Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Leuk voor Arriva. Volgens mij is het ook alweer enige tijd geleden dat Arriva nog een aanbesteding gewonnen heeft.
DPDelft schreef: di 20 dec 2022, 16:12 www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2174422/twent ... overijssel
Artikel van RTV Oost over de gunning.
Die link lijkt niet te werken.
Ik krijg namelijk een pagina van OVinNL te zien met de tekst: "De opgevragen pagina werd niet gevonden." :')
huibf schreef: di 20 dec 2022, 17:51
Roeland schreef: di 20 dec 2022, 16:20 "De dienstregeling zal worden uitgebreid" staat in dat artikel... Is er ook al bekend waar en hoeveel uitbreiding?
Zal ik een gok doen.
Masale inzet van flexbussen en schrappen van ritten met minder dan 8 personen.
Als daarmee meer maatwerk geleverd kan worden, juich ik het alleen maar toe.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Deze link werkt wel: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2174422/t ... overijssel

En anders even zoeken bij RTV Oost.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Volgens de provincie Gelderland zullen de Lints gereviseerd gaan worden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door sirvinniei »

huibf schreef: di 20 dec 2022, 17:51
Roeland schreef: di 20 dec 2022, 16:20 "De dienstregeling zal worden uitgebreid" staat in dat artikel... Is er ook al bekend waar en hoeveel uitbreiding?
Zal ik een gok doen.
Masale inzet van flexbussen en schrappen van ritten met minder dan 8 personen.
Is te kostbaar. Die flexbussen kosten maar 2 euro voor de klant en nemen relatief weinig rezigers mee, dus zijn sterk onrendabel.
Ik denk vooral dat er veel rond Enschede en Hengelo wordt uitgebreid.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

OVpro doet daar meer over uit de doeken.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Interesant is de cryptische uitspraak over in te zetten treinen: Op het spoortraject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal starten we met een treinvloot vergelijkbaar met de huidige vloot.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door teun »

Arriva heeft inderdaad ook al sinds 2016 niet meer een concessie gewoon met meer dan één inschrijver.
PHS

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door PHS »

Twente gecondoleerd. Mijn ervaringen met Arriva zijn op z'n best gezegd... matig.
Meltrain schreef: di 20 dec 2022, 18:47 Leuk voor Arriva. Volgens mij is het ook alweer enige tijd geleden dat Arriva nog een aanbesteding gewonnen heeft.
Meest recente nieuwe busconcessies die Arriva heeft gewonnen zijn Zuidoost-Friesland en Limburg, die beide van start gingen met dienstregeling 2016. Dus ja, wel even geleden.

Arriva won wel nog de treinconcessie Noordelijke Nevenlijnen die van start ging in 2020, maar de concessievoorwaarden waren wel erg op het lijf van Arriva geschreven, die ook als enige inschreef.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Limburg en ZOF waren met de dienstregeling 2017 ingegaan, maar dat neemt niet weg dat het al weer even geleden is.

@greyhound Arriva gaat de Linten opknappen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door sirvinniei »

Lijn 45 schreef: di 20 dec 2022, 19:11 OVpro doet daar meer over uit de doeken.
Een kortere route tussen Oldenzaal en Enschede? Dat ding rijdt toch al zo direct als hij kan gaan?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door MobilityGoesDutch »

Lijn 45 schreef: di 20 dec 2022, 20:15 @greyhound Arriva gaat de Linten opknappen.
Dat zou betekenen dat Arriva erop rekent dat ze zomaar de treinen van Keolis kunnen kopen. Even speculerend op deze gedachte, zonder de inhoud van het bod te kennen: dat is zeker niet zonder risico's. Ik kan mij voorstellen dat Keolis geen zin heeft om hun treinen te verkopen aan de concurrent die hun werk heeft afgepakt. Maar aan de andere kant wil je als vervoerder ook niet met 9 nutteloze treinstellen opgescheept zitten, dus als ze met Arriva een geschikte koper hebben, kunnen ze ook denken, waarom niet? Het is echter een enorme gok die verkeerd kan uitpakken als er nog een andere partij (bv. in het buitenland) geïnteresseerd is in de treinen. Los daarvan is het ook nog de vraag of het dan geen bieding onder voorwaarde is, wat niet mag.
Laatst gewijzigd door MobilityGoesDutch op di 20 dec 2022, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Willem
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Hans »

Arriva heeft zelf nog Linten.
Er zal wellicht intern her en der wat geschoven (kunnen) worden.
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door MobilityGoesDutch »

Dat kan ook. Wellicht kunnen ze het gat elders dan weer vullen met 9 tweedehands treinstellen :p
Met vriendelijke groet, Willem
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Wellicht heeft Deutsche Bahn nog ergens wat stelletjes staan
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

sirvinniei schreef: di 20 dec 2022, 20:42
Lijn 45 schreef: di 20 dec 2022, 19:11 OVpro doet daar meer over uit de doeken.
Een kortere route tussen Oldenzaal en Enschede? Dat ding rijdt toch al zo direct als hij kan gaan?
Het enige dat ik me kan bedenken is een nieuwe lijn tussen Enschede en Oldenzaal De Thij, via Frans op den Bult.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Volgens OVpro: "Ook reizigers tussen Enschede-zuid en het station en de binnenstad zijn een stuk sneller op de plek van bestemming dan nu".
Dat zal wel betekenen dat lijn 2, vanaf Helmerhoek, via de Haaksbergerstraat naar het station rijdt (en daar lijn 5 vervangt).
Lijn 5 zal dan wel in beide richtingen via de Elferinksweg gaan rijden?
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef: di 20 dec 2022, 20:42 Een kortere route tussen Oldenzaal en Enschede? Dat ding rijdt toch al zo direct als hij kan gaan?
misschien Halte Overslaand Vervoer?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door sirvinniei »

Er wordt zowel een kortere als snellere route genoemd. Sneller kan inderdaad door haltes over te slaan, korter niet ;)
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Je zou wellicht net ietsjes sneller kunnen door in Oldenzeel direct de Enschedesestraat op te rijden en niet meer via de Burg. Wallerstraat te rijden. Dan zou er denk ik wel t.h.v. de Mariastraat een vervangende halte komen, maar dan heb je nog altijd een halte minder en een iets directere route. Dat is eigenlijk de enige optie die ik zo zie om de route korter te maken tussen station Oldenzaal en Enschede zonder de kwartiersdienst 60-62 te schrappen.

Ik denk eerder dat ze vooral vanaf De Thij de reistijd zullen willen versnellen lijkt me. De grootste versnelling zou zijn door direct vanaf Enschede naar De Thij te rijden (via de Eektestraat) en vanaf daar de huidige route te vervolgen naar het station. Het station zal dan het eindpunt worden en niet meer een tussenstop. Nadeel is dan wel dat er geen kwartiersdienst meer is tussen Enschede en station Oldenzaal (tussen Enschede en Losser natuurlijk nog wel).

Meer realistisch voor De Thij zou denk ik echter zijn om vanaf het ziekenhuis via de Berkstraat en Ossenmaatstraat direct naar De Thij te rijden. Voor lijn 60 zouden dan haltes Molkenboer, Hyacintstraat, Tijgaardenstraat, Viaduct Graven Es, Engelbertinklaan en Hunenveldweg vervallen. De eerste 4 haltes zouden bediend kunnen blijven door lijn 66 deze route over te laten nemen (ri. station gezien: vanaf halte Bentheimergraven afslaan de gelijknamige weg op en dan via de Operalaan en Oude Rondweg naar de halte Viaduct Graven Es rijden). Voor de halte Engelbertinklaan zou een deels vervangende halte dan kunnen komen op de kruising Bentheimergraven/Operalaan.

Maar voorlopig blijft het denk ik speculeren wat Arriva precies bedoeld met deze opmerking.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door tjoektjoek »

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 2022D55225

Ik lees hier:

Elektrificatie Zutphen-Hengelo: verschuiving van 2024/2025 naar uitvoering in 2025/2026

Is hier al een besluit over genomen?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Gronau wil graag een busverbinding naar Losser en Glanerbrug hebben: https://www.1twente.nl/artikel/2210805/ ... og-even-af

Even het brondocument opgezocht: https://www.gronau.de/leben-in-gronau/v ... f?cid=2014

Afbeelding

Mij lijkt het doortrekken van lijn 64 hiervoor wel een mooie optie. Vanaf Overdinkel dan door naar Gronau, via het centrum naar het station. Hier door naar Glanerbrug, en dan via de Kerkstraat richting Euregio bedrijvenpark. Vervolgens door via de Euregioweg tot de Gronausestraat en dan naar Enschede (zoals lijn 3). Kost ongeveer een half uur (enkele reis), dus past ook goed als lijn 64 een uursdienst rijdt.

Afbeelding
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door sirvinniei »

Gronau heeft toch al een verbinding met Glanerbrug?
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Milco »

Per trein, maar ze willen dus een busverbinding.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Een busverbinding tussen Gronau en Losser klinkt als een goed idee, maar een busverbinding tussen Gronau en Glanerbrug klinkt een beetje als geldverspilling aangezien er reeds elk half uur (!) een trein rijdt.
Ik heb liever dat dat geld dan geïnvesteerd wordt in meer bussen in het weekend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

Het station van Glanerbrug ligt vrij excentrisch, dus zo'n gek idee is het niet om lijn 3 door te trekken naar Gronau.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten