Concessie Twente (2024-2028)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dank voor de toelichting.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Bonden hebben buik vol van houding Arriva: "U dwingt ons tot actievoeren"
"De tijd van uitstellen, dralen en afwachten is voorbij. Het is tijd om te komen tot afspraken voor goede werkomstandigheden." Met die woorden sluiten vakbonden FNV en CNV een brief aan Arriva-directeur Ghislaine Aarts af. Die vervoerder nam eind vorig jaar het busvervoer in Twente over en dat gaat gepaard met onder meer knellende dienstroosters en een hoge werkdruk. De bonden willen dat Arriva met oplossingen komt. "Als die uitblijven moet u sterk rekening houden met acties binnen uw bedrijf."
Met de brief aan directeur Aarts laten de bonden weten dat de maat vol is. FNV en CNV dringen er al maanden bij Arriva op aan dat de nieuwe streekvervoerder de rij- en rusttijden overneemt die golden onder Keolis, de vorige busvervoerder in Twente. Arriva heeft die tijden ingekort, waardoor buschauffeurs zich moeten haasten en amper tijd hebben om rust te nemen of pauze te houden. Een haperende nieuwe vloot elektrische bussen maakt de situatie er niet beter op.
Arriva is, na druk vanuit de bonden, al wel met een handreiking gekomen. Begin januari is in het dienstrooster een aangesloten pauze van een half uur opgenomen. Maar daarmee zijn de oude rij- en rusttijden niet volledig terug. De bonden dringen daarom nog altijd aan op op- en afstaptijden en overstaptijden die minimaal gelijk zijn aan de tijden die Keolis hanteerde. Bovendien eisen de bonden dat er bijvoorbeeld geen verslechteringen worden doorgevoerd die de werkdruk voor de buschauffeurs verhogen.
Bron en meer: RTV Oost
"De tijd van uitstellen, dralen en afwachten is voorbij. Het is tijd om te komen tot afspraken voor goede werkomstandigheden." Met die woorden sluiten vakbonden FNV en CNV een brief aan Arriva-directeur Ghislaine Aarts af. Die vervoerder nam eind vorig jaar het busvervoer in Twente over en dat gaat gepaard met onder meer knellende dienstroosters en een hoge werkdruk. De bonden willen dat Arriva met oplossingen komt. "Als die uitblijven moet u sterk rekening houden met acties binnen uw bedrijf."
Met de brief aan directeur Aarts laten de bonden weten dat de maat vol is. FNV en CNV dringen er al maanden bij Arriva op aan dat de nieuwe streekvervoerder de rij- en rusttijden overneemt die golden onder Keolis, de vorige busvervoerder in Twente. Arriva heeft die tijden ingekort, waardoor buschauffeurs zich moeten haasten en amper tijd hebben om rust te nemen of pauze te houden. Een haperende nieuwe vloot elektrische bussen maakt de situatie er niet beter op.
Arriva is, na druk vanuit de bonden, al wel met een handreiking gekomen. Begin januari is in het dienstrooster een aangesloten pauze van een half uur opgenomen. Maar daarmee zijn de oude rij- en rusttijden niet volledig terug. De bonden dringen daarom nog altijd aan op op- en afstaptijden en overstaptijden die minimaal gelijk zijn aan de tijden die Keolis hanteerde. Bovendien eisen de bonden dat er bijvoorbeeld geen verslechteringen worden doorgevoerd die de werkdruk voor de buschauffeurs verhogen.
Bron en meer: RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik vind het jammer van Arriva dat zij het zo ver hebben laten komen, want het is niet zo alsof Arriva geen weet had kunnen hebben van de lokale afspraken met de chauffeurs. Ik hoop dat ze snel tot inkeer komen, en als daar een staking voor nodig is: sterkte aan de chauffeurs en de reizigers.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Tsja het is al 2 maand van foei Arriva anders staken we. Gebeurd nog altijd niet.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Bepaalde personen van het FNV zijn bezig met hun persoonlijke oorlogje tegen Arriva. Dat gebeurd ook elders in het land, die personen proberen dat nu via Twente verder uit te spelen. Ook zijn de chauffeurs de afgelopen jaren best verwend bij Keolis. Gelukkig ook nog een hoop positieve collega´s gesproken in Twente. Maar ja de schreeuwers hoor je altijd er bovenuit.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Die afstaptijden zijn echt onzin. Geen enkele chauffeur die blijft wachten in de kantine tot die afstaptijd verstreken is. En hoe vaak kom je te vroeg binnen op het einde van je dienst? Blijft zo'n klager dan ook netjes wachten tot einde diensttijd? Tuurlijk niet, je komt binnen op de vestiging en springt gelijk in de auto. Als ze die oude afstaptijden willen houden, mag Arriva wat mij betreft wel met uitklokken gaan werken om te checken dat die mensen vervolgens ook niet te vroeg naar huis gaan. Denk dat het merendeel dat dan toch echt niet ziet zitten.
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
…en dat is een reden voor Arriva om zich niet aan de regels te houden en daarmee te concurreren op arbeidsvoorwaarden?
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Sorry_geen_dienst schreef: ↑do 22 feb 2024, 13:57 Die afstaptijden zijn echt onzin. Geen enkele chauffeur die blijft wachten in de kantine tot die afstaptijd verstreken is. En hoe vaak kom je te vroeg binnen op het einde van je dienst? Blijft zo'n klager dan ook netjes wachten tot einde diensttijd? Tuurlijk niet, je komt binnen op de vestiging en springt gelijk in de auto. Als ze die oude afstaptijden willen houden, mag Arriva wat mij betreft wel met uitklokken gaan werken om te checken dat die mensen vervolgens ook niet te vroeg naar huis gaan. Denk dat het merendeel dat dan toch echt niet ziet zitten.
Wat je hier in vergeet is dat met dieselbussen het gewoon “pleur maar voor de pomp” is en met een electrische bus wordt er verwacht dat je deze achteruit in parkeer op de daarvoor bestemde en vooraf bepaalde plaats en je de bus aan de lader moet aansluiten, dus is er zeker wel afstaptijd nodig. Arriva wil deze op 0 zetten
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Stakingen in busvervoer dichterbij: 'Onoverbrugbaar verschil' Arriva en vakbonden
Arriva krijgt een week de tijd om aan de eisen van de chauffeurs in Twente te voldoen, anders volgen stakingen. Het voorstel van Arriva om de werkdruk voor de buschauffeurs te verlagen, is niet voldoende. Dat stellen de vakbonden, die na weken van gesprekken en onderhandelingen spreken van 'een onoverbrugbaar verschil van standpunten, waardoor we uitonderhandeld zijn'.
"Het geduld van de buschauffeurs is nu echt op", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. Sinds Arriva in december het busvervoer in Twente overnam, liggen de vakbonden en de vervoerder met elkaar in de clinch. De werkdruk is volgens de chauffeurs torenhoog en de dienstroosters te krap.
Bron en meer: RTV Oost]
RTV Oost
Arriva krijgt een week de tijd om aan de eisen van de chauffeurs in Twente te voldoen, anders volgen stakingen. Het voorstel van Arriva om de werkdruk voor de buschauffeurs te verlagen, is niet voldoende. Dat stellen de vakbonden, die na weken van gesprekken en onderhandelingen spreken van 'een onoverbrugbaar verschil van standpunten, waardoor we uitonderhandeld zijn'.
"Het geduld van de buschauffeurs is nu echt op", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. Sinds Arriva in december het busvervoer in Twente overnam, liggen de vakbonden en de vervoerder met elkaar in de clinch. De werkdruk is volgens de chauffeurs torenhoog en de dienstroosters te krap.
Bron en meer: RTV Oost]
RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Volgens dit artikel van RTVOost gaan de chauffeurs staken, maar nog onduidelijk hoe en wanneer.
Beul van de blindegeleidelijn
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
De 37 van AlMaHa rijdt momenteel op ZHO
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Die heeft toch geen WC? Terwijl dat wel verplicht is?!
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen dit onderschrift en het volgende onderschrift. U kunt ook omlezen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Achja verplicht... Alle bussen in Twente dienen nu ook elektrisch te zijn maar nog altijd rijden er vele diesels rond.... Bij Keolis rijden ook verschillende treinen met wc maar die op slot zijn.Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 06 mar 2024, 13:03 Die heeft toch geen WC? Terwijl dat wel verplicht is?!
Re: Concessie Twente (2024-2028)
De enige twee treinen van Keolis met een WC rijden op de Valleilijn als RRReis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen en volgens mij zijn WC's daar niet verplicht.
Is een groot deel van het reguliere materieel dan defect?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ehm, op Zwenzwoka rijden ze ook met WC. Die twee stellen op Amersfoort - Ede-Wageningen hebben namelijk alleen maar een WC omdat Connexxion destijds meegelift heeft op de order van Keolis voor Zwenzwoka om snel aan extra materieel te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Twente (2024-2028)
En als die niet handmatig op slot gezet is, is het hok wel automatisch op slot, want defect. Is bij zowel Arriva als Keolis (ook RB61) schering en inslag.RTBS schreef: ↑wo 06 mar 2024, 16:37Achja verplicht... Alle bussen in Twente dienen nu ook elektrisch te zijn maar nog altijd rijden er vele diesels rond.... Bij Keolis rijden ook verschillende treinen met wc maar die op slot zijn.Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 06 mar 2024, 13:03 Die heeft toch geen WC? Terwijl dat wel verplicht is?!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik was helemaal vergeten dat Keolis die concessie ook heeft.
Maar de RB61 is toch niet (meer) van Keolis?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Eurobahn is inderdaad geen onderdeel meer van Keolis Deutschland wat bovendien niet meer bestaat, zoals op de wiki valt te lezen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik nodig je eens uit om bij het terug spoelen te komen kijken wat er zoal omhoog komt uit die leidingen
Het probleem zit hem in de grote van de afvoerpijp, deze is bij de Lint een stuk breder en deze hebben daardoor veel minder storingen. Op ZwEnZwoKa en de Valleilijn zijn deze week QR-codes bij de WC’s geplakt, waarmee je als reiziger zelf een defecte WC kunt melden.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Als vervoeder weet je waar je op inschrijft. Als je dan de bedrijfsregels van de vorige vervoerder niet wil respecteren, dan zou je als concessieverlener gewoon strikt moeten zijn. 6 weken om te herstellen, daarna concessie intrekken. Of de chauffeurs bij de vorige vervoerder zijn verwend (wat dat dan ook moge zijn) is irrelevant.Nickipedia schreef: ↑do 22 feb 2024, 21:23…en dat is een reden voor Arriva om zich niet aan de regels te houden en daarmee te concurreren op arbeidsvoorwaarden?
Nogmaals, Arriva wist waar ze in december 2022 voor koos en kon op elk moment zeggen: "Sorry provincie, dit kunnen wij niet met winst of break-even doen, dus we geven de concessie terug."
Dan moet je niet een strijd achter de schermen gaan voeren om zo lang mogelijk tot aan 10 december 2024 de wet te minachten.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dinsdag a.s. tussen 09.00 en 12.00 uur gaan ze staken. Kunnen ze in die uren mooi de bussen ff goed opladen.
Dat klopt, maar zover ik weet rijdt personeel van Keolis Nederland nog altijd wel op het traject Hengelo-Rheine. Vandaar ook dat de RB61 de laatste tijd best wel weer goed rijdt sinds Keolis NL weer voldoende machinisten heeft. En jarenlang de smoes gebruikt dat de Flirts technische problemen hadden door het spanning schakelen, dat was grotendeels lariekoek.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Als er in Hengelo doordeweeks 2 of meer Eurobahn flirts op het opstelterrein staan en er is dan uitval, dan is de kans groot dat dat aan het materieel ligt en niet aan het personeel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten