Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door DDietzen »

Aannemend dat de 3 minuten tijdwinst om de 17900 gaat, gok ik op 1 minuut voor sneller passeren van Hno, en 2 minuten voor het overslaan van Rat met tevens passage op hoge snelheid. Anders krijg ik 't ook niet kloppend.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Wubbo »

Er staat in het artikel dat het om aanpassingen bij Zwolle, Heino, Raalte, Nijverdal en Wierden gaat. Bij Wierden kun je flink winst pakken doordat je daar nu met 40 km/h door de wissels moet, als je dat naar 80 weet te brengen ben je een heel eind. Dan nog wat winnen met hogere doorrijdsnelheden en je bent zo op 3 minuten.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door jelmerrr »

Spoor 3 aanpassen naar hogere snelheden scheelt ook. Nu kan de IC naar Zwolle pas na de wissle na Wierden optrekken. Andere kant op via spoor 1 kan bij Wierden alweer optrekken.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door cassie127 »

Vergeet niet dat voor Heino nu al naar 40km/h moet worden afgeremd. Raalte zal voorlopig echter als IC stop blijven bestaan, indien men de wissels in Raalte aanpakt kan men op iets hogere snelheid het station binnen rijden, voor zover dat mogelijk is met ATB NG.

Overigens komt de IC uit Raalte in Zwolle vaak te vroeg aan (-1 tot -1,5)

In DeStentor staat een uitgebreider bericht. Voorlopig blijft het bij kleine aanpassingen, hierdoor kunnen vervolgens de parkeerplaatsen in Raalte en Heino worden uitgebreid. Beide stations krijgen een breder perron.

In Raalte komt een fietstunnel onder het spoor door waarbij men nu zit te denken om daar de nieuwe perronopgang te maken.

In de toekomst zal de N348 verdiept onder het spoor doorgaan. Bij een bouw van het tunneldak wordt rekening gehouden met een tweede spoor.

Ik denk ook dat men het voorlopig bij deze kleine aanpassingen gaat houden onder hetzelfde mom, wat nu de reden is van de nieuwe vertraging van de verbeteringen op de maaslijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Bemined »

Bij Heino liggen volgens mij al 1:12 wissels maar krijg je alsnog groen flikker, ik vermoed vanwege een overwegaankondiging die anders te kort is. Ik weet niet hoe makkelijk men die aankondiging kan verruimen, een stop-doorschakeling is een optie maar dan is er weer de kans dat de overweg langer dicht ligt dan wenselijk als de trein niet snel genoeg vertrekt.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door cassie127 »

Die stop door schakeling is er nu al. De overweg valt dicht als de trein halverwege het perron rijdt (mits de trein uit Raalte al langs het perron staat).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Bemined »

Is dat niet gewoon de rijweginstelling? En het gaat hier niet om een overweg direct na het station maar eentje verderop, bij Heino richting Zwolle heb je een bord aankondiging overweg staan direct aan het einde van het perron. Als je daar met hogere snelheid kan vertrekken zal die aankondiging mogelijk eerder plaats moeten vinden, maar dan moet je die aankondiging weer onderdrukken voor een stoppende trein.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Selivio »

Toen ik nog werkzaam was bij Keolis werd mij verteld dat de snelheid bij Heino langs het perron afgedwongen 40 was omdat het perron gewoon te smal was en dat dat eerst verbreed zou moeten worden voordat de snelheid omhoog kon (wat nu dus eindelijk ook gaat gebeuren). Had toendertijd niets te maken met de overwegen aldaar.
Grt. Stefan
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Bemined »

Maar als het perron het enige probleem is dan zou je de snelheid bij einde perron al kunnen verhogen i.p.v. pas na de wissels.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door marvinkok »

Plus... Dan zou die snelheid al bij het inrijden afgedwongen moeten zijn, dus geel 4 op het voorsein ipv geel6. Nu kun je met de IC richting Zwolle nog gewoon het drukste deel van het perron met 60 voorbij rijden...
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Bemined »

Nee, want die inrijders kunnen geen groen tonen, dus bij begin perron zit je al minstens halverwege je remming naar 40km/u.
PHS

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door PHS »

Artikeltje in Spoorpro over de aangekondigde werkzaamheden op Zwolle - Almelo: link.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Daniel »

In Zwolle zal de inreistrein worden verplaatst
Neem aan dat ze hier het inrijsein bedoelen? Of toch wat anders?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door marvinkok »

:')
Inrijsein inderdaad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten