Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door teun »

Ik verbaasde me inderdaad ook over hoeveel aandacht alle partijen in de PS van Overijssel in hun programma's hadden voor de kleurstelling van de Twentse bussen. :Y
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Ik hoorde dat er in de nieuwe bussen geen elektrische rolstoelplanken komen. Verdwijnt toch wel een stukje toegankelijkheid.... Gek eigenlijk dat de provincie zoiets niet eist in de aanbesteding :s
Speedmaster
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

De reden hiervoor is dat de elektrische planken storingen veroorzaken waardoor de bus niet verder kan rijden. Met de plank die even handmatig moet worden uitgeklapt is de kans op storing nagenoeg 0, dus begrijp ik deze keuze. Dus geen verlies van toegankelijkheid
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Storingen heb ik in 9,5 jaar tijd nog nooit meegemaakt. Enige storing was met een bus met een handmatige plank die bij hoog en laag bleef beweren dat de plank niet op z'n plek lag.... Nu wordt de plank ook vaak als service even uitgeschoven voor iemand met een rollator, denk dat de meeste chauffeurs hem straks alleen nog voor een rolstoelgebruiker uit gaan klappen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door htm_tram »

dennistd schreef: zo 30 apr 2023, 12:29 Ik hoorde dat er in de nieuwe bussen geen elektrische rolstoelplanken komen. Verdwijnt toch wel een stukje toegankelijkheid.... Gek eigenlijk dat de provincie zoiets niet eist in de aanbesteding :s
Ik heb 7 jaar gereden met bussen met elektrische rolstoelplanken en alleen maar problemen mee gehad. Gelukkig al weer een lange tijd handmatige planken en dat bevalt me prima. Vaak zijn er ook andere reizigers die ook helpen met de plank. En een beetje menselijk contact en service verlenen hoort er bij als chauffeur. :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Zoals dennistd al aangaf is het aantal storingen vrijwel nihil. Na 7 jaar in Twente, met de Citea’s rij ik nu al 1,5 jaar in Arnhem met MAN. Zowel in Twente als in Arnhem zijn het aantal storingen op 2 vinger te tellen. En dat in 8,5 jaar elektrische plank.
Het maakt wel verschil of de plank elektrisch uitschuift of omklapt (wat Den Oudsten destijds leverde op 28xx serie van Connexxion). En dan is het van belang dat je de bus op de juiste manier bij de halte neer zet. Meestal gaan de planken stuk omdat ze ergens tegen aan stoten en ontwricht raken.
When you're tired of London, you're tired of life
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door umbusko »

Hoe vaak gebruik je zo'n plank eigenlijk gemiddeld? 1x/week, 1x/dienst, 1x/uur? (of nou ja, 2x dan, de passagier moet er natuurlijk ook nog uit)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door DPDelft »

Juist omdat chauffeurs het eigenlijk alleen voor rolstoelgebruikers gebruiken werden de planken in Haaglanden te weinig gebruikt. Die waren daardoor vastgeroest of braken van binnen af. In de nieuwe aanbesteding is daarom gekozen voor handmatige planken.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

umbusko schreef: ma 01 mei 2023, 18:33 Hoe vaak gebruik je zo'n plank eigenlijk gemiddeld? 1x/week, 1x/dienst, 1x/uur? (of nou ja, 2x dan, de passagier moet er natuurlijk ook nog uit)
Ik denk zo'n 1-2x per week. Wel vaker voor ouderen met een volgepakte rollator dan voor rolstoelen trouwens.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lange_Dre »

htm_tram schreef: ma 01 mei 2023, 01:05
dennistd schreef: zo 30 apr 2023, 12:29 Ik hoorde dat er in de nieuwe bussen geen elektrische rolstoelplanken komen. Verdwijnt toch wel een stukje toegankelijkheid.... Gek eigenlijk dat de provincie zoiets niet eist in de aanbesteding :s
Ik heb 7 jaar gereden met bussen met elektrische rolstoelplanken en alleen maar problemen mee gehad. Gelukkig al weer een lange tijd handmatige planken en dat bevalt me prima. Vaak zijn er ook andere reizigers die ook helpen met de plank. En een beetje menselijk contact en service verlenen hoort er bij als chauffeur. :pos:
Kwestie van goed onderhouden. In de tijd dat ik nog in een rolstoel zat heb ik 9 van de tien keer in Nederland meegemaakt dat chauffeurs geen zin hadden om de plank uit te gooien/ of dat ze hun plek niet zouden mogen verlaten. Electrische rolstoel planken gaven daardoor altijd meer het gevoel dat je er helemaal bij hoorde/mee kon doen ongeacht van de rolstoel.

In tegenstelling tot Berlijn, waar men er op stond om met een vriendelijke glimlach de plank uit te gooien. De wereld van verschil. Maar aangezien 9 op de 10 chauffeurs in Nederland het niet willen, niet doen zonder te mopperen en klagen of niet van hun plek moeten komen en er niet altijd reizigers in de bus zitten die willen of kunnen helpen, ben ik toch nog voorstander voor electrische planken.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Misschien een gekke vraag: maar ik begrijp de huidige route van lijn 62 niet. Hij komt niet meer langs het Van Heekplein, maar in tijd is die niet echt sneller dan toen die daar nog wel reed volgens mij. Daarnaast zou het misschien wel sneller, maar dan moet er een doorsteek komen van de N18 naar de Haaksbergerstraat.
Verder zou je voor Borculo en Neede eigenlijk liever een andere route naar Enschede willen. Vanuit Eibergen ben je zo’n 15 minuten sneller dan vanuit Neede, terwijl de afstand nagenoeg gelijk is. Het is toch praktischer als 53 vanuit Hengelo 1x per half uur doorrijdt naar Neede en 1x per half uur naar Eibergen. Dan kan lijn 62 tot Haaksbergen rijden en een andere lijn Borculo - Neede - Enschede bedienen. Of gaat dat volgend jaar veranderen?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Dé reden dat 62 niet meer langs het centrum komt is de herinrichting van de oude N18. Dat is een 60-weg met drempels geworden. Op deze manier is het niet veel sneller dan de oude route, maar toen was het nog 80. Vanaf Centraal kan er met een overstap op centraal op 1 van de stadswijken nog naar het van Heekplein gereisd worden. Al is het lopend ook prima te doen langs de gezellige terrasjes van de Oude Markt.

Geen idee wat Arriva verder gaat doen, maar ze pretenderen dat alles beter wordt...
Ik ven wel benieuwd hoe ze meer DRU's met minder (nota bene elektrische) bussen gaan doen ..
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Ik vind het ook prima te lopen. Maar in praktijk zijn haltes in het centrum van grote steden belangrijk, want je bent anders toch langer onderweg. Recent voorbeeld: In Groningen is de Grote Markt opgeheven en volgens mij zijn daardoor behoorlijk veel reizigers andere keuzes gaan maken. Daarnaast is het overslaan van (belangrijke) haltes denk ik goed als je de reistijd vanaf andere haltes of doorgaande reizigers versnelt of in ieder geval op een manier aantrekkelijker maakt. Ik begrijp dat het hier niet anders kon als een bestaande route wordt gedowngraded, maar alleen de route aanpassen heeft dan alleen nadelige en lijkt me niet goed voor het OV. Blijkbaar is een doorsteek (zoals ook naar de A35 is niet ontworpen). Zijn er overigens meer concrete plannen van Arriva? Ik vind de informatie in de media summier over hoe het vervoeraanbod wijzigt. Er moet toch wel meer duidelijk zijn hoe een lijn 6 tussen Enschede en Oldenzaal en wat bijvoorbeeld met de huidige lijn 6 gebeurt?…
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Volgens de plannen wordt lijn 6 Stokhorst - Enschede CS - Deurningerstraat - Frans op den Bult - De Thij - Graven Es - Odz station. Lijn 62 blijft Enschede-Oldenzaal-Denekamp via de huidige route, lijn 60 verdwijnt.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door teun »

Leuk gevonden route, de Thij - Enschede gaat dan wel de dag rond rijden neem ik aan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

marvinkok schreef: di 13 jun 2023, 21:23 Dé reden dat 62 niet meer langs het centrum komt is de herinrichting van de oude N18. Dat is een 60-weg met drempels geworden. Op deze manier is het niet veel sneller dan de oude route, maar toen was het nog 80. Vanaf Centraal kan er met een overstap op centraal op 1 van de stadswijken nog naar het van Heekplein gereisd worden. Al is het lopend ook prima te doen langs de gezellige terrasjes van de Oude Markt.
Ik snap wel dat de route via Usselo helaas niet meer te doen is, maar waarom rijdt lijn 62 in Enschede dan niet via dezelfde route als lijn 73/74?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

teun schreef: wo 14 jun 2023, 08:33 Leuk gevonden route, de Thij - Enschede gaat dan wel de dag rond rijden neem ik aan?
Het zou mij niet verbazen als het in de avond alleen is tussen De Thij en station Oldenzaal. Ook interessant om dan in de Hasseler Es te komen vanuit Enschede en Oldenzaal, ook al is dat nog een stukje lopen (met fiets natuurlijk wel makkelijk). Verder zit er niet zoveel op die route; Airport is nog wel een behoorlijk stuk lopen, als je daar moet zijn.

Ik dacht overigens in eerste instantie toen ik lijn 6 naar Oldenzaal las, dat er een lijn zou komen van station Enschede naar Oldenzaal via Van Heekplein en Stokhorst (dat tussen Van Heekplein en Oldenzaal niet eens een gekke route zou zijn). Daarom is iets meer context wel prettig. Fijn dat Dennis daar meer inzicht in geeft.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

De route variant via Frans op den Bult is er een die ook al bij Syntus de revue is gepasseerd, maar dan richting Hengelo.
Het gaat niet alleen om AirPort Twente, maar ook om Technology Base waar steeds meer technologie bedrijven zich vestigen.

Maar om even reagerend op de Achterhoek:
Waarom rijdt de 62 niet hetzelfde als 73/74?
Ik zag liever 2x per uur Borculo-Enschede, 2x per uur Neede-Hengelo-Universiteit en 2x per uur Groenlo-Hengelo. Dan heb je een stevige verbinding tussen Achterhoek en de scholen en Universiteit. Zeker als je de 73 ook door laat lopen naar de Universiteit.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

teun schreef: wo 14 jun 2023, 08:33 Leuk gevonden route, de Thij - Enschede gaat dan wel de dag rond rijden neem ik aan?
Gaat zelfs 7 dagen per week rijden schijnt het. Wel 's avonds en zondags een uursdienst (zaterdag weet ik zo niet). En 62 gaat in de spits naar een kwartiersdienst dus de capaciteit tussen Enschede CS en Oldenzaal station blijft ook op peil.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

En wordt dan ook die enorme lus van lijn 2 in Enschede Noord ingekort tot iets bij het winkelcentrum Deppenbroek en weer via de busbaan? Als lijn 6 bij de Deurningerstraat komt, hoeft lijn 2 daar niet meer te rijden neem ik aan.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Lijn 2 rijdt over de Deurningerstraat vanwege de afsluiting van de Hulsmaatstraat. Als deze weer open gaat (na het bouwen van twee flats, over een jaar of twee) gaat deze weer gewoon terug naar de oude route via Roombeek.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Wow, dat is wel een lange periode voor een tijdelijke routewijziging; dan begrijp ik de huidige route beter.
Los daarvan reed lijn 2 wel eerder al een grote lus. Dat deel richting Slagman zou er wel uit kunnen als er een andere bus over het noordelijke deel van de Deurningerstraat (naar Oldenzaal) rijdt naar mijn idee.
Waar gaat trouwens geladen worden? In de Helmerhoek?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Die lus zou er in een andere variant voor de omleidingsroute uitgaan (en dan via de Deurningerstraat) maar daar is vanaf gezien vanwege de ouderen die op dat deel van de route instappen. Lijkt me sterk als je hem er nu dan ineens wel uit zou gaan halen. Je wint er misschien 5 minuten mee, maar omdat in Enschede altijd klokvast vertrokken wordt met vrijwel alle lijnen (.05 .20 .35 .50) kun je die niet verzilveren en sta je alleen langer op het station.

Laden gaat alleen op de stallingen gebeuren, er komen geen laadvoorzieningen onderweg.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door visgraat »

Ik ben benieuwd in hoeverre dat klokvaste volgend jaar blijft. Voor de overstap op de trein is dat niet altijd beter. In Enschede uit de trein overstappen op de bus gaat vaak goed, maar omgekeerd mis je de trein vaak net. Alleen lijn 3 sluit wel redelijk goed aan op treinen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door huibf »

Speedmaster schreef: zo 30 apr 2023, 12:44 De reden hiervoor is dat de elektrische planken storingen veroorzaken waardoor de bus niet verder kan rijden. Met de plank die even handmatig moet worden uitgeklapt is de kans op storing nagenoeg 0, dus begrijp ik deze keuze. Dus geen verlies van toegankelijkheid
Inderdaad. Veolia Limburg had ze destijds ook. Alleen maar gedoe. Met als gevolg uitvallende ritten of nog erger rolstoel die er niet in of uit kan.
Zon hangplak, zonder enige sensor, is het beste en werkt prima.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten