Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door VIRM »

RTBS schreef: wo 03 jan 2024, 16:52 Gemeente Enschede wil 24/7 openbaar vervoer tussen Enschede en Hengelo hebben, het liefst met trams. Is natuurlijk ook wel een stukje grootheidswaanzin waar men in Enschede al jaren aan lijdt. New York kan nog niet eens in de schaduw van Enschede staan dus waarom rijden er in Enschede nog altijd geen trams?.... :lol:

https://www.1twente.nl/artikel/3995990/ ... en-hengelo

Met die trams spelen ze natuurlijk wel weer wat accu-bussen vrij op lijn 9. Maar tegen de tijd dat die infra er ligt is Arriva al lang weer vertrokken uit Twente (mag ik hopen). :Y
Over de tram wordt alleen gespeculeerd in de OV-visie en dus ook in het artikel. Maar is er genoeg vraag voor een nachtbus tussen Enschede en Hengelo? Of kun je Keolis betalen om nog latere treinen te laten rijden? De extra late treinen 's nachts tussen Enschede en Zwolle lijken redelijk goed te lopen, lees ik op internet.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Een bus lijkt me aantrekkelijker dan een trein omdat deze veel dichterbij de universiteit komt. En reistijd is op zo'n moment minder van belang, eventueel zou je zelfs nog een stukje over de campus kunnen rijden en ook via station Kennispark. Maar ik denk dat het wel bij een proefballonnetje van de gemeente zal blijven...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door nvdw »

Vermoedelijk zeggen zowel provincie als vervoerder: prima, als de gemeentes het zelf betalen. Als Enschede en Hengelo dan horen wat het ze gaat kosten, denk ik dat we er dan vervolgens weinig meer over horen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef: do 04 jan 2024, 11:59 Een bus lijkt me aantrekkelijker dan een trein omdat deze veel dichterbij de universiteit komt. En reistijd is op zo'n moment minder van belang, eventueel zou je zelfs nog een stukje over de campus kunnen rijden en ook via station Kennispark. Maar ik denk dat het wel bij een proefballonnetje van de gemeente zal blijven...
Een bus is het meest voor de hand liggend, en dan via de Calslaan een stukje de campus over en vanaf de hoofdingang weer de Hengelosestraat op.
Met de trein zit je met eventuele werkzaamheden aan het spoor, die vaak 's nachts uitgevoerd worden, zeker op de emplacementen.
When you're tired of London, you're tired of life
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

En bussen moeten 's nachts aan de lading ;-)
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Oh ja, ja ben trolley chauffeur en die hoeven niet aan de lading. _O-
When you're tired of London, you're tired of life
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door omaylie »

dennistd schreef: zo 10 dec 2023, 03:54 De bus heeft in combinatie met deze specifieke camera's nog geen typetoelating. Tot die er wel is moeten er spiegels op zitten.
Die camera's lijken eindelijk toegelaten te zijn, want ze zijn sinds deze week bezig met het verwijderen van de spiegels van de Volvobussen.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Klopt, was gewoon een papieren verhaal bij de RDW. Type goedkeuring is per 1 januari 2024 verleend dus nu is men bezig om alle spiegels eraf te halen en de camera's te activeren.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Durashift »

^^ Of Volvo Bus (importeur) was niet op tijd met de benodigde documenten? Is deze concessie dan de eerste in Europa met deze bus en camera spiegels waardoor de RDW als homologatie partij optreed voor Volvo Bus?
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Michael »

In Leiden en Den Bosch heeft Arriva al een aantal jaren hetzelfde type Volvo's rijden waar camera's op zitten in plaats van spiegels.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Durashift »

^^ vreemd verhaal dan, vind ik. Zou je toch eerder aan een onderdelen tekort denken, zoals destijds met de eerste leveringen van de DAF XG's. (vrachtwagen).
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Misschien is dat een camerasysteem van een andere fabrikant of serie.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Net wederom een goede ervaring met Arriva gehad. Zit je te wachten op lijn 11 op het busstation, stond die bus bij de halte van lijn 51 te wachten op een compleet ander perron en rijdt gewoon weg zonder passagiers... Fijn om wederom een half uur te moeten wachten in de kou.

Er rijden toch ook een stel lichtpuntjes op de bussen van Arriva... Ik heb de bewuste chauffeur er een half uur later maar niet op aangesproken anders ging die weer eens janken en de ziektewet in. De hele dag door zie je de bussen compleet verkeerd het busstation oprijden. Onlangs las ik hier nog de opmerking dat ze niet achteruit mogen rijden, een paar dagen terug zag ik er drie tegelijk achteruitrijden en elkaar lekker in de weg zitten, het was een wonder dat er geen schade gereden werd.

Ik weet inmiddels wel zeker dat een hoop problemen bij Arriva veroorzaakt worden door de mentaliteit van vele chauffeurs. Zijn het dan allemaal nieuwe chauffeurs vraag ik me af??
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 17:41 Er rijden toch ook een stel lichtpuntjes op de bussen van Arriva... Ik heb de bewuste chauffeur er een half uur later maar niet op aangesproken anders ging die weer eens janken en de ziektewet in. De hele dag door zie je de bussen compleet verkeerd het busstation oprijden. Onlangs las ik hier nog de opmerking dat ze niet achteruit mogen rijden, een paar dagen terug zag ik er drie tegelijk achteruitrijden en elkaar lekker in de weg zitten, het was een wonder dat er geen schade gereden werd.
Dit lijkt me niet echt nodig, om je op zo’n manier uit te laten over een chauffeur. Mensen maken fouten, gebeurt echt. En sommige mensen vinden het prima als je ze daarop wijst.
RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 17:41Ik weet inmiddels wel zeker dat een hoop problemen bij Arriva veroorzaakt worden door de mentaliteit van vele chauffeurs. Zijn het dan allemaal nieuwe chauffeurs vraag ik me af??
Nee, dat zijn het zeker niet, er zitten er zelfs enkelen tussen die zo ongelofelijk honkvast zijn dat nog bij de TET begonnen zijn en als meer dan 35 jaar op de bus zitten. Kun je hele leuke praatjes mee maken, hoor je nog eens wat waardoor je misschien op andere gedachten wordt gebracht. Als je ‘t overigens zeker weet, overleg dan wat objectief bewijs wat je tot die conclusie heeft laten komen.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Heb je op zich gelijk in Dre maar na 4 weken chaos waarin werkelijk iedere rit verkeerd gaat, als die al gaat, dan ben je er als reiziger behoorlijk klaar mee. Dat je na 4 weken een stadsbus op het perron van de streekbussen neer zet en gewoon helemaal niets door hebt en domweg wegrijdt, nou sorry hoor....

En wat ik al zei, dat gebeurt vrijwel ieder uur dat de bussen compleet verkeerd aan komen rijden. Zijn ze hier dan voor het eerst vraag ik me dan af? Op de displays staat ook nog duidelijk welke bus van het betreffende perron vertrekt en hoe laat.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

En zojuist wederom de media gehaald:

https://www.tubantia.nl/berkelland/een- ... ~a85ab8e5/

ff een citaat uit de Tubantia:

Wilde busrit
Als de bus wel komt, wordt dat een avontuurlijke RRReis, zo vertelde hij een week later na een wilde busrit van Neede naar Enschede. „Er was een nieuwe buschauffeur ingevlogen die de route en de bushaltes amper kende. Hij reed sommige bushaltes gewoon vol gas voorbij. Passagiers moesten vertellen hoe hij moest rijden en waar hij moest stoppen.”


Best grappig stukje om te lezen, eigenlijk te triest voor woorden. Inmiddels staan de media er iedere dag vol mee.

Concessie intrekken en weer teruggeven aan Keolis!
Sundance-Kid
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 sep 2023, 11:07

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sundance-Kid »

Gisteren avond een gesprek opgevangen tussen 2 buschauffeurs. Één van hen had op dat moment al 3 x van bus moeten wisselen vanwege problemen met de bussen (onvoldoende geladen) en gaf aan het op deze manier niet lang vol te houden.

