Pagina 4 van 37

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 18:47
door Meltrain
Leuk voor Arriva. Volgens mij is het ook alweer enige tijd geleden dat Arriva nog een aanbesteding gewonnen heeft.
DPDelft schreef: di 20 dec 2022, 16:12 www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2174422/twent ... overijssel
Artikel van RTV Oost over de gunning.
Die link lijkt niet te werken.
Ik krijg namelijk een pagina van OVinNL te zien met de tekst: "De opgevragen pagina werd niet gevonden." :')
huibf schreef: di 20 dec 2022, 17:51
Roeland schreef: di 20 dec 2022, 16:20 "De dienstregeling zal worden uitgebreid" staat in dat artikel... Is er ook al bekend waar en hoeveel uitbreiding?
Zal ik een gok doen.
Masale inzet van flexbussen en schrappen van ritten met minder dan 8 personen.
Als daarmee meer maatwerk geleverd kan worden, juich ik het alleen maar toe.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 18:49
door Milco
Deze link werkt wel: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2174422/t ... overijssel

En anders even zoeken bij RTV Oost.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 18:54
door Lijn 45
Volgens de provincie Gelderland zullen de Lints gereviseerd gaan worden.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 19:08
door sirvinniei
huibf schreef: di 20 dec 2022, 17:51
Roeland schreef: di 20 dec 2022, 16:20 "De dienstregeling zal worden uitgebreid" staat in dat artikel... Is er ook al bekend waar en hoeveel uitbreiding?
Zal ik een gok doen.
Masale inzet van flexbussen en schrappen van ritten met minder dan 8 personen.
Is te kostbaar. Die flexbussen kosten maar 2 euro voor de klant en nemen relatief weinig rezigers mee, dus zijn sterk onrendabel.
Ik denk vooral dat er veel rond Enschede en Hengelo wordt uitgebreid.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 19:11
door Lijn 45
OVpro doet daar meer over uit de doeken.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 19:34
door The Greyhound
Interesant is de cryptische uitspraak over in te zetten treinen: Op het spoortraject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal starten we met een treinvloot vergelijkbaar met de huidige vloot.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 19:39
door teun
Arriva heeft inderdaad ook al sinds 2016 niet meer een concessie gewoon met meer dan één inschrijver.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 20:00
door PHS
Twente gecondoleerd. Mijn ervaringen met Arriva zijn op z'n best gezegd... matig.
Meltrain schreef: di 20 dec 2022, 18:47 Leuk voor Arriva. Volgens mij is het ook alweer enige tijd geleden dat Arriva nog een aanbesteding gewonnen heeft.
Meest recente nieuwe busconcessies die Arriva heeft gewonnen zijn Zuidoost-Friesland en Limburg, die beide van start gingen met dienstregeling 2016. Dus ja, wel even geleden.

Arriva won wel nog de treinconcessie Noordelijke Nevenlijnen die van start ging in 2020, maar de concessievoorwaarden waren wel erg op het lijf van Arriva geschreven, die ook als enige inschreef.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 20:15
door Lijn 45
Limburg en ZOF waren met de dienstregeling 2017 ingegaan, maar dat neemt niet weg dat het al weer even geleden is.

@greyhound Arriva gaat de Linten opknappen.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 20:42
door sirvinniei
Lijn 45 schreef: di 20 dec 2022, 19:11 OVpro doet daar meer over uit de doeken.
Een kortere route tussen Oldenzaal en Enschede? Dat ding rijdt toch al zo direct als hij kan gaan?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 21:39
door MobilityGoesDutch
Lijn 45 schreef: di 20 dec 2022, 20:15 @greyhound Arriva gaat de Linten opknappen.
Dat zou betekenen dat Arriva erop rekent dat ze zomaar de treinen van Keolis kunnen kopen. Even speculerend op deze gedachte, zonder de inhoud van het bod te kennen: dat is zeker niet zonder risico's. Ik kan mij voorstellen dat Keolis geen zin heeft om hun treinen te verkopen aan de concurrent die hun werk heeft afgepakt. Maar aan de andere kant wil je als vervoerder ook niet met 9 nutteloze treinstellen opgescheept zitten, dus als ze met Arriva een geschikte koper hebben, kunnen ze ook denken, waarom niet? Het is echter een enorme gok die verkeerd kan uitpakken als er nog een andere partij (bv. in het buitenland) geïnteresseerd is in de treinen. Los daarvan is het ook nog de vraag of het dan geen bieding onder voorwaarde is, wat niet mag.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 21:51
door Hans
Arriva heeft zelf nog Linten.
Er zal wellicht intern her en der wat geschoven (kunnen) worden.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 21:58
door MobilityGoesDutch
Dat kan ook. Wellicht kunnen ze het gat elders dan weer vullen met 9 tweedehands treinstellen :p

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: di 20 dec 2022, 22:18
door The Greyhound
Wellicht heeft Deutsche Bahn nog ergens wat stelletjes staan

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 21 dec 2022, 02:34
door dennistd
sirvinniei schreef: di 20 dec 2022, 20:42
Lijn 45 schreef: di 20 dec 2022, 19:11 OVpro doet daar meer over uit de doeken.
Een kortere route tussen Oldenzaal en Enschede? Dat ding rijdt toch al zo direct als hij kan gaan?
Het enige dat ik me kan bedenken is een nieuwe lijn tussen Enschede en Oldenzaal De Thij, via Frans op den Bult.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 21 dec 2022, 08:03
door Roeland
Volgens OVpro: "Ook reizigers tussen Enschede-zuid en het station en de binnenstad zijn een stuk sneller op de plek van bestemming dan nu".
Dat zal wel betekenen dat lijn 2, vanaf Helmerhoek, via de Haaksbergerstraat naar het station rijdt (en daar lijn 5 vervangt).
Lijn 5 zal dan wel in beide richtingen via de Elferinksweg gaan rijden?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 21 dec 2022, 08:04
door Roeland
sirvinniei schreef: di 20 dec 2022, 20:42 Een kortere route tussen Oldenzaal en Enschede? Dat ding rijdt toch al zo direct als hij kan gaan?
misschien Halte Overslaand Vervoer?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 21 dec 2022, 09:36
door sirvinniei
Er wordt zowel een kortere als snellere route genoemd. Sneller kan inderdaad door haltes over te slaan, korter niet ;)

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 21 dec 2022, 10:15
door SuperGhost
Je zou wellicht net ietsjes sneller kunnen door in Oldenzeel direct de Enschedesestraat op te rijden en niet meer via de Burg. Wallerstraat te rijden. Dan zou er denk ik wel t.h.v. de Mariastraat een vervangende halte komen, maar dan heb je nog altijd een halte minder en een iets directere route. Dat is eigenlijk de enige optie die ik zo zie om de route korter te maken tussen station Oldenzaal en Enschede zonder de kwartiersdienst 60-62 te schrappen.

Ik denk eerder dat ze vooral vanaf De Thij de reistijd zullen willen versnellen lijkt me. De grootste versnelling zou zijn door direct vanaf Enschede naar De Thij te rijden (via de Eektestraat) en vanaf daar de huidige route te vervolgen naar het station. Het station zal dan het eindpunt worden en niet meer een tussenstop. Nadeel is dan wel dat er geen kwartiersdienst meer is tussen Enschede en station Oldenzaal (tussen Enschede en Losser natuurlijk nog wel).

Meer realistisch voor De Thij zou denk ik echter zijn om vanaf het ziekenhuis via de Berkstraat en Ossenmaatstraat direct naar De Thij te rijden. Voor lijn 60 zouden dan haltes Molkenboer, Hyacintstraat, Tijgaardenstraat, Viaduct Graven Es, Engelbertinklaan en Hunenveldweg vervallen. De eerste 4 haltes zouden bediend kunnen blijven door lijn 66 deze route over te laten nemen (ri. station gezien: vanaf halte Bentheimergraven afslaan de gelijknamige weg op en dan via de Operalaan en Oude Rondweg naar de halte Viaduct Graven Es rijden). Voor de halte Engelbertinklaan zou een deels vervangende halte dan kunnen komen op de kruising Bentheimergraven/Operalaan.

Maar voorlopig blijft het denk ik speculeren wat Arriva precies bedoeld met deze opmerking.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: wo 21 dec 2022, 21:00
door tjoektjoek
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 2022D55225

Ik lees hier:

Elektrificatie Zutphen-Hengelo: verschuiving van 2024/2025 naar uitvoering in 2025/2026

Is hier al een besluit over genomen?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 20:24
door dennistd
Gronau wil graag een busverbinding naar Losser en Glanerbrug hebben: https://www.1twente.nl/artikel/2210805/ ... og-even-af

Even het brondocument opgezocht: https://www.gronau.de/leben-in-gronau/v ... f?cid=2014

Afbeelding

Mij lijkt het doortrekken van lijn 64 hiervoor wel een mooie optie. Vanaf Overdinkel dan door naar Gronau, via het centrum naar het station. Hier door naar Glanerbrug, en dan via de Kerkstraat richting Euregio bedrijvenpark. Vervolgens door via de Euregioweg tot de Gronausestraat en dan naar Enschede (zoals lijn 3). Kost ongeveer een half uur (enkele reis), dus past ook goed als lijn 64 een uursdienst rijdt.

Afbeelding

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 20:48
door sirvinniei
Gronau heeft toch al een verbinding met Glanerbrug?

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 20:56
door Milco
Per trein, maar ze willen dus een busverbinding.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 21:26
door Meltrain
Een busverbinding tussen Gronau en Losser klinkt als een goed idee, maar een busverbinding tussen Gronau en Glanerbrug klinkt een beetje als geldverspilling aangezien er reeds elk half uur (!) een trein rijdt.
Ik heb liever dat dat geld dan geïnvesteerd wordt in meer bussen in het weekend.

Re: Concessie Twente - ZHO (2024-2028)

Geplaatst: za 14 jan 2023, 09:04
door ArrivaBas
Het station van Glanerbrug ligt vrij excentrisch, dus zo'n gek idee is het niet om lijn 3 door te trekken naar Gronau.