Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Aangezien het al jaren een gerucht is en hier in diverse topics besproken is, toch maar even een eigen topic hiervoor.
Verdubbeling spoor door Salland niet van de baan: Zwolle mogelijk onderdeel van verbinding naar Berlijn
De wens voor een dubbelspoor tussen Zwolle, Raalte en Wierden is nog niet vervlogen. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten. Hoewel uit onderzoek blijkt dat het inpassen van een extra intercity niet effectief is, kan een dubbelspoor er wel voor zorgen dat de treinreis vanuit Amsterdam richting Twente, en zelfs naar Berlijn, sneller gaat.
ProRail zegt dat er momenteel geen specifiek onderzoek gericht is op een tweede intercity tussen Zwolle en Enschede, maar dat er wel in opdracht van de provincie Overijssel en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een verkenning is over de stiptheid van de huidige intercity op het traject.
Lees verder, PREMIUM: https://www.destentor.nl/zwolle/verdubb ... ~aa8c8692/
_______________________________________________________
Op de uitkomsten van dit onderzoek wordt in vrijwel de hele regio gewacht. De gemeente Raalte mag van ProRail bijvoorbeeld niet beginnen met het aanleggen van extra parkeerplaatsen bij het station, tot dat dit onderzoek afgerond is. Dit om te voorkomen dat men ergens gaat bouwen waar later spoor moet komen te liggen.
Verdubbeling spoor door Salland niet van de baan: Zwolle mogelijk onderdeel van verbinding naar Berlijn
De wens voor een dubbelspoor tussen Zwolle, Raalte en Wierden is nog niet vervlogen. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten. Hoewel uit onderzoek blijkt dat het inpassen van een extra intercity niet effectief is, kan een dubbelspoor er wel voor zorgen dat de treinreis vanuit Amsterdam richting Twente, en zelfs naar Berlijn, sneller gaat.
ProRail zegt dat er momenteel geen specifiek onderzoek gericht is op een tweede intercity tussen Zwolle en Enschede, maar dat er wel in opdracht van de provincie Overijssel en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een verkenning is over de stiptheid van de huidige intercity op het traject.
Lees verder, PREMIUM: https://www.destentor.nl/zwolle/verdubb ... ~aa8c8692/
_______________________________________________________
Op de uitkomsten van dit onderzoek wordt in vrijwel de hele regio gewacht. De gemeente Raalte mag van ProRail bijvoorbeeld niet beginnen met het aanleggen van extra parkeerplaatsen bij het station, tot dat dit onderzoek afgerond is. Dit om te voorkomen dat men ergens gaat bouwen waar later spoor moet komen te liggen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Er zou gewoon een ruimtereservering moeten zijn gemaakt voor dubbelspoor in het bestemmingsplan en anders staat het de gemeente Raalte vrij daar parkeerplaatsen aan te leggen.De gemeente Raalte mag van ProRail bijvoorbeeld niet beginnen met het aanleggen van extra parkeerplaatsen bij het station, tot dat dit onderzoek afgerond is
Iets met klok en klepel
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Tenzij die parkeerplaatsen op grond komen die nu nog van ProRail is natuurlijk
Deze studie is een tijd geleden al aangekondigd inderdaad. Er is ook gekeken waar op korte termijn voordelen gehaald kunnen worden om de punctualiteit mogelijk te verbeteren. Onder andere snelheidsverhoging in Heino voor de doorrijdende Intercity is een dingetje. Momenteel liggen er 60-wissels, maar moet er alsnog tot 40 geremd worden bij de uitrijseinen. Dit is relatief eenvoudig naar 60 te brengen is gebleken. Om met 140 door heino te kunnen is een substantiële verbouwing nodig en dat is een meerjarenplan.
Deze studie is een tijd geleden al aangekondigd inderdaad. Er is ook gekeken waar op korte termijn voordelen gehaald kunnen worden om de punctualiteit mogelijk te verbeteren. Onder andere snelheidsverhoging in Heino voor de doorrijdende Intercity is een dingetje. Momenteel liggen er 60-wissels, maar moet er alsnog tot 40 geremd worden bij de uitrijseinen. Dit is relatief eenvoudig naar 60 te brengen is gebleken. Om met 140 door heino te kunnen is een substantiële verbouwing nodig en dat is een meerjarenplan.
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
En laat er nou eens veel grond rondom het station van Raalte , waar eerder de garage van Keolis stond, eigendom zijn van ProRail/NS.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Als de gemeente geen eens eigenaar is van de grond mag ze er überhaupt geen parkeerplaats aanleggen. Dus die initiële post van hé begrijp ik niet zo goed, cassie127.
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Waarom kan de 2e intercity Enschede - Zwolle niet rijden als gevolg van beperkingen tussen Almelo en Enschede, is dat vanwege het goederenpad?cassie127 schreef: ↑di 07 sep 2021, 11:11 Aangezien het al jaren een gerucht is en hier in diverse topics besproken is, toch maar even een eigen topic hiervoor.
Verdubbeling spoor door Salland niet van de baan: Zwolle mogelijk onderdeel van verbinding naar Berlijn
De wens voor een dubbelspoor tussen Zwolle, Raalte en Wierden is nog niet vervlogen. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten. Hoewel uit onderzoek blijkt dat het inpassen van een extra intercity niet effectief is
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Ik denk eerder vanwege de IC Berlijn, die rijdt immers elke 2 uur; precies de frequentie waarin die tweede IC Zwolle-Enschede niet zou kunnen rijden, volgens het artikel.
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Dan kan die 2e IC toch wel elk ander uur rijden?
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Het ligt allemaal net even wat ingewikkelder dan dat ik hier heb uitgelegd... Maar ik heb geen zin om de hele uitleg te gaan geven
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Dat is ook maar de vraag: de plannen voor het Deutschlandtakt gaan ondertussen uit van twee overlappende tweeuursdiensten op de grensovergang Bad Bentheim. De tijden die daarvoor geschetst worden zijn niet te rijmen met de bestaande Nederlandse dienstregeling, dus als dan uitgeweken moet worden naar het bestaande pad ben je je pad voor de extra IC Zwolle - Enschede op het andere uur ook kwijt.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Daarnaast is er verdere uitbreiding voor de infra voor nodig en die ga je niet aanleggen voor slechts 1 extra IC per richting per 2 uur.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
De bedoeling van Deutschlandtakt is toch dat er een uursdienst komt naar Berlijn?
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
De discussie dat de treindienst Amsterdam - Berlijn via Zwolle gaat rijden is volgens mij ook niet niet beslecht, dus om dat als argument te gebruiken voor dubbelspoor tussen Wierden en Zwolle vind ik ook wel interessant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Psst. Dat weet de politiek niet. Er is nu een potje met geld en iemand die het ook wil uitgeven. Als er geen IC Berlijn komt dan kan de huidige vervoerder het aanbod ook vergroten als het spoor wordt verdubbeld
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Bovendien heb je meer mogelijkheden, waardoor het samenloopvak Wierden-Enschede minder problematisch wordt zonder dat de aansluitingen in Zwolle verloren gaan (wellicht kan de IC dan wel in de knoop komen?) én kunnen de treinen iets sneller, doordat niet meer op die kruisingen gewacht hoeft te worden.
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Snellere treinverbinding tussen Randstad en Zwolle-Enschede-Münster kost 3,5 miljard
Om binnen tien jaar een volwaardige intercityverbinding te hebben tussen Zwolle en Münster is 3,5 miljard euro nodig. Deze lijn kan zowel de reistijd tussen Zwolle en Enschede als die tussen Amsterdam en Berlijn fors inkorten.
De reistijd tussen Zwolle en Enschede kan teruggebracht worden van 50 naar 35 minuten. Voor inwoners van de regio Twente wordt de reis naar Amsterdam met een halfuur ingekort tot anderhalf uur. De verbinding tussen Amsterdam en Berlijn kan met anderhalf uur verkort worden tot vijf uur. Op delen van deze lijn zouden de treinen snelheden van 200 kilometer per uur kunnen halen.
Bron & lees verder (PREMIUM): https://www.destentor.nl/zwolle/sneller ... ~a7e42451/
Om binnen tien jaar een volwaardige intercityverbinding te hebben tussen Zwolle en Münster is 3,5 miljard euro nodig. Deze lijn kan zowel de reistijd tussen Zwolle en Enschede als die tussen Amsterdam en Berlijn fors inkorten.
De reistijd tussen Zwolle en Enschede kan teruggebracht worden van 50 naar 35 minuten. Voor inwoners van de regio Twente wordt de reis naar Amsterdam met een halfuur ingekort tot anderhalf uur. De verbinding tussen Amsterdam en Berlijn kan met anderhalf uur verkort worden tot vijf uur. Op delen van deze lijn zouden de treinen snelheden van 200 kilometer per uur kunnen halen.
Bron & lees verder (PREMIUM): https://www.destentor.nl/zwolle/sneller ... ~a7e42451/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Drie en een half miljard, toe maar. Kost wat maar dan heb je wat.
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Hier de hele quickscan-presentatie: https://www.overijssel.nl/publish/pages ... ckscan.pdf
Ik zie alleen nergens wat het zou kosten en opleveren als je alleen Zwolle-Wierden verdubbeld....
Ik zie alleen nergens wat het zou kosten en opleveren als je alleen Zwolle-Wierden verdubbeld....
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
De helft wordt door de EU betaald.
Ik heb geen onderschrift
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Blijkbaar heeft er iemand goed op zitten letten op Twitter/hier mee zitten lezen aangezien ik al meteen ICE L zie staan bij de naam van de ECx
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Oh, dat scheelt alweer de helft.
Vraag me trouwens af hoe die EU dan weer aan al dat geld komt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Lidstaten × bedrag (dat door allemaal verschillende factoren bepaald wordt) moeten bijdragen om in de unie te mogen zitten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
🍉
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Er staan toch wel een paar opvallende kwoots in het aangehaalde artikel: https://www.destentor.nl/zwolle/sneller ... ~a7e42451/
Ik denk eerder dat een verdubbeling noodzakelijk is om meer treinen kwijt te kunnen, 1,6 mld euro investeren voor drie minuten reistijdwinst zou een behoorlijk slechte kosten-batenanalyse hebben op zo'n regionaal lijntje
Zou hij weten dat het hoger onderwijs in Duitsland vrijwel uitsluitend Duitstalig is?Hij ziet ook kansen voor uitwisseling van kennis en studenten onderwijsinstellingen in Zwolle als Münster als er een directe verbinding tussen die steden ontstaat.
Tien minuten reistijdwinst door 200 km/u rijden op de Hanzelijn in plaats van 140 km/u, seriously?Vanaf 2023 gaat de NS met nieuwe intercity’s op deze lijn rijden. Deze treinen halen in de Flevopolder een topsnelheid van 200 kilometer per uur. ,,Straks ben je binnen vijftig minuten in Amsterdam. Nu duurt die reis vanuit Zwolle nog een uur.’’
Voordat deze lijn vanuit Zwolle op hoge snelheid door kan richting Münster moet nog veel gebeuren. Eén van de grootste hobbels is de al langer gewenste verdubbeling van het enkelspoor in Salland. Om op de totale reis een tijdwinst van drie minuten te boeken, is volgens Royal HaskoningDHV een investering van 1600 miljoen euro nodig
Ik denk eerder dat een verdubbeling noodzakelijk is om meer treinen kwijt te kunnen, 1,6 mld euro investeren voor drie minuten reistijdwinst zou een behoorlijk slechte kosten-batenanalyse hebben op zo'n regionaal lijntje
Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo
Wellicht is hem dat bekend, maar ziet hij dat — anders dan jij kennelijk — niet als een onoverkomelijk probleem.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten