De korte concessieduur is in verband met de geplande "verduurzaming" van die treinverbinding, waarbij naast elektrificatie ook gekeken wordt naar batterij- of waterstoftreinen. De gedachte is dat na afloop van deze concessie er derhalve nieuw treinmaterieel nodig zal zijn.
Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben daarover in december 2021 het volgende bekendgemaakt:
(...)De aanbesteding van de concessie Twente - ZHO gaat van start.
In december 2023 eindigt de multimodale openbaar vervoerconcessie Twente. Deze concessie bestaat uit het openbaar (buurt)busvervoer in Twente en de treinverbinding Zutphen- Hengelo - Oldenzaal(ZHO).
GS zijn voornemens een opvolgende concessie te verlenen voor het openbaar vervoer in Twente. Daarom wordt een aanbesteding voorbereid voor de concessie Twente - ZHO. De duur van deze concessie zal beperkt blijven tot maximaal vijf jaar. In deze periode kan gewerkt worden aan verduurzaming van de treinverbinding ZHO en kan de onzekere periode rond de coronacrisis overbrugd worden. Voorde treinverbinding ZHO geldt dat de provincie Gelderland mede-concessieverlener is. Provincie Gelderland heeft aanprovincie Overijssel een mandaat verleend om de aanbestedingsprocedure uit te voeren.
Voortzetting van het huidige voorzieningenniveau vormt het uitgangspunt.
Het College wil het huidige voorzieningenniveau als uitgangspuntkiezen. Dat houdt in dat we zo veel mogelijk de huidige lijnvoering willen voorschrijven. Wel kunnen er mogelijk op kleinere schaal wijzigingen doorgevoerd worden, bijvoorbeeld om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen.
BronDe concessie Berkel - Dinkel wordt vooralsnog niet aanbesteed.
De Nota van Uitgangspunten Openbaar Vervoer beschrijft dat het busvervoer in Twente vanaf december 2023 zal worden samengevoegd met de Achterhoek in de concessie Berkel - Dinkel. Vanwege de coronacrisis zijn aan Gelderse zijde gewijzigde inzichten ontstaan over de optimale omvang van concessies, hetgeen resulteert in het (nog) niet opnemen van de Achterhoek in Berkel - Dinkel. Om deze reden is besloten de concessie Berkel - Dinkel vooralsnog niet aan te besteden en wordt het huidig concessiegebied Twente voor nu gehandhaafd.