Amersfoort ook... maar dat ziekenhuis ligt aan de westkant van de stad.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 14:36
door Philip
regenmaker schreef: vr 18 nov 2022, 12:38 Nieuwe dienstregeling
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.
En ook de hele dienstregeling staat online via de reisplanner op www.rrreis.nl

Edit: dat is nog niet het geval. Alleen de niet RRReis bussen zijn toegevoegd.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 16:28
door KL577
Veluwe Zuid staat er wel in. Ik kan althans op 25 december een reis plannen van Arnhem naar het Kroller-Muller. En om het simpel te houden: deze bussen staan in de RRReis-planner genoemd als 'Breng' bussen :s . Vraag ik me toch weer af hoe het met acceptatie van Breng en RRReis-abonnementen geregeld is (gaat worden).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 22:00
door sirvinniei
Durashift schreef: zo 20 nov 2022, 14:08
Nou.. van Voorthuizen naar het station in Barneveld (Noord) is nog wel een eindje hoor. Zelfde als met Hoevelaken.. voordat je bij het station bent..heeft de lijn (richting Amersfoort) al een groot deel van het dorp bediend. Terschuur en Zwartbroek heb je ook nog én in Amersfoort zelf heb je nog wel mensen die vanaf de stadsring (Hoge Weg) instappen naar centraal, denk ik.
Voorthuizen is letterlijk 5 minuten met de bus of een kwartier met de fiets. Er wordt nu al door de meeste Voorthuizenaren die uit het westen komen via Barneveld Noord gereisd.
Hoevelaken heeft ook al buurtbus 509 en bij Terschuur en Zwartebroek zijn kleine dorpjes met minder dan 1500 inwoners. Een buurtbus zou voor die kernen volstaan, bijvoorbeeld van Hoevelaken naar Barneveld Noord, zodat Hoevelaken alsnog twee keer per uur een verbinding heeft met het station.
Blijft eidenlijk alleen het stadstraject over (Hoevelaken-Amersfoort). Dat moet je wel blijven bedienen, maar ik denk dat een spitsbus daar voldoende is voor het bedrijventerrein de wieken. Voor de rest rijdt de bus grotendeels parallel aan lijn 8.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: ma 21 nov 2022, 07:00
door ArrivaBas
En wat is je punt? Dat lijn 102 met gemak opgeheven kan worden? Dan ga je met deze redenatie aan een heleboel dingen voorbij:

- De knooppunten in Voorthuizen en Wittenberg zijn er niet voor de kat zijn viool. De noord-zuidverbindingen op de Veluwe bieden hier korte overstappen op de 102 die oost-west rijdt. De korte overstappen maken het reizen richting Apeldoorn voor een groot deel van de Veluwe minder omslachtig dan het met de trein is.
- Terschuur en Zwartebroek hebben geen baat bij een buurtbus die de reizigers opzadelt met een extra overstap als deze naar Amersfoort willen. Richting Apeldoorn help je de betrouwbare verbinding die er nu is al helemaal om zeep.
- Overstappen op de Valleilijn gaat niet makkelijk samen met de gebruikte symmetrietijd op de rest van de Veluwe. De knooppuntdienstregeling op de Veluwe gaat uit van een symmetrietijd op 26/56, wat ongeveer vier minuten voor de op het spoor gebruikelijke symmetrie is. De Valleilijn ligt daar juist vier en een halve minuut achter.
- Hoevelaken is niet zomaar een klein dorpje. Grote delen liggen relatief ver van het station af, omdat het spoor aan de verkeerde kant van de A1 ligt.
- In Hoevelaken bedient lijn 102 een dependance van het Van Lodenstein College. Verbindingen met deze christelijke scholen zijn van levensbelang voor scholieren op de gehele Veluwe.
- Waarom wil je de rechtstreekse verbinding die Hoevelaken, Zwartebroek en Terschuur nu met Amersfoort Centrum hebben verbreken?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 22 nov 2022, 00:06
door SuperGhost
ArrivaBas schreef: ma 21 nov 2022, 07:00- De knooppunten in Voorthuizen en Wittenberg zijn er niet voor de kat zijn viool. De noord-zuidverbindingen op de Veluwe bieden hier korte overstappen op de 102 die oost-west rijdt. De korte overstappen maken het reizen richting Apeldoorn voor een groot deel van de Veluwe minder omslachtig dan het met de trein is.
De knoop in Voorthuizen is voornamelijk voor Barneveld<->Apeldoorn, al is daar inmiddels middels lijn 104 al een gelijkwaardig alternatief voor gekomen.

De knoop in Wittenberg is inderdaad belangrijk, maar als lijn 102 zou wegvallen, dan zou je lijn 104 kunnen knippen, waarbij het deel vanuit Barneveld doorrijdt naar Apeldoorn. Ook zou je kunnen bedenken dat wellicht de overstapknoop deels naar rotonde Garderenseweg/Flevoweg kan verplaatsen met de nieuwe snelbus 206.
ArrivaBas schreef: ma 21 nov 2022, 07:00 - Terschuur en Zwartebroek hebben geen baat bij een buurtbus die de reizigers opzadelt met een extra overstap als deze naar Amersfoort willen. Richting Apeldoorn help je de betrouwbare verbinding die er nu is al helemaal om zeep.
Maar hoeveel reizigers zijn er nu echt die van Terschuur/Zwartebroek naar Apeldoorn reizen? Ik denk eerder dat reizigers vanuit die dorpen naar Barneveld reizen (bijv. voor het gemeentehuis) dan naar Apeldoorn. Er is destijds (toen er serieus nagedacht werd over het schrappen van lijn 102 tussen Voorthuizen en Amersfoort en die geheel naar Barneveld te laten rijden i.p.v. alleen enkele spitsritten) als eens geopperd om buurtbus 509 dan te wijzigen, door die niet meer via Leusden te laten rijden maar Barneveld-Achterveld-Terschuur-Zwartebroek-Hoevelaken (incl. station)-Nijkerkerveen-Nijkerk.
ArrivaBas schreef: ma 21 nov 2022, 07:00 - Hoevelaken is niet zomaar een klein dorpje. Grote delen liggen relatief ver van het station af, omdat het spoor aan de verkeerde kant van de A1 ligt.
Eens, maar hij zei dan ook dat de lijn tussen Amersfoort en Hoevelaken dan zou moeten blijven bestaan. Je zou hem dan tot halte Hofweg (moet je die halte wel naar de westzijde van de rotonde verplaatsen) kunnen blijven rijden. Al zou je dan ook kunnen nadenken om hem daarna nog naar Zwartebroek en Terschuur te sturen als ringlijn (dus een rondje Hoevelaken->Zwartebroek->Terschuur->Hoevelaken), zodat lijn 509 niet eens aangepast hoeft te worden (neemt ook meteen het grootste nadeel voor die dorpjes weg).
ArrivaBas schreef: ma 21 nov 2022, 07:00 - In Hoevelaken bedient lijn 102 een dependance van het Van Lodenstein College. Verbindingen met deze christelijke scholen zijn van levensbelang voor scholieren op de gehele Veluwe.
Die school heeft daar nu juist al speciale scholierenlijnen voor ;-) Al opperde hij ook al om lijn 102 dus op Amersfoort-Hoevelaken te behouden, dus dan blijft die lijn daar ook nog komen (alleen niet meer oostelijk van Hoevelaken).

ArrivaBas schreef: ma 21 nov 2022, 07:00 - Waarom wil je de rechtstreekse verbinding die Hoevelaken, Zwartebroek en Terschuur nu met Amersfoort Centrum hebben verbreken?
Alleen dus Zwartebroek en Terschuur, maar dat zijn maar hele kleine kernen die op zichzelf niet eens een bus overeind kunnen houden. Al noemde ik eerder al een mogelijk alternatief om deze twee dorpjes toch te behouden indien je nog wel Amersfoort-Hoevelaken behoudt (wat mij in vrijwel elke mogelijke opzet zou moeten haast, juist op dit stuk is die lijn vrij druk)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 22 nov 2022, 09:39
door Cas
EBS bestelt 31 13.5m Ebusco 3.0's voor IJssel-Vecht: Twitterlinkje naar LinkedIn