Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 12:08
Arriva presenteert plannen Achterhoek Rivierenland
door OVNL Nieuws
Vervoerder Arriva heeft vandaag in een gezamenlijke persconferentie met provincie Gelderland de plannen voor de multimodale concessie Achterhoek-Rivierenland bekend gemaakt. Vanaf 12 december 2010, zal Arriva het busvervoer overnemen van het oer-achterhoekse vervoerbedrijf Syntus, wat in de afgelopen maanden tot hoge emoties onder de lokale bevolking, en een handtekeningactie om dit tegen te houden heeft geleid.
Vandaag enkel vreugde in het provinciehuis te Arnhem. De rechter heeft beslist dat de provincie de aanbestedingprocedures correct heeft gevolgd en dat Arriva de terechte winnaar is van deze biedingsronde. Hierbij heeft de provincie, in nauw overleg met de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, onder meer gelet op hoe de vervoerder denkt alle kernen met meer dan 1500 inwoners te kunnen ontsluiten. Tegelijk zal er voorkomen moeten worden dat er met lege bussen gereden wordt, omdat dit het imago van het Openbaar Vervoer verslechtert; het aanbod zal dus nauw afgestemd moeten worden op de vraag. Ditmaal is er geen eis neergelegd om de bussen op een bepaald soort brandstof te laten rijden, met als doel de CO2-uitstoot terug te dringen. In deze concessie is namelijk de daadwerkelijke uitstoot van CO2 als uitgangspunt genomen, de vervoerder mocht zelf haar ideeën aandragen hoe men denkt deze zo laag mogelijk te laten zijn. Arriva heeft met name op dit punt goed gescoord, volgens directeur Anne Hettinga heeft de winst nog meer te maken met het feit dat Arriva ‘goed is’ op multimodale concessies, dus daar waar trein- en busvervoer gecombineerd wordt.
Busvervoer
En juist dat laatste is ook waar Syntus groot mee geworden is. Zij introduceerde het zogenoemde visgraatmodel, waarbij de buslijnen als aanvoerroutes voor de spoorlijn dienen, en zo dus de spoorlijnen door deze regio als belangrijkste verbindingsassen dienen.
Goed voorbeeld doet goed volgen, en zo gaat Arriva dus de huidige dienstregeling uitbreiden en minstens tot 23 uur vervoer aanbieden in alle kernen met meer dan 800 inwoners. De verbinding van de Achterhoek met Enschede zal verbeterd worden, en dan met name in het weekend: overstappen is er dan niet meer bij. Het vervoer zal een combinatie zijn van lijnbussen, buurtbussen en belbussen, welke allemaal rolstoeltoegankelijk uitgevoerd gaan worden. De streekbussen en buurtbussen (respectievelijk 100 en 26 stuks) worden allen nieuw aangeschaft. Voor wat betreft de scholierenlijnen zullen er zelfs dubbeldeksbussen gezien kunnen worden, omdat de capaciteit op die lijnen flink uitgebreid wordt. Met name in de avonduren, ter voorkoming van leeg rijdende bussen, zullen juist weer kleinere bussen worden ingezet. Daar waar de vraag dusdanig laag is, zal er een belbus aangeboden worden, alsmede op de lijnen van de buurtbus. Zo zijn er dus mogelijkheden om ook ’s avonds nog thuis te kunnen komen. In alle bussen zal camerabewaking komen, en een frontcamera om aanrijdingschade te voorkomen.
Treinvervoer
Het treinvervoer zal nog even bij Syntus blijven. Dit geldt voor de lijnen Winterswijk –Zutphen/Arnhem en de lijn Arnhem – Tiel tot eind 2012, voor Zutphen – Oldenzaal tot en met 2013. Ook Zutphen – Apeldoorn, dat nu nog door het eveneens unieke concept RegioNS wordt bediend, zal eind 2012 door Arriva bereden worden. Voor Arnhem - Tiel geldt momenteel dat er nog tot 2015 van/tot Arnhem gereden wordt, daarna wordt dit vanwege capaciteitsgebrek op het baanvak Arnhem - Elst hoogstwaarschijnlijk tot Elst ingekort, zodat reizigers van/naar Tiel daar moeten overstappen. Mocht het zo ver komen, dan zal er gezorgd worden voor een goede aansluiting, welke met name gegarandeerd wordt door het hoogfrequente sprintervervoer dat NS op de lijn Arnhem - Nijmegen wil introduceren.
