Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
omaylie
Berichten: 458
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door omaylie »

jelmerrr schreef: di 18 apr 2023, 11:03 Zouden er winkjes komen op Oldenzaal-Zutphen? Ik kan namelijk geen andere vloot bedenken die zo groot is als die van de flirt treinen.
Volgens mij niet. Ze gaan voor Zutphen - Oldenzaal gebruik maken van LINTen die nu in Limburg rijden.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door jelmerrr »

Dus het blijft een rommel op dat traject? Goed om te weten. En in Limburg zijn ze niet nodig?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

RTBS schreef: di 18 apr 2023, 11:19
jelmerrr schreef: di 18 apr 2023, 11:07 Er zitten dit jaar 47 leerlingen uit het dorp Goor op het Twickel. Jij wil daarmee bussen vullen?
Ik zeg toch niet dat die bussen alleen voor Twickel moeten rijden? Je moet de leerlingen uit Delden nog bij optellen plus die van het ROC. Je kunt wel zeggen dat die laatste met de trein gaan maar de bus stopt op veel meer plekken waardoor de bus voor veel mensen een betere optie is. En daarnaast nog de andere reizigers die voor werk of familiebezoek reizen.

Dan heb ik het nog niet eens over de overvolle treinen op de ZHO waar ook nog eens zelden met dubbele treinstellen gereden wordt in de spits.

Nogmaals, de Oad-bussen zaten altijd vol, de "visgraad-bussen" zijn altijd leeg dus dat zegt genoeg. ;)
Ten eerste is het visgraat, dus met een t. ;)
Maar het probleem is dat je het geld maar 1x kunt uitgeven. Dan kun je bussen parallel aan het spoor laten rijden, maar dan worden andere lijnen opgeheven, waardoor er er in totaal minder locaties bediend kunnen worden.

Maar als er echt veel scholieren zijn vanuit de dorpen naar bepaalde scholen, zou je speciaal daarvoor nog scholierenlijnen kunnen laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Daniel »

De kop "Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen" is ook wel knap misleidend. Ik las 'm als dat de vroege ritten verdwijnen, maar die komen er juist bij ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RTBS
Berichten: 171
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Meltrain schreef: di 18 apr 2023, 11:33
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 11:19
jelmerrr schreef: di 18 apr 2023, 11:07 Er zitten dit jaar 47 leerlingen uit het dorp Goor op het Twickel. Jij wil daarmee bussen vullen?
Ik zeg toch niet dat die bussen alleen voor Twickel moeten rijden? Je moet de leerlingen uit Delden nog bij optellen plus die van het ROC. Je kunt wel zeggen dat die laatste met de trein gaan maar de bus stopt op veel meer plekken waardoor de bus voor veel mensen een betere optie is. En daarnaast nog de andere reizigers die voor werk of familiebezoek reizen.

Dan heb ik het nog niet eens over de overvolle treinen op de ZHO waar ook nog eens zelden met dubbele treinstellen gereden wordt in de spits.

Nogmaals, de Oad-bussen zaten altijd vol, de "visgraad-bussen" zijn altijd leeg dus dat zegt genoeg. ;)
Ten eerste is het visgraat, dus met een t. ;)
Maar het probleem is dat je het geld maar 1x kunt uitgeven. Dan kun je bussen parallel aan het spoor laten rijden, maar dan worden andere lijnen opgeheven, waardoor er er in totaal minder locaties bediend kunnen worden.

Maar als er echt veel scholieren zijn vanuit de dorpen naar bepaalde scholen, zou je speciaal daarvoor nog scholierenlijnen kunnen laten rijden.
Is het niet met dt? ;-)

Bussen rijden op heel veel plekken parallel aan het spoor, dan zou je ook geen bussen tussen Enschede en Hengelo moeten laten rijden. Die bussen trekken een heel ander publiek en veel reizigers reizen niet van station naar station maar stappen onderweg al ergens in of uit.

Dat er andere lijnen dan worden opgeheven is waar maar die betreffende lijnen heffen zichzelf al op omdat er geen hond gebruik van maakt. Die 'visgraaT-lijnen" zijn de afgelopen jaren al zo ver uitgekleed dat ze beter opgeheven kunnen worden. Ik ben meer voor directe en snelle lijnen en ik denk de reiziger ook.
RTBS
Berichten: 171
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Daniel schreef: di 18 apr 2023, 12:05 De kop "Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen" is ook wel knap misleidend. Ik las 'm als dat de vroege ritten verdwijnen, maar die komen er juist bij ;)
In het filmpje werd gezegd dat de rode bussen ingeruild worden door "deze bussen", en toen werden de BYD-bussen van RRReis getoond. Gaan ze toch weer voor het Chinese Ali-express? _O-
April064
Berichten: 696
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door April064 »

In het artikel staat dat er wel voor bussen uit Europa worden gekozen.
zij/haar/hen/hun
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Okay, ok even een stukje geschiedenis doen:
Er rijden bussen tussen Hengelo en Enschede omdat er elke dag duizenden mensen naar Universiteit Twente reizen en er ook enkele duizenden daar wonen. Daarnaast rijdt deze lijn binnen en Enschede en Hengelo door dichte bebouwing met, met name in Enschede, veel sociale huur.

Ik heb van 1994 t/m 2020 zeer frequent lijn 12 gereden en ik kan met zekerheid zeggen dat we sinds de eeuwwisseling geen volle bussen hadden vanaf Twickel. Ja toen Twickel nog de abonnementen betaalden voor de leerlingen zaten de bussen vol, maar toen dat gestopt is zijn ook de passagiersaantallen drastisch gedaald.

We hebben dit allemaal zelf in de hand gewerkt door stelselmatig VVD en CDA te stemmen. Het moest allemaal aanbesteed worden zodat de kwaliteit vooruit ging (letterlijke woorden behandeling WP2000 in de 2e kamer).
De kwaliteit is er niet meer en het geld gaat naar buitenlandse staatsbedrijven en aandeelhouders.

Maar om voor 47 leerlingen, waarvan verhoudingsgewijs er nu 25 een elektrische fiets heeft, een bus te laten rijden is niet te doen. Wat nu als de eerste 2 lesuren uitvallen, dan zijn ze 2 uur te vroeg op school of ze kunnen er niet meer komen omdat de bus volgens een dienstregeling rijdt.
En leerlingen vanuit Goor en Delden kunnen gewoon bij gezondheidspark uitstappen en 5 minuten met lijn 12 reizen of 15 minuten lopen. Vanuit Borne hoor ik namelijk geen geklaag en die lopen al sinds jaar en dag vanaf de Woltersweg (althans, die 7 die met de bus gaan).

Je moet je namelijk niet blind staren op hoeveel mensen er gebruik van zouden kunnen maken, maar hoeveel mensen er daadwerkelijk er gebruik van maken. Meestal is dat maar 30% van je klant potentieel.

Ik ben voor goed en gestructureerd OV, maar het moet wel logisch zijn.
When you're tired of London, you're tired of life
RTBS
Berichten: 171
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

@gkw1969: Met jouw laatste zin ben ik geheel mee eens. Daarom ben ik ook zo tegen het huidige visgraat-model dat nergens op slaat en bussen vrijwel altijd leeg rondrijden of met maximaal 2 reizigers. Zie ook het forse aantal ritten dat de afgelopen jaren op die lijnen verdwenen zijn. De volgende stap is opheffing van die lijnen.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

RTBS schreef: di 18 apr 2023, 12:35
Daniel schreef: di 18 apr 2023, 12:05 De kop "Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen" is ook wel knap misleidend. Ik las 'm als dat de vroege ritten verdwijnen, maar die komen er juist bij ;)
In het filmpje werd gezegd dat de rode bussen ingeruild worden door "deze bussen", en toen werden de BYD-bussen van RRReis getoond. Gaan ze toch weer voor het Chinese Ali-express? _O-
Bussen waarmee Arriva gaat rijden zijn elektrische Volvo's.....
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Tom98 »

Heb je daar een bron van? Europese makelij kan immers ook VDL betekenen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Op Intranet van Arriva is er vandaag aandacht besteed aan de concessie Twente, in het bericht worden 104 Volvo's genoemd en 9 bestek conforme treinen uit de eigen Arriva vloot.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Tom98 schreef: di 18 apr 2023, 14:52 Heb je daar een bron van? Europese makelij kan immers ook VDL betekenen.
Is de uitspraak van de implementatiemanager op een personeelsbijeenkomst betrouwbaar genoeg?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door VIRM »

Speedmaster schreef: di 18 apr 2023, 14:50
RTBS schreef: di 18 apr 2023, 12:35
Daniel schreef: di 18 apr 2023, 12:05 De kop "Vroegere ritten en rode bussen verdwijnen" is ook wel knap misleidend. Ik las 'm als dat de vroege ritten verdwijnen, maar die komen er juist bij ;)
In het filmpje werd gezegd dat de rode bussen ingeruild worden door "deze bussen", en toen werden de BYD-bussen van RRReis getoond. Gaan ze toch weer voor het Chinese Ali-express? _O-
Bussen waarmee Arriva gaat rijden zijn elektrische Volvo's.....
Bedoelen ze niet dat de bussen in Twente ook onder het merknaam RRReis gaan rijden?
Beul van de blindegeleidelijn
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Ja, de bussen gaan onder de naam RRReis rijden
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Tom98 »

Speedmaster schreef: di 18 apr 2023, 14:58 Op Intranet van Arriva is er vandaag aandacht besteed aan de concessie Twente, in het bericht worden 104 Volvo's genoemd en 9 bestek conforme treinen uit de eigen Arriva vloot.
Helder! Jammer dat niet voor VDL is gekozen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
RTBS
Berichten: 171
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Speedmaster schreef: di 18 apr 2023, 15:17 Ja, de bussen gaan onder de naam RRReis rijden
En de treinen ook? Worden die ook wit en met RRReis titels of blijven die dan weer Blauwnet? Persoonlijk vind ik Blauwnet een veel sterkere naam.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Tom98 »

Je hebt ook al ComfortRRReis dus dan kan er ook nog wel BlauwnetRRReis aan het assortiment worden toegevoegd :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Tom98 schreef: di 18 apr 2023, 16:17
Speedmaster schreef: di 18 apr 2023, 14:58 Op Intranet van Arriva is er vandaag aandacht besteed aan de concessie Twente, in het bericht worden 104 Volvo's genoemd en 9 bestek conforme treinen uit de eigen Arriva vloot.
Helder! Jammer dat niet voor VDL is gekozen.
Waarom is dat jammer?
VDL had die bussen (waarschijnlijk) niet op tijd kunnen leveren. In Eindhoven wacht men ook al anderhalf jaar. _O-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Tom98 »

Ik vind dat jammer omdat ik groot fan ben van VDL. Ik vond het altijd fantastisch materiaal om mee te rijden en ik greep elke mogelijkheid om een, in mijn optiek zeer onprettige, Setra om te ruilen voor een VDL dan ook altijd aan. En ik gun elke chauffeur hetzelfde plezier en genot, dus ik gun elke chauffeur de mogelijkheid om zijn werk met een fantastische VDL te doen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
RTBS
Berichten: 171
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Maar dat wil nog niet zeggen dat Volvo-bussen slechter zijn dan VDL's, misschien zijn ze wel beter. Persoonlijk ben ik blij dat er na meer dan tien jaar eindelijk eens niet voor VDL's gekozen is, vond het al erg saai worden.
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Arriva heeft al elektrische Volvo’s in Leiden en Den Bosch rijden. Dus heel onbekend is het niet.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

En wat dacht je van de Volvo 8900 die op veel HOV-lijnen van Arriva rijden. Erg fijne bussen zijn dat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Ik vraag mij vooral dan af of er meerdere bustypen komen (stad en streek) of dat er één bustype komt. Volvo 8900 is prima, maar i.m.o. niet geschikt voor een stadsdienst. Ben benieuwd. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
RTBS
Berichten: 171
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Ik gok dat het de 7900 gaat worden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten