Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Busfoto.nl »

Je moet eens weten hoe geestdodend het is om die foto's één voor één in de database op te nemen.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door flipje »

In IJsselmond (buiten de stadsdienst Kampen en Dronten) rijden nog steeds Amba's rond. Heb vandaag zelf plaats mogen nemen in XX8684, dacht dat ondertussen alle Amba's het veld hadden geruimd... Verder doet er nog steeds een Duvedec dienst (vooral op lijn 70).

Dan maar ff over de concessie zelf. Het is alweer eind januari en februari nadert snel, maar enig bericht over de nieuwe aanbesteding blijft uit. Lijkt me als provincie zijnde toch wel handig om er nu iets eerder mee te komen als vorig jaar...
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Ze zijn er wel meebezig. Rocov heeft onlangs advies erover uitgebracht.

Maar hoeveel Amba's doen nog dienst in Ijsselmond? Ik begreep van een chauffeur dat alle amba's (incl Kampen/Dronten) eruit gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Meltrain »

Ik zag dinsdag ook een touringcar rijden op (ik dacht) lijn 70.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Dagren »

NintendoC schreef:Ik vermoed dat ze het VIA College bedoelen. Hier stopt in de buurt geen enkele stadslijn, alleen de 143 stopt er voor de deur. Overigens is er in Kampen ook nog een andere locatie van het Ichthus, waar sinds december geen stadslijn meer langsrijdt, alleen de 143 rijdt er nu nog langs.

Door de wijzigingen in de stadsdienst Kampen komt hij amper nog langs middelbare scholen (alleen Almere College locatie Marinus postlaan en Pieter Zandt) stopt een bus. Binnen Kampen maakt niemand gebruik van de bus om naar school te gaan, maar met name leerlingen uit Dronten en Genemuiden komen naar Kampen, bij gebrek aan onderwijs in eigen dorp. Voor hen is de 143 opzich qua verzorgingsgebied perfect.
Je moet ook wel heel zielig zijn als je als leerling in Kampen een stadsbus wil gebruiken om naar school te gaan. :P
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Haha, je zou de kost geven :P. Ik gebruik de stadsdienst wel om af en toe naar de andere kant van de stad te gaan, omdat dat vaak sneller is dan de fiets.

Vandaag overigens nog maar 1 amba op de stadsdienst, de overige twee zijn een Volvo Interliner en een Breng Volvo. Er zit dus verbetering in :P.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Vandaag weer even bijgepraat door een chauf. De bussen op stadsdienst Kampen zitten sinds de nieuwe dienstregeling 60% voller. Opvallend genoeg gaan 85% van de mensen richting station Kampen, slechts een paar gaan naar Zuid om richting Dronten te gaan.

Lijn 12 presteert alleen onder verwachting, lijn 11 is de gehele dag redelijk gevuld, en in de ochtendspits zelfs regelmatig vol. Daarom rijdt bij voorkeur lijn 10 vlak voor of vlak achter lijn 11, zodat bij de laatste haltes lijn 10 alle reizigers richting station kan oppikken.

Het lijkt er overigens wel op dat lijn 10 volgend jaar niet meer terugkomt. Ondanks dat de reizigersaantallen zijn gestegen (richting industrieterrein) ziet de gemeente Kampen er geen heil meer in. Provincie wil overigens nog wel doorgaan met deze lijn, omdat men de ambitie blijft houden om industrieterreinen in de provincie beter per OV bereikbaar te maken. Het aantal reizigers ligt nu op 40 per dag (10 ritten), en moet stijgen naar 50/60. Men hoopt meer lokale reizigers te trekken voor lijn 10, door aanleg van meer haltes.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Pikobo »

NintendoC schreef:Vandaag weer even bijgepraat door een chauf. De bussen op stadsdienst Kampen zitten sinds de nieuwe dienstregeling 60% voller. Opvallend genoeg gaan 85% van de mensen richting station Kampen, slechts een paar gaan naar Zuid om richting Dronten te gaan.

Lijn 12 presteert alleen onder verwachting, lijn 11 is de gehele dag redelijk gevuld, en in de ochtendspits zelfs regelmatig vol. Daarom rijdt bij voorkeur lijn 10 vlak voor of vlak achter lijn 11, zodat bij de laatste haltes lijn 10 alle reizigers richting station kan oppikken.
NintendoC (en andere ingewijden), 3 vragen over de stadsdienst Kampen
1) Waarom stijgt het vervoer zo, als er maar weinig reizigers voor Station Zuid zijn. Is de lijnvoering nu overzichtelijker? Als niet-Kampinees zag de oude er onoverzichtelijk en daardoor niet gebruikersvriendelijk uit.
2)is het mogelijk, wat rijtijd betreft, om lijn 12 een extra impuls te geven door ook een halte in Het Onderdijks (wijk in draaien bij de 1e rotonde met daar een halte) op te nemen?
3)Is het nog de bedoeling (en op welke termijn) om lijn 11 via De Maten naar Station Zuid te verleggen.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

1. Door de afschaffing van de lusroutes, wordt de lijn ook voor lokaal vervoer gebruikt, en zijn er blijkbaar meer mensen/scholieren die de bus nemen richting school, of mensen die de bus nemen richting het centrum. Richting Kampen Zuid is het zo rustig, komt op lijn 12 omdat je 20 minuten staat te wachten voor de trein naar Amsterdam, en lijn 11 biedt geen aansluiting richting Zwolle. Dus het meeste verkeer gaat dan automatisch naar Kampen station toe.

2. Zijn geen plannen voor momenteel. Lijn 12 zit erg krap in de rijtijden, waardoor het erg lastig wordt om dit te realiseren, zonder aansluitingen te missen. Overigens sluit lijn 12 erg slecht aan op Kampen Zuid, je moet 20 minuten wachten voordat de trein naar Amsterdam komt.

3. Ja, op dit moment wordt een weg aangelegd vanaf station Kampen Zuid, naar de maten. Dit duurt nog even (eind 2013), als dat klaar is dan gaat de lijn door de Maten lopen, als ik mij niet vergis. Maakt qua rijtijd niks uit (is zelfs sneller denk ik).

Dit is een beetje wat ik weet, er zijn vast mensen die nog beter weten hoe het zit :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt lijn 145 's avonds en op zondag een kortere route door Dronten?
Juist op de tijdstippen dat lijn 21/22 niet rijdt, lijkt het me nuttig om lijn 145 langs de wijk De Munten (via de Muntmeesterdreef) te laten rijden.
Of zijn er 's avonds en op zondag zoveel reizigers voor het bedrijventerrein Hanzekwartier? :roll:

Een extra halte op de Spoordreef nabij de rotonde lijkt me anders ook nog een optie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Zal een kostenkwestie zijn denk ik. Zowel de provincie Flevoland en Overijssel, denken dat mensen in de avond of op zondag de deur niet uitgaan, en daarom krijg je geen OV meer.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door BR628 »

In het verleden is blijkbaar gebleken dat er toch bijna geen hond in de bus zat. En dus is het busvervoer daar op die tijdstippen vvt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Wubbo »

De komst van de trein in Dronten kan er natuurlijk voor zorgen dat vervoersstromen veranderen. Door zo grootschalig uit te snijden als nu in Dronten is gebeurd in de avonden en op zondag geef je die nieuwe stromen ook geen kans om te ontstaan.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Kritiekelaar »

De reden is dat lijn 145 zo s'avonds geen eigen bus nodig heeft. In het halfuur dat de Harderwijk-Dronten-bus s'avonds anders maar zou stilstaan op station Dronten, rijdt hij nu even vliegensvlug een slagje Swifterbant. Connexxion let op de kruimels. Dit is wel terecht; mits de chauffeur maar even kan rusten.

:idea: Deze vraag brengt me wel op een suggestie. Rijdt met deze bus s''avonds een even korte maar iets centralere route door zuidelijk Dronten (door De Boeg). Dan heeft iedere inwoner die met de (juiste) trein terugkeert en geen fiets of auto op het station heeft staan, er wat aan.
En met Meltrain's extra halte bij de Munten-rotonde erbij, kun je je dan s'avonds ook enigszins tussen de wijken verplaatsen.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door flipje »