Er gaat al veel beter sinds de overgang naar Arriva, zie en hoor dat er echter nog veel onvoldoende goed gaat.
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelle »

RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 17:41 Er rijden toch ook een stel lichtpuntjes op de bussen van Arriva... Ik heb de bewuste chauffeur er een half uur later maar niet op aangesproken anders ging die weer eens janken en de ziektewet in. De hele dag door zie je de bussen compleet verkeerd het busstation oprijden. Onlangs las ik hier nog de opmerking dat ze niet achteruit mogen rijden, een paar dagen terug zag ik er drie tegelijk achteruitrijden en elkaar lekker in de weg zitten, het was een wonder dat er geen schade gereden werd.

Ik weet inmiddels wel zeker dat een hoop problemen bij Arriva veroorzaakt worden door de mentaliteit van vele chauffeurs. Zijn het dan allemaal nieuwe chauffeurs vraag ik me af??
Kan het nog denigrerender naar chauffeurs toe? Ik denk niet dat in plaats van het de chauffeur vragen, hier zonder resultaat gaan klagen veel helpt. Alsof de problemen met de bussen en te krappe rijtijden de schuld van de chauffeur is...
RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 18:18 En wat ik al zei, dat gebeurt vrijwel ieder uur dat de bussen compleet verkeerd aan komen rijden. Zijn ze hier dan voor het eerst vraag ik me dan af? Op de displays staat ook nog duidelijk welke bus van het betreffende perron vertrekt en hoe laat.
Ik reis behoorlijk regelmatig naar/van Hengelo en Almelo, en herken dit totaal niet. Tuurlijk, soms kunnen deze foutjes gebeuren, maar dat is menselijk en het is echt niet zo dat "vrijwel ieder uur de bussen compleet verkeerd aan komen rijden". n=1 uiteraard, maar het gaat de laatste week behoorlijk goed in mijn ervaring.
RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 18:22 Best grappig stukje om te lezen, eigenlijk te triest voor woorden. Inmiddels staan de media er iedere dag vol mee.

Concessie intrekken en weer teruggeven aan Keolis!
Sinds er in de regionale media stond dat de bus tussen Weerselo en Oldenzaal minder rijdt neem ik de Tubantia met een korrel zout. Keolis had waarschijnlijk vergelijkbare problemen met (de levering van) nieuwe bussen gehad.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Jelle schreef: zo 07 jan 2024, 18:42 Kan het nog denigrerender naar chauffeurs toe? Ik denk niet dat in plaats van het de chauffeur vragen, hier zonder resultaat gaan klagen veel helpt. Alsof de problemen met de bussen en te krappe rijtijden de schuld van de chauffeur is...
Niet mee eens. Ik zie dagelijks dat bussen op het busstation stil staan en niet vertrekken op het moment dat ze moeten vertrekken. Chauffeur zit er in, passagiers zitten er in, waarom vertrek je niet? Dan ineens na 5 minuten of langer wordt er vertrokken en zit je al met een flinke vertraging en dat werkt ook weer door in de volgende rit. De volgende rit vertrekt dan ook met vertraging en de chauffeur kan direct doorrijden.

Vertrek je dan niet omdat je nog een verplichte rust moet hebben? Anderzijds heb je ook geen rust als reizigers instappen en je de deuren moet openen enzo. Op tijd vertrekken zodat je voor aanvang voor de volgende rit ook nog even een paar minuten rust hebt lijkt mij voor de chauffeur prettiger.

Vergeet niet Jelle dat ik vrijwel dagelijks een half uurtje de boel aan het observeren ben dus ik weet echt wel wat er wel en niet goed gaat. De dienstregeling en de rijtijden kloppen zeker niet maar ik heb sterk het idee dat verschillende chauffeurs de boel ook bewust lopen te frustreren. En ik zeg zeker niet allemaal want er zijn er gelukkig ook veel die hun werk serieus nemen en hart voor de zaak hebben.
Jelle schreef: zo 07 jan 2024, 18:42 Ik reis behoorlijk regelmatig naar/van Hengelo en Almelo, en herken dit totaal niet. Tuurlijk, soms kunnen deze foutjes gebeuren, maar dat is menselijk en het is echt niet zo dat "vrijwel ieder uur de bussen compleet verkeerd aan komen rijden". n=1 uiteraard, maar het gaat de laatste week behoorlijk goed in mijn ervaring.
Nou dat is dus echt zo. Vrijdagavond dus drie tegelijk die aan het achteruitrijden waren en bijna tegen mekaar botsten en eentje op een haar na een verkeersbord ramde en drie keer moest steken...
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Jelle schreef: zo 07 jan 2024, 18:42
RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 17:41 Er rijden toch ook een stel lichtpuntjes op de bussen van Arriva... Ik heb de bewuste chauffeur er een half uur later maar niet op aangesproken anders ging die weer eens janken en de ziektewet in. De hele dag door zie je de bussen compleet verkeerd het busstation oprijden. Onlangs las ik hier nog de opmerking dat ze niet achteruit mogen rijden, een paar dagen terug zag ik er drie tegelijk achteruitrijden en elkaar lekker in de weg zitten, het was een wonder dat er geen schade gereden werd.

Ik weet inmiddels wel zeker dat een hoop problemen bij Arriva veroorzaakt worden door de mentaliteit van vele chauffeurs. Zijn het dan allemaal nieuwe chauffeurs vraag ik me af??
Kan het nog denigrerender naar chauffeurs toe? Ik denk niet dat in plaats van het de chauffeur vragen, hier zonder resultaat gaan klagen veel helpt. Alsof de problemen met de bussen en te krappe rijtijden de schuld van de chauffeur is...
RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 18:18 En wat ik al zei, dat gebeurt vrijwel ieder uur dat de bussen compleet verkeerd aan komen rijden. Zijn ze hier dan voor het eerst vraag ik me dan af? Op de displays staat ook nog duidelijk welke bus van het betreffende perron vertrekt en hoe laat.
Ik reis behoorlijk regelmatig naar/van Hengelo en Almelo, en herken dit totaal niet. Tuurlijk, soms kunnen deze foutjes gebeuren, maar dat is menselijk en het is echt niet zo dat "vrijwel ieder uur de bussen compleet verkeerd aan komen rijden". n=1 uiteraard, maar het gaat de laatste week behoorlijk goed in mijn ervaring.
RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 18:22 Best grappig stukje om te lezen, eigenlijk te triest voor woorden. Inmiddels staan de media er iedere dag vol mee.

Concessie intrekken en weer teruggeven aan Keolis!
Sinds er in de regionale media stond dat de bus tussen Weerselo en Oldenzaal minder rijdt neem ik de Tubantia met een korrel zout. Keolis had waarschijnlijk vergelijkbare problemen met (de levering van) nieuwe bussen gehad.
Ik denk niet dat Keolis de dienstregeling zo enorm had veranderd en uitgekleed. Bovendien had Keolis met de oude bussen door willen rijden.

Maar ook RTVOost, 1Twente en de landelijke media hebben er al veelvuldig over bericht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Milco »

Waren nieuwe/elektrische bussen dan geen eis in de concessie?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Nee, de RRReis huisstijl zou alleen worden ingevoerd als er nieuwe elektrische bussen zouden komen, dit kwam met name vanwege de korte concessieperiode. De oude bussen hadden gewoon doorgekund volgens het PvE.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Daniel »

RTBS schreef: zo 07 jan 2024, 19:02De dienstregeling en de rijtijden kloppen zeker niet maar ik heb sterk het idee dat verschillende chauffeurs de boel ook bewust lopen te frustreren.
Elke chauffeur heeft z'n eigen manier om om te gaan met krappe rijtijden. Sommigen gaan dan als een gek jagen, maar dat heeft uiteindelijk weinig effect omdat je daardoor alleen maar meer vertraging oploopt.
Zelf ooit kunnen ervaren bij een andere concessiewissel naar Arriva: de chauffeurs die gewoon rustig reden ondanks de krappe rijtijd waren over het algemeen beter op tijd dan degenen die gingen haasten. Is overigens gewoon iets menselijks: je ziet automobilisten die te laat vertrokken zijn soms ook als een gek gaan jagen, maar uiteindelijk win je er niks mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door DPDelft »

Wanneer je het als stalling of concessie met z'n allen rustig aan blijft doen moet een vervoerder er op een gegeven moment rijtijd bij doen. De opdrachtgever stelt namelijk eisen aan de punctualiteit.
Helaas gaat er vaak een deel van de chauffeurs racen om de tijden te halen waardoor ze haalbaar zijn volgens de data.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Daniel »

Daniel waardeert deze post :pos:

Precies mijn ervaring dat ja!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten