Pagina 34 van 35

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:17
door Edwin
Lijn 159 is ook al zo'n dolle boel, soms Amba's gister en eergister zelfs de 1815 (waar komt die helemaal vandaan?), dan weer een grijze Volvo, vanochtend weer een groene Volvo.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 11:29
door MdJ
Edwin schreef:Lijn 159 is ook al zo'n dolle boel, soms Amba's gister en eergister zelfs de 1815 (waar komt die helemaal vandaan?), dan weer een grijze Volvo, vanochtend weer een groene Volvo.
De 1815 stond een maand geleden gewoon in Zeewolde, daarvoor ook al in Ijsselmond :)

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 18:34
door flipje
Vandaag een kennis gesproken welke in dienst is bij Connexxion. De Amba's die op dit moment nog in IJsselmond te vinden zijn, zullen (voorlopig) blijven rijden. De precieze reden kon hij me niet vertellen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: do 07 feb 2013, 15:17
door Edwin
Gistermiddag een witte Volvo met groene CXX-stickers, zo'n oude Breng dus(?) op lijn 159 ri Harderwijk. Vanochtend een blauwe Hanzeliner:
Afbeelding

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: do 07 feb 2013, 16:47
door flipje
Edwin schreef:Gistermiddag een witte Volvo met groene CXX-stickers, zo'n oude Breng dus(?)
Ja :)

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: di 12 feb 2013, 13:32
door Edwin
"Veel klachten over buslijn 142"

Er zijn veel klachten over buslijn 142 tussen Zeewolde en Nijkerk. Dat stelt Leefbaar Zeewolde in hun OV-Zwartboek.

Leefbaar heeft in december een online klachtenboek geopend nadat door de komst van de Hanzelijn een nieuwe dienstregeling was ingegaan. Tot nu toe zijn er 35 klachten binnen gekomen. De meeste ergernissen gaan over verdwenen haltes en slechte aansluitingen met andere routes.

Leefbaar Zeewolde bundelt alle klachten en geeft ze aan de provincie en Connexxion. Zij gaan over het busvervoer in Zeewolde.

Bron

De route van 142 werd in december 2012 veranderd door de komst van de Hanzelijn. Wel een erg slecht argument naar mijn mening.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: di 12 feb 2013, 14:41
door Klaasje
In werkelijkheid is de 142 doorgekoppeld aan de voormalige 144. Daarbij is er een routeverandering gekomen waardoor de bus niet meer het centrum van Zeewolde aandoet. De vraag is of dat erg is, de belangrijker 159 komt er nog wel.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: di 12 feb 2013, 16:37
door Pikobo
Meltrain schreef:Waarom rijdt lijn 145 's avonds en op zondag een kortere route door Dronten?
Juist op de tijdstippen dat lijn 21/22 niet rijdt, lijkt het me nuttig om lijn 145 langs de wijk De Munten (via de Muntmeesterdreef) te laten rijden.
Of zijn er 's avonds en op zondag zoveel reizigers voor het bedrijventerrein Hanzekwartier? :roll:

Een extra halte op de Spoordreef nabij de rotonde lijkt me anders ook nog een optie.
Per april wordt een en ander gewijzigd waardoor lijn 145 niet meer in De Munten rijdt. Onderstaand citaat uit Voorstel aanpassing dienstregeling IJsselmond Ingaande 7 april 2013:
Vanuit reizigers komt de wens om lijn 145 via de Spoordreef rechtstreeks naar het station te laten.
Omdat veel reizigers naar het centrum van Dronten willen reizen (er zijn daar een aantal scholen
gevestigd) rijdt lijn 145 na het station door naar de halte Centrum (dat is de nieuwe naam voor het
oude busstation, zie figuur 3). Daardoor kunnen scholieren nog steeds rechtstreeks naar de daar
gevestigde scholen reizen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: di 12 feb 2013, 16:47
door Pikobo
Stadsdienst Dronten gaat beter aansluiting geven op de trein:
Voorstel om per 7 april 2013 te wijzigen:
De aansluiting op de trein op het station is erg krap. De bus rijdt nu vanaf de Walvisstraat heen en weer naar het oude busstation, om zo het centrum van Dronten te kunnen bedienen. Door het plaatsen van een halte bij de Meerpaal kan het centrum vanaf de andere zijde ontsloten worden. De bus kan dan vanaf de Walvisstraat direct linksaf De Zuid op richting De Manege. De tijd die hiermee bespaard wordt (2 minuten) wordt gebruikt om de aansluiting op de trein ruimer te maken.
De voorkeur gegeven aan een route via de Landmaten in plaats van langs de Rietweg. Het rijden over de Landmaten zorgt enerzijds voor een betere bediening van de gelijknamige wijk en tegelijkertijd is dit sneller, zodat ook de overstap van trein op bus v.v. ruimer kan worden

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: di 12 feb 2013, 19:32
door Wubbo
Lijn 143 reed jaren geleden al over de Landmaten, maar is weer via de Rietweg gaan rijden vanwege problemen met de verkeersdrempels op de Landmaten. Zijn die al opgelost?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 05:58
door Pikobo
Wubbo schreef:Lijn 143 reed jaren geleden al over de Landmaten, maar is weer via de Rietweg gaan rijden vanwege problemen met de verkeersdrempels op de Landmaten. Zijn die al opgelost?
Vorig jaar (of was het nog 2011) reed de interliner een omleiding via de Landmaten toen er een rotonde werd aangelegd in de Rietweg. Wat ik me kan herinneren was het geen prettige route door de drempels. De rijtijdwinst die men hieruit denkt te halen kan dan ook wel tegenvallen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 15:47
door Statler Rail
Ik zat eens te kijken naar het busvervoer in de omgeving van Marknesse en mij viel op dat er een groot verschil in rijtijd is per richting, terwijl er zo op het oog geen reden zichtbaar is.

Lijn 71
Kraggenburg -> Marknesse: 5 minuten
Marknesse -> Kraggenburg: 9 minuten

Lijn 75
Blokzijl -> Marknesse: 12 minuten
Marknesse -> Blokzijl: 7 minuten

Lijn 76
Kuinre -> Marknesse: 9 minuten
Marknesse -> Kuinre: 4 minuten

Iemand die een idee heeft wat hier aan de hand is?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 15:57
door Milco
Veel buslijnen in Nederland hebben tussen de eennalaaste en de laatste halte extra rijtijd, om in het geval dat er vertraging is, wel op tijd op het eindpunt aan te komen. Misschien is dat hier ook zo en kan de vertraging in de ene richting groter zijn dan in de andere richting?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: vr 15 feb 2013, 22:01
door Bartjk
Pikobo schreef:Vorig jaar (of was het nog 2011) reed de interliner een omleiding via de Landmaten toen er een rotonde werd aangelegd in de Rietweg. Wat ik me kan herinneren was het geen prettige route door de drempels. De rijtijdwinst die men hieruit denkt te halen kan dan ook wel tegenvallen.
Ik vond die route wel mee vallen hoor. Maar die tijdswinst zal inderdaad niet echt groot zijn maar je doet wel een veel groter gebied aan. In die wijk is namelijk geen enkele halte in de buurt. De 145 rijdt van de drieslag in een keer door naar het station en doet die wijk dus ook niet aan, en de stadsbussen gaan buiten de stad om. Ik denk sowieso dat de opzet die connexxion voor de stadsdienst heeft gemaakt niet slim is en net te krap. Terwijl je in met een stadsbus juist zoveel mogelijk wil aandoen. Maar de huidige opzet laat dat gewoon niet toe. Het enige wat connexxion in deze wijziging heeft kunnen doen is de bus 1 minuut meer tijd geven door niet meer 1 minuut in het centrum te wachten. Dat geeft wel aan dat het te krap is. Als je nou de 2 lijnen laat pendelen zeg maar in plaats van rondje's te rijden kun je veel meer zekerheid bieden aan reizigers en een groter gebied aan doen. Even een voorbeeld:
Lijn 21: Station <-> Centrum <-> Manege -> De Landmaten -> Rietweg -> Haflinger -> Manege
Lijn 22: Station <-> De Ark <-> De Drieslag -> Dukaat -> Gildepenningdreef -> De Drieslag
Ter illustratie:
Afbeelding

Echter zou het dan wel noodzakelijk zijn om 2 bussen in te zetten i.p.v. de 1 die er nu nodig is. Maar in de praktijk rijden zijn er al 2 bussen op de stadsdienst aan het rijden maar 1 staat er 15 stil omdat de chauffeur dan pauze heeft. Dus zo veel zou het niet schelen.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 03:57
door midnet
Milco1995 schreef:Veel buslijnen in Nederland hebben tussen de eennalaaste en de laatste halte extra rijtijd, om in het geval dat er vertraging is, wel op tijd op het eindpunt aan te komen. Misschien is dat hier ook zo en kan de vertraging in de ene richting groter zijn dan in de andere richting?
Ligt net ff wat anders- eerder is het zo dat de tussentijden wat te vroeg zijn-om te voorkomen dat op rustige tijden de bus te vroeg gaat en dat meer vervelende klachten oplevert als te laat zijn.
Bij Conx/ex WN was het tijdenlang zo, dat bij veel spitsritten een ''reeale'' aank.tijd op eindpunt stond, die soms wel 15/20 min later was als de geplande.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 23:33
door Kritiekelaar
Het kaartje van Bartjk verdient een reactie. Jammer dat die niet van anderen is gekomen; deze is niet echt tot steun.

Je hebt twee netjes even korte stadslijnen geschetst, waarmee alsnog betrouwbare overstaps op en uit de trein ontstaan. Je kaartje is een goede manier om de aandacht te trekken van een voorbij-scrollende en offerte-schrijvende vervoersbedrijf-medewerker.

Ik las in dit topic ook bijdragen van mensen die betreuren dat in deze schaars bedeelde regio überhaupt een bus is aangewezen om rondjes door Dronten te rijden. Dus jouw twee stadsbussen zijn toch wel bezwaarlijk, al kunnen ze van een kleiner type zijn.
Ik meen dat de huidige stadsbus-cirkel nòg wat sneller kan. Door westelijk om het centrum te rijden. Lijn 147 rijdt dan oostelijk er omheen en komt er dus niet echt meer. Overstappen -ook naar scholen- kan desgewenst op het station; in 2014 mogelijk zonder lang wachten.

In een eerdere post zei ik dat s'avonds lijn 147 een iets andere route moet nemen. Dit kan ik nu tonen. Van het station volgt ze de rode lijn. Op 600m na de kruising met de blauwe lijn slaat ze linksaf, en rijdt dan rechtsaf het kaartje uit. Zo kan ieder die onverwacht laat terugkeert, mits met de juiste trein, een aardig stuk naar zijn of haar woning meerijden.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 00:09
door Statler Rail
Kritiekelaar schreef:Het kaartje van Bartjk verdient een reactie. Jammer dat die niet van anderen is gekomen; deze is niet echt tot steun.

Je hebt twee netjes even korte stadslijnen geschetst, waarmee alsnog betrouwbare overstaps op en uit de trein ontstaan. Je kaartje is een goede manier om de aandacht te trekken van een voorbij-scrollende en offerte-schrijvende vervoersbedrijf-medewerker.
Hiervoor moet je helaas bij de concessieverlener zijn. De huidige lijnvoering is een EIS voor de stadsdienst Dronten. Sowieso laat de concessieverlener erg weinig ruime om door middel van creatieve oplossingen een beter aanbod te doen; bijna overal staat de huidige lijnvoering als eis in het bestek.
Kritiekelaar schreef:Maar ik las in dit topic ook bijdragen van mensen die betreuren dat in deze schaars bedeelde regio überhaupt een bus is aangewezen om rondjes door Dronten te rijden.
De stadsdienst Dronten rijdt op proef. Als deze lijnen in 2014 samen geen 60.000 reizigers per jaar trekken, dan worden ze per drgl 2015 waarschijnlijk weer opgeheven.
Kritiekelaar schreef:Ik meen dat de huidige stadsbus-cirkel nòg wat sneller kan. Door westelijk om het centrum te rijden. Lijn 147 rijdt dan oostelijk er omheen en komt er dus niet echt meer. Overstappen -ook naar scholen- kan desgewenst op het station; in 2014 mogelijk zonder lang wachten.

In een eerdere post zei ik dat s'avonds lijn 147 een iets andere route moet nemen. Dit kan ik nu tonen. Van het station volgt ze de rode lijn. Op 600m na de kruising met de blauwe lijn slaat ze linksaf, en rijdt dan rechtsaf het kaartje uit. Zo kan ieder die onverwacht laat terugkeert, mits met de juiste trein, een aardig stuk naar zijn of haar woning meerijden.
De stadsdienst langs de westkant van het centrum lijkt mij ook beter, maar lijn 147 zou ik ook via die route handhaven. Lijn 147 via De Boeg vind ik wel een interessante gedachte. Eventueel zou je ook kunnen overwegen om zelfs helemaal via De Zuid te rijden wanneer de stadsdienst niet meer zou rijden. De huidige route van lijn 147 ligt langs de rand van de woonbebouwing waardoor een groot deel van het verzorgingsgebied van de haltes wegvalt. Via de Zuid levert een groter verzorgingsgebied op terwijl de extra loopafstand vanaf de huidige route te overzien is. Maar wederom, daarvoor moet je primair bij de concessieverlener zijn.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 10:16
door Pikobo
Bartjk schreef:Ik denk sowieso dat de opzet die connexxion voor de stadsdienst heeft gemaakt niet slim is en net te krap. Terwijl je in met een stadsbus juist zoveel mogelijk wil aandoen. Maar de huidige opzet laat dat gewoon niet toe. Het enige wat connexxion in deze wijziging heeft kunnen doen is de bus 1 minuut meer tijd geven door niet meer 1 minuut in het centrum te wachten. Dat geeft wel aan dat het te krap is. Als je nou de 2 lijnen laat pendelen zeg maar in plaats van rondje's te rijden kun je veel meer zekerheid bieden aan reizigers en een groter gebied aan doen. Even een voorbeeld:
Lijn 21: Station <-> Centrum <-> Manege -> De Landmaten -> Rietweg -> Haflinger -> Manege
Lijn 22: Station <-> De Ark <-> De Drieslag -> Dukaat -> Gildepenningdreef -> De Drieslag

