Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Seat Ibiza »

Omdat ik met de zoekfunctie niets kon vinden hierover, maar even in een nieuw onderwerp de volgende vraag:

Tijdens een bezoekje aan de Achterhoek viel het mij op dat de treinen vanuit Zutphen eindigen in Winterswijk, evenals de treinen uit Arnhem. Ik ging er altijd vanuit dat beide lijnen doodliepen in station Winterswijk, maar ik zag dat ze tegenover elkaar eindigen. Mijn vraag is dus waarom het zo is dat beide lijnen daar eindigen? Waarom zijn ze niet gekoppeld? Met andere woorden: is de treinserie 30900 te koppelen met de 30800/30400? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom wordt dit dan niet gedaan? En is het altijd al zo geweest dat beide lijnen in Winterswijk eindigen?

Alvast bedankt voor de reacties.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door en-es »

Naar mijn weten zijn er sinds tientallen jaren nooit doorgaande treinen geweest met Winterswijk als tussenstop.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Seat Ibiza schreef: za 15 mei 2021, 11:38Mijn vraag is dus waarom het zo is dat beide lijnen daar eindigen?
Omdat het infrastructureel onmogelijk is om door te koppelen. De treinen komen immers gelijk aan op station Winterswijk en vertrekken ook gelijk. Er zou dus op het station gekruist moeten worden wil je een doorgekoppelde treinserie.
Aangezien het station enkelsporig is en er dus niet gekruist kan worden, is het technisch onmogelijk om door te koppelen.
Seat Ibiza schreef: za 15 mei 2021, 11:38Waarom zijn ze niet gekoppeld?
De infrastructuur laat het niet toe, maar het is ook niet wenselijk het grootste deel van de week. De treinen Arnhem-Winterswijk moeten vanwege de vraag langer zijn dan die op Winterswijk-Zutphen en doorkoppelen zou dus betekenen dat je onnodig lange treinen op Zutphen-Winterswijk moet laten rijden en dat is te duur. Er zijn wel eens ideeën geopperd om in de late avonduren als er een uursdienst is door te koppelen om de lange kering in Zutphen uit te kunnen sparen, maar daar was ook eerst een infrawijziging voor nodig. Tegenwoordig is de treindienst Zutphen-Winterswijk in die uren in één richting al gekoppeld met de sneltrein Apeldoorn->Zutphen, waardoor ik niet weet of de wens van doorkoppeling over Winterswijk nog wel leeft. Bovendien zijn er weinig reizigers die over Winterswijk heen reizen, omdat dat te langzaam is. vanuit Doetinchem ben je immers beter af met de diverse buslijnen om ri. Lichtenvoorde/Groenlo/Eibergen/Haaksbergen/Enschede (74), Ruurlo (23), Vorden (51) en Zutphen (51 en in Vorden op de trein stappen) te komen. Vanaf Terborg/Gaanderen reis je het best via Doetinchem en de bus of via Varsseveld en de bus, vanaf Varsseveld reis je het best met de bus en dan naar station Lichtenvoorde-Groenlo. Eigenlijk zou alleen Aalten hier maar profijt van kunnen hebben, maar ook daar niet in de belangrijkste bestemming, aangezien Enschede het best al in Winterswijk op de 73 gestapt kan worden (of anders via de buurtbus naar Lichtenvoorde en daar op de 74)
Seat Ibiza schreef: za 15 mei 2021, 11:38En is het altijd al zo geweest dat beide lijnen in Winterswijk eindigen?
Nee, heel vroeger reed de lijn uit Zutphen verder naar Duitsland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door reisthijs »

Het is eigenlijk andersom: omdat alle treinseries hier eindigen, is het niet nodig om te kunnen kruisen.
Er was ooit wel een tweede perronspoor, maar de infrastructuur is aangepast aan het gebruik.
Volgens onze wiki is Winterswijk al minstens sinds 1968 het eindpunt voor de treinen uit Arnhem.

Wat dus vooral handig is voor de exploitatie, door de verschillende vervoersvraag. Het voorkomt ook dat vertragingen ver doorwerken, aangezien Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Zevenaar allemaal enkelspoor is.
Het zijn ook nog eens dieseltreinen, in Winterswijk kunnen die getankt worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Ardan »

Er kan wel gekruist worden in Winterswijk, je kunt vanuit Zutphen via spoor 4 weer op het spoor naar Arnhem komen. Maar zoals hierboven al is uiteengezet, het is de vraag of het nodig is.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Spoor 4 is onderdeel van het rangeerterrein en volgens mij onbeveiligd terrein. Mag je daar wel met reizigers overheen rijden?
Daarnaast moeten beide treinen op dezelfde tijd vertrekken. Dat kan natuurlijk niet op die manier.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Hainje »

Voor wat betreft de vertrektijden, laat een trein gewoon twee minuutjes eerder vertrekken, opgelost. Er blijft voldoende overstaptijd over.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Vinny »

Winterswijk wás ooit een roemrucht knooppuntstation:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Winterswijk

In 1912 heeft er zelfs een IC Winterswijk-Amsterdam gereden. Vergane glorie.

In het kader van verbeterde bereikbaarheid zou een spoorlijn Enschede-Winterswijk nog wel wat kunnen toevoegen aan het netwerk, maar ik vermoed dat dat best in de papieren kan gaan lopen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Hainje schreef: za 15 mei 2021, 16:32 Voor wat betreft de vertrektijden, laat een trein gewoon twee minuutjes eerder vertrekken, opgelost. Er blijft voldoende overstaptijd over.
De overstap tussen trein en bus is maar 5 minuten. 2 minuten eerder vertrekken heeft dan nogal effect op de haalbaarheid van die overstap.
Daarnaast ga je daar voor het overgrote deel van de reizigers de reistijd verlengen, puur en alleen zodat je voor een hele kleine groep een overstap wegwerkt (als je uberhaupt dus wel via spoor 4 mag rijden met reguliere ritten, aangezien dat bij het rangeerterrein hoort).
Vinny schreef: za 15 mei 2021, 16:59In het kader van verbeterde bereikbaarheid zou een spoorlijn Enschede-Winterswijk nog wel wat kunnen toevoegen aan het netwerk, maar ik vermoed dat dat best in de papieren kan gaan lopen.
Nadeel is dat zo'n lijn te slingerend is om op Arnhem-Enschede te kunnen concurreren met de route via Zutphen-Hengelo. Je bent dus enorm afhankelijk van de reizigers vanuit de Achterhoek zelf. Hoewel ik denk dat zo'n lijn zeker wel interessant kan zijn gezien de drukte op met name Groenlo-Enschede (al denk ik ook dat je op Varsseveld-Arnhem als sneltrein moet rijden om hem ook in die richting interessant te maken) en drukker kan zijn dan een aantal bestaande regionale lijntjes, maar nooit aangelegd gaat worden, omdat ze het de investering niet waard vinden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Hainje »

En de dienstregeling van de bussen liggen in beton gegoten? Als er serieus vraag naar een doorgaande verbinding zou zijn, dan is er altijd wel iets te regelen bij het onderliggende net. Zeker als het maar twee minuutjes zijn die weggewerkt moeten worden.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Zo makkelijk kun je niet gaan schuiven nee, omdat ze weer overstappen moeten bieden op/vanaf andere buslijnen/treinen in Haaksbergen, Eibergen, Groenlo en Varsseveld en die weer vastliggen vanwege belangrijke overstappen in Hengelo, Neede en Lievelde en de trein in Varsseveld weer met enkelspoor zit.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door waldo79 »

Het is theoretisch mogelijk om een doorgaande trein aan te bieden blijkt dus uit de vorige reacties. Er zijn alleen praktische bezwaren om het te doen en de vraag is welke vervoerskundige meerwaarde het oplevert.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij is nog steeds niet beantwoord of er überhaupt wel reizigerstreinen over spoor 4 mogen, aangezien dat onderdeel is van het rangeerterrein en volgens mij onbeveiligd is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Suus »

Wat niet is kan nog komen. Spoorinfrastructuur is niet volledig in beton gegoten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Gebruikersnaam »

Het betreffende stukje van spoor 4 waar je dan overheen moet rijden is gewoon geïsoleerd volgens Sporenplan, dus dan kan je er toch gewoon overheen rijden in de normale dienst?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Sporenplan spreekt zichzelf daar een beetje tegen. Op de ene kaart staat het als geïsoleerd aangegeven, maar op de andere als ongeïsoleerd.
Vandaar ook de vraag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Suus »

Sporenplan is sowieso niet meer actueel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Daniel »

Volgens de nieuwspagina zijn de tekeningen in juni 2020 voor het laatst volledig geüpdatet. Maar dat gaat over zowel de eenvoudige als uitgebreide tekeningen, dus verklaart het verschil tussen beide in Winterswijk niet.
(Ik zou zeggen dat de uitgebreide het actueelst zijn, op de eenvoudige staan nog sporen in Doetinchem die er niet meer liggen vergrijsd ingetekend)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door Wievank »

Op een kaart van ProRail die ik hier heb liggen staan de betreffende wissels 71 en 73 inclusief het stukje spoor ertussen ook als geïsoleerd ingetekend. Iets wat ook logisch lijkt als de bijbehorende opstelsporen inderdaad voorzien zijn van dwergseinen.

De betreffende wissels lijken alleen niet (allemaal) centraal bediend te zijn, wat gebruik in reizigersdienst wel heel onpraktisch maakt, zo niet onmogelijk door regelgeving(?)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vraag over treinseries eindigend in Winterswijk

Bericht door SuperGhost »

Oke, dus dan zou spoor 4 dus volgens de regels niet door reguliere reizigerstreinen gebruikt mogen worden? Daar was ik al 'bang' voor.

Niet dat het veel uit maakt, want die 2-3 minuten extra reistijd die je voor Winterswijk->Arnhem dan moet inplannen om zo'n kruising mogelijk te maken wegen absoluut niet op tegen die enkeling die tussen die twee treinen overstapt en de extra kosten voor onnodig lange treinen op Zutphen-Winterswijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten