Alle overgangen beveiligen
woensdag 21 januari 2009 | 17:46 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 januari 2009 | 18:25
De spoorwegovergang op de Ooijmanlaan wordt door de gemeente Doetinchem met betonblokken tijdelijk dicht gemaakt.foto Jan van den Brink
DOETINCHEM - Het college van de gemeente Doetinchem wil dat er op termijn alleen nog beveiligde spoorwegovergangen binnen de gemeentegrenzen zijn. Behalve dat de gemeente woensdagmiddag de overgang op de Ooijmanlaan tijdelijk met betonblokken heeft afgesloten, wil het daarnaast ook de drie nog resterende onbewaakte overgangen binnen de gemeente tijdelijk dicht doen.
Dit zijn de overgangen Dassenboomse Allee (bij Wehl), het Mullepad (bij Gaanderen) en het klaphek aan de Wielstraat (fietspad tussen de Doetinchemse woonwijken de Huet en Dichteren). Nu de overgangen nog onbeveiligd zijn heeft de gemeente er extra waarschuwingsborden geplaatst.
Directe aanleiding voor de maatregelen van het Doetinchemse college is het ongeluk op de overgang op de Ooijmanlaan anderhalve week terug, waarbij een 49-jarige chauffeur van een postbestelauto om het leven kwam. In 2004 verongelukten op dezelfde plek drie jongeren in een auto.
Het ongeluk in 2004 leidde niet tot beveiliging van de overgang, het tweede ongeluk wel: vorige week besliste het college in samenspraak met de provincie Gelderland en ProRail dat de overgang op de Ooijmanlaan wordt beveiligd met knipperlichten en slagbomen. Volgens wethouder Loes van der Meijs kan het tussen een half jaar en een jaar duren voor de beveiliging er staat. Tot die tijd wil het college geen risico's nemen. Van der Meijs: "Na twee ongelukken in vier jaar zit de angst er in de buurt goed in."
De gemeente is een juridische procedure gestart voor de sluiting van de overgang aan de Ooijmanlaan. Dezelfde procedure is het begonnen om zo de drie resterende onbewaakte overwegen in de gemeente tijdelijk te kunnen sluiten. Daarnaast wil het college in overleg met ProRail en de provincie Gelderland om tot een definitieve beveiliging van deze drie overgangen te komen. Doetinchem vindt de beveiliging ook noodzakelijk omdat het spoor intensiever wordt gebruikt. Van der Meijs: "Syntus rijdt nu standaard vier keer per uur tussen Doetinchem en Arnhem (daarvoor alleen in de spitsuren, red.), waardoor de risico's nog groter worden."
De tijdelijke sluiting van de overgang op de Ooijmanlaan heeft tot gevolg dat gebruikers van de weg om moeten rijden. Volgens wethouder Van der Meijs reageerde een woordvoerder namens de buurt positief op de tijdelijke sluiting. Van der Meijs: "Hij zei dat niet iedereen in de buurt gelukkig zal zijn met het dicht doen van de overgang, maar hij zelf was er wel blij mee. Ik denk dat sluiting het beste is voor de buurt na twee van dergelijke ongelukken. Zodra er een trein aankomt voelen ze de angst."
Bezwaren tegen de sluitingen kunnen er toe leiden dat de overgangen toch onbeveiligd open blijven. Van der Meijs: "Dat zien we dan wel. In elk geval hebben we er dan alles aan gedaan om de overgangen zo veilig mogelijk te maken."
Van der Meijs gaat daarnaast in gesprek met de provincie Gelderland en wethouders van buurgemeenten om ook andere onbeveiligde spoorovergangen op het traject tussen Winterswijk en Arnhem onder de loep te nemen. Om hoeveel onbewaakte overgangen het precies gaat kon Van der Meijs woensdag niet zeggen.
Bron:
De Gelderlander