Pagina 5 van 37

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 11:31
door SuperGhost
Is die busbaan in Glanerbrug waar lijn 3 over gaat niet éénrichtings? Als je die lijn dan doortrekt naar Glanerbrug betekend dat dat de meeste wijken in Glanerbrug de verbinding met Enschede verliezen (en een eind moeten lopen naar de halte ri. Enschede) en alleen maar naar Gronau een verbinding zouden krijgen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 12:32
door gkw1969
Het opheffen destijds van lijn 3 naar Gronau was een politieke beslissing die samenhing met de reactivatie van de spoorlijn. Zoals op veel plekken dat het geval is.
De verbinding Gronau-Losser is al in een veel eerder stadium opgeheven vanwege gebrek aan passagiers. Er heeft een tijdje nog een belbus gereden tussen Gronau en Overdinkel, maar daar was ook weinig animo voor.

Het is vaak zo dat een kleine groep iets wil, vaak een politieke partij tijdens verkiezingen, in de hoop dat daar draagvlak voor is.
Gezien het grensoverschrijdende verkeer, en daar kan @dennistd wat meer over zeggen, is het niet rendabel.
Duitse steden willen vaak het Nederlandse tarief niet betalen en wij Nederlanders willen alleen doorrijden als het betaald wordt. De opdrachtgever ziet er vaak niet de meerwaarde van in waardoor de vervoerder het probleem, veroorzaakt door een ander, binnen het beschikbare budget moet oplossen. En gaat het dus ten koste van iets anders.

Nu bekend is dat er een nieuwe vervoerder komt hopen ze Arriva zich hier voor te vinden. Als Arriva het in de aanbieding heeft gedaan zal het er wel komen. Zit het niet in de aanbieding dan gebeurt het niet.

Gronau had 20 jaar geleden niet direct akkoord moeten gaan met opheffen lijn 3.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 16:12
door SuperGhost
Als de trein Gronau-Enschede gekoppeld wordt aan Enschede-Zwolle zoals men graag wil, dan zou een buslijn Overdinkel-Gronau (al dan niet als verlenging van lijn 61 of 64) die in Gronau aansluit op de trein naar Zwolle wellicht nog wel interessant zijn. Daarvoor vraag ik me inderdaad af of er genoeg vraag naar is.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 16:34
door dennistd
gkw1969 schreef: za 14 jan 2023, 12:32 De verbinding Gronau-Losser is al in een veel eerder stadium opgeheven vanwege gebrek aan passagiers. Er heeft een tijdje nog een belbus gereden tussen Gronau en Overdinkel, maar daar was ook weinig animo voor.
Een belbus zal nooit veel reizigers trekken, en zeker niet als deze niet in de Nederlandse reisplanners staat.
SuperGhost schreef: za 14 jan 2023, 16:12 Als de trein Gronau-Enschede gekoppeld wordt aan Enschede-Zwolle zoals men graag wil, dan zou een buslijn Overdinkel-Gronau (al dan niet als verlenging van lijn 61 of 64) die in Gronau aansluit op de trein naar Zwolle wellicht nog wel interessant zijn. Daarvoor vraag ik me inderdaad af of er genoeg vraag naar is.
Vanuit Losser en Overdinkel kun je ook rechtstreeks naar Enschede en daar overstappen, daar zou het niet heel veel schelen. Wel bied je hiermee een goede overstap van een paar minuten in Gronau op de treinen naar Münster en Dortmund, ook vanuit Oldenzaal.

Maar je geeft wel Losser en Overdinkel een verbinding met Glanerbrug (en het Euregio bedrijventerrein) en je biedt ook een verbinding aan tussen de wijken ten westen van station Gronau en Enschede.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 17:51
door SuperGhost
Vanuit Losser en Overdinkel kun je ook rechtstreeks naar Enschede en daar overstappen, daar zou het niet heel veel schelen.
Ik had het alleen over Overdinkel, maar voor Overdinkel zou het volgens mij (bij zo'n doorgaande trein) veel sneller zijn om in Hengelo, Almelo en Zwolle te geraken (en ook het station in Enschede, al zal daar het verschil wat kleiner zijn en daar de overstapvrije verbinding met de bus ook meewegen in de afweging van reizigers) via Gronau dan. Naast dat een bus al langzamer is dan een trein, maakt die bus ook nog eens een omreis via Losser, waardoor het aantal kilometers ook nog eens meer is. Het zou me daarom helemaal niets verbazen dat met zo'n doorgaande trein je vanuit Overdinkel veel sneller zal zijn via Gronau dan via Losser.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 19:09
door ArrivaBas
Een eventuele verbinding tussen Overdinkel en Gronau is zeker niet bedoeld om mensen via Gronau naar Enschede en verder te laten reizen. Daar voldoet de direct van Overdinkel en Losser naar Enschede rijdende lijn 61 prima voor. Wel kan je een nieuwe markt grensoverschrijdende reizigers aanboren als je de bus in Gronau goed laat aansluiten op de treinen de andere kant op, naar Dortmund en Münster dus.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 00:42
door cassie127
En als je in Gronau om :10/:40 aankomt en vertrekt heb je in principe een aansluiting van minimaal 5 minuten vanuit de trein op de bus en v.v. voor de Duitse bestemmingen

Want de normale RB 64 uit Münster komt aan om :05 en om :15 door naar Enschede en naar Münster om :45 (en in de ochtendspits ook om :15)
En de RB 51 vanuit Dortmund komt aan om :33 en om :45 door naar Enschede. En naar Dortmund om :20

Waar je dan alleen dus geen aansluiting op kunt bieden zijn de spitsritten van de RB 64 die om :43 aankomen en de RB 51 en RB 64 die om :13/:43 vanuit Enschede aankomen op Gronau.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 11:17
door Meltrain
SuperGhost schreef: za 14 jan 2023, 17:51 Ik had het alleen over Overdinkel, maar voor Overdinkel zou het volgens mij (bij zo'n doorgaande trein) veel sneller zijn om in Hengelo, Almelo en Zwolle te geraken (en ook het station in Enschede, al zal daar het verschil wat kleiner zijn en daar de overstapvrije verbinding met de bus ook meewegen in de afweging van reizigers) via Gronau dan.
Kun je met de OV-chipkaart van/naar Gronau reizen?
Indien niet, dan kan jouw plan nog wel eens flink duurder zijn.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 11:20
door Milco
Al sinds 1 juli kun je met de OV-chipkaart naar Gronau reizen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 13:23
door DDietzen
Langer zelfs, ik heb in december 2021 al met de chipkaart naar Gronau gereisd ;)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 13:51
door umbusko
Vanaf 1 augustus 2021 inderdaad.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 13:55
door Milco
Ah, gaat de tijd zo snel ja? (A)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 14:33
door Hainje
Tijd vliegt, voor je het weet lig je tussen 6 planken. ~ Hainje.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 21 jan 2023, 19:24
door Meltrain
Lijn 45 heeft op de Wiki gezet dat de Limburgse Linten in deze concessie gaan rijden.
Kan iemand dat bevestigen?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 21 jan 2023, 19:32
door Lijn 45
Het staat in de laatste Rail Magazine. Eerder in dit topic werd al gezegd dat de stellen van Keolis niet overgenomen gingen worden en volgens sommige nieuwsberichten zou Arriva met (opgeknapte) Linten gaan rijden. Er blijven dan weinig andere opties over dan deze. :p

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 21 jan 2023, 19:48
door Meltrain
Ik kan nergens vinden dat expliciet gezegd is dat de Linten van Syntus niet overgenomen worden.
Wel dat het zeer twijfelachtig was.

Maar dat betekent dus dat er in Limburg weer minder treinen beschikbaar zijn.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 21 jan 2023, 20:45
door CamilleKreemers
Zou wel kunnen verklaren hoe Arriva won, ze krijgen al een vergoeding vanuit Limburg voor dat materieel en kan dus lager in Twente inschrijven.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 21 jan 2023, 23:50
door Durashift
Provincie Limburg zal toch wel zo snugger zijn geweest om aan de subsidieverlening de voorwaarde toe te voegen dat deze vervalt (opgeschort wordt) indien het materieel buiten de provincie wordt in gezet?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 22 jan 2023, 07:48
door marvinkok
CamilleKreemers schreef: za 21 jan 2023, 20:45 Zou wel kunnen verklaren hoe Arriva won, ze krijgen al een vergoeding vanuit Limburg voor dat materieel en kan dus lager in Twente inschrijven.
Zonder al te veel in details te treden (gunning is nog niet definitief...) maar Arriva heeft de winst gehaald uit het aanbieden van 100% elektrische bussen, niet op het treindeel van de aanbesteding.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 22 jan 2023, 09:56
door Suus
Zodra de gunning definitief is nog een grote order bij VDL…

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: ma 23 jan 2023, 21:52
door RTBS
Mag toch hopen dat er niet weer voor die saaie VDL's gekozen gaat worden... Keer wat anders zou wel wenselijk zijn. *bus*

Wel kort dag als deze in december al moeten rijden en de busstations ook nog aanpast moeten worden voor elektrische bussen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 24 jan 2023, 14:15
door dennistd
RTBS schreef: ma 23 jan 2023, 21:52 de busstations ook nog aanpast moeten worden voor elektrische bussen.
Dat schijnt de provincie dus niet te willen:
Het realiseren van opportunity chargers (snellaadpunten voor OV-bussen) vraagt vrijwel altijd een nieuwe netaansluiting in de openbare ruimte. Dit kent hoge kosten en lange doorlooptijden, ook de werkzaamheden kunnen ingrijpend zijn vanwege de volle ondergrond en bestaande infrastructuur en bebouwing. De provincie Overijssel is voornemens om dit te vermijden.
Aldus het document Visie en Plaatsingsbeleid Laadinfrastructuur van Borne.

Twente zho

Geplaatst: do 23 feb 2023, 16:58
door Herjanuitoverijssel
Hoi, Wanneer word het bekend welke bussen er komen in Twente zho?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 17:52
door marvinkok
Meer dan dat het allemaal elektrische bussen zijn is nog niet bekend gemaakt.
Vanuit Arriva is er überhaupt nog niks bekend gemaakt omtrent de plannen, ook niet naar het personeel

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: do 23 feb 2023, 17:59
door Lijn 45
In een krantenartikel stond dat de bussen in Europa worden gebouwd, elders werd tussen de regels gezegd dat het bussen van een model/fabrikant zijn waar Arriva al ervaring mee heeft.