Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door gkw1969 »

Daar zit dus verschil in. Het gebied waar het grootste deel van de lijn ligt is de concessie waar de lijn onder valt. Dus Enschede-Borculo valt onder Twente en Enschede/Winterswijk/Doetinchem onder Achterhoek. Die lijnen moeten in het andere gebied gedogen worden, tenzij de opdrachtgever een gezamenlijke exploitatie eist, zoals 27/29.
Het verschil zit hem hierin dat in 1999 lijn 20 al geknipt werd vanwege de vorming Connexxion en Syntus en Aanbesteding van de Achterhoek. Er werd toen niet gekeken naar de reisrelatie omdat men van mening was dat Ruurlo met de trein naar Lievelde kon en daar de bus kon nemen naar Neede. Maar de omvorming van het MBO( (lees: ROC’a die steeds meer locaties krijgen en zich per locatie is gaan concentreren op bepaalde praktijkopleidingen) leverde in de loop van de tijd andere reisrelaties op, waardoor de knip nu niet handig meer is het OV is dus niet meegegroeid met het onderwijs.
When you're tired of London, you're tired of life
Nitein-Repart
Berichten: 3588
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Nitein-Repart »

https://archive.is/xgc92

Er wordt helaas weer gesproken over batterijtreinen in plaats van elektrificatie met bovenleiding, terwijl elektrificatie met bovenleiding wel allerlei voordelen kent ten opzichte van batterijtreinen, zoals lichtere treinen (batterijtreinen zijn veel zwaarder dan elektrische treinen), makkelijkere uitwisseling van materieel met andere trajecten, de Protos en GTW-treinstellen kunnen dan in de jaren '40 in één keer vervangen worden door hetzelfde type trein, elektrische treinen kunnen sneller optrekken dan batterijtreinen, versterking met Koningsdag is makkelijker en de mogelijkheid voor inzet van dubbeldekkers op Arnhem-Doetinchem. Juist door als enige regio van Nederland in te zetten op batterijtreinen beperk je je veel te veel in alle mogelijkheden en voordelen die elektrificatie met bovenleiding wel kent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
gkw1969
Berichten: 1784
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door gkw1969 »

Je moet het zien in de context van 2042. Eerder gebeurt er sowieso niks, dus ook geen bovenleiding.
Tegen 2042 is de techniek wel zodanig dat het wel mogelijk is. Daarnaast is Friesland tegen die tijd ook toe aan nieuw materiaal.
En batterijtreinen hebben als voordeel dat er iets makkelijker nieuwe spoorlijnen aangelegd kunnen worden. Je hebt immers geen ruimte meer nodig voor bovenleiding portalen en je moet het wegzetten tegen het stroomverbruik want op de bovenleiding staat standaard spanning, 24/7.
When you're tired of London, you're tired of life
iamthedutchdude
Berichten: 1032
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door iamthedutchdude »

Ik vind het wel ironisch dat deze hoogleraar "vindt dat er nog veel te veel vanuit de stand van de huidige techniek wordt gedacht", terwijl zijn argumenten tegen de waterstoftrein wel volledig gebaseerd zijn op de stand van de huidige techniek -0-

Nu geen bovenleiding ophangen hoeft geen probleem te zijn, aangezien de komende 10 jaar de techniek van zowel de batterij- als de waterstoftrein waarschijnlijk verbetert door de ervaringen in het buitenland (bijv. Duitsland). Voor ZHO en AlMa moet in de komende paar jaar nieuw materieel komen, dus die kunnen niet op die ontwikkelingen wachten.
Nitein-Repart
Berichten: 3588
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Bericht door Nitein-Repart »

Batterijtreinen kunnen lonen, als er veel spoor niet geëlektrificeerd is en er 1 hooguit 2 relatief kleine treinen per uur rijden, waardoor het efficiënter is om het materieel te "elektrificeren" in plaats van de spoorlijn. In Nederland is er relatief weinig spoor niet geëlektrificeerd, maar rijden er relatief veel treinen op niet-geëlektrificeerde trajecten, met Nijmegen-Venlo, Arnhem-Doetinchem en Groningen-Leeuwarden als uitschieters. Vergeet niet dat de huidige lithiumbatterijen zwaar en milieubelastend zijn.

Batterijtreinen zijn een mooie ontwikkeling en in landen als Duitsland waar maar iets meer dan de helft van de spoorlijnen geëlektrificeerd is en de elektrificatie van de spoorlijnen zeer stroef verloopt een mooie oplossing zijn, maar naar mijn mening zijn batterijtreinen ongeschikt op drukgereden baanvakken als Nijmegen-Venlo, Arnhem-Doetinchem en Groningen-Leeuwarden. Die spoorlijnen moeten in de nabije toekomst gewoon onder de draad komen. En dan houdt je nog maar een paar spoorlijnen in Nederland over. Breng die spoorlijnen dan ook gelijk onder de draad. Eenmalige investering, langdurig rendement.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten