Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Reken 50 euro per chauffeursuur. 3 kilometer rijden op een liter brandstof. En de kostprijs van een bus van pak 'm beet 200.000 euro. Over onderhoud kan ik niet zoveel nuttigs zeggen. Vaak komt het er op neer dat een bus die een gemiddelde snelheid van 40 km/h rijdt en die gemiddeld over de lengte van de rit meer dan halfvol is wel break-even rijdt wanneer je uitgaat van volwassenen. (dus geen korting) Het probleem is dat daar geen lege ritten van en naar de stalling bij zitten en er geen rekening mee gehouden is dat de lege bus in de daluren en tegenspits ook nog ergens van betaald moeten worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Twee jaar geleden waren de lasten voor 1 DRU met een standaardbus in een halfstedelijke omgeving bij de meeste vervoersbedrijven ongeveer 80 euro. Dat zal nu iets meer zijn door inflatie en de fluctuerende olieprijzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

40 km/h gemiddeld zal je niet zo snel halen. De busslakken in concessiegebied Amstelland halen niet eens de helft... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Een busdienst is snel rendabeler als er een relatief lange afstand op redelijke snelheid met volle bussen kan worden afgelegd. Daarom zijn de bussen in Almere en Waterland zo rendabel. In Flevoland is er buiten de kernen niet zo veel wat met een bus bediend hoeft te worden, in die zin is dat positief, het nadeel is dat je direct in het vaarwater van de trein terecht komt, iets wat net voor een enorm bedrag is gebouwd om de ontsluiting te verbeteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door webguy »

Waarom is de trein opeens te duur? Goed, we hebben geen jongerenkorting meer, maar vaak via school kan je goedkoop jaarabonnement kopen... Zoveel zal het toch niet schelen? Of is het de kosten van voorvervoer+trein+navervoer?
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

webguy schreef:Waarom is de trein opeens te duur? Goed, we hebben geen jongerenkorting meer, maar vaak via school kan je goedkoop jaarabonnement kopen... Zoveel zal het toch niet schelen? Of is het de kosten van voorvervoer+trein+navervoer?
De trein is duur door het berekenen van extra kilometers, zie trouwens daarover: http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/ni ... wsID=97580
Verder kent het streekvervoer aparte tarieven voor de groep 12-18 jaar. En NS is al enge tijd geleden gestopt met kortingen voor scholieren, scholen kunnen geen contract met NS afsluiten.
En voor een deel van de leerlingen geldt dat ze met de bus nog van/naar huis of school moeten.
Een voorbeeld: leerling reist van Lelystad Haven naar Dronten, Nu was 1 busabonnement voldoende, Dat wordt dan een treinabo Lelystad-Dronten, een busabo Lelystad Haven-Lelystad en in Dronten 18 min. lopen (bushalte ligt naast school, station dus niet) of daar een fiets regelen. Tussen Lelystad en Dronten hadden ze de keuze uit 6 bussen (4x330,2x143) per uur voor een snelle rechtstreekse verbinding. Nu 1x keer per uur een omweg verbinding over Swifterbant en een paar snelle ritjes met lijn 163 die niet aansluiten op schooltijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

Dat meen je niet :') En de reiziger natuurlijk wel bloeden terwijl de NS dit op zijn dooie gemak oplost. Die reizigers kunnen natuurlijk fluiten naar compensatie.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

ik heb inmiddels ook de eerste ex. interliner gespot. de 3524 op lijn 147.
In lijn 145 is het inmiddels wel wat rustiger s'ochtends. Maar dit komt door dat er vanaf swifterbant een extra touringcar wordt ingezet. Die stopt dan alleen op de lange streek om mensen in te laten (dat zijn er ongeveer 40) en de overige 20 bij het blazoen gaan met de gewone 145 mee. Dit is wel een tijdelijke oplossing want die 40 passagiers hoeven daar niet te betalen. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen. Want met de oude dienstregeling bestond dit probleem nog niet. Zal waarschijnlijk komen door het extra volk vanuit lelystad. Dat ongeveer 33% van de zitplaatsen vult. (ongeveer 15 personen). Daar moeten dan de reizigers uit Emmeloord en Swifterbant bij.
Waarschijnlijk is de enige oplossing toch die reizigers uit lelystad van die lijn weg halen. Dan zijn de reizigers uit Lelystad blij, De reizigers uit swifterbant blij, de reizigers uit dronten blij, de chauffeurs blij (uit mijn bronnen heb ik vernomen dat op de eerste maandag er een hele rij van chauffeurs voor het kantoor van de baas stonden). Scheelt ook weer een hogere frequentie op lijn 145 van 2/3x per uur en dus scheelt het ook weer materiaal ritten.
eventueel kun je dan zelfs door het goed af te stemmen voor een half-uurs verbinding zorgen d.m.v. de 145 en de 163 allebei op een andere trein aan te sluiten (bijv. de 145 afstemmen op de treinen van .14 en de 163 op de treinen van .44
Of je maakt van de 163 een gewone lijn die 2x per uur rijd en dan kun je de stadsdienst in Dronten weer opheffen (die neemt dan de oude route van de 143 via kampen zuid en dan hebben alle haltes weer aansluiting op een bus richting het treinstation.

En of dat dan veel duurder is in DRU's vraag ik me af. Je kunt de 145 dan laten rijden zoals hij nu is maar hoeft geen extra bussen mee te laten rijden. En de stadsdienst is dan redelijk overbodig. Maar er zijn vast weer mensen die het beter weten.
Rudolfph
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 16:17

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Rudolfph »

Tarieven is een heikel punt bij scholieren: aan de ene kant kost een maandabonnement aardig wat, van €29,50 (1-ster reductie) tot €169,60 (N-ster reductie) per maand. Per jaar gaat het dus om honderden of zelfs (dik) meer dan duizend euro. Vaak hebben gezinnen meerdere schoolgaande kinderen, zodat ze het dubbele of nog meer kwijt zijn. Voor een huishouden met een gemiddeld inkomen is dat hoe dan ook een hoop geld.

Aan de andere kant is de kostendekkingsgraad van deze abonnement ronduit beroerd: scholieren reizen 's ochtends vaak midden in de ochtendspits, zodat er dan capaciteit nodig is die de rest van de dag overbodig is. Daar komt dan nog eens het onvoorspelbare gedrag van deze reizigers bij: afhankelijk van de lesroosters reizen ze op de gekste tijden, en dit kan per dag en per week enorm verschillen (door roosterwijzigingen, lesuitval, tentamenperiodes etc.), maar ze verwachten wel dat er altijd een bus rijdt die goed aansluit op deze aan zeer veranderlijke tijden. Voor een deel wordt hier ook in voorzien.

Met betrekking tot de tarieven is er dus een enorm gat tussen wat ouders willen (en kunnen!) betalen aan de ene kant, en de werkelijke kosten aan de andere kant. In het verleden werd dit gat gedicht door de overheid door middel van subsidies (of welke naam er dan ook aan gegeven werd). Na opening van de Hanzelijn wil of kan de overheid dat niet meer financieren, en dus is het lijnennet aangepast. Dat sommige mensen daar niet tevreden mee zijn omdat ze meer moeten gaan betalen, kan ik me goed voorstellen.

De school denkt dit te kunnen oplossen door zelf met een bus te gaan rijden, maar lijkt daarmee wel voorbij te gaan de verminderde flexibiliteit die daar het gevolg van is: als één bus voldoende is, dan moet die voor het eerste lesuur in Zwolle zijn en kan daar pas na het laatste lesuur weer weg, waardoor scholieren vaker en langer op de bus zullen moeten wachten dan voorheen. Als ze dat niet willen accepteren, zullen ze toch voor het reguliere OV moeten kiezen, met als risico dat het draagvlak onder de schoolbus dan te klein wordt zodat die wordt opgeheven (als het aantal scholieren zo groot is dat er meerdere ritten nodig zijn, dan kunnen die natuurlijk ook gespreid over de tijd worden aangeboden, maar dat kan weer tot capaciteitsproblemen leiden omdat iedereen natuurlijk de meest gunstigste rit kiest: bijvoorbeeld 100 scholieren in totaal: 1e rit 90 passagiers, 2e rit 10 passagiers).
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Ik zou 's ochtends en 's middags in de spits lijn 146 door trekken van Swifterbant naar Dronten om de drukte wat te spreiden. (zelfde principe als op lijn 76 (Emmeloord)-Marknesse-Steenwijk)

Op de stadsdienst van Dronten heb ik gisteren een amba zien rijden, meende dat er een procity dienst zou gaan doen?
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

flipje schreef:Ik zou 's ochtends en 's middags in de spits lijn 146 door trekken van Swifterbant naar Dronten om de drukte wat te spreiden. (zelfde principe als op lijn 76 (Emmeloord)-Marknesse-Steenwijk)

Op de stadsdienst van Dronten heb ik gisteren een amba zien rijden, meende dat er een procity dienst zou gaan doen?
Ik heb er tot nog toe alleen nog maar Amba's op gezien, nog nooit een Procity. Misschien dat die nog moeten overkomen uit Friesland?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door BR628 »

Schijnen in grote getalen bij VDL in Heerenveen te kamperen.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Roelof88 »

Een groot deel van de Procity's wordt al enige tijd te koop aangeboden via een handelaar in Sleeuwijk. http://autoline-eu.nl/sf/bus-stadsbus-V ... 21300.html
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door STF »

Ik heb wel begrepen uit jullie verhalen dat het geen super-bus is zo'n Frysker/Procity, maar als ik zo naar de lage kilometerstand kijk, gaan ze er wel heel erg vroegtijdig uit zeker?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Ze zijn relatief laat geleverd en bleken voor veel diensten stiekem toch te klein. Ze zijn zeker niet het succes geworden dat ervan verwacht mocht worden. De bussen doken op een gegeven moment overal in het land op, allen voertuigen die ooit voor Friesland besteld waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ze zijn natuurlijk aangeschaft met de gedachte dat je met een aantrekkelijk aanbod vanzelf reizigers trekt en dat je voor dat aantrekkelijke aanbod een goedkope exploitatie nodig hebt. Dat is helaas niet afgestemd op de scholierenspits van het platteland waarbij iedereen dezelfde bus moet hebben. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Ik heb ze al op heel wat grappige plekken gezien. Zo werden er twee Fryskers ingezet op het stadsbusnet van Schagen, hebben er in Naarden drie gereden op lijn 302 en op lijn 178 tussen Gouda en Bodegraven omdat er een omleiding over een fietspad was :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Meltrain »

Dat laatste was echt supergrappig. Aleen was ik toen met een groep van zo'n 12 man, dus door ons was de bus al bijna vol. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Milco »

Wat dacht je van lijn 149 die Amstelveen in/uit rijdt via een fietspad :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Vandaag een Volvo 8700 op de stadsdienst Kampen. Die mogen ze wat mij betreft vaker gaan inzetten. Helaas maar ééntje, maar er mogen er wat mij betreft wel drie komen :D

Afbeelding
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Nu is het er nog 1, er komen er meer. De hele concessie gaat gevuld worden met Volvo 8700-en, 12-(ex-Breng-gebied), 12,7-(ex-ZHN-gebied) en 14,5(bestaand) meter.

Op dit moment heeft de instroom van volvo's vertraging opgelopen, de reden hiervoor is mij niet bekend.
When you're tired of London, you're tired of life
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Dafdriver »

gkw1969 schreef:Nu is het er nog 1, er komen er meer. De hele concessie gaat gevuld worden met Volvo 8700-en, 12-(ex-Breng-gebied), 12,7-(ex-ZHN-gebied) en 14,5(bestaand) meter.

Op dit moment heeft de instroom van volvo's vertraging opgelopen, de reden hiervoor is mij niet bekend.
Vandaar dat ik op Emmeloord alleen Amba's zag rijden op de dienst.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Vandaag even met een chauffeur uit Kampen gesproken die regelmatig op lijn 10 rijdt. Sinds de nieuwe dienstregeling zitten de bussen van lijn 10 in de ochtendspits voller. Niet in de aannemelijke spitsrichting naar het industrieterrein, maar vanaf de laatste haltes die gezamenlijk met lijn 11 worden gereden.

Lijn 11 zit in de spits vrijwel helemaal vol, en als lijn 10 er net voor of achter rijdt kan deze mooi alle passagiers (gemiddeld zo'n 10-15) meenemen naar het station. Daarnaast hoopt men dat de lijn weer wat meer wordt gebruikt waarvoor ie bedoeld is (het industrieterrein van Kampen ontsluiten), dat zat in een dipje, maar ook dat is met de nieuwe dienstregeling wel lichtelijk verbeterd.

Daarnaast is Connexxion bezig met het plaatsen van 2 extra haltes aan lijn 10, voor de wijken Hagenbroek en Hanzewijk, om zo ook meer reizigers te trekken.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Volgens mij zijn de ex interliners gearriveerd, heb vandaag alleen maar van deze volvo's zien rijden.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ja op de 141 vandaag ook alleen maar Volvo's. Heerlijk materieel :D :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten