Pagina 30 van 35

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 09:40
door fogeltje
Vinny schreef:
fogeltje schreef:
Pikobo schreef:Maar laat mensen zelf de keuze maken of ze om voor hen geldige reden toch de langzame bus verkiezen
Mag niet van de NS. Hetzelfde zag je in Maarheeze. Hermes moest met alle geweld van de NS lijn 173 gaan verslechteren omdat de NS anders Maarheeze niet zou bedienen. Bus moest dus oprotten, ook al wilde lang niet iedereen van Maarheeze naar Weert of Eindhoven. De bus was al langzamer, maar ook een stuk goedkoper en de NS weet dat de trein gewoon te duur is op die korte afstanden. En de overheid altijd maar roepen dat ze juist marktwerking willen hebben. Laat gewoon allebei een jaar naast en elkaar rijden en je ziet wel wat het rendabelste is.
De NS heeft gewoon minimumnormen voor de bediening van stations: Ze moeten minimaal 1000 reizigers per werkdag aantrekken anders wordt een station niet rendabel geacht. Veel overheden kiezen er daarom zelf voor om in hun concessievoorwaarden parallelliteit te schrappen, dit is o.m ook ingegeven door het succes wat Syntus in de Achterhoek heeft laten zien: Synergie Tussen trein en bus.
Zoals terecht wordt opgemerkt worden die parallelle lijnen ook daarvoor gebruikt en weinig voor vervoer van begin naar eindpunt. Er zijn nog verbindingen waarop parallel bussen en treinen rijden, en daar is ook geen probleem.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 11:27
door Edwin
Al 70 vragen aan de provincie over de nieuwe dienstregeling die via 06-16484477 en IJsselmond@flevoland.nl. Daar kan je al je vragen en klachten over de nieuwe dienstregeling kwijt.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 11:37
door Edwin
Bee schreef:Kijk, zo gaat het dus ook bijna elke ochtend op Diemen Zuid. Het kaartautomaatbeleid van tegenwoordig trekt echt op niets :N
Ze gaan nu op Dronten kijken of er een extra automaat moet komen: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/97 ... et-station.
Ik zou zeggen: Wanneer en met wie gaan we ook zo'n rij op Diemen Zuid creëren? En dan AT5 bellen...

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 12:34
door Pikobo
Edwin schreef:
Bee schreef:Kijk, zo gaat het dus ook bijna elke ochtend op Diemen Zuid. Het kaartautomaatbeleid van tegenwoordig trekt echt op niets :N
Ze gaan nu op Dronten kijken of er een extra automaat moet komen: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/97 ... et-station.
Ik zou zeggen: Wanneer en met wie gaan we ook zo'n rij op Diemen Zuid creëren? En dan AT5 bellen...
Tja, ieder half uur vertrekken 2 treinen tegelijk naar Zwolle en Lelystad. Dat betekent in het algemeen dat een apparaat lang niets doet maar vlak voordat de treinen vertrekken is het druk. Dat had men toch kunnen voorzien??
En de eerste werkdag, eigenlijk hadden ze toen tussen 7 en 9 uur 1 of 2 extra mobiele apparaten moeten opstellen, als ze die zouden hebben.
Maar goed, de drukte zal nu wel wat beter spreiden.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 12:35
door Klaasje
Al vraag ik mij bij die kaartautomaat af waarom niet veel meer reizigers een chipkaart hebben.. Die rij zal op termijn echt wel afnemen. Al moet ik wel zeggen dat een enkele kaartautomaat erg weinig is, bij een defect is het ook meteen raak.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 12:46
door deadlock
webguy schreef:Het was anders vanochtend niet rustig in Dronten op het station voor de enige automaat:
https://pbs.twimg.com/media/A9vFSbCCUAAXyAr.jpg:large
Ik neem aan dat je dit op Twitter hebt gegooid en de NS hebt getagd?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 16:19
door NintendoC
Vandaag zat de 143 stamp vol, tussen Kampen en Dronten. Connexxion zette zelfs een versterkingsbus in.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: di 11 dec 2012, 18:57
door flipje
Rondom Zwolle vandaag weer vollop CXX amba's (tussen de Volvo's en Citaro's door). Iemand enig idee wanneer de eerste Volvo's (ex breng/ex interliner) zullen verschijnen?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 21:17
door klaas
nieuwe dienstregeling
deze verliep redelijk in mijn ogen de 163 touringcar zat gelijk op lelystad station vol er kwam wel zo spoedig mogelijk een bus achteraan. vanaf maandag middag reed er een (oudere) geledebus. deze zat de afgelopen dagen goed vol. maar nu zit ik met een probleempje DE BUSCHAUFEURS HEBBEN GEEN DUIDELIJKHEID OVER DE ROUTE EN TIJDEN. daarmee bedoel ik dat de bus van kampen pieterzandt sg als lijn 163 door dronten via de stations moet. maar de busschaufeur die we vandaag hadden zij dat dat niet moest omdat hij dat niet op zijn papieren had staan dit heeft hij ook laten zien en dat klopte. maar op internet en in de hokjes staan toch echt de tijden. maar de chaufeur was van mening dat het nog hetzelfde was als voorheen de lijn 643. hoe zit dat. (helaas zijn we langs enkele mensen gereden het was een chaufeur die moeilijk van zijn standpunt te brengen was, ook zijn we om dronten heen gereden) verder heb ik vanochtend met de nieuwe lijn 145 en 143 gereden de 145 was met een kwartier vertraging veelal helemaal gevuld tot stamp vol. de 143 zat wat minder vol maar dat was de bus van 9.21 dus dan ben je net buiten de spits. veel heb ik op lelystad station gehoord van mensen dat ze liever minder betalen en langer onderweg zijn dan meer betalen en sneller van a naar b gaan. kan iemand mij uitleggen waarom de chauffeurs van lijn 163 geen duidelijkheid hebben over wat ze moeten doen?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 21:25
door BR628
Tja ik zou zeggen vraag dat aan je werkgever dan krijg je lijkt mij sneller reactie dan op dit hobbyistenforum.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:38
door Milco

