Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Statler Rail »

In mei 2022 gaat de aanbesteding van start van de concessie Twente - ZHO, die ingaat op 9 december 2023 en duurt tot 9 december 2028, een periode van vijf jaar. De concessie omvat het busvervoer in Twente en de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO).

De korte concessieduur is in verband met de geplande "verduurzaming" van die treinverbinding, waarbij naast elektrificatie ook gekeken wordt naar batterij- of waterstoftreinen. De gedachte is dat na afloop van deze concessie er derhalve nieuw treinmaterieel nodig zal zijn.

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben daarover in december 2021 het volgende bekendgemaakt:
De aanbesteding van de concessie Twente - ZHO gaat van start.
In december 2023 eindigt de multimodale openbaar vervoerconcessie Twente. Deze concessie bestaat uit het openbaar (buurt)busvervoer in Twente en de treinverbinding Zutphen- Hengelo - Oldenzaal(ZHO).

GS zijn voornemens een opvolgende concessie te verlenen voor het openbaar vervoer in Twente. Daarom wordt een aanbesteding voorbereid voor de concessie Twente - ZHO. De duur van deze concessie zal beperkt blijven tot maximaal vijf jaar. In deze periode kan gewerkt worden aan verduurzaming van de treinverbinding ZHO en kan de onzekere periode rond de coronacrisis overbrugd worden. Voorde treinverbinding ZHO geldt dat de provincie Gelderland mede-concessieverlener is. Provincie Gelderland heeft aanprovincie Overijssel een mandaat verleend om de aanbestedingsprocedure uit te voeren.

Voortzetting van het huidige voorzieningenniveau vormt het uitgangspunt.
Het College wil het huidige voorzieningenniveau als uitgangspuntkiezen. Dat houdt in dat we zo veel mogelijk de huidige lijnvoering willen voorschrijven. Wel kunnen er mogelijk op kleinere schaal wijzigingen doorgevoerd worden, bijvoorbeeld om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.
(...)
De concessie Berkel - Dinkel wordt vooralsnog niet aanbesteed.
De Nota van Uitgangspunten Openbaar Vervoer beschrijft dat het busvervoer in Twente vanaf december 2023 zal worden samengevoegd met de Achterhoek in de concessie Berkel - Dinkel. Vanwege de coronacrisis zijn aan Gelderse zijde gewijzigde inzichten ontstaan over de optimale omvang van concessies, hetgeen resulteert in het (nog) niet opnemen van de Achterhoek in Berkel - Dinkel. Om deze reden is besloten de concessie Berkel - Dinkel vooralsnog niet aan te besteden en wordt het huidig concessiegebied Twente voor nu gehandhaafd.
Bron
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Dit klinkt meer als uitstel van de plannen dan afstel ervan. Berkel-Dinkel gaat dan wellicht 2028 starten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Cas »

Zou toch jammer zijn als Berkel-Dinkel er niet komt omdat het te groot is, maar dat Achterhoek-Rivierenland dan wel in stand blijft.
Van de drie fusieconcessies vond ik B-D nog het meest logisch klinken: nu al gedeelde lijnen, allebei mogelijk multimodaal vanuit Zutphen, en dus een logischere partner voor de Achterhoek dan Rivierenland. Natuurlijk is de concessie Twente wel een flink stuk groter dan Rivierenland, maar toch. Misschien is het toch maar beter vanuit organisatorisch perspectief, want die samenwerking lijkt niet heel soepel te gaan.
請勿靠近車門
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

De overlap van de concessies Twente en Achterhoek is best wel beperkt, het enige "gezamenlijke" traject is Eibergen - Enschede.
Dat is prima te regelen door vooraf vast te leggen, dat:
* de Achterhoeklijnen vanaf Neede en Eibergen non-stop over de N18 mogen doorrijden naar Enschede (ook in avond/weekend)
* concessie Twente dat doorrijden moet gedogen, en streeklijnen moet aanbieden op Haaksbergen - Eibergen en Haaksbergen - Neede
Verder zit er niet zo veel overlap tussen Twente en Achterhoek.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Rivierenland is een beetje een lastige, als je kijkt waar die het beste bij kan.
De treindienst Tiel - Arnhem kun je het beste bij Achterhoek doen, omdat het lijntje Tiel - Arnhem te klein is om zelfstandig te exploiteren (personeel, reservematerieel e.d.).
Het busvervoer in Rivierenland stelt niet zo heel veel voor, eigenlijk te klein om zelfstandig aan te besteden.
Wellicht kun je dat samen met het busvervoer in de regio Ede / Wageningen samenvoegen in één busconcessie Gelderland-west. Die concessie omdat dan de buslijnen rond Ede (die niet meegaan in de concessie IJssel-Vecht), de buslijnen Wageningen - Arnhem en de buslijnen uit Rivierenland.

Met Arnhem-Nijmegen heeft het busvervoer in Rivierenland weinig raakvlakken, alleen bij Druten. Die huidige suboptimale situatie is makkelijk op te lossen:
* lijn 42 (Tiel - Druten) gaat naar concessie Arnhem-Nijmegen (zodat lijn 85 rechtstreeks Nijmegen - Tiel kan rijden)
* lijn 89 (Nijmegen - Druten) gaat naar concessie Gelderland-west (zodat lijn 165 rechtstreeks Nijmegen - Tiel kan rijden)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik vond de voorgestelde concessies Berkel-Dinkel en Rijn-Waal eigenlijk best logisch (m.u.v. de lijnen rond Ede).
Alleen IJssel-Vecht is belachelijk groot.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Ik vraag mij af waarom dat belachelijk is en of Limburg en Groningen-Drenthe niet groter zijn?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

De grootte van een concessie kun je afmeten aan de geografische omvang, maar ook aan de omzet.

Groningen-Drenthe, Limburg en IJssel-Vecht hebben wel een grote omvang, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze qua omzet tot de grootste behoren. Behalve de steden Zwolle, Apeldoorn en Deventer, en een paar dikkere bundels (van Zwolle naar Apeldoorn, Elburg en Dedemsvaart) stelt IJssel-Vecht vervoerkundig niet zoveel voor...
Idem de concessie Groningen: in en rond de stad Groningen zit heel veel busvervoer, daarnaast heb je een paar dikke Q-linerbundels (van Groningen naar Drachten, Emmen en Assen) en verder vooral dunne platteland-lijntjes.

Ik ken de bedragen niet, maar volgens de berichten zou Rijn-Waal een (veel) hogere omzet hebben dan IJssel-Vecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Toen ik het eens uittekende met de kerngetallen die ergens op internet stonden, zat treinvervoer Rijn-Waal al rond de 30 miljoen en dan het busvervoer nog rond de 120 miljoen.

