Pagina 1 van 1
Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 20:44
door --Stefan--
Dubbelspoor nodig voor sneltrein
NIJMEGEN - Reizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kunnen in de toekomst sneller reizen. Maar dan is er op het spoor tussen de beide steden wel 28,9 kilometer aan nieuw dubbelspoor nodig op de voornamelijk uit enkelspoor bestaande Maaslijn. Hiervan ligt 11,3 kilometer in het gebied tussen Mook en Vierlingsbeek.
Dit blijkt uit een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Arcadis. Met meer passeerstroken op het enkelbaans spoor moeten tegemoetkomende treinen minder vaak en lang op elkaar wachten. Dat moet reizigers enkele minuten in reistijd schelen.
Lees verder
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 22:10
door Wubbo
28,9 km :? Wat zijn ze allemaal van plan daar?
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 22:23
door Joshua
Nou ik ben groot voorstander. Ik reis het traject wel eens tot Cuijk, niet dat ik daarbij er een voordeel aan heb. Maar als ik verder ga is toch wel heel erg handig als het een stuk sneller zou kunnen.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 22:25
door BR628
Altijd fijn zulke adviesjes van onderzoeksbureau's. Doorgaans wordt het daarna op de plank gelegd en blijft het jaren verstoffen. Kijk maar naar het A27-spoortrace.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 22:54
door Vinny
Goed de conclusies van dit onderzoek had natuurlijk elke baby kunnen verzinnen. Staat er nog iets in van een kostenraming? En een eventuele terugverdientijd? Want dat laatste bepaalt of de investering (ooit) rendabel te krijgen is...
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 23:04
door --Stefan--
Ik vind het een raar iets.
Een sneltrein van Njmegen naar Roermond. Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....
En is niet de eerste keer dat onze 'goede' Gelderland halve artikelen heeft.
Maar vond dat het toch wel gepost kon worden :)
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: za 16 jan 2010, 23:30
door Vinny
Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....
Dat is aan de vervoerder. Het artikel ging om een infrastructuur-uitbreiding om een wenselijke dienstregeling te kunnen rijden. :)
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: zo 17 jan 2010, 16:09
door Wubbo
Hoe je infrastructuur er uit moet zien is afhankelijk van je dienstregeling. Als Veolia zegt dat ze alle stoptreinen op gaan heffen en alleen maar 1x per uur een sneltrein gaan rijden denk ik dat je weinig extra infra nodig hebt. Willen ze daarentegen 4x per uur een stoptrein rijden en 4x per uur een sneltrein dan ontkom je niet aan complete dubbelsporigheid met inhaalmogelijkheden.
Je wenselijke dienstregeling is dus wel degelijk van belang voor je infra.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: zo 17 jan 2010, 17:32
door Vinny
En dat hangt weer grotendeels van de concessie-eisen af.
Ik zie zelf het meest in het zonetreinmodel: de stoptrein Nijmegen - Roermond kan tot Venray wat stations overslaan, die bediend worden door de twee keer per uur rijdende trein Nijmegen - Venray ;)
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 02:05
door Dexter
Wubbo schreef:Hoe je infrastructuur er uit moet zien is afhankelijk van je dienstregeling.
Helaas is de realiteit in de meeste gevallen omgedraaid: De dienstregeling is afhankelijk van de beschikbare infra.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 20:16
door Vinny
Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt. Het eindbeeld dat de NS wel eens heeft neergepend in een nota: namelijk eens per 10 minuten een IC Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort zou naar mijn mening een veel aantrekkelijker treinproduct opleveren...

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 20:33
door Suus
Vinny schreef:Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt.
Ik wel. Het past niet. In Naarden-Bussum passeren in een half uur richting hilversum:
s4900 - s1500 - s700/s1600/s140 - s5700 - s5800. Daar moeten dan ook nog wat goederentreinen tussendoor. Mag jij zeggen waar je de extra intercities tussen wil.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 20:58
door Jurjen
Bee schreef:
Ik wel. Het past niet. In Naarden-Bussum passeren in een half uur richting hilversum:
s4900 - s1500 - s700/s1600/s140 - s5700 - s5800. Daar moeten dan ook nog wat goederentreinen tussendoor. Mag jij zeggen waar je de extra intercities tussen wil.
En vergeet vooral de overweg te Ndb niet. ;-)
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 23:14
door reisthijs
Bee schreef:Het past niet.
Dat weet Vinny heus ook wel.
De vraag is hier dan ook niet waarom het niet past, maar waarom er nooit voor is gezorgd dat het wél past. Zolang men niet van plan is hier meer snelle treinen te laten rijden is er ook geen aanleiding de capaciteit uit te breiden - want wat men wil past immers toch?
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: di 19 jan 2010, 00:21
door Jurjen
reisthijs schreef:Dat weet Vinny heus ook wel.
De vraag is hier dan ook niet waarom het niet past, maar waarom er nooit voor is gezorgd dat het wél past. Zolang men niet van plan is hier meer snelle treinen te laten rijden is er ook geen aanleiding de capaciteit uit te breiden - want wat men wil past immers toch?
Is in dat geval 'Lelystad - Zwolle' dan niet het antwoord? Immers, daardoor wordt Amersfoort-Weesp een wat onbenullig lijntje, eigenlijk.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: di 19 jan 2010, 07:00
door Wubbo
Het past ook al niet zolang SAAL niet klaar is: 6 IC's naar Amersfoort + je treinen naar Utrecht + je stoptreinen krijg je niet weg tussen Riekerpolder en Duivendrecht Aansluiting West (tenminste, niet als je er ook nog rekening mee wil houden dat een trein ook wel eens 1 minuut te laat kan zijn).
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: di 19 jan 2010, 08:20
door Vinny
Klopt, maar het eindbeeld gaat dan ook uit van het feit dat SAAL klaar is. Ik verwacht dat tussen 2015 en 2017. Met een beetje mazzel dus voor de indienststelling van de Noord-Zuid lijn...
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: di 19 jan 2010, 09:56
door reisthijs
Jurjen schreef:Is in dat geval 'Lelystad - Zwolle' dan niet het antwoord? Immers, daardoor wordt Amersfoort-Weesp een wat onbenullig lijntje, eigenlijk.
Reizigers tussen Amsterdam/Schiphol en Zwolle zullen dan wel niet meer via Amersfoort reizen, dat maakt de verbinding Amsterdam-Amersfoort echt niet meteen tot een onbenullig lijntje.
Vanuit Amersfoort heb je kwartierdiensten naar Deventer, Barneveld en (als die plannen doorgaan) straks ook Harderwijk, het lijkt toch vrij logisch daar minstens een kwartierdienst tussen de regio Amsterdam en Amersfoort tegenover te stellen.
Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond
Geplaatst: di 19 jan 2010, 21:57
door Wubbo
Vinny schreef:Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt. Het eindbeeld dat de NS wel eens heeft neergepend in een nota: namelijk eens per 10 minuten een IC Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort zou naar mijn mening een veel aantrekkelijker treinproduct opleveren...

Vinny schreef:Klopt, maar het eindbeeld gaat dan ook uit van het feit dat SAAL klaar is. Ik verwacht dat tussen 2015 en 2017. Met een beetje mazzel dus voor de indienststelling van de Noord-Zuid lijn...
Zie hier dan het antwoord op je verbazing.