Pagina 35 van 37

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 19:53
door DPDelft
Dank voor de toelichting.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 08:14
door VIRM
Bonden hebben buik vol van houding Arriva: "U dwingt ons tot actievoeren"
"De tijd van uitstellen, dralen en afwachten is voorbij. Het is tijd om te komen tot afspraken voor goede werkomstandigheden." Met die woorden sluiten vakbonden FNV en CNV een brief aan Arriva-directeur Ghislaine Aarts af. Die vervoerder nam eind vorig jaar het busvervoer in Twente over en dat gaat gepaard met onder meer knellende dienstroosters en een hoge werkdruk. De bonden willen dat Arriva met oplossingen komt. "Als die uitblijven moet u sterk rekening houden met acties binnen uw bedrijf."
Met de brief aan directeur Aarts laten de bonden weten dat de maat vol is. FNV en CNV dringen er al maanden bij Arriva op aan dat de nieuwe streekvervoerder de rij- en rusttijden overneemt die golden onder Keolis, de vorige busvervoerder in Twente. Arriva heeft die tijden ingekort, waardoor buschauffeurs zich moeten haasten en amper tijd hebben om rust te nemen of pauze te houden. Een haperende nieuwe vloot elektrische bussen maakt de situatie er niet beter op.
Arriva is, na druk vanuit de bonden, al wel met een handreiking gekomen. Begin januari is in het dienstrooster een aangesloten pauze van een half uur opgenomen. Maar daarmee zijn de oude rij- en rusttijden niet volledig terug. De bonden dringen daarom nog altijd aan op op- en afstaptijden en overstaptijden die minimaal gelijk zijn aan de tijden die Keolis hanteerde. Bovendien eisen de bonden dat er bijvoorbeeld geen verslechteringen worden doorgevoerd die de werkdruk voor de buschauffeurs verhogen.

Bron en meer: RTV Oost

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 08:49
door Z2N
Ik vind het jammer van Arriva dat zij het zo ver hebben laten komen, want het is niet zo alsof Arriva geen weet had kunnen hebben van de lokale afspraken met de chauffeurs. Ik hoop dat ze snel tot inkeer komen, en als daar een staking voor nodig is: sterkte aan de chauffeurs en de reizigers.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 11:27
door jelmerrr
Tsja het is al 2 maand van foei Arriva anders staken we. Gebeurd nog altijd niet.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 12:34
door htm_tram
Bepaalde personen van het FNV zijn bezig met hun persoonlijke oorlogje tegen Arriva. Dat gebeurd ook elders in het land, die personen proberen dat nu via Twente verder uit te spelen. Ook zijn de chauffeurs de afgelopen jaren best verwend bij Keolis. Gelukkig ook nog een hoop positieve collega´s gesproken in Twente. Maar ja de schreeuwers hoor je altijd er bovenuit.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 13:57
door Sorry_geen_dienst
Die afstaptijden zijn echt onzin. Geen enkele chauffeur die blijft wachten in de kantine tot die afstaptijd verstreken is. En hoe vaak kom je te vroeg binnen op het einde van je dienst? Blijft zo'n klager dan ook netjes wachten tot einde diensttijd? Tuurlijk niet, je komt binnen op de vestiging en springt gelijk in de auto. Als ze die oude afstaptijden willen houden, mag Arriva wat mij betreft wel met uitklokken gaan werken om te checken dat die mensen vervolgens ook niet te vroeg naar huis gaan. Denk dat het merendeel dat dan toch echt niet ziet zitten.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 21:23
door Nickipedia
htm_tram schreef: do 22 feb 2024, 12:34Ook zijn de chauffeurs de afgelopen jaren best verwend bij Keolis.
…en dat is een reden voor Arriva om zich niet aan de regels te houden en daarmee te concurreren op arbeidsvoorwaarden?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 21:32
door Speedmaster
Sorry_geen_dienst schreef: do 22 feb 2024, 13:57 Die afstaptijden zijn echt onzin. Geen enkele chauffeur die blijft wachten in de kantine tot die afstaptijd verstreken is. En hoe vaak kom je te vroeg binnen op het einde van je dienst? Blijft zo'n klager dan ook netjes wachten tot einde diensttijd? Tuurlijk niet, je komt binnen op de vestiging en springt gelijk in de auto. Als ze die oude afstaptijden willen houden, mag Arriva wat mij betreft wel met uitklokken gaan werken om te checken dat die mensen vervolgens ook niet te vroeg naar huis gaan. Denk dat het merendeel dat dan toch echt niet ziet zitten.

Wat je hier in vergeet is dat met dieselbussen het gewoon “pleur maar voor de pomp” is en met een electrische bus wordt er verwacht dat je deze achteruit in parkeer op de daarvoor bestemde en vooraf bepaalde plaats en je de bus aan de lader moet aansluiten, dus is er zeker wel afstaptijd nodig. Arriva wil deze op 0 zetten

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: vr 23 feb 2024, 22:51
door dennistd

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: di 27 feb 2024, 16:33
door VIRM
Stakingen in busvervoer dichterbij: 'Onoverbrugbaar verschil' Arriva en vakbonden

Arriva krijgt een week de tijd om aan de eisen van de chauffeurs in Twente te voldoen, anders volgen stakingen. Het voorstel van Arriva om de werkdruk voor de buschauffeurs te verlagen, is niet voldoende. Dat stellen de vakbonden, die na weken van gesprekken en onderhandelingen spreken van 'een onoverbrugbaar verschil van standpunten, waardoor we uitonderhandeld zijn'.
"Het geduld van de buschauffeurs is nu echt op", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. Sinds Arriva in december het busvervoer in Twente overnam, liggen de vakbonden en de vervoerder met elkaar in de clinch. De werkdruk is volgens de chauffeurs torenhoog en de dienstroosters te krap.

Bron en meer: RTV Oost]
RTV Oost

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: di 05 mar 2024, 17:35
door VIRM
Volgens dit artikel van RTVOost gaan de chauffeurs staken, maar nog onduidelijk hoe en wanneer.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 12:46
door Nickipedia
De 37 van AlMaHa rijdt momenteel op ZHO

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 13:03
door Heel_Holland_Spot
Die heeft toch geen WC? Terwijl dat wel verplicht is?!

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 16:37
door RTBS
Heel_Holland_Spot schreef: wo 06 mar 2024, 13:03 Die heeft toch geen WC? Terwijl dat wel verplicht is?!
Achja verplicht... Alle bussen in Twente dienen nu ook elektrisch te zijn maar nog altijd rijden er vele diesels rond.... Bij Keolis rijden ook verschillende treinen met wc maar die op slot zijn.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 17:50
door Meltrain
De enige twee treinen van Keolis met een WC rijden op de Valleilijn als RRReis tussen Amersfoort en Ede-Wageningen en volgens mij zijn WC's daar niet verplicht.
Nickipedia schreef: wo 06 mar 2024, 12:46 De 37 van AlMaHa rijdt momenteel op ZHO
Is een groot deel van het reguliere materieel dan defect?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 17:55
door Daniel
Ehm, op Zwenzwoka rijden ze ook met WC. Die twee stellen op Amersfoort - Ede-Wageningen hebben namelijk alleen maar een WC omdat Connexxion destijds meegelift heeft op de order van Keolis voor Zwenzwoka om snel aan extra materieel te komen.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 18:15
door ArrivaBas
RTBS schreef: wo 06 mar 2024, 16:37
Heel_Holland_Spot schreef: wo 06 mar 2024, 13:03 Die heeft toch geen WC? Terwijl dat wel verplicht is?!
Achja verplicht... Alle bussen in Twente dienen nu ook elektrisch te zijn maar nog altijd rijden er vele diesels rond.... Bij Keolis rijden ook verschillende treinen met wc maar die op slot zijn.
En als die niet handmatig op slot gezet is, is het hok wel automatisch op slot, want defect. Is bij zowel Arriva als Keolis (ook RB61) schering en inslag.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 20:29
door Meltrain
Daniel schreef: wo 06 mar 2024, 17:55 Ehm, op Zwenzwoka rijden ze ook met WC. Die twee stellen op Amersfoort - Ede-Wageningen hebben namelijk alleen maar een WC omdat Connexxion destijds meegelift heeft op de order van Keolis voor Zwenzwoka om snel aan extra materieel te komen.
Ik was helemaal vergeten dat Keolis die concessie ook heeft. :oops:
Maar de RB61 is toch niet (meer) van Keolis?

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 20:39
door Milco
Eurobahn is inderdaad geen onderdeel meer van Keolis Deutschland wat bovendien niet meer bestaat, zoals op de wiki valt te lezen.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 21:44
door Nickipedia
ArrivaBas schreef: wo 06 mar 2024, 18:15 En als die niet handmatig op slot gezet is, is het hok wel automatisch op slot, want defect. Is bij zowel Arriva als Keolis (ook RB61) schering en inslag.
Ik nodig je eens uit om bij het terug spoelen te komen kijken wat er zoal omhoog komt uit die leidingen :X

Het probleem zit hem in de grote van de afvoerpijp, deze is bij de Lint een stuk breder en deze hebben daardoor veel minder storingen. Op ZwEnZwoKa en de Valleilijn zijn deze week QR-codes bij de WC’s geplakt, waarmee je als reiziger zelf een defecte WC kunt melden.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 07 mar 2024, 16:35
door Dre
Nickipedia schreef: do 22 feb 2024, 21:23
htm_tram schreef: do 22 feb 2024, 12:34Ook zijn de chauffeurs de afgelopen jaren best verwend bij Keolis.
…en dat is een reden voor Arriva om zich niet aan de regels te houden en daarmee te concurreren op arbeidsvoorwaarden?
Als vervoeder weet je waar je op inschrijft. Als je dan de bedrijfsregels van de vorige vervoerder niet wil respecteren, dan zou je als concessieverlener gewoon strikt moeten zijn. 6 weken om te herstellen, daarna concessie intrekken. Of de chauffeurs bij de vorige vervoerder zijn verwend (wat dat dan ook moge zijn) is irrelevant.
Nogmaals, Arriva wist waar ze in december 2022 voor koos en kon op elk moment zeggen: "Sorry provincie, dit kunnen wij niet met winst of break-even doen, dus we geven de concessie terug."
Dan moet je niet een strijd achter de schermen gaan voeren om zo lang mogelijk tot aan 10 december 2024 de wet te minachten.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 07 mar 2024, 17:23
door RTBS
Dinsdag a.s. tussen 09.00 en 12.00 uur gaan ze staken. Kunnen ze in die uren mooi de bussen ff goed opladen. _O-
Milco schreef: wo 06 mar 2024, 20:39 Eurobahn is inderdaad geen onderdeel meer van Keolis Deutschland wat bovendien niet meer bestaat, zoals op de wiki valt te lezen.
Dat klopt, maar zover ik weet rijdt personeel van Keolis Nederland nog altijd wel op het traject Hengelo-Rheine. Vandaar ook dat de RB61 de laatste tijd best wel weer goed rijdt sinds Keolis NL weer voldoende machinisten heeft. En jarenlang de smoes gebruikt dat de Flirts technische problemen hadden door het spanning schakelen, dat was grotendeels lariekoek.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 07 mar 2024, 17:56
door marvinkok
Euh, nee. Dat was geen lariekoek.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 07 mar 2024, 18:05
door RTBS
marvinkok schreef: do 07 mar 2024, 17:56 Euh, nee. Dat was geen lariekoek.
Ik zei ook grotendeels, het kwam wel eens een enkele keer voor. Verreweg de meeste uitval kwam door personele problemen en dat is inside info.

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Geplaatst: do 07 mar 2024, 18:29
door cassie127
Als er in Hengelo doordeweeks 2 of meer Eurobahn flirts op het opstelterrein staan en er is dan uitval, dan is de kans groot dat dat aan het materieel ligt en niet aan het personeel.