Echter zou het dan wel noodzakelijk zijn om 2 bussenin te zetten i.p.v. de 1 die er nu nodig is. Maar in de praktijk rijden zijn er al 2 bussen op de stadsdienst aan het rijden maar 1 staat er 15 stil omdat de chauffeur dan pauze heeft. Dus zo veel zou het niet schelen.
Als het zou kunnen dat op beide lijnen elke half uur een bus rijdt dan zou het een interessant voorstel kunnen zijn. Maar deze concessie wordt zo uitgeknepen dat het geen kans lijkt te hebben. Overigens zou ik de lus voor lijn 21 Via de Landmaten naar de Rietweg en Haflinger omdraaien. De Vanaf De Landmaten linksaf richting rotonde Rietweg is gevoelig voor vertraging in de spits. Met de route de andere kant op heb je daar geen last van en pak je de 2 rotondes voor 1 kwart ipv 3 kwart mee.
Ik heb wel eerder gevraagd maar geen reactie gekregen hoe de bezetting van de huidige stadsdienst Dronten is. Heeft iemand een idee?

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 10:37
door BrengMe
Statler Rail schreef:
Kritiekelaar schreef:Het kaartje van Bartjk verdient een reactie. Jammer dat die niet van anderen is gekomen; deze is niet echt tot steun.
Je hebt twee netjes even korte stadslijnen geschetst, waarmee alsnog betrouwbare overstaps op en uit de trein ontstaan. Je kaartje is een goede manier om de aandacht te trekken van een voorbij-scrollende en offerte-schrijvende vervoersbedrijf-medewerker.
Hiervoor moet je helaas bij de concessieverlener zijn. De huidige lijnvoering is een EIS voor de stadsdienst Dronten. Sowieso laat de concessieverlener erg weinig ruime om door middel van creatieve oplossingen een beter aanbod te doen; bijna overal staat de huidige lijnvoering als eis in het bestek.
Dat deze opzet van de Drontse stadsdienst een eis is snap ik wel ja. De twee stadslijnen van Bartjk brengen niet voor alle wijken voordelen met zich mee. Reizigers uit De Munten moeten dan helemaal omreizen terwijl het station bijna naast de wijk ligt. Ik heb zelf ook nog geprobeerd om wat betere lijnen te schetsen, maar deze ringlijnen zagen er toch het beste uit. Een voordeel van de ringlijnen is dat je alle wijke in een keer kan bedienen en overstappen onnodig wordt. Als er vertragingen zijn kunnen het ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Maar vertragingen moeten door de vervoerder voorkomen worden.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 12:43
door Pikobo
BrengMe schreef: Dat deze opzet van de Drontse stadsdienst een eis is snap ik wel ja. De twee stadslijnen van Bartjk brengen niet voor alle wijken voordelen met zich mee. Reizigers uit De Munten moeten dan helemaal omreizen terwijl het station bijna naast de wijk ligt. Ik heb zelf ook nog geprobeerd om wat betere lijnen te schetsen, maar deze ringlijnen zagen er toch het beste uit. Een voordeel van de ringlijnen is dat je alle wijke in een keer kan bedienen en overstappen onnodig wordt. Als er vertragingen zijn kunnen het ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Maar vertragingen moeten door de vervoerder voorkomen worden.
De koppeling zal wel zijn dat de bus die als 143 uit Genemuiden aankomt zich eerst een uur met de stadsdienst bemoeit voordat hij weer terugrijdt naar Genemuiden.
Connexxion heeft alle recht om lijnen daar waar mogelijk samen te exploiteren. Ik denk ook dat geen chauffeur het echt leuk vindt om x uur lang alleen rondjes Dronten te rijden. Als de 143 echt filegevoelig is (of was het incidenteel?) zijn er wellicht andere alternatieven. Dan denk ik aan de 147 die zit ruim in zijn aansluittijden op Dronten. Maar dat is wat betreft materieel wellicht niet handig. Dan zouden alleen de chauffeurs wisselen (en blijft er vast 1 kleine? bus op de stadsdienst rijden). Maar dat wisselen zijn ze ook weer niet dol op. Kortom, je kan het nooit iedereen naar de zin maken.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: ma 25 feb 2013, 18:39
door Bartjk
BrengMe schreef: De twee stadslijnen van Bartjk brengen niet voor alle wijken voordelen met zich mee. Reizigers uit De Munten moeten dan helemaal omreizen terwijl het station bijna naast de wijk ligt.
Vergeet niet dat buslijn 145 straks vanaf het spaarne direct naar het treinstation rijdt. Dus die verbinding gaat niet verloren. En aan de andere kant was het voor de mensen die daar wonen ook al onhandig als ze niet lijn 21 maar 22 moeten nemen (Als ze de trein van kwart over moeten nemen). Dan moet je ook een hele ronde door dronten doen. Dus ook dat is niet handig. Het lijkt mij in ieder geval een verbetering.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 23:06
door NintendoC
Ik was vandaag op station Kampen, en had weer ff de kans met mijn 'vaste' chauffeur te praten.