Voor wat betreft de regionale treindiensten in Achterhoek-Rivierenland worden er door Arriva in totaal 24 treinstellen van het type SPURT aangeschaft, waarmee Arriva ook al in het noorden van het land rijdt. Dit is onderverdeeld in 13 tweedelige en 11 driedelige treinstellen, allen voorzien van camerabewaking. De treinen zullen weer voorzien worden van namen van bekende Achterhoekers/Rivierenlanders. Dit kunnen mensen zijn die er zijn geboren, of mensen die er nu (nog) wonen. Hoe dan ook zullen deze personen iets voor de regio moeten hebben betekend, waarbij niet een aantal stemmen, maar de argumentatie telt.
Overgangsperiode
De komende paar jaar zal de Achterhoek dus te maken krijgen met twee vervoerders, net als toen de NS het treinvervoer nog voor haar rekening nam. Het is nog maar de vraag hoe de onderlinge afstemming tussen het treinvervoer van Syntus en het busvervoer van Arriva dan zal zijn. Beiden hebben daarin een naam goed te houden: Syntus als betrokken Achterhoekse vervoerder, en Arriva als de (door reizigers verkozen) beste bus- en treinvervoerder van Nederland, met de ambitie net zo betrokken te zijn met de regio als Syntus. Het eerste contact met het personeel zal binnenkort volgen, waarbij de heer Hettinga benadrukt dat niemand de dupe zal worden van deze overgang. Voor de reiziger gaat de Arriva storm weer even liggen, al leek die vandaag vooral een storm in een glas water.
© OVinNederland.nl
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws in dossier Arriva | Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws in dossier Concessie Achterhoek
door OVNL Nieuws
Vervoerder Arriva heeft vandaag in een gezamenlijke persconferentie met provincie Gelderland de plannen voor de multimodale concessie Achterhoek-Rivierenland bekend gemaakt. Vanaf 12 december 2010, zal Arriva het busvervoer overnemen van het oer-achterhoekse vervoerbedrijf Syntus, wat in de afgelopen maanden tot hoge emoties onder de lokale bevolking, en een handtekeningactie om dit tegen te houden heeft geleid.
Vandaag enkel vreugde in het provinciehuis te Arnhem. De rechter heeft beslist dat de provincie de aanbestedingprocedures correct heeft gevolgd en dat Arriva de terechte winnaar is van deze biedingsronde. Hierbij heeft de provincie, in nauw overleg met de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, onder meer gelet op hoe de vervoerder denkt alle kernen met meer dan 1500 inwoners te kunnen ontsluiten. Tegelijk zal er voorkomen moeten worden dat er met lege bussen gereden wordt, omdat dit het imago van het Openbaar Vervoer verslechtert; het aanbod zal dus nauw afgestemd moeten worden op de vraag. Ditmaal is er geen eis neergelegd om de bussen op een bepaald soort brandstof te laten rijden, met als doel de CO2-uitstoot terug te dringen. In deze concessie is namelijk de daadwerkelijke uitstoot van CO2 als uitgangspunt genomen, de vervoerder mocht zelf haar ideeën aandragen hoe men denkt deze zo laag mogelijk te laten zijn. Arriva heeft met name op dit punt goed gescoord, volgens directeur Anne Hettinga heeft de winst nog meer te maken met het feit dat Arriva ‘goed is’ op multimodale concessies, dus daar waar trein- en busvervoer gecombineerd wordt.
Busvervoer
En juist dat laatste is ook waar Syntus groot mee geworden is. Zij introduceerde het zogenoemde visgraatmodel, waarbij de buslijnen als aanvoerroutes voor de spoorlijn dienen, en zo dus de spoorlijnen door deze regio als belangrijkste verbindingsassen dienen.