Vandaag een rondje gedaan in de buurt en er heeft behoorlijke verschuiving plaats gevonden > De Amba's zijn back! :Y
Om te beginnen maar eens naar Kampen waarop de stadslijnen 3 maal een Amba reed (2x op 11 en 1x op 12) op de steeklijn 143 ook een amba. Vervolgens naar Emmeloord waarop de lijnen 71,76 en 77 door een amba werden gereden. Vervolgens nog ff langs Zwartsluis; amba op lijn 171 en een rustende amba op het busstation. Iemand enig idee waarom de amba's zijn terug gekomen en waar de Ex-Breng Volvo's zijn gebleven? Deze reden tot vorige week op een grotendeel van het (voornamelijk) aanvullend net.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Het is al een week of twee erg wisselend. Dan zie ik op de stadsdienst Kampen ineens drie Volvo's rijden, en een dag later rijden er drie amba's. Er rijden veel Breng Volvo's op de 70,71,74, maar veel zijn het er dan nog niet. Ik ben vanavond ook langs de stalling van Kampen gereden, maar kon geen één ex-breng of ex-interliner Volvo ontdekken (behalve dan het gebruikelijke ex-hanzeliner, en groene Volvo 8700's.

Wat vond je trouwens van de bezetting op de stadslijnen?
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door flipje »

Op lijn 74 reed in de daluren een ex-interliner en later op de buffer in Zwolle stond er nog een. Ben benieuwd wat ik morgen ga tegen komen.
En over de bezetting; in lijn 11 zat een man of 10 om 11:03 vanaf het station, lijn 12 heb ik alleen maar leeg zien rijden.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Vroeger zaten er zo'n 3-4 per bus, dus qua bezetting van lijn 11 is het allemaal wel flink beter geworden. Lijn 12 is een lijn van niks geworden. Ontsluit alleen de Wijk Zuid, en voor forensen vanaf station Kampen sta je richting Amsterdam 20 minuten te wachten op Kampen Zuid.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Pikobo »

Heeft iemand een beeld hoe het gaat met de nieuwe stadsdienst Dronten?
Op 27 januari is een nieuwe dienstregeling ingegaan. De ritduur is met 1 minuut verkort tot 23 minuten. Aankomst 1 minuut eerder om een betere (ruimere) aansluiting te geven vermoed ik.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Zijn en er dan ook haltes geschrapt? Want je kunt in elke dienstregeling melden dat de bus eerder gaat aankomen, maar als je geen andere route neemt, of haltes schrapt komt hij niet eerder aan.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Pikobo »

NintendoC schreef:Zijn en er dan ook haltes geschrapt? Want je kunt in elke dienstregeling melden dat de bus eerder gaat aankomen, maar als je geen andere route neemt, of haltes schrapt komt hij niet eerder aan.
Wat mij opvalt is dat de halte busstation is geschrapt en is vervangen door centrum. De minuut wachttijd daar is geschrapt.
Of dat genoeg is??
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Bartjk »

Nee, is het niet. Centrum is gewoon het oude busstation maar word anders genoemd. En geen enkele chauffeur die daar een minuut wacht. Wat mij slimmer lijkt is om de stadsdienst van de 143 af te koppelen. Laatst nog was er een ongeluk gebeurd tussen kampen en genemuiden, en daarom reden er geen stadsbussen in dronten :lol:

Maar wat ik nu merk na 2 maanden is dat de dienstregeling nog steeds niet lekker loopt. Door het uitvallen van bussen zitten de overgebleven bussen nog steeds vol, Er rijden nog steeds touringcars elke ochtend als versterking (Een tijdelijke oplossing zou je zeggen maar dat is nu al 2 maanden zo), Busschauffeurs worden ook steeds meer geirriteerd en gaan wat minder moeite doen om op tijd te gaan rijden, Aansluitingen sluiten niet op elkaar aan. Kortom: Een grote bende!
Een klas genoot van me woont in emmeloord en mist haast elke dag zijn aansluiting. Het is zelf zo dat zijn bus op onze blijft wachten maar voordat we stil staan rijd hij weg en kan er dus niemand overstappen. Vroeger kon hij gewoon blijven zitten. Nu moet hij regelmatig een heel uur in swifterbant wachten.
Vorige week waren ze trouwens aan het tellen op de bus. De eerste dag duurde het eeuwen voor dat die chauffeur ze allemaal had geteld. De rest van de week zaten er gewoon 2 chauffeurs in de bus om ze te kunnen tellen :lol:

En dan hebben we nog wat problemen gehad met het connexxion ster abbonement. Regelmatig kan er iemand met een abbonement niet inchecken omdat er geld van zijn kaart is gehaald. Ook niet echt prettig.
Wel zijn er meer volvo's ingezet. Nog steeds niet allemaal want ik zag vanmiddag op de 146 nog een amba rijden maar langzaam maar zeker...

Ik hoop echt dat in het PvE staat dat er weer een "normale" verbinding komt tussen lelystad en dronten. Dan zitten er 15 mensen minder in de bus tussen swifterbant en dronten waardoor die ook niet meer overvol zit. En dat connexxion de aanbesteding niet gaat winnen. Nu al zat problemen met ze gehad. Snap niet dat arriva in lelystad wel in 90% van de gevallen op tijd is, en connexxion dat gewoon niet kan. En dan zal ik het maar niet hebben over de klantenservice van connexxion. :N
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Klaasje »

Bartjk schreef:Maar wat ik nu merk na 2 maanden is dat de dienstregeling nog steeds niet lekker loopt. Door het uitvallen van bussen zitten de overgebleven bussen nog steeds vol, Er rijden nog steeds touringcars elke ochtend als versterking (Een tijdelijke oplossing zou je zeggen maar dat is nu al 2 maanden zo), Busschauffeurs worden ook steeds meer geirriteerd en gaan wat minder moeite doen om op tijd te gaan rijden, Aansluitingen sluiten niet op elkaar aan. Kortom: Een grote bende!
Touringcars in de versterking zijn jarenlang normaal geweest in grote delen van Nederland. Aansluitingen en moeite met op tijd rijden zou in principe gerepareerd kunnen worden met het opnieuw ijken van de rijtijden.
En dan hebben we nog wat problemen gehad met het Connexxion sterabbonement. Regelmatig kan er iemand met een abbonement niet inchecken omdat er geld van zijn kaart is gehaald. Ook niet echt prettig.
Da's even wennen inderdaad.
Ik hoop echt dat in het PvE staat dat er weer een "normale" verbinding komt tussen Lelystad en Dronten. Dan zitten er 15 mensen minder in de bus tussen Swifterbant en Dronten waardoor die ook niet meer overvol zit.
Reken er maar niet op.
En dat connexxion de aanbesteding niet gaat winnen. Nu al zat problemen met ze gehad. Snap niet dat Arriva in Lelystad wel in 90% van de gevallen op tijd is, en Connexxion dat gewoon niet kan. En dan zal ik het maar niet hebben over de klantenservice van connexxion. :N
Ook Arriva heeft het eerste jaar in Lelystad een punctualiteit (-60 s tot +180 s) van nog geen 50 % gehaald als ik mij niet vergis. Dat hoort nou eenmaal bij het rijden van een nieuwe dienstregeling met een totaal andere opzet waarbij reizigersstromen veranderen en de lijnroutes veranderen. In Lelystad heeft Arriva de boel aangepast en nu werkt het wel goed. Een dienstregeling is het in het begin altijd een soort van een schot hagel en moet bijgeslepen worden om rijtijden en aansluitingen haalbaar te maken. Of het bedrijf Arriva, Connexxion of Klaasjebus b.v. heet maakt daarvoor niet uit. Wel klopt het dat de klantenservice van Connexxion een drama is. Als je slechte ervaringen hebt mag je dat best aan de provincie laten weten. :wink:
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door NintendoC »

Vanaf 7 april gaat er één en ander wijzigingen aan concessie Ijsselmond.

- De 641 gaat via Zwolle station rijden, richting campus en terug. De laatste rit wordt geschrapt.
Ik vaak me af of dit soelaas gaat bieden, want de 141/641 zijn héél erg druk. Met name tussen 7:30-9:00 en 14:00 - 16:30.

- Lijn 11 krijgt een extra rit die om 6:32 vanaf Kampen Zuid vertrekt.
- Lijn 12 stopt hoogstwaarschijnlijk al om 18:00 (- 2 ritten). Rocov heeft geadviseerd om dit niet te doen, dus dat is nog even afwachten.

- Lijn 70, vertrekt 2 minuten eerder uit Steenwijk
- Lijn 143, wijzigt iets qua tijden.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door flipje »

NintendoC schreef: - De 641 gaat via Zwolle station rijden, richting campus en terug. De laatste rit wordt geschrapt.
Ik vaak me af of dit soelaas gaat bieden, want de 141/641 zijn héél erg druk. Met name tussen 7:30-9:00 en 14:00 - 16:30.
Dus kun je die laatste rit van lijn 641 om 17:17 vanaf de Campus wel schrapen :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten