Pagina 2 van 37

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 14:55
door Lijn 45
gkw1969 schreef: wo 05 okt 2022, 13:49 Arriva is een zodanig bedrijf dat wel ergens 9 stellen kan huren of zelf over heeft.
Er is alleen nu geen regio waar Arriva een overschot heeft wat groot genoeg is om extra's mee te rijden bij grotere evenementen (Pinkpop Limburg, reuzen Leeuwarden, Koningsdag Gelderland). Daarvoor moeten stellen uit andere gebieden gehaald worden, dus ik denk niet dat ze er zomaar negen binnen Nederland over hebben.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 14:56
door DDietzen
Arriva zou wel de diesel-GTW's van de Maaslijn kunnen gebruiken zodra die geëlektrificeerd wordt. (Moet daar alleen wel wat haast mee gemaakt gaan worden :') )

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 14:58
door Lijn 45
Oh ja, dat was ook nog een ding. :p

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 15:29
door jelmerrr
Lijkt me dat Arriva in dat geval ook wel de lint zal gaan overnemen van Keolis. Die hebben er toch dan niks meer aan.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 18:18
door JothamvW
Dan zou Arriva (samen met moederbedrijf DB) überhaupt de enige reizigersvervoerder met dieseltreinen binnen Nederland zijn.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 22:27
door Lijn 45
Behalve de Dm '90 van Train Charter Services. ;)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 22:33
door TomSteyl
Hoe zit het met de GTWs van Breng? Eigenlijk geen flauw idee bij wie ze in eigendom zijn (provincie/Hermes).

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 15:11
door Maxim
jelmerrr schreef: wo 05 okt 2022, 15:29 Lijkt me dat Arriva in dat geval ook wel de lint zal gaan overnemen van Keolis. Die hebben er toch dan niks meer aan.
Ik ben echt benieuwd hoe dat zou werken. Als Arriva niet weet of Keolis akkoord daarmee is, dan is het wellicht een voorwaardelijk aanbod. En als er al wel afspraken zijn, dan heeft Keolis baat bij allebei de inschrijvingen en bij mijn weten mag dat niet. Ik heb me er niet in verdiept maar ik ben echt heel erg benieuwd welke constructies er wel mogelijk zijn.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 15:57
door MobilityGoesDutch
Dan zou het er inderdaad op neerkomen dat Arriva voor haar bieding erop rekent gebruik te kunnen maken van eigendommen van Keolis en dat lijkt mij niet mogelijk. Voor de rest blijft het speculeren maar je kunt in elk geval een aantal factoren bij elkaar optellen: a) de speler met landelijk de grootste vloot regionale treinen en b) reizigersaantallen die de komende jaren lager uitvallen als gevolg van corona. 1+1=2 zou ik zeggen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:16
door CamilleKreemers
De treinenn zijn verplichte overname.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:18
door JothamvW
TomSteyl schreef: wo 05 okt 2022, 22:33 Hoe zit het met de GTWs van Breng? Eigenlijk geen flauw idee bij wie ze in eigendom zijn (provincie/Hermes).
Ik heb nota bene afgelopen maandag nog in een Breng-GTW gezeten.
Uit mijn hoofd zijn die van de provincie.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:38
door MobilityGoesDutch
CamilleKreemers schreef: vr 07 okt 2022, 16:16 De treinenn zijn verplichte overname.
Vreemd, ik heb geluiden gehoord dat er juist geen mogelijkheid tot overname was, maar dit kan in de tussentijd natuurlijk veranderd zijn :)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:48
door gkw1969
In het bestek is niks opgenomen over verplichte overname van treinen.
De nieuwe vervoerder moet alleen treinen in zetten met dezelfde capaciteit als de huidige treinen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:49
door BrengMe
CamilleKreemers schreef: vr 07 okt 2022, 16:16 De treinenn zijn verplichte overname.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, want dit is incorrect. De winnende vervoerder moet zelf zorgen voor treinmaterieel, de LINT-treinen worden niet overgenomen door de nieuwe vervoerder. Ik heb dit zwart-op-wit staan in de reactienota over het concept-PvE, maar die staat alleen op mijn computer zelf en kan ik niet zo snel op internet vinden.

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat alleen Arriva en Keolis een bod hebben gedaan voor deze aanbesteding. De andere vervoerders kunnen denk ik niet op tijd voor genoeg treinmaterieel zorgen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 08:02
door CamilleKreemers
Ik kan dingen ook verkeerd lezen. Ik verontschuldig mij dan.

Voor 5 jaar nieuw treinmaterieel aanschaffen oogt naar bestellen van WINK. Ik vind het ergens wel jammer dat er maar 2 inschrijvers zijn. Moge de beste winnen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 14:34
door MobilityGoesDutch
In tegendeel, voor zo'n kort contract is het juist onwaarschijnlijk dat een partij nieuw materieel aanschaft. Wat moeten ze er immers mee als ze het contract hierna weer kwijtraken?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 15:36
door Lijn 45
gkw1969 schreef: vr 07 okt 2022, 16:48 De nieuwe vervoerder moet alleen treinen in zetten met dezelfde capaciteit als de huidige treinen.
Dus het DM '90 van Brouwer zou ook kunnen? :p

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 16:01
door The Greyhound
Maxim schreef: vr 07 okt 2022, 15:11
jelmerrr schreef: wo 05 okt 2022, 15:29 Lijkt me dat Arriva in dat geval ook wel de lint zal gaan overnemen van Keolis. Die hebben er toch dan niks meer aan.
Ik ben echt benieuwd hoe dat zou werken. Als Arriva niet weet of Keolis akkoord daarmee is, dan is het wellicht een voorwaardelijk aanbod. En als er al wel afspraken zijn, dan heeft Keolis baat bij allebei de inschrijvingen en bij mijn weten mag dat niet. Ik heb me er niet in verdiept maar ik ben echt heel erg benieuwd welke constructies er wel mogelijk zijn.
Zijn die treinen wel van Keolis en niet van een leasemaatschappij?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 16:36
door MobilityGoesDutch
Keolis heeft de 9 LINT'en sinds enkele jaren zelf in eigendom.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 20:10
door Suus
Arriva heeft volgens mij 10 LINT-treinstellen. Ergens vind ik Arriva opportunistisch genoeg om die uit Limburg en van Almelo - Marienberg weg te halen, en het tekort dat daar dan ontstaat deels op te vangen met GTW’s uit het noorden.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 23:03
door Meltrain
Moeten de treinen in deze concessie voorzien zijn van een toilet? Zo ja, dan zijn de treinen van Almelo - Hardenberg niet zo geschikt.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 09 okt 2022, 01:50
door cassie127
Ja toilet moet erin zitten. Op de stations langs de lijn zijn daarom ook geen betaal toiletten aanwezig

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 09 okt 2022, 13:18
door marvinkok
Lijn 45 schreef: za 08 okt 2022, 15:36
gkw1969 schreef: vr 07 okt 2022, 16:48 De nieuwe vervoerder moet alleen treinen in zetten met dezelfde capaciteit als de huidige treinen.
Dus het DM '90 van Brouwer zou ook kunnen? :p
Dat zal niet gaan met de toegankelijkheidseisen

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 09 okt 2022, 13:33
door Meltrain
Als de Linten blijven, gaan ze op voor hun vierde kleurstelling. :')
Eerst Syntus-geel, daarna Twents-rood, nu Blauwnet-blauw en straks RRReis-wit (met groen en paars).

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: zo 09 okt 2022, 13:40
door Hainje
En dat in 20 jaar tijd (als ik Wikipedia goed heb gelezen/begrepen).