Goed voorbeeld doet goed volgen, en zo gaat Arriva dus de huidige dienstregeling uitbreiden en minstens tot 23 uur vervoer aanbieden in alle kernen met meer dan 800 inwoners. De verbinding van de Achterhoek met Enschede zal verbeterd worden, en dan met name in het weekend: overstappen is er dan niet meer bij. Het vervoer zal een combinatie zijn van lijnbussen, buurtbussen en belbussen, welke allemaal rolstoeltoegankelijk uitgevoerd gaan worden. De streekbussen en buurtbussen (respectievelijk 100 en 26 stuks) worden allen nieuw aangeschaft. Voor wat betreft de scholierenlijnen zullen er zelfs dubbeldeksbussen gezien kunnen worden, omdat de capaciteit op die lijnen flink uitgebreid wordt. Met name in de avonduren, ter voorkoming van leeg rijdende bussen, zullen juist weer kleinere bussen worden ingezet. Daar waar de vraag dusdanig laag is, zal er een belbus aangeboden worden, alsmede op de lijnen van de buurtbus. Zo zijn er dus mogelijkheden om ook ’s avonds nog thuis te kunnen komen. In alle bussen zal camerabewaking komen, en een frontcamera om aanrijdingschade te voorkomen.
Treinvervoer
Het treinvervoer zal nog even bij Syntus blijven. Dit geldt voor de lijnen Winterswijk –Zutphen/Arnhem en de lijn Arnhem – Tiel tot eind 2012, voor Zutphen – Oldenzaal tot en met 2013. Ook Zutphen – Apeldoorn, dat nu nog door het eveneens unieke concept RegioNS wordt bediend, zal eind 2012 door Arriva bereden worden. Voor Arnhem - Tiel geldt momenteel dat er nog tot 2015 van/tot Arnhem gereden wordt, daarna wordt dit vanwege capaciteitsgebrek op het baanvak Arnhem - Elst hoogstwaarschijnlijk tot Elst ingekort, zodat reizigers van/naar Tiel daar moeten overstappen. Mocht het zo ver komen, dan zal er gezorgd worden voor een goede aansluiting, welke met name gegarandeerd wordt door het hoogfrequente sprintervervoer dat NS op de lijn Arnhem - Nijmegen wil introduceren.
Voor wat betreft de regionale treindiensten in Achterhoek-Rivierenland worden er door Arriva in totaal 24 treinstellen van het type SPURT aangeschaft, waarmee Arriva ook al in het noorden van het land rijdt. Dit is onderverdeeld in 13 tweedelige en 11 driedelige treinstellen, allen voorzien van camerabewaking. De treinen zullen weer voorzien worden van namen van bekende Achterhoekers/Rivierenlanders. Dit kunnen mensen zijn die er zijn geboren, of mensen die er nu (nog) wonen. Hoe dan ook zullen deze personen iets voor de regio moeten hebben betekend, waarbij niet een aantal stemmen, maar de argumentatie telt.
Overgangsperiode
De komende paar jaar zal de Achterhoek dus te maken krijgen met twee vervoerders, net als toen de NS het treinvervoer nog voor haar rekening nam. Het is nog maar de vraag hoe de onderlinge afstemming tussen het treinvervoer van Syntus en het busvervoer van Arriva dan zal zijn. Beiden hebben daarin een naam goed te houden: Syntus als betrokken Achterhoekse vervoerder, en Arriva als de (door reizigers verkozen) beste bus- en treinvervoerder van Nederland, met de ambitie net zo betrokken te zijn met de regio als Syntus. Het eerste contact met het personeel zal binnenkort volgen, waarbij de heer Hettinga benadrukt dat niemand de dupe zal worden van deze overgang. Voor de reiziger gaat de Arriva storm weer even liggen, al leek die vandaag vooral een storm in een glas water.
© OVinNederland.nl
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws in dossier Arriva | Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws in dossier Concessie Achterhoek