Er bestaan plannen om de 143 niet meer door het centrum van Ijsselmuiden te gooien, maar buitenlangs. Buitenlangs levert een tijdwinst op van 2 minuten. Nadeel is echter dat in Ijsselmuiden op lijn 506 na er geen buslijnen rijden.

Overigens maakt dat weinig uit. De 143 sluit niet/nauwelijks aan op de trein in Kampen, waardoor er vrijwel niemand bij de haltes staat.

Doordat de 143 twee minuten later kan vertrekken richting Genemuiden, en twee minuten eerder hiervan terug komt. Is de aansluiting op de trein en bussen veel beter.

De 143 zal mogelijk ook worden ingezet, om de frequentie verlaging van de 12 te verzachten. Overigens vind ik het opvallend dat de 12 in frequentie verlaagd wordt, deze lijn zit overdag flink vol met mensen van het Pieter Zandt. Zo kwam ik om 11:00 op station Kampen een flink gevulde bus tegen waar zo'n 45 man in zat.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: do 28 feb 2013, 16:28
door flipje
NintendoC schreef:Ik was vandaag op station Kampen, en had weer ff de kans met mijn 'vaste' chauffeur te praten.

Er bestaan plannen om de 143 niet meer door het centrum van Ijsselmuiden te gooien, maar buitenlangs. Buitenlangs levert een tijdwinst op van 2 minuten. Nadeel is echter dat in Ijsselmuiden op lijn 506 na er geen buslijnen rijden.

Overigens maakt dat weinig uit. De 143 sluit niet/nauwelijks aan op de trein in Kampen, waardoor er vrijwel niemand bij de haltes staat.

Doordat de 143 twee minuten later kan vertrekken richting Genemuiden, en twee minuten eerder hiervan terug komt. Is de aansluiting op de trein en bussen veel beter.

De 143 zal mogelijk ook worden ingezet, om de frequentie verlaging van de 12 te verzachten. Overigens vind ik het opvallend dat de 12 in frequentie verlaagd wordt, deze lijn zit overdag flink vol met mensen van het Pieter Zandt. Zo kwam ik om 11:00 op station Kampen een flink gevulde bus tegen waar zo'n 45 man in zat.
Kan natuurlijk ook incidenteel zijn, de keren dat ik in de (vernieuwde) 12 heb gezeten zat er hoogstens 7 man in.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: do 28 feb 2013, 18:06
door NintendoC
Ja dat kan zeker zo zijn. Alleen het viel me gisteren ineens zo op, want ook ik zag hem vaak vrijwel leeg rijden.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Geplaatst: ma 04 mar 2013, 10:15
door Pikobo
Inmiddels zijn op de site van Connexxion de gewijzigde dienstregelingen per 7 april aanstaande te vinden.
Met onder andere wijzigingen op 143 en 145 voor betere aansluitingen in Dronten. De aansluitingen van/op 147 in Dronten op trein en andere buslijnen zijn nog steeds behoorlijk magertjes.
Maar ook meer ritten en gewijzigde route voor lijn 163, nieuwe 164 (1 rit ochtendspits).
Pikant: op lijn 143 is een extra rit toegevoegd van Dronten naar Kampen op lijn 143: vertrek Dronten 7:49. Dat deze rit (met aansluiting op de 641 naar Zwolle Campus) niet al in december werd gereden is een belangrijke aanleiding geweest voor het Greijdanus College om nu met besloten groepsvervoer de leerlingen te vervoeren.