Limburg en GD zaten rond 100 miljoen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Als het Altijd Vrij per gebied wordt omgezet in RRReis Vrij dan maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit hoe je de concessies indeelt, omdat je dan tariefkundig gewoon overal kan gaan en staan binnen de 3 provincies. De overige standaard producten vallen al onder het THO. Als alles RRReis wordt dan zal de reiziger er niet veel meer van merken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: ma 21 feb 2022, 08:23 De overlap van de concessies Twente en Achterhoek is best wel beperkt, het enige "gezamenlijke" traject is Eibergen - Enschede.
Dat is prima te regelen door vooraf vast te leggen, dat:
* de Achterhoeklijnen vanaf Neede en Eibergen non-stop over de N18 mogen doorrijden naar Enschede (ook in avond/weekend)
* concessie Twente dat doorrijden moet gedogen, en streeklijnen moet aanbieden op Haaksbergen - Eibergen en Haaksbergen - Neede
Verder zit er niet zo veel overlap tussen Twente en Achterhoek.
Nog simpeler: lijnen 62 (alleen het zuidelijke deel: Enschede-Borculo) en 53 (Hengelo-Eibergen) overzetten naar de Achterhoek. Dan heb je het hele probleem al opgelost, omdat alle lijnen Eibergen/Neede-Haaksbergen/Enschede onder dezelfde concessie vallen.
Dit maakt het ook mogelijk om de oude verbindingen Enschede-Borculo-Doetinchem (62+23) en Hengelo-Haaksbergen-Lichtenvoorde (53+72) weer te herstellen die nu geknipt zijn i.v.m. concessiegrenzen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Ja, maar dan ga je wel over de provinciegrenzen heen. Want Haaksbergen - Enschede en Haaksbergen - Hengelo zijn toch echt Twentse kerntrajecten.
En Gelderland lijkt nu juist geen grensoverschrijdende concessies meer te willen...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Je zult altijd grensoverschrijdende concessies houden. Immers, je moet de verbindingen Groenlo-Enschede, Eibergen-Haaksbergen(-Hengelo), Borculo-Enschede, Borculo-Goor, Laren-Deventer en Zutphen-Deventer toch echt wel behouden. En dan heb ik het alleen nog over de Achterhoek met Twente. Uiteraard heeft Gelderland ook elders dit soort verbindingen. Ik denk dat je een verschil moet maken tussen een grensoverschrijdende lijn en de gedeelde grensoverschrijdende lijnen die Gelderland nu heeft (de 83 Nijmegen-Venlo, 99 Nijmegen-Druten, 5-83-85 Ede-Veenendaal en 53 Hengelo-Eibergen en ook binnen de provincie met verschillende concessiegrenzen met o.a. de 43 Arnhem-Apeldoorn, 27 Arnhem-Doetinchem, 29 Arnhem-Doetinchem en 42/85 Tiel-Nijmegen). Volgens mij was dat laatste juist het probleem voor Gelderland: meerdere vervoerders op één lijn, waardoor ook ritprijzen varieren en waardoor het overleg over een dienstregeling niet alleen tussen concessiehouder en de 2 provincies moet gaan, maar ook nog eens met een 2e vervoerder.

En Haaksbergen-Enschede is wellicht een Twents kerntraject, maar is onderdeel van het kerntraject Enschede-Borculo dat ook belangrijk is voor de Achterhoekse plaatsen Neede en Borculo (en met overstap waarschijnlijk ook Ruurlo) en 's avonds en in het weekend ook nog de grote kernen Eibergen, Groenlo, Winterswijk, Lichtenvoorde, Varsseveld en Doetinchem. Daarmee is het Achterhoekse deel al belangrijker dan het Twentse (alleen Haaksbergen). Vandaar dat ik vind dat die lijn naar de concessie Achterhoek moeten. De 53 is vervlochten met deze lijnen uiteraard (de 62 en 470 in Haaksbergen en de 73/74 in Eibergen), waardoor deze ook overhalen naar de Achterhoek logischer is dan deze Twents laten in mijn opinie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Milco schreef: ma 21 feb 2022, 09:32 Ik vraag mij af waarom dat belachelijk is en of Limburg en Groningen-Drenthe niet groter zijn?
Die concessies zijn belachelijk groot en zou je ook prima kunnen opknippen.
Grote concessies zijn To Big to Fail zodat de exploitant er zonder al te grote consequenties een potje van kan maken. Had Keolis met die BYD rommel alleen op een concessie ‘Zuid Veluwe’ of stadsdienst Zwolle gereden was het veel makkelijker geweest ze de wacht aan te zeggen en de concessie in te trekken. Nu zou intrekken veel te grote consequenties hebben en is er door de overname plicht van de bussen ook geen fatsoenlijke nieuwe aanbesteding uit te schrijven.

Een concessie als Rivierenland werkt op zich prima als je deze alleen voor de bus uitschrijft. Treinen moet je apart doen omdat dat speciale expertise vereist en schaalvoordelen extra flexibiliteit opleveren qua materieel inzet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: di 22 feb 2022, 11:58 En Haaksbergen-Enschede is wellicht een Twents kerntraject, maar is onderdeel van het kerntraject Enschede-Borculo dat ook belangrijk is voor de Achterhoekse plaatsen Neede en Borculo (en met overstap waarschijnlijk ook Ruurlo) en 's avonds en in het weekend ook nog de grote kernen Eibergen, Groenlo, Winterswijk, Lichtenvoorde, Varsseveld en Doetinchem. Daarmee is het Achterhoekse deel al belangrijker dan het Twentse (alleen Haaksbergen). Vandaar dat ik vind dat die lijn naar de concessie Achterhoek moeten. De 53 is vervlochten met deze lijnen uiteraard (de 62 en 470 in Haaksbergen en de 73/74 in Eibergen), waardoor deze ook overhalen naar de Achterhoek logischer is dan deze Twents laten in mijn opinie.
Voor lijn 62 ben ik het wel met je eens, maar lijn 53 heeft maar twee haltes in Gelderland en heeft weinig overlap met de andere lijnen. Die lijn kan prima bij Twente blijven, indien Berkel-Dinkel toch niet doorgaat.
Wat mij betreft gaan lijn 72 en 74 ook gewoon dagelijks rijden en wordt lijn 470 opgeheven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

De reden dat ik ook de 53 noemde is tweezijdig:
1) De verknoping met de lijnen uit Borculo (de 62 in Haaksbergen op) en Groenlo (doordeweeks overdag de 73/74 in Eibergen, anders de 470 in Haaksbergen) en daardoor deze belangrijke overstappen ook binnen dezelfde vervoerder te maken.
2) de mogelijkheid om deze weer met lijn 72 te koppelen (qua tijden zou dat prima kunnen) om de oude 53 (Hengelo-Varsseveld) weer deels te herstellen. Dit maakt ook de avond/weekendlijn 470 onnodig, omdat dan zo'n gekoppelde 53-72 die dan al bediend, dus je dan een lijn hebt die de hele week door rijdt (dus een basislijn, waarbij de 73+74 snellijnen zijn die aanvullen doordeweeks). Dit maakt de avond/weekendverbinding Winterswijk-Enschede ook beter, omdat je dan niet meer 2x moet overstappen (in Groenlo en Haaksbergen) maar slechts 1 (in Haaksbergen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

In de laatste zin bedoel je vast 2x overstappen in plaats van 3x overstappen, aangezien je ook in Lievelde moet overstappen van de trein op de bus. ;)
Maar als je lijn 53 aan 72 koppelt, wat rijdt er dan tussen Eibergen en Neede? Een verlengde lijn 66?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: di 22 feb 2022, 14:18 In de laatste zin bedoel je vast 2x overstappen in plaats van 3x overstappen, aangezien je ook in Lievelde moet overstappen van de trein op de bus. ;)
Inderdaad, bedankt voor de correctie ;)
Meltrain schreef: di 22 feb 2022, 14:18Maar als je lijn 53 aan 72 koppelt, wat rijdt er dan tussen Eibergen en Neede? Een verlengde lijn 66?
Lijn 66 rijdt natuurlijk alleen maar in de spits, dus dat zou alleen dan maar een optie kunnen zijn. Eibergen-Neede is (zeker buiten de spits) een erg rustige verbinding, dus ik denk dat je dat in principe met een buurtbus af kunt, eventueel in de spits aangevuld of vervangen door lijn 66. Je zou misschien kunnen denken aan een buurtbus die alleen buiten de spits rijdt en dan Delden-Eibergen rijdt (ook zodat de route van 66 buiten de spits ook gedekt is), maar het zou ook kunnen met herinrichting of verlengen van de huidige 2 buurtbuslijn die in resp. Eibergen en Neede eindigen, maar dat is wellicht niet iets voor in dit topic.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Ik zag dat de trein onder de noemer treinRRReis gaat vallen.

https://brandguide.rrreis.nl/productformules

En voor de liefhebber het concept PvE (aangezien ik vanuit dit topic nog geen link zag):

https://overijssel.notubiz.nl/document/ ... O%28def%29
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Wanneer word bekend wie heeft ingeschreven op deze concessie?
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Ik dacht dat de inschrijving ergens deze maand zou sluiten
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door teun »

Overmorgen om 11:00. :Y
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Inschrijvers zijn Arriva en Keolis
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Dat was te verwachten. Voor andere vervoerders is het niet zo simpel vanwege het spoor. Je moet immers wel treinen paraat hebben. Keolis heeft de Lint, Arriva is een zodanig bedrijf dat wel ergens 9 stellen kan huren of zelf over heeft.
When you're tired of London, you're tired of life
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door teun »

Moesten de linten niet overgenomen worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten