Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang
Geplaatst: wo 09 apr 2008, 09:29
Onveilige situatie door te lange afsluiting spoorovergang
door Vivian Kuling
EDE - De spoorwegovergang bij de Kerkweg blijft te lang dicht. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS op 1 januari blijven de spoorbomen soms wel vier minuten dicht zitten. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Het gevolg van deze lange sluitingstijd is dat fietsers tussen de gesloten bomen door fietsen. Veel automobilisten draaien om en zoeken de tunnels op, maar er zijn ook enkelen die tussen de bomen door slalommen. Er ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties die fataal kunnen aflopen, zoals twee jaar geleden al gebeurde. Een automobilist en een medepassagier slalomde tussen de gesloten spoorbomen door en zijn daarbij dodelijk verongelukt.
De gemeente, de politie en Prorail zijn al enige tijd op de hoogte van het probleem, maar er zijn nog steeds geen verbeteringen waar te nemen volgens omwonende Cees Heij. Prorail erkent de situatie en is al bezig geweest met een onderzoek. ,,Daarbij zijn onder meer metingen verricht rondom de overgang. Uit het resultaat blijkt dat er niks mis is met de overgang zelf", zegt Theo Brand, woordvoerder Prorail regio Noord-Oost. ,,Er rijden meer treinen over dit spoor sinds de vernieuwde dienstregeling en daarom zijn de bomen langer dicht. We stellen de veiligheid voorop en dan houden we de bomen liever iets langer dicht dan te kort.''
Prorail is wel op zoek naar oplossingen. ,,We kijken kritisch naar de mogelijkheden voor verbetering binnen de veiligheidsnorm. Dat gaat gepaard met een heleboel wetten en regels, dus beloven dat het ook daadwerkelijk wordt opgelost doen we niet'', zegt Brand.
De gemeente houdt in ieder geval de vinger aan de pols. ,,We weten dat zulke besluitvorming vrij lang kan duren, maar we willen binnen een paar weken weten of er daadwerkelijk verbeteringen mogelijk zijn'', aldus woordvoerder Wilma van Wensum.
De gemeente heeft in de tussentijd wel een plan bedacht om de onveilige situatie bij de overgang op te lossen. ,,We willen dat er een barrière komt tussen beide rijstroken. Weggebruikers kunnen zich dan niet meer naar de kant van de tegengestelde rijrichting verplaatsen om tussen de gesloten bomen door de rijden'', vertelt Van Wensum. Het plan ligt nu bij Prorail en de gemeente verwacht daar zo snel mogelijke reactie op.
De politie houdt de situatie wel in gaten maar houdt de weggebruikers zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Als er door Prorail wordt besloten bepaalde verbeteringen door te voeren, kan het zeker nog maanden duren voordat er iets van te merken is.
Bron: Ede Stad
door Vivian Kuling
EDE - De spoorwegovergang bij de Kerkweg blijft te lang dicht. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS op 1 januari blijven de spoorbomen soms wel vier minuten dicht zitten. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Het gevolg van deze lange sluitingstijd is dat fietsers tussen de gesloten bomen door fietsen. Veel automobilisten draaien om en zoeken de tunnels op, maar er zijn ook enkelen die tussen de bomen door slalommen. Er ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties die fataal kunnen aflopen, zoals twee jaar geleden al gebeurde. Een automobilist en een medepassagier slalomde tussen de gesloten spoorbomen door en zijn daarbij dodelijk verongelukt.
De gemeente, de politie en Prorail zijn al enige tijd op de hoogte van het probleem, maar er zijn nog steeds geen verbeteringen waar te nemen volgens omwonende Cees Heij. Prorail erkent de situatie en is al bezig geweest met een onderzoek. ,,Daarbij zijn onder meer metingen verricht rondom de overgang. Uit het resultaat blijkt dat er niks mis is met de overgang zelf", zegt Theo Brand, woordvoerder Prorail regio Noord-Oost. ,,Er rijden meer treinen over dit spoor sinds de vernieuwde dienstregeling en daarom zijn de bomen langer dicht. We stellen de veiligheid voorop en dan houden we de bomen liever iets langer dicht dan te kort.''
Prorail is wel op zoek naar oplossingen. ,,We kijken kritisch naar de mogelijkheden voor verbetering binnen de veiligheidsnorm. Dat gaat gepaard met een heleboel wetten en regels, dus beloven dat het ook daadwerkelijk wordt opgelost doen we niet'', zegt Brand.
De gemeente houdt in ieder geval de vinger aan de pols. ,,We weten dat zulke besluitvorming vrij lang kan duren, maar we willen binnen een paar weken weten of er daadwerkelijk verbeteringen mogelijk zijn'', aldus woordvoerder Wilma van Wensum.
De gemeente heeft in de tussentijd wel een plan bedacht om de onveilige situatie bij de overgang op te lossen. ,,We willen dat er een barrière komt tussen beide rijstroken. Weggebruikers kunnen zich dan niet meer naar de kant van de tegengestelde rijrichting verplaatsen om tussen de gesloten bomen door de rijden'', vertelt Van Wensum. Het plan ligt nu bij Prorail en de gemeente verwacht daar zo snel mogelijke reactie op.
De politie houdt de situatie wel in gaten maar houdt de weggebruikers zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Als er door Prorail wordt besloten bepaalde verbeteringen door te voeren, kan het zeker nog maanden duren voordat er iets van te merken is.
Bron: Ede Stad