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:43
door Suus
Die bussen zijn dus van Alphen via Arnhem naar Lelystad overgebracht. Over omwegen gesproken :')

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:52
door Vinny
Klaasje schreef:Al vraag ik mij bij die kaartautomaat af waarom niet veel meer reizigers een chipkaart hebben.. Die rij zal op termijn echt wel afnemen. Al moet ik wel zeggen dat een enkele kaartautomaat erg weinig is, bij een defect is het ook meteen raak.
Wellicht mensen die anders niet met het openbaar vervoer zouden reizen en nu de trein willen nemen? Een treinverbinding kan veel meer keuzereizigers uit de auto in het openbaar vervoer opleveren. Een trein kan 20% keuzereizigers bevatten, het streekvervoer maar 2%.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 23:40
door NintendoC
Klaasje schreef:Al vraag ik mij bij die kaartautomaat af waarom niet veel meer reizigers een chipkaart hebben.. Die rij zal op termijn echt wel afnemen. Al moet ik wel zeggen dat een enkele kaartautomaat erg weinig is, bij een defect is het ook meteen raak.
Beide hanzelijn stations hebben maar één automaat. Ook Kampen Zuid heeft er maar eentje, in tegenstelling tot Kampen die er maarliefst drie hebben. Kun je beter ééntje verplaatsen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 23:49
door Suus
De kaartautomaat op Kampen Zuid staat in de tunnel terwijl de OV-Chippaaltjes voor het station staan. Als men nu gewoon die automaat voor het station hadden neergezet had men het station ook direct kunnen afsluiten met poortjes :)

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 15:40
door Edwin
School zet bus in op Hanzelijn
Het Greijdanus college in Zwolle gaat een eigen bus inzetten om leerlingen uit Dronten en Lelystad naar school te vervoeren. Voor veel leerlingen is het treinkaartje voor de nieuwe Hanzelijn te duur.

Ze zijn daardoor nog steeds aangewezen op de bus. Maar die verbinding is nu verre van ideaal. Door de komst van de Hanzelijn rijden er minder bussen vanuit Lelystad en Dronten naar Zwolle. Vanuit Dronten vertrekt maar één keer per uur een bus naar Kampen, waar de leerlingen vervolgens op de trein moeten overstappen.

Na overleg met de ouders heeft het Greijdanus college besloten om twee keer per dag een eigen bus te laten rijden.

Bron

Zou Connexxion niet een 6xx willen laten rijden in ruil voor afname van een x-aantal abonnementen?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 15:47
door NintendoC
Willen ze vast wel. Waar geld is, daar is Connexxion. Maar volgensmij kan het veel simpeler, gewoon de 143 2 extra ritten in de spits laten rijden, en die ritten al in lelystad laten beginnen. Op station Kampen kunnen die kiddies dan overstappen op de 641, die ze voor de deur van hun school uitzet.

Ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is, want volgensmij hebben scholen niet het geld om eigen buslijnen op te gaan zetten, mag ik toch hopen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 15:50
door flipje
Edwin schreef: Zou Connexxion niet een 6xx willen laten rijden in ruil voor afname van een x-aantal abonnementen?
Als het animo hoog genoeg is vast wel. Misschien een idee om de 163 door te trekken naar Zwolle?

De eerste (ex interliner) Volvo mocht vandaag dienst doen op lijn 145 *O* .

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 15:55
door Chauf21
NintendoC schreef:Ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is, want volgensmij hebben scholen niet het geld om eigen buslijnen op te gaan zetten, mag ik toch hopen.
Als er genoeg kinderen reizen/ouders zijn die meebetalen aan de eigen schoolbus, dan zullen die kosten per reiziger niet heel veel verschillen (en mogelijk zelfs lager zijn dan) van de OV-abonnementen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 16:18
door Pikobo
Chauf21 schreef:
NintendoC schreef:Ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is, want volgensmij hebben scholen niet het geld om eigen buslijnen op te gaan zetten, mag ik toch hopen.
Als er genoeg kinderen reizen/ouders zijn die meebetalen, dan zullen de kosten per reiziger niet heel veel verschillen (en mogelijk zelfs lager zijn dan) van de OV-abonnementen.
Klopt als je uitgaat van de busabonnementen van nu. De ouders dragen de kosten van de bus, de school faciliteert daarin.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 16:32
door Pikobo
NintendoC schreef:Willen ze vast wel. Waar geld is, daar is Connexxion. Maar volgensmij kan het veel simpeler, gewoon de 143 2 extra ritten in de spits laten rijden, en die ritten al in lelystad laten beginnen. Op station Kampen kunnen die kiddies dan overstappen op de 641, die ze voor de deur van hun school uitzet.

Ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is, want volgensmij hebben scholen niet het geld om eigen buslijnen op te gaan zetten, mag ik toch hopen.
Het beleid van de provincie Flevoland is erop gericht om geen parallelliteit tussen bus en trein toe te staan. Daarom werd naast Hanzeliner 330 ook buslijn 140, scholierenlijn, geofferd.
Verder is er politiek gezien weinig ruimte voor extra dingen. Connexxion mag weinig. Voor het Greijdanus college kunnen ze gaan meedingen aan het besloten groepsvervoer.
NS heeft op dit moment genoeg stoelen vrij om al deze scholieren te vervoeren. maar NS wil al jaren niet meewerken aan goedkopere oplossingen voor scholieren. In dit geval zouden ze een leuk bedrag binnen kunnen halen voor nu nog lege stoelen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 17:15
door Suus
Dat er veel stoelen in de spits leeg zijn durf ik te betwijfelen. Dat de NS geen goedkope scholierenavonnementen verkoopt is ook goed te verklaren, men snijdt zich daarmee namelijk behoorlijk in de vingers. In de spits zal het aantal treinreizigers dankzij die abonnementen toenemen terwijl daar geen capaciteit voor is en de goedkope reiziger is net zo duur om te vervoeren als de reiziger die de normale prijs betaald, bovendien zullen de reizigers die minder betalen dezelfde eisen stellen aan het vervoer als de reiziger die het normale tarief betaald. Kortom, voor de NS een uiterst onaantrekkelijke situatie.

Ik ben dan ook van mening dat het probleem met het scholierenvervoer en dan ook voornamelijk een van de scholen en de (ouders van de) scholieren is en dat je niet zomaar de schuld bij de NS of de overheid kan neerleggen: scholierenvervoer kost heel veel DRU's terwijl een zeer beperkte groep er van profiteert.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 21:11
door Pikobo
Bee schreef:Dat er veel stoelen in de spits leeg zijn durf ik te betwijfelen. Dat de NS geen goedkope scholierenavonnementen verkoopt is ook goed te verklaren, men snijdt zich daarmee namelijk behoorlijk in de vingers. In de spits zal het aantal treinreizigers dankzij die abonnementen toenemen terwijl daar geen capaciteit voor is en de goedkope reiziger is net zo duur om te vervoeren als de reiziger die de normale prijs betaald, bovendien zullen de reizigers die minder betalen dezelfde eisen stellen aan het vervoer als de reiziger die het normale tarief betaald. Kortom, voor de NS een uiterst onaantrekkelijke situatie.

Ik ben dan ook van mening dat het probleem met het scholierenvervoer en dan ook voornamelijk een van de scholen en de (ouders van de) scholieren is en dat je niet zomaar de schuld bij de NS of de overheid kan neerleggen: scholierenvervoer kost heel veel DRU's terwijl een zeer beperkte groep er van profiteert.
In de trein zitten nu al heel veel verschillende groepen reizigers. De een heeft een abonnement van de baas, de ander moet het het doen met een gedeeltelijke vergoeding en lapt zelf bij. Verschillen op zich hoeft geen argument te zijn.
Overigens ben ik het met je eens NS op dit punt niets zal doen. Mijn opmerking was niet zo serieus bedoeld.

Verder, ik heb geen goed gevoel over de financiering van het streekvervoer. Dat is een gevoel, geen feit, misschien zie ik het verkeerd, Ik heb te weinig kennis van DRUs en alles wat daarmee samenhangt.
Maar als ouders zelf grotendeels de vervoerkosten gaan dragen (groepsvervoer) dan zijn ze goedkoper uit dan dat ze hun kinderen op de gesubsidieerde stoel van het streekvervoer laten zitten. Welke logica zit daar achter?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 21:52
door Chauf21
Deels is het te verklaren doordat er in het openbaar vervoer zowel (zeer) rendabele als verlieslatende lijnen zijn. Het aantal lijnen/ritten van de eerste soort is echter kleiner dan dat van de tweede soort. Er zal dus geld bij moeten worden gelegd om het totale pakket aan openbaar vervoer te kunnen aanbieden.
Wanneer scholen hun eigen vervoer gaan verzorgen, dan zal dat van invloed zijn op de bezetting van bestaande lijnen (en daarmee dus ook op het financiële plaatje).

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Geplaatst: do 13 dec 2012, 21:55
door NintendoC
Wat ik me dan afvraag. Hoeveel passagiers zijn er ongeveer nodig in een bus, om break-even te kunnen spelen met een bus?