Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door marvinkok »

Rb61 heeft gekeerd in Oldenzaal omdat de 146 stil stond in de wisselstraat. Waardoor Hgl niet bereikt kon worden.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

sven_engelen schreef:
Ik heb vandaag de hele boel gecoördineerd met een collega voor FlexRrreis (ik was vanaf 12:00 aanwezig) en hoewel ik je op sommige punten zeker gelijk geef, zit de vork in elk geval daarbij iets anders in de steel dan je schetst.

De FlexRrreisbussen zijn eigenlijk niets anders dan de Vlinder van Arriva. Daar hebben we hagelnieuwe chauffeurs op zitten die moeten wennen aan de systemen. De rijtijden zijn om .16 na het uur en .46 na het uur. Komt er niemand in de bus dan moeten we terug naar het koffiehuis om te wachten op een reservering of wachten tot we weer naar de halte moeten. In het begin was voor ons niet duidelijk op welke halte we moesten staan dus stonden we op A. Later bleek dat we op C1 en B3 moesten staan. Een paar uur later loopt eindelijk alles op rolletjes. De systemen werken fatsoenlijk en de chauffeurs zijn wat dat betreft goed ingewerkt. Ik verwacht in het prille begin dat men nog enorm moet wennen aan het nieuwe systeem en dat het in de loop van de tijd wel gaat veranderen eenmaal men eraan gewend is. Ik heb het aan meerdere mensen uitgelegd en die waren er helemaal niet van op de hoogte. Het voelt toch altijd goed om na mijn uitleg een lach op het gezicht van de mensen te zien om het feit dat ze nu direct van de halte naar het station en v.v. gebracht worden. Op de grote bus waren er meer problemen zoals lijn 53 die 2 uur lang niet reed omdat de bus niet van de stekker te halen viel en een rit uitviel. Aangezien de bus maar 1 keer per uur naar Haaksbergen rijdt levert dat meteen grote gaten op. Gevolg was boze reizigers die op mij af stapten en dachten dat ik een bus voor ze kon toveren. Gelukkig was alles uiteindelijk opgelost maar inderdaad de start van de nieuwe concessie is... stroef. Morgen komt het échte werk.
Bedankt voor de uitleg. Een eerste dag is uiteraard ff wennen. Ik heb de situatie rond 21.45 weer eens aangezien op het station en ik werd er nog steeds niet vrolijk van.

Wat betreft de Flexrrreis (of is het nou Reserveerrreis?, erg verwarrend):

Er waren veel reizigers zowel voor Nijverheid, Veldwijk als Groot Driene. Het eerste busje vertrok met enkele reizigers richting Nijverheid (5 minuten te laat). Daarna gebeurde er niets, het tweede busje bleef aan het eind van het perron staan en ging niet rijden. Dat terwijl er voor Veldwijk enkele reizigers waren en voor Groot Driene minstens 6. Reizigers werden ongeduldig en begonnen af te haken en gingen lopen of gingen zelf vervoer regelen.

Waarom ging dat tweede busje niet rijden? Waarom ging er geen busje bij de halte plaats van Groot Driene staan? Waarom is er niemand die de reiziger informeert op zo'n eerste dag met een nieuw concept? Zijn twee busjes wel genoeg voor drie lijnen ieder half uur?

Mijn advies is om de busjes tijdens de vertrektijden altijd op de halteplaatsen van Nijverheid/Ziekenhuis en Groot Driene neer te zetten en niet helemaal achteraan het perron of bij het koffiehuis.

Als coördinator zou ik me sterk maken om deze busjes gewoon volgens een dienstregeling te laten rijden, dat is voor iedereen veel prettiger, duidelijker en het trekt aanmerkelijk meer reizigers dan zoals het nu gaat. Vergeet ook niet dat juist in de bewuste wijken erg veel ouderen wonen die geen idee hebben hoe dat allemaal werkt.

De normale bussen vertrokken zo'n 5 minuten of later terwijl ze al zeker tien minuten bij het station stonden. Lijn 9 uit Enschede lijkt standaard 5 minuten te laat te komen en moet dan als een idioot door als lijn 11 naar Hasseler Es, veel te krap. Ik kan me goed voorstellen dat de chauffeurs klagen over de nieuwe dienstregeling.

Morgen de echte proef, ik voorspel een veel grotere chaos dan vandaag. Ik hoop echter dat ik het mis heb.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 12 dec 2023, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gefixt
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door waldo79 »

Zou je even de quote van Sven goed kunnen weergeven?
sven_engelen
Berichten: 211
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door sven_engelen »

RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 22:42 Bedankt voor de uitleg. Een eerste dag is uiteraard ff wennen. Ik heb de situatie rond 21.45 weer eens aangezien op het station en ik werd er nog steeds niet vrolijk van.
Ik heb nu 2 chauffeurs rijden die op tijd rijden maar het is inderdaad voor hun nog een beetje moeilijk. Cut em some slack... ;)
RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 22:42 Er waren veel reizigers zowel voor Nijverheid, Veldwijk als Groot Driene. Het eerste busje vertrok met enkele reizigers richting Nijverheid (5 minuten te laat). Daarna gebeurde er niets, het tweede busje bleef aan het eind van het perron staan en ging niet rijden. Dat terwijl er voor Veldwijk enkele reizigers waren en voor Groot Driene minstens 6. Reizigers werden ongeduldig en begonnen af te haken en gingen lopen of gingen zelf vervoer regelen.
Waarom ging dat tweede busje niet rijden? Waarom ging er geen busje bij de halte plaats van Groot Driene staan? Waarom is er niemand die de reiziger informeert op zo'n eerste dag met een nieuw concept? Zijn twee busjes wel genoeg voor drie lijnen ieder half uur?
De busjes rijden op 2 lijnen. 810 is lijn 10 en 812 is lijn 12. 810 rijdt richting Hengelo Oost (Veldwijk) en 812 rijdt richting Groot Driene. De bussen rijden inderdaad soms te laat weg maar komen altijd op tijd op de halte terug. Het is in elk geval van belang dat de bussen tussen .12 en .16 en hetzelfde een half uur later klaar staan om mensen te vervoeren.
RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 22:42 Mijn advies is om de busjes tijdens de vertrektijden altijd op de halteplaatsen van Nijverheid/Ziekenhuis en Groot Driene neer te zetten en niet helemaal achteraan het perron of bij het koffiehuis.
De indeling zoals het nu is, is de indeling zoals we die van de planning hebben gekregen. We moeten eerst zien hoe dat loopt en mocht een wijziging nodig zijn dan kunnen we er eventueel werk van maken. Om er nu al een oordeel over te geven vind ik voor nu nog te vroeg.
RTBS schreef: zo 10 dec 2023, 22:42 Als coördinator zou ik me sterk maken om deze busjes gewoon volgens een dienstregeling te laten rijden, dat is voor iedereen veel prettiger, duidelijker en het trekt aanmerkelijk meer reizigers dan zoals het nu gaat. Vergeet ook niet dat juist in de bewuste wijken erg veel ouderen wonen die geen idee hebben hoe dat allemaal werkt.
Daar ga ik helaas niet over.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 11 dec 2023, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Nitein-Repart »

De trein Zutphen-Hengelo-Oldenzaal zou toch maar 1x per uur rijden buiten de spits? Ik zie op Rijdendetreinen voor vandaag gewoon de hele dag 2x per uur een trein gepland staan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

In de Kerstvakantie kreeg men de roosters niet rond. Daarvoor leek het volgens het persbericht rond.

Maar vanmorgen valt trein 31213/31226 uit, dus dan klopt het weer even. ;)

De eerste ervaring met Arriva was jammerlijk. Lijn 62 van 6:53 uur naar Enschede kwam niet opdagen. Was ook nergens op de radar te zien. Dát is me in 10 jaar Twents nooit overkomen. Zelfs niet op 9 december 2013.
Bus 60 van 7:01 uur naar Enschede is geen alternatief, want dan ben ik 3 kwartier onderweg omdat die tegenwoordig aan sightseeing op de Graven Es en Thij doet.
Dus maar de trein. Die reed wel. Behoorlijke retro-ervaring uit m'n schoolgaande jeugd anno 2003-2008, een Lint zonder informatieschermen. Alleen het informatiebalkje uit 2001 die de trein omgedoopt had tot RS21 deed dienst.
Herjanuitoverijssel
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Mijn lijn 62 gisteren kwam ook niet opdagen, Een paar uur later stond er dat de rit vervallen was, Had wel iets eerder gemogen
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

Ik was net op het centraal station in Enschede. Ik zag meer vervangende bussen dan de nieuwe Volvo's :lol:

Wanneer staat de levering van de overige Volvo's gepland?
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Zouden er 15 per week moeten binnenkomen. Althans, dat is wat Arriva zegt....
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

Nou, Enschede is momenteel wel een beetje 'n puinhoop.. vertragingen van een kwartier tot half uur... mijn 62 naar Oldenzaal die daarvoor als 63 naar Enschede rijdt is spoorloos op de radar.

Ook handig, als er een update gedraaid wordt, is de lijnfilm daar drukker mee bezig dan de bestemming aangeven. De bestemmingen 'Transferring x%' en 'Completed' al voorbij zien komen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Milco »

Dit is pas de eerste dag en alles is nog even wennen. De vertragingen worden vast minder de komende dagen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Jelmer4 schreef: ma 11 dec 2023, 12:28 Ik was net op het centraal station in Enschede. Ik zag meer vervangende bussen dan de nieuwe Volvo's :lol:

Wanneer staat de levering van de overige Volvo's gepland?
Ruim de helft is inmiddels geleverd, en ze doen inmiddels volop dienst
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Dre schreef: ma 11 dec 2023, 16:30 Nou, Enschede is momenteel wel een beetje 'n puinhoop.. vertragingen van een kwartier tot half uur... mijn 62 naar Oldenzaal die daarvoor als 63 naar Enschede rijdt is spoorloos op de radar.

Ook handig, als er een update gedraaid wordt, is de lijnfilm daar drukker mee bezig dan de bestemming aangeven. De bestemmingen 'Transferring x%' en 'Completed' al voorbij zien komen.
Die updates worden op het hele wagenpark tegelijk uitgevoerd, zo lijkt het. Op het busstation in Enschede ware alle Volvo's tegelijk bezig met Transfering, Instaling en vervolgens Completed.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Milco schreef: ma 11 dec 2023, 16:31 Dit is pas de eerste dag en alles is nog even wennen. De vertragingen worden vast minder de komende dagen.
Nou, het zal voornamelijk aan de techniek liggen omdat er in Twente vrijwel geen nieuwe routes zijn gekomen. Maar je ziet op OVinfo dat bussen gewoon halverwege de rit stil blijven staan. Heel veel wordt niet gereden, of met vertraging gestart. Als ik dat vergelijk met Lelystad en voormalig IJssselmond dan gaat het daar toch stukken beter.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Ja maar in Lelystad rijden ze gewoon met de BYD's die al een tijdje rondrijden. Daar zijn de ergste kinderziektes wel uit en zoals jullie weten, was dat in het begin ook niet helemaal top om het zacht uit te drukken. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Milco »

Blijven de bussen daadwerkelijk staan zoals ovinfo meldt of blijft de radar hangen en rijdt de bus in werkelijkheid gewoon verder?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
FiekeSarah
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 dec 2023, 17:46

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door FiekeSarah »

Vandaag 4 bussen gehad op de stadsdienst enschede, waarvan 0 RRReis volvo’s.
1x Bravo volvo hybrid
1x Lelystad ambassador
2x aquablauw Arriva citea

Naar mijn ervaring worden alleen de RRReis Volvo’s aangeven op OVinfo. De overige bussen die ik moest nemen waren niet te tracken via OVinfo /digitale infoschermen.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Globetrotter »

Kwam ook nog een filmpje tegen op YouTube. Wordt het meeste tijdelijke materieel rond Enschede ingezet?
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

[/quote]
De busjes rijden op 2 lijnen. 810 is lijn 10 en 812 is lijn 12. 810 rijdt richting Hengelo Oost (Veldwijk) en 812 rijdt richting Groot Driene. De bussen rijden inderdaad soms te laat weg maar komen altijd op tijd op de halte terug. Het is in elk geval van belang dat de bussen tussen .12 en .16 en hetzelfde een half uur later klaar staan om mensen te vervoeren.
@Sven: Ik neem aan dat je bedoelt dat 810 voor Hengelo zuid is (Veldwijk/Nijverheid/Ziekenhuis) en 812 voor Klein/Groot Driene? Je kunt niet beide lijnen 12 vervangen door 1 busje 812 want die wijken liggen veel te ver uit elkaar. ;)
Sundance-Kid
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 sep 2023, 11:07

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sundance-Kid »

FiekeSarah schreef: ma 11 dec 2023, 17:52 Vandaag 4 bussen gehad op de stadsdienst enschede, waarvan 0 RRReis volvo’s.
1x Bravo volvo hybrid
1x Lelystad ambassador
2x aquablauw Arriva citea

Naar mijn ervaring worden alleen de RRReis Volvo’s aangeven op OVinfo. De overige bussen die ik moest nemen waren niet te tracken via OVinfo /digitale infoschermen.
1 lijn 999 RRReis Volvo gezien. Mooi daj d'r bint stond er op.
Verder de blauwe Arriva's.
En 1 grote puinhoop qua dienstregeling, vertragingen die opliepen tot meer dan een half uur.
Een stagiaire op het werk die 3 bussen niet ziet komen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Etienne »

Deze afbeelding geeft mooi de hulptroepen weer die zijn komen opdraven.
Foto van vanmiddag rond 15:30.
Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

Wie heeft trouwens bedacht dat de lijnnummers op de digitale infoborden opeens in een kleurenveld staan? De 62 heeft donkerblauw en het contrast met de zwarte letters is echt minimaal. Bij de 60 is dat bruin en íets beter zichtbaar, maar veel scheelt dat ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door nvdw »

De kleurtjes levert Arriva zelf aan. Het is vaak wel handig om ook de tekstkleur een waarde te geven in NeTEX of kv1, want het is niet standaard dat de ontvanger van de data die automatisch een contrastkleur geeft; de DRIS-panelen doen dat dus niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Gisteravond reden er vrijwel allemaal diesels rond omdat de nieuwe Volvo's met lege accu's naar binnen gehaald werden....
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

De hele dag door rijden er behoorlijk veel diesels, denk meer dan de helft. Waarom is er niet voor gekozen om op de stations bij te kunnen laden? Dit lijkt me behoorlijk arbeidsintensief om iedere keer de bussen om te wisselen.

Is een aantal van 104 Volvo's dan niet een beetje erg weinig als je ze iedere keer voor langere tijd aan de lading moet doen? Als ik het goed heb reed Keolis tot voor kort met zo'n 120 bussen rond. Ondanks dat Arriva blijft verkondigen dat ze meer ritten en snellere ritten bieden dan Keolis zul je dan ook sowieso meer bussen nodig hebben lijkt me. Ben wel benieuwd waar die extra ritten dan zitten, zeker omdat lijn 8 compleet opgeheven is waar vele bussen op reden. Ik denk eerder dat Arriva leugens zit te verkondigen of heb ik het mis? :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten