Pagina 1 van 5
Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: za 30 mei 2009, 23:44
door pytoyo123
zoals bekend vormen Deventer, Zutphen en Apeldoorn als regio Stedendriehoek.
Het openbaar vervoer in eind 2006:
Nieuwe stations:
Apeldoorn Osseveld
Apeldoorn De maten
Voorst-Empe
Twello
Het openbaar vervoer in eind 2008:
stoptreinen rijden vanaf Almelo door naar Enschede
ook zaterdag's.
Doordeweeks 2X p/uur Weekends 1X per uur
Het openbaar vervoer in april 2009:
Oude treinen type Mat'64 werd vervangen door Sprinters type SGMm.
Het openbaar vervoer in de toekomst.
Nieuwe stations:
Apeldoorn West
Deventer Zuid (Deventer Epse)
Zutphen de Hoven
Batmhen.
Heeft u zelf nog nieuws? doe het dan hier!
Re: Stedendriehoek topic
Geplaatst: zo 31 mei 2009, 00:10
door pytoyo123
Stedendriehoek: meer mensen uit de auto
DEVENTER - Met onder meer de invoering van een 'driehoeksarrangement' willen overheid en bedrijfsleven in de Stedendriehoek het openbaar vervoer aantrekkelijker maken.
Daarover is vanmiddag een convenant getekend...
Lees verder (en bron) op de site van
De Stentor
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: do 04 jun 2009, 23:14
door Wubbo
Topic opgeschoond en het verhaal over grensoverschrijdende verbindingen hier naar toe afgesplitst.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: za 06 jun 2009, 00:48
door pytoyo123
Laatste nieuws:
* Per zomer Nachttrein Enschede - Deventer - Apeldoorn - Schiphol
hij rijdt elke nacht (behalve Zondag op Maandag. Alleen wat voor mat. hiervoor rijdt weet ik niet! Volgens mij VIRM
* Aangepaste dienstregeling voor zomer, Herfst van 2010 en Zomer 2011 vanwege Verbouwingen Arnhem.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: za 06 jun 2009, 01:23
door Suus
ICM lijkt mij logischer. In Enschede komt normaal geen VIRM, dus ga je er ook niet één slag mee rijden 's nachts.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: za 06 jun 2009, 09:28
door dennistd
Bee schreef:ICM lijkt mij logischer. In Enschede komt normaal geen VIRM, dus ga je er ook niet één slag mee rijden 's nachts.
Inderdaad. ICM is sowieso al logischer ivm meer ruimte voor koffers. Als de trein eerst van Shl naar Es zou rijden en dan terug zou het evt wel VIRM kunnen zijn, maar dat lijkt me daarnaast nogal overkill. Een ICM-III'tje moet toch genoeg zijn denk ik zo.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: za 06 jun 2009, 10:43
door Caspar
Aangepaste dienstregeling voor zomer, Herfst van 2010 en Zomer 2011 vanwege Verbouwingen Arnhem.
Wat heeft dat met de dienst tussen Deventer- Apeldoorn- Zutphen te maken?
(wat verandert er dan zoal in de dienstregeling)
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: za 06 jun 2009, 19:02
door pytoyo123
Nou omdat Deventer en Zutphen ook een aangepaste dienstregeling krijgt.
Apeldoorn heeft hiermee niets mee te maken.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: zo 07 jun 2009, 13:42
door Bastiaan
pytoyo123 schreef:Zutphen de Hoven
Zutphen
Hoven, zonder 'de'. Er was wel sprake van een station Deventer
De Hoven, maar dat wordt nu aangegeven als Deventer Zuid of Deventer Epse.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: zo 07 jun 2009, 17:59
door Ruben
Bastiaan schreef:Zutphen Hoven, zonder 'de'. Er was wel sprake van een station Deventer De Hoven, maar dat wordt nu aangegeven als Deventer Zuid of Deventer Epse.
In de verschillende mediaberichten alsmede op Stationsweb is het toch echt
De Hoven hoor. Dat het wijkje aan die kant van de IJssel officiel "Hoven" heet is misschien waar, het station heet "De Hoven", net als de wijk in de volksmond heet.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: di 09 jun 2009, 12:45
door NS-APD
Weet iemand wanneer de nieuwe stations er komen? (wanneer ze worden gebouwd)
En op welke baanvak(ken) ze komen?
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: di 09 jun 2009, 20:03
door MdJ
Wil je nog meer stations hebben? :o
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: di 09 jun 2009, 21:02
door NS-APD
Van mij hoeft dat niet hoor, maar er komen toch meer stations?
Dat is in dit topic besproken
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 18:48
door pytoyo123
zoals ik weet is staton Deventer Oost/Epse geplend.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 22:17
door Ardan
Deventer Zuid/Epse staat inderdaad al lang in de planning, in verband met een nieuw te ontwikkelen industrieterrein ten zuiden van de A1. Ben wel benieuwd hoe ze de dienstregeling dan gaan uitvoeren, gaat de s3600 daar dan ook stoppen? Zelf lijkt het me het handigste, ook met het oog op een nieuw station in Deventer Noord, dat al jaren in de toekomstvisie van de gemeente staat, dat de 3600 weer een intercity wordt die Olst en Wijhe overslaat, en dat de sprinter Nijmegen-Zutphen wordt doorgetrokken naar Zwolle, en de stations Deventer-Epse, -Noord, Olst en Wijhe aandoet.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 22:19
door Ruben
In het geval van Deventer/Epse lijkt het me sowieso markttechnisch interessanter om de sprinter in ieder geval tot Dv door te trekken. Nu wordt dit misschien een kleine ramp met kerende treinen daar, dus in dat geval is een stop van de s3600 wel een optie inderdaad.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 22:28
door Wubbo
Mwah, met de huidige ligging moet je de s7600 volgens mij op Deventer wel kunnen keren op spoor 2. Wel even wat versnellen zodat hij de s3600 voorblijft en nog een redelijke keertijd heeft. Maar dat moet lukken met SLT :).
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: wo 10 jun 2009, 22:44
door MdJ
Met de huidige ligging moet je de sprinter 6 tot 8 minuten voor en achter(als de ene kant ervoor moet, moet de andere kant erachter) de 3600 gooien. Anders krijg je nogal probleempjes tussen Deventer-Olst...
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: do 11 jun 2009, 10:24
door Wubbo
Ik ging uit van keren van de s7600 in Deventer, dan hoef je dus geen rekening te houden met het enkelspoor.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: do 11 jun 2009, 11:51
door Thijs
Wubbo schreef:Mwah, met de huidige ligging moet je de s7600 volgens mij op Deventer wel kunnen keren op spoor 2. Wel even wat versnellen zodat hij de s3600 voorblijft en nog een redelijke keertijd heeft. Maar dat moet lukken met SLT :).
Kom je in Deventer niet met de problemen met de knoop om .13-.15? En de cargo die er nog doorheen rijdt? Dat is altijd een van mijn voornaamste argumenten geweest waarom ik zo'n station niet zie zitten. Een stop van de s3600 is onmogelijk én onwenselijk. Dus moet je er een stoptrein laten rijden, verlenging van de s7600 dus. Echter, bij een beetje vertraging raak je in Deventer al in de problemen, zeker omdat je twee keer moet kruisen (bij de aansluiting, en van 4 naar 2, als je daar wilt keren). Het lijkt mij totaal niet robuust en betrouwbaar.
Sowieso hoop ik dat Deventer haar plannen met al die extra stations niet zal uitvoeren.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: do 11 jun 2009, 13:32
door Wubbo
De knoop Deventer is te omzeilen door je stoptrein in het juiste pad te leggen, da's het probleem niet (als in: dat kun je in je dienstregeling wegmasseren). Hoe het goederenpad door Deventer ligt weet ik niet uit mijn hoofd, maar het lijkt me sterk als die vlak voor de NoordOost door Deventer gaat. Op Deventer-Zutphen liggen geen goederenpaden.
Bijkomende inframoeilijkheden: brugopening IJsselbrug bij Zutphen en perroncapaciteit Zutphen. Misschien dat de wens om een aantal nieuwe stations te openen ervoor kan zorgen dat met name die laatste eens goed aangepakt gaat worden, een extra perron zou in Zutphen nu al geen kwaad kunnen volgens mij.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: do 11 jun 2009, 14:09
door Thijs
Wubbo schreef:De knoop Deventer is te omzeilen door je stoptrein in het juiste pad te leggen, da's het probleem niet (als in: dat kun je in je dienstregeling wegmasseren).
Ik ben toch benieuwd hoe, en hoe robuust dat zal zijn.
Wubbo schreef:Op Deventer-Zutphen liggen geen goederenpaden.
Nog niet, maar vanaf 16 juni zou er een goederentrein van Zutphen naar Hengelo via Deventer, omdat via Goor niet meer mag vanwege geluidsoverlast. Daarnaast is het goed mogelijk dat er in Deventer extra goederentreinen komen vanuit de Betuweroute.
Wubbo schreef:Misschien dat de wens om een aantal nieuwe stations te openen ervoor kan zorgen dat met name die laatste eens goed aangepakt gaat worden, een extra perron zou in Zutphen nu al geen kwaad kunnen volgens mij.
Ik heb wel eens gepleit voor het plan om in Zutphen spoor 1 en 2 te behouden, maar spoor 3 op te schuiven en het perron breder maken, zodat je aan zowel de Apeldoornse kant als de andere kant een zakspoor kunt maken. De stoptrein Apeldoorn-Zutphen kan dan op het zakspoor, eveneens de stoptrein Zutphen-Oldenzaal. De s3600 heeft dan per richting een eigen perron en kan daardoor tegelijk in Zutphen behandeld worden.
Ik vind het een mooi plan, maar het zal wel véél te duur zijn. :D
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: do 11 jun 2009, 14:51
door Wubbo
Nogmaals: via Deventer-Zutphen liggen geen goederenpaden. Dat er incidenteel wel eens een trein rijdt geloof ik gelijk, maar de vraag is of je daarvoor de hele week lang en de hele dag door je reizigerstreindienst aan moet passen. Voorlopig (lees: in ieder geval ook nog in 2010) zal het verkeer Bentheim - Kijfhoek ook nog wel gewoon via Amersfoort-Breukelen afgewikkeld worden.
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: vr 12 jun 2009, 20:22
door pytoyo123
Van mij mag de hele dienstregeling op zijn kop!
Voor Zutphen:
Sneltrein (1X per uur) Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk LINT (spoor 2a)
Stoptrein (1X per uur) Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk LINT (spoor 2b)
Sprinter (2X per uur) Deventer - Zutphen - Arnhem - Nijmegen SGMm/VIRM (spoor 3 naar Deventer, Spoor 4 naar Arnhem)
Intercity (2X per uur) Zwolle - Zutphen - Arnhem - Roosendaal ICRm/VIRM (spoort 3 naar Deventer, Spoor 4 naar Arnhrm)
Voor Apeldoorn
Intercity (3X per per 2 uur) Enschede - Deventer - Apeldoorn - Schiphol - Den Haag CS ICMm (spoor 1 naar Amersfoort spoor 4 naar Deventer)
Intercity (1X per 2 uur) Berlin - Deventer - Apeldoorn - Schiphol - Den Haag CS DB Mat. (spoor 1 naar Amersfoort spoor 4 naar Deventer)
Intercity (2X per uur) Deventer - Apeldoorn - Utrecht CS - Rotterdam CS VIRM (spoor 1 naar Amersfoort spoor 4 naar Deventer) (Rijdt tussen Deventer en Amersfoort als Sprinter en rijdt met losse IV of VI)
Intercity (spits 2X uur) Deventer - Apeldoorn - Amsterdam CS - Hoorn - Enkhuizen DD-AR/ICMm (spoor 1 naar Amersfoort spoor 4 naar Deventer)
Sneltrein (1X per uur) Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk LINT (spoor 3)
Stoptrein (1X per uur) Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk LINT (spoor 3)
Voor Deventer
Intercity (3X per per 2 uur) Enschede - Deventer - Apeldoorn - Schiphol - Den Haag CS ICMm (spoor 4 naar Apeldoorn spoor 4 naar Almelo)
Intercity (1X per 2 uur) Berlin - Deventer - Apeldoorn - Schiphol - Den Haag CS DB Mat. (spoor 4 naar Apeldoorn spoor 4 naar Almelo)
Intercity (2X per uur) Deventer - Apeldoorn - Utrecht CS - Rotterdam CS VIRM (spoor 2A) (Rijdt tussen Deventer en Amersfoort als Sprinter en rijdt met losse IV of VI)
Intercity (spits 2X uur) Deventer Epse - Deventer - Apeldoorn - Amsterdam CS - Hoorn - Enkhuizen DD-AR/ICMm (spoor 2 naar Deventer Epse spoor 4 naar Apeldoorn)
Intercity (2X per uur) Zwolle - Deventer - Zutphen - Arnhem - Roosendaal ICRm/VIRM (spoor 3 naar Zutphen spoor 4 naar Zwolle
Sprinter (2X per uur) Deventer - Almelo - Enschede SGMm (spoor 3)
Sprinter (2X per uur) Deventer - Zutphen - Nijmegen SGMm/ICMm (spoor 2B)
Sprinter (2X per uur) Deventer - Zwolle - Almere C SLT (spoor 5)
Nadelen/Voordelen: Twello/Apeldoorn Osseveld krijgt geen rechtstreekse verbinding met Twente maar nu met Utrecht/Rotterdam
Re: Stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn-topic
Geplaatst: vr 12 jun 2009, 20:38
door Suus
Veel te veel treinen. 6 intercities in de spits en 4 buiten de spits tussen Deventer en Amersfoort is echt niet nodig
Een sprinter Deventer - Almere Centrum is ook onzin, als de Hanzelijn open is, is Zwolle - Amsterdam Centraal een stuk logischer.