Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
dennistd
Berichten: 5553
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

En de chauffeurs worden ook doodongelukkig als ze elkaar daar tegenkomen :X

Op papier zal het allemaal wel passen, maar of het in de praktijk ook goed gaat is de vraag. Hopelijk werkt kort verkeer een beetje in die nieuwe bussen.
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door jjasloot »

Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/

Vlinder in Hengelo :shock:
dennistd
Berichten: 5553
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Nee, volledige plan is nog niet bekend. Wel een fout in het advies: "Volgens het voorstel van Arriva zijn straks maar liefst 51 zitplaatsen aanwezig. Dat komt mede door de lengte van de bus van 13 meter."

Het zijn 41+2 zitplaatsen, en de bus is gewoon 12 meter (en 7 millimeter).
RTBS
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Belbusjes op lijn 10 en 12? Gaat vrijwel geen hond gebruik van maken, hoe kunnen ze daar positief over adviseren? Mensen pakken dan de fiets of auto wel.

Ze hadden beter de routes van lijn 10 en 12 anders in kunnen delen want je bent met die drie bussen veel te lang onderweg, daar trek je ook geen reizigers mee.
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Hengelo is een relatief compacte stad met weinig hoogbouw, volume vervoer heb je dan dus bijna niet.
De wijken die qua vervoer het drukste zijn, zijn de Hasseler Es en Hengelose Es, maar meer om de afstand dan omdat er in verhouding meer mensen wonen.
Hengelo kent al heel veel jaren alleen maar ringlijnen zoals lijn 12 waardoor je het recreatieve verkeer al mist. Helaas leent de lay-out van de Hengelose lijnen zich ook niet eenvoudig voor normale lijnen zonder extra inzet van materiaal.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

RTBS schreef: ma 04 sep 2023, 16:29 Belbusjes op lijn 10 en 12? Gaat vrijwel geen hond gebruik van maken, hoe kunnen ze daar positief over adviseren? Mensen pakken dan de fiets of auto wel.

Ze hadden beter de routes van lijn 10 en 12 anders in kunnen delen want je bent met die drie bussen veel te lang onderweg, daar trek je ook geen reizigers mee.
Zitten er nu dan zo weinig reizigers in lijn 10 en in lijn 12?
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Lijn 12 Nijverheid is de laatste 20 jaar al een zorgenkindje geweest, vooral ‘s avonds en in het weekend.
Er heeft al eerder een afroepbus gereden en stond op de nominatie voor TwentsFlex. Nu gaat Arriva daar dan wel werk van maken.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21404
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

RTBS schreef: ma 04 sep 2023, 16:29 Belbusjes op lijn 10 en 12? Gaat vrijwel geen hond gebruik van maken, hoe kunnen ze daar positief over adviseren? Mensen pakken dan de fiets of auto wel.
Het gaat uitsluitend om de avonduren (vanaf 19:00 uur) wanneer verreweg de meeste reizigers vanaf het station naar de wijken reizen. Aangezien er vanaf het station niet gereserveerd hoeft te worden, is het nog best een goed idee.
Overdag (zoals in IJssel-Vecht soms gebeurt) is het een veel minder goed idee.
gkw1969 schreef: ma 04 sep 2023, 17:53 Hengelo kent al heel veel jaren alleen maar ringlijnen zoals lijn 12 waardoor je het recreatieve verkeer al mist. Helaas leent de lay-out van de Hengelose lijnen zich ook niet eenvoudig voor normale lijnen zonder extra inzet van materiaal.
Er heeft bij Syntus nog een tijdje een lijn 14 gereden, die de route van lijn 12 in tegengestelde richting reed. Erg lang heeft die lijn het echter niet volgehouden....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

De dienstregeling in Hengelo-Zuid en -West lijkt me ook wel wat onpraktisch op dit moment:

- Lijn 12 is erg onpraktisch voor reizigers omdat het een lange lus is en reizigers dus in één richting een erg lange reis moeten maken. Tussen die wijken en het ziekenhuis al helemaal, doordat die er maar in één richting is.
- Lijn 12 heeft voor de wijken Wilderinkshoek en De Nijverheid (waar lijkt me de grootste groepen reizigers te vinden zijn) een behoorlijke concurrentie met streeklijn 53 die én rechtstreekser én frequenter is.
- Lijn 10 heeft een behoorlijke langere route gekregen omdat ook het industrieterrein bediend moest blijven na het opgaan van lijn 59 in lijn 53, waardoor ook hier een grote lus is ontstaan. Hoewel die hier iets logischer is, is zo'n grote lus nog altijd niet optimaal.
- Reizigers vanuit Haaksbergen en de Achterhoek hebben sinds lijn 59 is verdwenen maar een beperkte verbinding met het industrieterrein. Er moet of een grote loopafstand afgelegd worden, of behoorlijk omgereisd worden via het station en lijn 10. Dit terwijl lijn 53 dus vooral binnen Hengelo de concurrentie aan gaat met lijn 12.

Ik denk dat hier dus best wat slimmere keuzes gemaakt kunnen worden.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Ik weet natuurlijk de bezetting niet, maar lijn 12 kan (gelet op de ontsluitende slingerroute) misschien beter een buurtbus worden? Of is de bezetting daarvoor toch weer te hoog?
Lijn 10 heeft wel een wat logischer route (in de spitsrichting snel v/n industrieterrein) en ontsluit daarbij in de andere spitsrichting ook nog een paar woonwijken.
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Oh ja, laten we vooral bestaande lijnen omzetten naar buurtbus, dat heeft in het verleden al positief uitgepakt in Almelo (NOT).

Het gaat om de avonduren en dan is inderdaad de Rrreis methode met een busje op het station wel een goede optie. Maar..... laat hem dan wel verplicht ook minimaal 1x per uur bij het Ziekenhuis staan. Het zijn in de avonduren geen overweldigend veel passagiers maar om eerst te moeten reserveren om bij het ziekenhuis weg te komen is ook niet handig.

Het grootste probleem bij belbus/taxibus, vindt ik dat OV chauffeurs de hakken in het zand zetten en zeggen: dat doe ik niet, ik ga niet met een klein busje rijden. Hierdoor stappen vervoerders dan vaak naar taxibedrijven en geven ze die regie uit handen.
Ik was onlangs 's avonds in Apeldoorn maar dan staan daar zo'n 7 of 8 taxibusjes bij elkaar, soms op de verkeerde halte, en is het voor de passagier niet duidelijk wat ze moeten doen. Overigens is het niet zo heel veel goedkoper voor een vervoersbedrijf om alles uit handen te geven, hoewel dat met het salaris van een taxichauffeur wel lijkt, maar ze vergeten even dat het taxibedrijf busjes moet aanschaffen en alles moeten organiseren en dat brengen ze allemaal in rekening.
Persoonlijk vindt ik het meest simpele idee wat Syntus op de Veluwe had: overdag rijden de buurtbusjes gewoon buurtbus lijnen en 's avonds nemen OV chauffeurs ze mee op de reguliere dienst. In mijn optiek is dat de goedkoopste oplossing. Buurtbusjes staan 9 van de 10 keer 's avonds na 19.00 stil.
When you're tired of London, you're tired of life
RnBn
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RnBn »

Mijn inziens zijn het niet de chauffeurs die weigeren op een kleiner busje te rijden, maar zijn het de vervoersbedrijven die hun personeel met D rijbewijs beter elders kunnen gebruiken, ook pre corona zaten ze niet heel ruim in het personeel en dat is er inmiddels niet beter op geworden.
Daarnaast zal dat kleine busje door iemand betaald moeten worden, of dat het nu een taxiboer is of de vervoerder zelf dus die kosten kun je niet meenemen in de vergelijking tussen de personeelskosten (ja een vervoerder kan eventueel een buurtbus die 's avonds niet gebruikt wordt inzetten maar een taxiboer kan ook z'n WMO- en scholieren vervoer busjes die 's avonds niet gebruikt worden inzetten).
In ZO-Brabant hebben we zelf een aantal "taxichauffeurs" in dienst voor de kleine busjes, dus wel de lagere personeelskosten maar tegelijkertijd ook de regie in eigen handen en een mooi opstapje om door te groeien naar de grote bus voor wie dat na een tijdje wilt.
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

In de jaren 90 hadden ze bij de TET enkele lijnen in de avonduren en het weekend omgezet naar taxibusjes. De OV chauffeurs (en nu nog steeds zijn er dinosauriërs in Twente) wilden ze niet rijden. Het werk werd bij het eigen taxibedrijf neergelegd. Onder aan de streep bleek een taxichauffeur op zondag duurder te zijn dan een OV chauffeur.
Nu nog steeds hoor je groepen chauffeurs, en helaas zitten die nu net op de plek waar dat besluit genomen kan worden, dat ze niet met een busje willen rijden.
Kijk maar eens naar het explosieve aantal taxibusjes van Munckhof in Apeldoorn.
Het inzetten van WMO busjes voor de avond is door de opdrachtgever verboden omdat alle voertuigen moeten zijn voorzien van de juiste apparatuur en kleurstelling. Daarom is het gebruik van een buurtbusje door eigen personeel interessanter.

Een belbus kan werken, maar dan vanaf het station vaste vertrek. Hebben we jaren geleden ook in Nijverdal gehad, werkte perfect en was druk genoeg. Helaas is dat aan zijn eigen succes ten onder gegaan aangezien er 1 busje gebudgetteerd was en er regelmatig een taxi ingehuurd moest worden vanwege de drukte. Het vinden van een vervoersmogelijkheid is dus zo simpel nog niet als het geen geld mag kosten, en dat is vaak het geval.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door ovVeluwe »

Wat betreft Apeldoorn: daar rijdt Noot sinds december en Apeldoorn heeft nog maar 5 bussen. 2 bussen van Noot zelf (met ReserveerRRReis stickers) en 3 in bruikleen van EBS. Alle reserveerlijnen vertrekken van een vast perron zodat het duidelijk is voor de reizigers.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Ik bedoelde ook Noot ipv Munckhof.

Moeten ze wel gebruik maken van het juiste perron en niet van Hermes perron J en met zijn allen op een kluitje in de hoek gaan staan, 's avonds om 21.30.
When you're tired of London, you're tired of life
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Zolang het lusje snel genoeg is dat een busje past voor rustige wijken stel ik dan de Vlinder voor. Wel moet bij extern leggen de regel duidelijk zijn dat het busje op de juiste perron staat EN de chauffeur rond vertrektijd in het busje zit. Echter moet de Vlinder alleen worden aangeboden op stations? Haaksbergen kan ook een plek zijn waar dit profijt heeft.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door ovVeluwe »

gkw1969 schreef: wo 06 sep 2023, 13:36 Moeten ze wel gebruik maken van het juiste perron en niet van Hermes perron J en met zijn allen op een kluitje in de hoek gaan staan, 's avonds om 21.30.
Zal dan waarschijnlijk een uitzondering zijn geweest van perron J, soms bezetten de grote bussen perron I. Wat betreft het kluitje: er is weinig ruimte om in Apeldoorn te parkeren op het busstation. Het perron is puur om te vertrekken. In de abri staat inmiddels aangegeven dat passagiers zonder reservering zich kunnen melden voor een rit.
Maar goed, gaat teveel off-topic :X
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

jjasloot schreef: vr 01 sep 2023, 23:32 Was er al ergens een vervoerplan gelekt? Het ROCOV Overijssel heeft wel al een advies erover gepubliceerd: https://rocovoverijssel.nl/advies-vervo ... -zho-2024/

Vlinder in Hengelo :shock:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze de buslijnen in Enschede-Zuid vorm gaan geven. Ik vraag me af hoe ze de nieuwe (?) lijn 5 (Helmerhoek-?-Centrum) vorm gaan geven en via welke route ze denken sneller te kunnen rijden dan de route van de huidige lijn 2.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Ik ken het vervoerplan niet, maar de meest logische route Helmerhoek - station is volgens mij via het viaduct Usselerrondweg en dan de Haaksbergerstraat?
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Er ligt al enkele jaren het plan om het fietspad Oude Dijk om te vormen naar een busbaan voor een doorsteek tussen Helmerhoek en de Haaksbergerstraat. Mogelijk dat die nu gerealiseerd gaat worden.
When you're tired of London, you're tired of life
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door jjasloot »

Jelmer4 schreef: do 07 sep 2023, 01:28 ...
Ik ben vooral benieuwd hoe ze de buslijnen in Enschede-Zuid vorm gaan geven. Ik vraag me af hoe ze de nieuwe (?) lijn 5 (Helmerhoek-?-Centrum) vorm gaan geven en via welke route ze denken sneller te kunnen rijden dan de route van de huidige lijn 2.
Ik denk dat mensen überhaupt al niet zo blij zijn als je de nummers van de stadslijnen omgooit. Misschien dat er daadwerkelijk echt vernieuwende plannen zijn maar dat moeten we nog zien
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Hoe met ik dit zien, wordt de huidige lijn 5 verlengd naar Helmerhoek, of is dat een nieuwe 5 en krijgt de oude 5 een nieuw nummer?

En wordt de huidige lijn 2 met die (nieuwe?) lijn 5 daarmee eigenlijk een ringlijn door zuid? Wordt nummer 2 dan behouden en is 2 linksom en 5 rechtsom (of andersom) of blijft het huidige traject van 2 gewoon 2 en is alleen de uitbreiding onder 5?

Op zich is een ringlijn hier geen slecht idee (mits in 2 richtingen). Hoop wel dat de huidige lijn 5 dan een kleinere ring krijgt, aangezien bediening van de Haaksbergerstraat dan niet meer nodig is en de wijk zelf dus beter bediend kan worden.
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

De plannen destijds was lijn 5 doortrekken: Ferdinand Bolstraat uitrijden, oversteken en dan via “busbaan” naar Helmerhoek, maar toen ging lijn 62 nog via de Haaksbergerstraat.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5553
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef: do 07 sep 2023, 16:00 Hoe met ik dit zien, wordt de huidige lijn 5 verlengd naar Helmerhoek, of is dat een nieuwe 5 en krijgt de oude 5 een nieuw nummer?

En wordt de huidige lijn 2 met die (nieuwe?) lijn 5 daarmee eigenlijk een ringlijn door zuid? Wordt nummer 2 dan behouden en is 2 linksom en 5 rechtsom (of andersom) of blijft het huidige traject van 2 gewoon 2 en is alleen de uitbreiding onder 5?

Op zich is een ringlijn hier geen slecht idee (mits in 2 richtingen). Hoop wel dat de huidige lijn 5 dan een kleinere ring krijgt, aangezien bediening van de Haaksbergerstraat dan niet meer nodig is en de wijk zelf dus beter bediend kan worden.
Wat ik begrepen heb:

Lijn 2 gebeurt niets mee
Lijn 5 wordt vernummerd in lijn 4 en gaat vanaf WKC Stadsveld links, achter het winkelcentrum langs en dan via de AH weer rechtsaf de Elferinksweg terug naar het station (zoals deze tot het opheffen van de 62 ook al even heeft gereden).
Lijn 5 (nieuw) gaat via de Haaksbergerstraat rijden en dan linksaf Usselerrondweg, rechtsaf Dubbelinckhoek en dan naar Disselhoek.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Klinkt goed. Rijden lijnen 2 en 5 dan door op elkaar, of keren ze op elkaar in Helmerhoek?

En wordt lijn 4 dan ook hernummerd (die bestaat nu immers al), of wordt de huidige lijn 5 aan de huidige lijn 4 vastgemaakt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten