Pagina 4 van 64

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 16:42
door waldo79
Nou ja, als chauffeurs niet loslippig zouden zijn hadden we een stuk minder te discussiëren hier.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 19:19
door ThatPCDude
sneltram schreef: wo 15 dec 2021, 16:42 De Stentor bericht er inmiddels ook over zie ik:
https://www.destentor.nl/regio/deze-dri ... ~a8457c77/

Inderdaad de genoemde drie bedrijven. Opvallend.
Interessant dat Keolis het tóch nog probeert na het schandaal van de vorige concessie...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 19:28
door CamilleKreemers
De huidige directeur zegt dat na een krachtig herstelproces en volledige aanscherping van de gedragscode Keolis bewijst dat ze nooit meer zullen valsspelen. Daarnaast zijn er geen nieuwe bussen nodig in deze concessie, want alles wordt overgenomen door de nieuwe concessiehouder.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 19:43
door regenmaker
Ik dacht dat de buurtbussen vervangen zouden worden destijds?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 20:00
door teun
Volgens mij ook nog een hele vloot aan bussen in IJsselmond en Lelystad. :Y

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 20:08
door regenmaker
Dat valt denk ik wel mee, aangezien regio Ede en de lijnen tussen Apeldoorn en Arnhem overgaan naar Rijn-Waal en de bussen worden doorgeschoven richting Flevoland. Enige verschil is dat Deventer niet meer wordt afgesplitst dus er zullen vast nog wel wat extra bussen nodig zijn daar.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 21:49
door Statler Rail
Het is niet zo dat de bussen van Veluwe-Zuid nu worden doorgeschoven naar IJsselmond. Veluwe-Zuid gaat wel uit de concessie IJssel-Vecht, maar ook daar moeten gewoon bussen blijven rijden hoor! :D

De inschrijver had enige ruimte ten aanzien van materieel:
Voor de Concessiehouder geldt bij aanvang van de Concessie een Overnameverplichting voor:
a. 259 BYD Zero-Emissievoertuigen (waarvan 25 optioneel) en 8 Mercedes-Benz Capacity L dieselbussen;
Het gaat dus om sowieso 234 BYD-bussen + eventueel nog 25 stuks.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 23:28
door Lange_Dre
Opvallend geen Connexxion/ Transdev of Arriva die meebieden. Zit daar nog een goede verklaring achter?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 15 dec 2021, 23:47
door Cas
Voor EBS is dit wel een flink stuk groter dan hun andere concessies, lijkt me. Ben benieuwd wat ze er van maken, zeker in een concessie die al zo dichtgetimmerd zit.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 00:07
door dennistd
Lange_Dre schreef: wo 15 dec 2021, 23:28 Opvallend geen Connexxion/ Transdev of Arriva die meebieden. Zit daar nog een goede verklaring achter?
Misschien de overnameverplichting van de bussen? Al hebben beiden natuurlijk zelf ook BYD's.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 01:25
door SuperGhost
Lange_Dre schreef: wo 15 dec 2021, 23:28 Opvallend geen Connexxion/ Transdev of Arriva die meebieden. Zit daar nog een goede verklaring achter?
Onzekerheid i.v.m. coronacrisis?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 05:48
door bartjemestrom
Arriva heeft alle mogelijkheden onderzocht maar kon er geen passend bod bij uitbrengen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 06:51
door regenmaker
Statler Rail schreef: wo 15 dec 2021, 21:49 Het is niet zo dat de bussen van Veluwe-Zuid nu worden doorgeschoven naar IJsselmond. Veluwe-Zuid gaat wel uit de concessie IJssel-Vecht, maar ook daar moeten gewoon bussen blijven rijden hoor! :D
Alle BYDs bleven dus naar wat ik begreep in de concessie IJssel-Vecht rijden. Dat blijkt dus ook uit de overnameplicht, want als de vervoerder ervoor kiest om alle 259 bussen over te nemen dan blijft er voor Veluwe-Zuid niet veel elektrisch over. Daar zullen dan sowieso andere bussen voor moeten komen. De Mercedesen die rond Ede actief zijn zullen wel worden overgenomen door Hermes.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 08:12
door Roeland
Opvallend dat Connexxion en Arriva, als zittende vervoerders in IJsselmond en Lelystad, geen bod doen.
Zouden ze het overnemen van de niet altijd optimaal functionerende BYD-bussen als een te groot risico zien? Of is het de corona-onzekerheid, waardoor ze geen bod doen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 08:16
door bartjemestrom
Zoals ik eerder geschreven had, kon Arriva geen passend bod doen. Zal bij Connexxion hetzelfde zijn lijkt me.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 09:34
door flipje
Statler Rail schreef: wo 15 dec 2021, 21:49 Het is niet zo dat de bussen van Veluwe-Zuid nu worden doorgeschoven naar IJsselmond. Veluwe-Zuid gaat wel uit de concessie IJssel-Vecht, maar ook daar moeten gewoon bussen blijven rijden hoor! :D

......

Het gaat dus om sowieso 234 BYD-bussen + eventueel nog 25 stuks.
De provincies hebben de BYD-bussen overgenomen aan het begin van de noodconcessie, echter is er afgesproken dat 10% van de vloot (25 stuks) 'eigendom' blijft van Keolis. Wat er met Veluwe-Zuid gaat gebeuren is nog niet bekend, maar de BYD bussen inclusief bijbehorende infra gaan mee met de nieuwe concessie van IJssel-Vecht. Er zouden nog tussen de 40 á 60 bussen bij moeten komen voor de nieuwe concessie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 10:04
door Milco
Op een of andere manier gun ik EBS deze concessie, een vrij nieuwe speler in de Nederlands ov-wereld die van mij wel wat mag groeien.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 10:44
door teun
Cas schreef: wo 15 dec 2021, 23:47 Voor EBS is dit wel een flink stuk groter dan hun andere concessies, lijkt me. Ben benieuwd wat ze er van maken, zeker in een concessie die al zo dichtgetimmerd zit.
In theorie zou een dichtgetimmerde concessie misschien wel juist goed werken voor EBS, uiteindelijk concurreer je dan namelijk vooral op efficiënte overhead, ik heb sommige forumleden destijds zien zeggen dat dat met de MRDH-concessies ook wel eens doorslaggevend zou kunnen zijn geweest,

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 12:10
door Suus
Ik acht EBS zeker kansrijk. Een aantal omstandigheden, zoals de diepte-investering in materieel zijn grotendeels verdwenen, net zoals bij de MRDH-concessies waar de MRDH garant stond voor de financiering van het wagenpark. Dan komt het vooral neer op overhead, en ik durf wel te stellen dat EBS de slankste organisatie in het Nederlandse OV is. Het hoofdkantoor zit in de stalling in Purmerend, de verkeersleiding in de stalling in Zoetermeer.

Bij de vorige aanbesteding werd het bod van EBS beter beoordeeld dan dat van Arriva, die nu niet meedoen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 20:52
door busfanNL
Ik heb wel ervaringen met EBS omdat ik via een onderaannemer lijndiensten heb uitgevoerd voor hun en ik kan melden dat zij ook voor personeel erg goed zijn. Dus ik gun het EBS zeker, ze zijn creatief met het lijnennet, doen hun best voor reiziger en personeel, en zoals er staat ze hebben verkeersleiding en hoofdkantoor in de stallingen zitten. Het is een bedrijf dat mensen op de werkvloer maar ook de reiziger ziet. Ik hoop echt dat EBS deze concessie winnen mag. *O*

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 16 dec 2021, 22:15
door DrechtBlub
Helemaal mee eens.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 20:03
door MichOV
Hier sluit ik mij bij aan, de huidige chauffeurs van Keolis verdienen beter behandelt te worden dan Keolis doet als ik sommige chauffeurs in de bus over hun huidige werkgever hoor praten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 20:55
door Tom98
En dan te bedenken dat wij in de kantine van collega's bij andere bedrijven horen dat zij het nóg slechter hebben, dus eigenlijk hebben wij de minst slechte werkgever als je het vergelijkt met de rest. Althans, in Utrecht is dat het geval. En bij Syntus Utrecht hebben we het al aanzienlijk slechter dan bij bijvoorbeeld Twente, dus onderaan de streep kan je denk ik het beste toch Syntus hebben. Al kan er ook bij ons natuurlijk erg veel beter.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 21:03
door Milco
Ik denk dat elk bedrijf zijn voor en tegens heeft in de verschillende opzichten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 17 dec 2021, 23:19
door ovVeluwe
Keolis is heel goed voor haar werknemers, echter komen er te vaak overmacht situaties voor, ook al hadden die voorkomen kunnen worden. Ik ben wel van mening dat Keolis nog een kans verdient in deze concessie.