Pagina 2 van 3

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: vr 01 okt 2021, 16:59
door Z2N
Zelfs deze Fransoos kan voldoende Duits, dan moet het de Zwollenaren ook wel lukken. (A)

Maar voor de treindienst Zwolle-Enschede-Münster hoef je niet zoveel geld uit te geven, en een spoorverdubbeling in Overijssel lost de capaciteitsproblemen die ertoe leiden dat de Berlijntrein in Nederland trager is dan nodig niet op. De 10 minuten reistijdwinst is er nu al via Amersfoort met snellere paden (zoals op trein 143), dus daar hoef je het niet voor te doen.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 17:40
door Mdk
Ik blijf me erover verbazen dat het argument van de IC Berlijn over de Hanzelijn "want 200kmh" gebruikt blijft worden om ditsoort miljardenprojecten te verantwoorden. Daarbij even vergetend dat de route via Zwolle ook nogal om is ten opzichte van de huidige route.

Als het je echt gaat om de IC Berlijn versnellen kan je m.i. veel effectiever te werk gaan door, zoals al vele malen op dit forum besproken:
1. de lokwissel op de grens weg te halen - Daar wordt met het nieuwe materiaal al aan gewerkt
2. De trein nog maar beperkte stops te laten maken in DLD en NL, en daarmee de binnenlandse ic-functie weg te halen.
3. De trajecten waar de IC Berlijn nu rijdt op te waarderen om een hogere snelheid en betere passeermogelijkheden te realiseren. Vooral het stuk over de Veluwe en het stuk tussen Deventer en Almelo zijn lange, relatief rechte stukken waar je, mits je er genoeg geld tegenaan gooit, echt wel 160 of harder moet kunnen rijden.

Op zich is het vanuit Zwols perspectief volledig logisch dat men 2 vliegen in één klap probeert te slaan door én een belangrijke internationale verbinding naar de stad te trekken én te zorgen dat de rijksoverheid betaalt voor het flink opwaarderen van een lokale verbinding. Maar voor de gemeentes die daardoor hun verbinding zien verslechteren (Amersfoort, Apeldoorn, Deventer) en de belangen van de doorgaande reiziger lijkt het me toch verstandig om misschien een keer door deze lobby heen te gaan prikken.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 18:55
door dennistd
Probleem bij de baanvaksnelheid verhogen boven de 140 is dat je dan alle overwegen eruit moet halen.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 19:06
door trolly
Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40 Maar voor de gemeentes die daardoor hun verbinding zien verslechteren (Amersfoort, Apeldoorn, Deventer) [...] lijkt het me toch verstandig om misschien een keer door deze lobby heen te gaan prikken.
Ik houd ook van prikken :Y

Maar hoe verhoudt zich het binnenlandse belang van deze drie ongetwijfeld erg belangrijke stopplaatsen tot deze eerder door je geponeerde stelling?
Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40 2. De trein nog maar beperkte stops te laten maken in DLD en NL, en daarmee de binnenlandse ic-functie weg te halen.
In het licht van het opheffen van haltplaatsen maakt het niet veel uit of er een internationale trein door je station heen jakkert. Of eigenlijk juist wel: dat kan je als inwoner of bestuurder van zo'n stad missen als kiespijn.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 19:27
door SuperGhost
Van die 3 plaatsen die hij noemt lijkt me dat alleen Apeldoorn dan vervalt. Amersfoort en Deventer lijkt me (samen met Hengelo) dat je dan juist als enige tussenstops nog behoudt.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 19:35
door trolly
Dat lijkt me vooral één van de smaken. Met hetzelde gemak vervang je drie stops door één stop in Zwolle, omdat dat zo heerlijk bereikbaar is, en omdat één keertje stoppen nog minder tijd kost dan twee keer.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 20:37
door Korot
De route via Zwolle uit dat raport stopt ook in Almere.
Op de oude route kun je ook Hilversum schrappen, dunkt me? Minder netwerk verbindingen dan Amersfoort en Deventer; alles wat via Hilversum kan, kan ook via Amersfoort.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 20:54
door trolly
Welke specifieke stops geschrapt worden maakt weinig uit voor de simpele constatering dat elke stop minder de rijtijd versneld. Welke route een trein neemt die sowieso niet meer allerlei vriendelijke provincieplaatsjes aandoet is dus geen argument. Maar ikrealiseer me dat de gemeentebesturen van Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo het daar vast niet mee eens zijn — of toch zeker niet alle vijf tegelijk.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:20
door VIRM
PHS schreef: do 30 sep 2021, 22:32
Voordat deze lijn vanuit Zwolle op hoge snelheid door kan richting Münster moet nog veel gebeuren. Eén van de grootste hobbels is de al langer gewenste verdubbeling van het enkelspoor in Salland. Om op de totale reis een tijdwinst van drie minuten te boeken, is volgens Royal HaskoningDHV een investering van 1600 miljoen euro nodig

Ik denk eerder dat een verdubbeling noodzakelijk is om meer treinen kwijt te kunnen, 1,6 mld euro investeren voor drie minuten reistijdwinst zou een behoorlijk slechte kosten-batenanalyse hebben op zo'n regionaal lijntje :X
In het artikel aan het begin van het topic stond er juist 100 miljoen vermeld voor de verdubbeling tussen Zwolle en Wierden.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:47
door reisthijs
Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40Daarbij even vergetend dat de route via Zwolle ook nogal om is ten opzichte van de huidige route.
Die omweg valt best mee: het verschilt ongeveer 6 km.
Mdk schreef: ma 04 okt 2021, 17:40Vooral het stuk over de Veluwe en het stuk tussen Deventer en Almelo zijn lange, relatief rechte stukken waar je, mits je er genoeg geld tegenaan gooit, echt wel 160 of harder moet kunnen rijden.
Daar staat tegenover dat er tussen Weesp en Zwolle een lang stuk is dat nu al geschikt is voor 160 of meer.
De vraag is vooral wat duurder is: Zwolle-Wierden verdubbelen en opwaarderen, of Weesp-Wierden opwaarderen naar 160. Dat laatste kan per kilometer misschien goedkoper zijn, maar het zijn veel meer kilometers.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 08:11
door Roeland
Als je kijkt naar het schrappen van een halte, moet je vooral kijken naar het achterland van zo'n halte.
* Amersfoort ==> regio Utrecht
* Deventer ==> overstappers vanuit Zwolle en Arnhem
* Hengelo ==> regio Twente (vooral Enschede)
Hilversum, Apeldoorn en Almelo zijn vooral lokale reizigers (vermoed ik), die ook relatief makkelijk in resp. Amersfoort, Deventer en Hengelo kunnen overstappen als ze met de trein naar Duitsland willen.

* Zwolle ==> heel Noord-Nederland (al zou je voor Groningen - Osnabrück / Berlijn eerder aan Flixbus denken dan aan een trein-overstap)
Almere en Lelystad hebben niet echt een overstapfunctie vanuit een achterland.

Volgens mij stopte de Berlijn-IC vroeger ook niet in Hilversum, Apeldoorn en Almelo, maar in 2007 moest hij zo nodig worden geïntegreerd in het binnenlandse IC-net (en is daardoor langzamer geworden).

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 08:45
door sirvinniei
Weet niet of dit al gevraagd is, maar is een snellere IC-Berlijn te verweven tussen het langzamere IC/Sprinterner?

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 09:22
door Suus
Het achterland van Amersfoort is groter, ook reizigers van/naar Rotterdam en Den Haag stappen in Amersfoort over op de IC Berlijn.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 10:42
door reisthijs
Ja, dat komt in de huidige dienstregeling het handigst uit. Maar reizigers van/naar Utrecht, Rotterdam en Den Haag zouden ook in bijvoorbeeld Hengelo, Deventer, Zwolle, Almere of Schiphol kunnen overstappen, als dat goed aansluit op een versnelde IC Berlijn (afhankelijk van de route die je kiest).
Je kan ook nog overwegen (zoals ooit als eens het plan was) de IC Berlijn door te laten rijden naar Den Haag.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 11:03
door sirvinniei
Kan je dan niet beter meteen een Intercity Direct Brussel-Amsterdam-Berlijn aanleggen? (A)

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 13:11
door SuperGhost
Roeland schreef: di 05 okt 2021, 08:11Volgens mij stopte de Berlijn-IC vroeger ook niet in Hilversum, Apeldoorn en Almelo, maar in 2007 moest hij zo nodig worden geïntegreerd in het binnenlandse IC-net (en is daardoor langzamer geworden).
Vroeger stopte de binnenlandse intercity's ook niet in Hilversum, dat was slechts een sneltreinstation. Toen NS stopte met de sneltreinen was Hilversum eerst een tijdje zelfs maar een sprinterstation voordat de intercity's er pas gingen stoppen.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 13:34
door en-es
Hilversum is normaal gesproken een IC-station. Alleen tussen 1995 en 2007 was dat niet het geval. En internationale treinen stopten er ook vaak.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 16:35
door SuperGhost
Die periode is voor mij al vroeger ;-)

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 17:09
door Dennenboom
Ten tijde van het aparte pad voor de Berlijn trein buiten de reguliere Intercity om en inderdaad alleen een stop te Amersfoort, Deventer en Hengelo, had je soms wel gebrek aan paden op bepaalde delen. Zo reed er in 1999 een Berlijn trein van Berlijn tot slechts Deventer en eentje ging niet verder dan Amersfoort. Was ook geen ideale situatie.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: di 05 okt 2021, 18:23
door Vinny
Je kan ook nog overwegen (zoals ooit als eens het plan was) de IC Berlijn door te laten rijden naar Den Haag.
Geen slecht idee. Je kunt de IC Berlijn dan daar laten beginnen (kop maken) en via Schiphol-Almere-Zwolle of via Amersfoort-Apeldoorn en Hengelo laten rijden. De IC Brussel kan wat mij betreft ook worden ingekort tot Den Haag-Brussel (Amsterdam en Schiphol worden met de Thalys bediend).
Den Haag heeft dan weer fatsoenlijke internationale verbindingen. :Y

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 09:37
door Klaasje
Prachtige politieke oplossing. Sluit alleen niet aan op de werkelijke vervoerstromen. Klein detail.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 17:18
door gkw1969
Welk politiek besluit sluit wel aan op wat de inwoners willen?

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 20:18
door Vinny
Sluit alleen niet aan op de werkelijke vervoerstromen.
Kaag! Alle andere Nederlanders nemen gewoon de auto :lol:

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: za 23 apr 2022, 10:22
door PHS
Geen spoorverdubbeling, wel investeert de Provincie Overijssel in de perrons en wissels van Heino en Raalte. Moet drie minuten reistijdwinst opleveren tussen Zwolle en Almelo: Treinenweb.

Re: Mogelijke spoorverdubbeling Zwolle - Almelo

Geplaatst: za 23 apr 2022, 11:50
door Gamma
Hoe kan met aanpassing wissels en perrons toch 3 hele minuten versnelling worden gerealiseerd op een enkelsporig baanvak?