Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Z2N »

Zelfs deze Fransoos kan voldoende Duits, dan moet het de Zwollenaren ook wel lukken. (A)

Maar voor de treindienst Zwolle-Enschede-Münster hoef je niet zoveel geld uit te geven, en een spoorverdubbeling in Overijssel lost de capaciteitsproblemen die ertoe leiden dat de Berlijntrein in Nederland trager is dan nodig niet op. De 10 minuten reistijdwinst is er nu al via Amersfoort met snellere paden (zoals op trein 143), dus daar hoef je het niet voor te doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Mdk »

Ik blijf me erover verbazen dat het argument van de IC Berlijn over de Hanzelijn "want 200kmh" gebruikt blijft worden om ditsoort miljardenprojecten te verantwoorden. Daarbij even vergetend dat de route via Zwolle ook nogal om is ten opzichte van de huidige route.

Als het je echt gaat om de IC Berlijn versnellen kan je m.i. veel effectiever te werk gaan door, zoals al vele malen op dit forum besproken:
1. de lokwissel op de grens weg te halen - Daar wordt met het nieuwe materiaal al aan gewerkt
2. De trein nog maar beperkte stops te laten maken in DLD en NL, en daarmee de binnenlandse ic-functie weg te halen.
3. De trajecten waar de IC Berlijn nu rijdt op te waarderen om een hogere snelheid en betere passeermogelijkheden te realiseren. Vooral het stuk over de Veluwe en het stuk tussen Deventer en Almelo zijn lange, relatief rechte stukken waar je, mits je er genoeg geld tegenaan gooit, echt wel 160 of harder moet kunnen rijden.

Op zich is het vanuit Zwols perspectief volledig logisch dat men 2 vliegen in één klap probeert te slaan door én een belangrijke internationale verbinding naar de stad te trekken én te zorgen dat de rijksoverheid betaalt voor het flink opwaarderen van een lokale verbinding. Maar voor de gemeentes die daardoor hun verbinding zien verslechteren (Amersfoort, Apeldoorn, Deventer) en de belangen van de doorgaande reiziger lijkt het me toch verstandig om misschien een keer door deze lobby heen te gaan prikken.
Bij twijfel altijd klagen
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door dennistd »

Probleem bij de baanvaksnelheid verhogen boven de 140 is dat je dan alle overwegen eruit moet halen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door trolly »

Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40 Maar voor de gemeentes die daardoor hun verbinding zien verslechteren (Amersfoort, Apeldoorn, Deventer) [...] lijkt het me toch verstandig om misschien een keer door deze lobby heen te gaan prikken.
Ik houd ook van prikken :Y

Maar hoe verhoudt zich het binnenlandse belang van deze drie ongetwijfeld erg belangrijke stopplaatsen tot deze eerder door je geponeerde stelling?
Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40 2. De trein nog maar beperkte stops te laten maken in DLD en NL, en daarmee de binnenlandse ic-functie weg te halen.
In het licht van het opheffen van haltplaatsen maakt het niet veel uit of er een internationale trein door je station heen jakkert. Of eigenlijk juist wel: dat kan je als inwoner of bestuurder van zo'n stad missen als kiespijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door SuperGhost »

Van die 3 plaatsen die hij noemt lijkt me dat alleen Apeldoorn dan vervalt. Amersfoort en Deventer lijkt me (samen met Hengelo) dat je dan juist als enige tussenstops nog behoudt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door trolly »

Dat lijkt me vooral één van de smaken. Met hetzelde gemak vervang je drie stops door één stop in Zwolle, omdat dat zo heerlijk bereikbaar is, en omdat één keertje stoppen nog minder tijd kost dan twee keer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Korot »

De route via Zwolle uit dat raport stopt ook in Almere.
Op de oude route kun je ook Hilversum schrappen, dunkt me? Minder netwerk verbindingen dan Amersfoort en Deventer; alles wat via Hilversum kan, kan ook via Amersfoort.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door trolly »

Welke specifieke stops geschrapt worden maakt weinig uit voor de simpele constatering dat elke stop minder de rijtijd versneld. Welke route een trein neemt die sowieso niet meer allerlei vriendelijke provincieplaatsjes aandoet is dus geen argument. Maar ikrealiseer me dat de gemeentebesturen van Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo het daar vast niet mee eens zijn — of toch zeker niet alle vijf tegelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door VIRM »

PHS schreef: do 30 sep 2021, 22:32
Voordat deze lijn vanuit Zwolle op hoge snelheid door kan richting Münster moet nog veel gebeuren. Eén van de grootste hobbels is de al langer gewenste verdubbeling van het enkelspoor in Salland. Om op de totale reis een tijdwinst van drie minuten te boeken, is volgens Royal HaskoningDHV een investering van 1600 miljoen euro nodig

Ik denk eerder dat een verdubbeling noodzakelijk is om meer treinen kwijt te kunnen, 1,6 mld euro investeren voor drie minuten reistijdwinst zou een behoorlijk slechte kosten-batenanalyse hebben op zo'n regionaal lijntje :X
In het artikel aan het begin van het topic stond er juist 100 miljoen vermeld voor de verdubbeling tussen Zwolle en Wierden.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door reisthijs »

Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40Daarbij even vergetend dat de route via Zwolle ook nogal om is ten opzichte van de huidige route.
Die omweg valt best mee: het verschilt ongeveer 6 km.
Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40Vooral het stuk over de Veluwe en het stuk tussen Deventer en Almelo zijn lange, relatief rechte stukken waar je, mits je er genoeg geld tegenaan gooit, echt wel 160 of harder moet kunnen rijden.
Daar staat tegenover dat er tussen Weesp en Zwolle een lang stuk is dat nu al geschikt is voor 160 of meer.
De vraag is vooral wat duurder is: Zwolle-Wierden verdubbelen en opwaarderen, of Weesp-Wierden opwaarderen naar 160. Dat laatste kan per kilometer misschien goedkoper zijn, maar het zijn veel meer kilometers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Roeland »

Als je kijkt naar het schrappen van een halte, moet je vooral kijken naar het achterland van zo'n halte.
* Amersfoort ==> regio Utrecht
* Deventer ==> overstappers vanuit Zwolle en Arnhem
* Hengelo ==> regio Twente (vooral Enschede)
Hilversum, Apeldoorn en Almelo zijn vooral lokale reizigers (vermoed ik), die ook relatief makkelijk in resp. Amersfoort, Deventer en Hengelo kunnen overstappen als ze met de trein naar Duitsland willen.

* Zwolle ==> heel Noord-Nederland (al zou je voor Groningen - Osnabrück / Berlijn eerder aan Flixbus denken dan aan een trein-overstap)
Almere en Lelystad hebben niet echt een overstapfunctie vanuit een achterland.

Volgens mij stopte de Berlijn-IC vroeger ook niet in Hilversum, Apeldoorn en Almelo, maar in 2007 moest hij zo nodig worden geïntegreerd in het binnenlandse IC-net (en is daardoor langzamer geworden).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door sirvinniei »

Weet niet of dit al gevraagd is, maar is een snellere IC-Berlijn te verweven tussen het langzamere IC/Sprinterner?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Suus »

Het achterland van Amersfoort is groter, ook reizigers van/naar Rotterdam en Den Haag stappen in Amersfoort over op de IC Berlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door reisthijs »

Ja, dat komt in de huidige dienstregeling het handigst uit. Maar reizigers van/naar Utrecht, Rotterdam en Den Haag zouden ook in bijvoorbeeld Hengelo, Deventer, Zwolle, Almere of Schiphol kunnen overstappen, als dat goed aansluit op een versnelde IC Berlijn (afhankelijk van de route die je kiest).
Je kan ook nog overwegen (zoals ooit als eens het plan was) de IC Berlijn door te laten rijden naar Den Haag.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door sirvinniei »

Kan je dan niet beter meteen een Intercity Direct Brussel-Amsterdam-Berlijn aanleggen? (A)
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: di 05 okt 2021, 08:11Volgens mij stopte de Berlijn-IC vroeger ook niet in Hilversum, Apeldoorn en Almelo, maar in 2007 moest hij zo nodig worden geïntegreerd in het binnenlandse IC-net (en is daardoor langzamer geworden).
Vroeger stopte de binnenlandse intercity's ook niet in Hilversum, dat was slechts een sneltreinstation. Toen NS stopte met de sneltreinen was Hilversum eerst een tijdje zelfs maar een sprinterstation voordat de intercity's er pas gingen stoppen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door en-es »

Hilversum is normaal gesproken een IC-station. Alleen tussen 1995 en 2007 was dat niet het geval. En internationale treinen stopten er ook vaak.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door SuperGhost »

Die periode is voor mij al vroeger ;-)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Dennenboom »

Ten tijde van het aparte pad voor de Berlijn trein buiten de reguliere Intercity om en inderdaad alleen een stop te Amersfoort, Deventer en Hengelo, had je soms wel gebrek aan paden op bepaalde delen. Zo reed er in 1999 een Berlijn trein van Berlijn tot slechts Deventer en eentje ging niet verder dan Amersfoort. Was ook geen ideale situatie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Vinny »

Je kan ook nog overwegen (zoals ooit als eens het plan was) de IC Berlijn door te laten rijden naar Den Haag.
Geen slecht idee. Je kunt de IC Berlijn dan daar laten beginnen (kop maken) en via Schiphol-Almere-Zwolle of via Amersfoort-Apeldoorn en Hengelo laten rijden. De IC Brussel kan wat mij betreft ook worden ingekort tot Den Haag-Brussel (Amsterdam en Schiphol worden met de Thalys bediend).
Den Haag heeft dan weer fatsoenlijke internationale verbindingen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Klaasje »

Prachtige politieke oplossing. Sluit alleen niet aan op de werkelijke vervoerstromen. Klein detail.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door gkw1969 »

Welk politiek besluit sluit wel aan op wat de inwoners willen?
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Vinny »

Sluit alleen niet aan op de werkelijke vervoerstromen.
Kaag! Alle andere Nederlanders nemen gewoon de auto :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door PHS »

Geen spoorverdubbeling, wel investeert de Provincie Overijssel in de perrons en wissels van Heino en Raalte. Moet drie minuten reistijdwinst opleveren tussen Zwolle en Almelo: Treinenweb.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Bericht door Gamma »

Hoe kan met aanpassing wissels en perrons toch 3 hele minuten versnelling worden gerealiseerd op een enkelsporig baanvak?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten