Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Cookie »

Beschonken machinist uit intercity gehaald

AMSTERDAM
- Een 33-jarige treinmachinist is dinsdagavond aangehouden omdat hij dronken de intercity van Schiphol naar Groningen bestuurde. Hij had vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed, meldt het Korps Landelijke Politiediensten.

Bij station 't Harde op de Veluwe kwam de trein tot stilstand omdat de machinist dacht dat hij iets had aangereden. De Spoorwegpolitie nam poolshoogte, maar de trein bleek nergens tegenaan te zijn gereden. Wel hadden de agenten het ernstige vermoeden dat de machinist had gedronken.

Werkverbod

Een blaastest wees uit dat hij een alcoholpromillage van 2,0 in zijn bloed had, terwijl maximaal 0,5 is toegestaan. De machinist kreeg een werkverbod van 24 uur opgelegd door de Spoorwegpolitie, die ook een proces-verbaal opmaakte.

Het Openbaar Ministerie zal de uiteindelijke strafmaat bepalen. De trein kon na een vertraging van ruim anderhalf uur verder met een andere, nuchtere machinist.

Bron: http://www.nu.nl/news/1836405/122/Besch ... haald.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Stefan »

Wat zou zo'n man bezielen om dronken op de bok te gaan zitten? :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Dronken machinist opgepakt én ontslagen

Bericht door Wubbo »

Dronken machinist opgepakt én ontslagen
door Caspar van Oirschot. woensdag 12 november 2008 | 16:24 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 12 november 2008 | 17:42

ZWOLLE - De spoorwegpolitie heeft dinsdagavond een dronken machinist uit de intercity Schiphol-Groningen geplukt. De man stopte de trein gisteravond rond 21.00 uur ter hoogte van 't Harde omdat hij meende dat hij iets had aangereden. Spoorwegpolitie, toevallig aanwezig in de trein, ging polshoogte nemen bij de machinist.

Bij controle op het spoor zelf kon de spoorwegpolitie vervolgens geen sporen van een aanrijding ontdekken. Wel rees het vermoeden dat de machinist alcohol had gebruikt. Een door andere agenten naar de trein meegenomen blaastest wees uit dat dat vermoeden klopte. De machinist is daarop meegenomen naar het politiebureau in Zwolle. Daar wees een ademanalyse uit dat de man vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed had. De Spoorwegpolitie heeft de man een werkverbod van 24 uur opgelegd en proces verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie neemt nog een besluit over vervolging. De trein kon uiteindelijk na anderhalf uur stilstand met een andere machinist haar weg vervolgen.

NS Reizigers heeft de man ontslagen. "Op staande voet. Heel simpel, voor veiligheidspersoneel geldt dat men nul procent alcohol in het bloed mag hebben", aldus woordvoerder John Krijgsman.

Bron: De Stentor
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Daan »

Dronken machinist heeft spijt

De machinist die dinsdagavond door de spoorwegpolitie van de trein werd gehaald omdat hij te veel gedronken had, heeft laten weten dat hij spijt heeft. De man, die al elf jaar voor de spoorwegen werkte, is na de aanhouding ontslagen door de NS. Hij wil zijn baan nu heel graag terug.

De 33-jarige Michael uit Lelystad liet aan het AD weten: "Het is niet goed te praten. Dat had nooit mogen gebeuren. Absoluut belachelijk en onvergeeflijk." Hij blijft echter volhouden dat hij de noodstop moest maken, omdat er iemand op de rails stond. Deze persoon is volgens hem later hard weggerend.

Tijdens de noodstop zat de spoorwegpolitie toevallig in de trein. Zij zagen niemand op of bij de rails en vermoedden dat de man te veel gedronken had. Een blaastest bevestigde hun vermoedens. De man verweert zich nu door te zeggen dat zijn persoonlijke problemen hem naar de fles deden grijpen. Zijn werkgever zou een te hoge druk op hem hebben gelegd, waardoor hij weer te snel aan het werk is gegaan.

Bron: Fok.nl
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Geert »

Tja, er zal ook vast nog een heel verhaal achter zitten. Een machinist gaat niet zomaar dronken de trein op...
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door leeca »

Hij wil zijn baan terug, gut. Ondanks dat er ongetwijfeld een andere kant aan dit verhaal zit lijkt me het logisch dat je direct ontslagen wordt bij dergelijke overtredingen: als je een inschattingsfout maakt breng je namelijk niet alleen jezelf in gevaar, maar een hele trein vol passagiers én andere treinen. Stel je voor dat hij met zijn benevelde hoofd ergens een rood sein mist op een stationsemplacement en evengoed met 40 km/u frontaal op een andere trein botst...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door deadlock »

Hij moet een nekschot. De debiel. Walgelijke idioot.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door playertwo »

Mogen we jou dan ook een nekschot geven als je een keer terug rijdt van een feestje en je 4-6 bier op hebt?
Comm on zeg, zo'n reactie slaat helemaal nergens op. Je kent niet eens de feiten en de omstandigheden van het geval. Die ken ik ook niet, maar om dan maar zo'n reactie te dumpen, lekker anoniem vanaf je pc is wel erg makkelijk! Desnoods zet een moderator maar een slotje op dit topic als mensen zich niet kunnen gedragen in hun reacties.

Het schijnt dat de betrokken machinist een aantal problemen heeft, en dat hij het ontslag gaat aanvechten. Ook de NS heeft het niet echt slim aangepakt, door naar het schijnd een aantal redenen bij het ontslag te voegen, die alles behalve dringend zijn. Laat de kantonrechter maar objectief oordelen over dit geschil, en de door partijen aangedragen feiten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Geert »

Precies. Ontslag op staande voet lijkt me overigens een juiste zet van NS, maar een nekschot (ook al wordt het vast niet serieus bedoeld) gaat veel te ver.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Aking »

Een promilage van 2.0 is volgens mij wel iets meer als 6 bier...

En daarbij zit er een verschil tussen jezelf om een boom vouwen (met nog een man of 7 erbij in t ergste geval), of jezelf met een paar honderd man de dood injagen... :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Ruben »

deadlock schreef:Hij moet een nekschot. De debiel. Walgelijke idioot.
Lucht dit nu op dan? Het kan best een toontje lager de volgende keer.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door deadlock »

playertwo schreef:Mogen we jou dan ook een nekschot geven als je een keer terug rijdt van een feestje en je 4-6 bier op hebt?
Ja.

Ik vind namelijk ook dat iemand die met drank op achter het stuur gaat zitten moord met voorbedachte rade ten laste gelegd moet worden.
Comm on zeg, zo'n reactie slaat helemaal nergens op. Je kent niet eens de feiten en de omstandigheden van het geval.
Feit; De machinist zet de trein stil omdat hij denkt dat hij iemand aanrijdt
Feit; De machinist heeft vier keer (VIER KEER, dat betekent dus echt letterlijk dronken) de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed
Feit; De machinist speelt met mensenlevens.
Die ken ik ook niet, maar om dan maar zo'n reactie te dumpen, lekker anoniem vanaf je pc is wel erg makkelijk! Desnoods zet een moderator maar een slotje op dit topic als mensen zich niet kunnen gedragen in hun reacties.
SJ Penris
Gantel 2
8032BR
Zwolle

Mag hij daar komen praten. Regel ik even slachtoffers van alcoholmisbruik.
Het schijnt dat de betrokken machinist een aantal problemen heeft, en dat hij het ontslag gaat aanvechten. Ook de NS heeft het niet echt slim aangepakt, door naar het schijnd een aantal redenen bij het ontslag te voegen, die alles behalve dringend zijn. Laat de kantonrechter maar objectief oordelen over dit geschil, en de door partijen aangedragen feiten.
Het kan best zijn dat hij de hele wereld op zijn rug draagt. Dit is onvergeefbaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door deadlock »

NS-Reiziger schreef:
deadlock schreef:Hij moet een nekschot. De debiel. Walgelijke idioot.
Lucht dit nu op dan? Het kan best een toontje lager de volgende keer.
Zoals je hierboven kan lezen heb ik het even gemotiveerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Linkerspoor »

deadlock schreef:Mag hij daar komen praten. Regel ik even slachtoffers van alcoholmisbruik.
Regel dan ook even wat alcoholverslaafden, dan heb je tenminste eerlijk twee kanten van het verhaal. Want je wilt niet weten wat die mensen vaak allemaal hebben mee gemaakt. In hun levens zijn vaak diverse mensen langs gekomen die jij al lang een "nekschot" had gegeven.

Natuurlijk keur ik het af dat hij met beschonken een trein heeft bestuurd, ik ben het er zelfs mee eens dat hij is ontslagen. Maar iemand een "nekschot" geven (al is het misschien niet sirieus bedoeld), dat vind ik veel en veel te ver gaan. Als ik nog beheerder was geweest dan had het er nu ook niet meer gestaan.
deadlock schreef:Ik vind namelijk ook dat iemand die met drank op achter het stuur gaat zitten moord met voorbedachte rade ten laste gelegd moet worden.
Ik ben sterk tegen alcohol en verkeer (m.u.v. lopen/fietsen), maar dit slaat natuurlijk nergens op.

Je kan heel goed dronken achter het stuur gaan zitten zonder de intentie te hebben om iemand te vermoorden. (waarom ga ik daar eigenlijk sirireus op in...?)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door playertwo »

Linkerspoor schreef:Ik ben sterk tegen alcohol en verkeer (m.u.v. lopen/fietsen)
Even door de duidelijkheid: ook als je dronken op de fiets zit en je zit boven de grens van 0,5 promille, kan je gewoon een rijverbod krijgen, en ben je een eventueel rijbewijs ook kwijt. De boetes zijn daarvoor hetzelfde. Dat het bij fietsers over het algemeen gedoogd wordt, is wat anders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:
deadlock schreef:Mag hij daar komen praten. Regel ik even slachtoffers van alcoholmisbruik.
Regel dan ook even wat alcoholverslaafden, dan heb je tenminste eerlijk twee kanten van het verhaal. Want je wilt niet weten wat die mensen vaak allemaal hebben mee gemaakt. In hun levens zijn vaak diverse mensen langs gekomen die jij al lang een "nekschot" had gegeven.
Haha. Okay. Ik heb ervaring genoeg. Mijn moeder is zo zwaar alcohol verslaafd dat ze zelfs drie weken op sterven heeft gelegen wegens acuut leverfalen. Er is géén excuus voor dit soort dingen. Hooguit een verklaring waardoor ik me in hun positie kan verplaatsen. Maar een excuus? No fokking way. Zoveel mensenlevens op het spel zetten. Meld je dan gewoon ziek!
Natuurlijk keur ik het af dat hij met beschonken een trein heeft bestuurd, ik ben het er zelfs mee eens dat hij is ontslagen. Maar iemand een "nekschot" geven (al is het misschien niet sirieus bedoeld), dat vind ik veel en veel te ver gaan. Als ik nog beheerder was geweest dan had het er nu ook niet meer gestaan.
Goed, vrij overbodige informatie dus. En ik was bloedserieus.
deadlock schreef:Ik vind namelijk ook dat iemand die met drank op achter het stuur gaat zitten moord met voorbedachte rade ten laste gelegd moet worden.
Ik ben sterk tegen alcohol en verkeer (m.u.v. lopen/fietsen), maar dit slaat natuurlijk nergens op.

Je kan heel goed dronken achter het stuur gaan zitten zonder de intentie te hebben om iemand te vermoorden. (waarom ga ik daar eigenlijk sirireus op in...?)
Omdat je lam achter het stuur stapt. Je bestuurt ongeveer 1000 kilo auto en bijbehorende brandstof zonder enige vorm van coördinatievermogen. Met een trein is dat nog anders, die blijft wel tussen de streepjes, maar als jij zuipt, in de auto stapt en gaat rijden, mag je van mij de rest van je leven opgesloten worden. Ik vind dat trouwens gelden voor alle verdovende middelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Linkerspoor »

deadlock schreef:Er is géén excuus voor dit soort dingen. Hooguit een verklaring waardoor ik me in hun positie kan verplaatsen. Maar een excuus? No fokking way. Zoveel mensenlevens op het spel zetten. Meld je dan gewoon ziek!
Ja, of stop "gewoon" met drinken. Nogmaals: ik keur het ook helemaal af, ik vind het terecht dat hij zijn baan kwijt is en daar mag van mij ook nog een straf bijkomen, maar een nekschot (of levenslang), nee.
deadlock schreef:Omdat je lam achter het stuur stapt. Je bestuurt ongeveer 1000 kilo auto en bijbehorende brandstof zonder enige vorm van coördinatievermogen. Met een trein is dat nog anders, die blijft wel tussen de streepjes, maar als jij zuipt, in de auto stapt en gaat rijden, mag je van mij de rest van je leven opgesloten worden. Ik vind dat trouwens gelden voor alle verdovende middelen.
Ik ben blij te lezen dat het van nekschotten naar levenslang opsluiten gaat. :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door deadlock »

Natuurlijk. Metaforen. De doodstraf is het ergste kwaad wat er op de wereld bestaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Linkerspoor »

Nee, het is niet het ergste kwaad op de wereld. Ja, het is de enigste niet omkeerbare straf.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door playertwo »

Levenslang is in Nederland een zwaardere straf als de doodstraf. Je blijft immers opgesloten tot aan je dood (gratieverlening uitgezonderd).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Nee, het is niet het ergste kwaad op de wereld. Ja, het is de enigste niet omkeerbare straf.
De reden waarom ik er zo sterk over denk is omdat ik vind dat niemand het recht heeft om te beslissen over het leven van anderen, dat heb je alleen zelf (het zal je dan misschien niet verbazen dat ik voor begeleide legale zelfmoord ben)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Stefan »

Met dat laatste ben ik het dan wel eens, misschien dat ik er niet veel vrienden mee maak, maar ik vind dat je recht hebt om zelf te beslissen wanneer het voor jou genoeg is geweest.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door MdJ »

Ik weet niet of je van die programma's als wegmisbruikers of blik op de weg kijkt, maar daar zitten soms ook mensen achter het stuur die gedronken. Daar staat het op beeld, dat jezelf niet door hebt, dat je slingert dan wel gevaarlijke manoeuvres uitvoert.

En maar vol houden dat je met alchohol achter het stuur prima zelf kan inzien. Het is bewezen dat alcohol in je bloed je reactievermogen langer wordt...

Ps: Ik heb nu 1 zusje, het hadden er 2 kunnen zijn, als er iemand zo slim was om niet in die auto te stappen.....
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Geert »

deadlock schreef:Natuurlijk. Metaforen. De doodstraf is het ergste kwaad wat er op de wereld bestaat.
Nee, maar dronken achter het stuur (of in de cabine) zitten ook niet. Waarom zou een kortere gevangenisstraf niet genoeg zijn? Mogen mensen hun leven niet beteren?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Beschonken machinist uit IC Schiphol-Groningen gehaald

Bericht door Chauf21 »

playertwo schreef:
Linkerspoor schreef:Ik ben sterk tegen alcohol en verkeer (m.u.v. lopen/fietsen)
Even door de duidelijkheid: ook als je dronken op de fiets zit en je zit boven de grens van 0,5 promille, kan je gewoon een rijverbod krijgen, en ben je een eventueel rijbewijs ook kwijt. De boetes zijn daarvoor hetzelfde. Dat het bij fietsers over het algemeen gedoogd wordt, is wat anders.
Je kan wel een rijverbod krijgen, maar je rijbewijs kan niet worden ingenomen.
Op onderstaande website is die laatste kwestie te vinden:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ex.aspx#v4
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten