Pagina 86 van 96

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 13 okt 2021, 20:00
door busentrein
Afbeelding
Valt aardig op tussen alle blauwe bussen *bus*

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 18 okt 2021, 10:53
door Gamma
Op werkdagen duurt de busreis van Varsseveld station naar Enschede station 70 minuten (lijn 74). Op zondag duurt deze reis maar liefst 104 minuten, eerst een rit van 75 minuten van Varsseveld station naar Haaksbergen (lijn 470) en daarna (overstap 3 minuten) een rit van 26 minuten van Haaksbergen naar Enschede.

Ik zie dat de 470 iets omrijdt in vergelijking met 74, maar het verschil is wel enorm. Waar zit dat 'm in? Het maakt het reizen in het weekend tussen Twente en de Achterhoek erg onaantrekkelijk. Zeker omdat de reis ook maar 1x/uur wordt aangeboden.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 18 okt 2021, 12:24
door SuperGhost
Er zijn gewoon veel te weinig reizigers die tussen Lichtenvoorde en Groenlo reizen om in het weekend nog een snelle bus tussen die plaatsen te rechtvaardigen, vandaar dat de vervanger van lijn 74 dan via Lievelde rijdt (en dan ook de 72 vervangt).

Enig nadeel vind ik inderdaad dat het maar 1x per uur is, omdat men per se ook de bus op Neede-Eibergen wilt behouden en het bedrijventerrein in Groenlo willen blijven bedienen, terwijl daar ook niet zo veel reizigers zijn in het weekend. Wat mij betreft laten ze die weekendlijn gewoon 2x per uur naar Haaksbergen rijden en wijzigen ze de belbus Eibergen-Rekken (die de buurtbus Eibergen-Rekken-Haaksbergen vervangt) in een belbus Neede-Eibergen-Rekken.

Als over een paar jaar de Achterhoek en Twente één concessie zijn, dan hoop ik dat ze die kans gebruiken om lijn 72 in Eibergen gewoon aan lijn 53 te koppelen (tot een lijn Hengelo-Lichtenvoorde). Dan heb je in het weekend ook geen aparte weekendlijn nodig, maar kun je gewoon die nieuwe 53 verlengen naar Varsseveld (eigenlijk is dat gewoon de oude 53 herstellen). Eibergen-Neede is eigenlijk veel te rustig voor een reguliere buslijn, zeker nu de bus Borculo-Deventer verdwijnt (Eibergenaren hebben dan niets meer aan de lijn naar Neede om in Deventer te geraken en zullen dus voortaan via Lievelde moeten daarvoor). Buiten de spits volstaat een buurtbus daar. In de spits zou je dat eenvoudig kunnen oplossen door de bus Neede-Almelo (die alleen in de spits rijdt op het gedeelte Neede-Delden) in Eibergen te laten beginnen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 18 okt 2021, 13:04
door dennistd
Gamma schreef: ma 18 okt 2021, 10:53 een rit van 26 minuten van Haaksbergen naar Enschede.
Die in de praktijk zo'n vijf minuten minder duurt ;)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 19 okt 2021, 13:57
door gkw1969
Eind vorige eeuw reden we zelfs lijn 53 Hengelo-Varsseveld. Alle dorpjes door. Was mooi rijden toen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 19 okt 2021, 15:11
door SuperGhost
Volgens mij zei ik dat ook ;-)

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 17:47
door tjoektjoek
https://www.gelderlander.nl/rivierenlan ... ~a20b3f1b/

Arriva wil naar Geldermalsen rijden zodat een overstap niet meer nodig is in Tiel.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 17:56
door waldo79
Daarmee van Tiel naar Utrecht een overstap creëeren.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 18:06
door PHS
tjoektjoek schreef:https://www.gelderlander.nl/rivierenlan ... ~a20b3f1b/

Arriva wil naar Geldermalsen rijden zodat een overstap niet meer nodig is in Tiel.
Beter gezegd: Arriva wil rijden waar de NS rijdt. En dat de NS het alleenrecht heeft tussen Geldermalsen en Tiel is de reden dat dit plan voorlopig niet van de grond gaat komen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 18:25
door BrengMe
Beter gezegd: de regio Rivierenland wil een directe treinverbinding tussen Geldermalsen en Arnhem. Ik lees nergens in dit artikel terug dat Arriva dat wil. Alleen dat Arriva (en NS) mee willen denken.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 18:38
door Wubbo
Ik lees het als en-en, dus 4x per uur een trein tussen Geldermalsen en Tiel.

Zijn de plannen voor de stations in Echteld en Valburg nu definitief van de baan, of valt dat onder een andere regio?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 18:53
door umbusko
Dat hele artikel hangt weer van een hoop klokken zonder klepels aan elkaar. Mensen die zeggen dat ze de overstap in Geldermalsen richting Den Bosch of in Elst richting Nijmegen wel ontmoedigend vinden. Succes met je rechtstreekse trein. ;) Of iemand in Tiel die een doorgaande trein wel goed vindt. Ja, want daar heeft hij vanuit Tiel echt baat bij. :lol:

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 19:48
door Nitein-Repart
Volgens mij is het toch niet mogelijk om vier keer per uur een trein te laten rijden tussen Tiel en Geldermalsen, in ieder geval niet netjes in een kwartiersdienst? En bovendien moet er in Tiel een perronspoor bij als je de 31100 wil laten doorrijden naar Geldermalsen in verband met de kruising te Tiel van beide treinen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 19:57
door teun
Waslijntje naar Elst en lekker de NS door laten rijden dan, duidelijk de beste optie hier.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 20:31
door Daniel
Nitein-Repart schreef: zo 24 okt 2021, 19:48 Volgens mij is het toch niet mogelijk om vier keer per uur een trein te laten rijden tussen Tiel en Geldermalsen, in ieder geval niet netjes in een kwartiersdienst? En bovendien moet er in Tiel een perronspoor bij als je de 31100 wil laten doorrijden naar Geldermalsen in verband met de kruising te Tiel van beide treinen.
Er staat nergens in het artikel dat ze een kwartiersdienst willen, ze willen alleen van die 10 minuten wachttijd af. En als ik zo de dienstregelingen bekijk zou dat redelijk passen: als de trein uit Arnhem aankomt is de NS-Sprinter al aangekomen, bij direct doorrijden kom je dan om .24/.54 in Geldermalsen aan. Dat is de vertrektijd van de volgende NS-Sprinter naar Tiel, maar gezien er tot Wadenoijen dubbelspoor ligt kan je die prima kruisen. In Geldermalsen vertrek je dan weer om .06/.36, waarmee je ook weer tijdig in Tiel bent voor de Sprinter naar Utrecht daar weer vertrekt.

Je hebt inderdaad wel in Tiel een extra perronspoor nodig, maar het makkelijke is dat dat er al ligt: je hoeft alleen het reeds bestaande perron langs spoor 1 op hoogte te brengen.
De uitdaging zit 'm vooral in Geldermalsen waar je tussen een kwartiersdienst van Sprinters door op spoor 1 zou moeten keren (en je dus richting Arnhem altijd nog een stilstand in Tiel houdt, want je moet eerder weg uit Geldermalsen om het spoor vrij te maken voor de Sprinter Tiel - Utrecht).
Spoor 3 in Geldermalsen is weliswaar ook vrij het grootste deel van de tijd, maar daar kan je weer niet conflictvrij komen door de kruising met de Sprinter Utrecht - Tiel op het emplacement.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 22:19
door SuperGhost
Daniel schreef: zo 24 okt 2021, 20:31En als ik zo de dienstregelingen bekijk zou dat redelijk passen: als de trein uit Arnhem aankomt is de NS-Sprinter al aangekomen, bij direct doorrijden kom je dan om .24/.54 in Geldermalsen aan. Dat is de vertrektijd van de volgende NS-Sprinter naar Tiel, maar gezien er tot Wadenoijen dubbelspoor ligt kan je die prima kruisen. In Geldermalsen vertrek je dan weer om .06/.36, waarmee je ook weer tijdig in Tiel bent voor de Sprinter naar Utrecht daar weer vertrekt.

Je hebt inderdaad wel in Tiel een extra perronspoor nodig, maar het makkelijke is dat dat er al ligt: je hoeft alleen het reeds bestaande perron langs spoor 1 op hoogte te brengen.
De uitdaging zit 'm vooral in Geldermalsen waar je tussen een kwartiersdienst van Sprinters door op spoor 1 zou moeten keren (en je dus richting Arnhem altijd nog een stilstand in Tiel houdt, want je moet eerder weg uit Geldermalsen om het spoor vrij te maken voor de Sprinter Tiel - Utrecht).
Spoor 3 in Geldermalsen is weliswaar ook vrij het grootste deel van de tijd, maar daar kan je weer niet conflictvrij komen door de kruising met de Sprinter Utrecht - Tiel op het emplacement.
Je kunt alleen niet direct doorrijden, want dan kom je de eigen tegentrein tegen op het enkelspoor tussen Tiel en Tiel Passewaaij. Je zou op zijn vroegst pas om .15/.45 uit Tiel kunnen vertrekken en dan kom je om .26/.56 aan in Geldermalsen. Andersom vertrek je dan om .03/.33 en kom je om .14/.44 aan in Tiel.
Dan is er nog steeds een infra-aanpassing nodig bij Geldermalsen om dit passend te krijgen, namelijk het terugleggen van de oude wissel om op spoor 3 te komen (dan zou het wel passen).

Het grotere probleem is echter eerder dat de Arriva-trein dan pas aankomt in Geldermalsen als de NS-trein 's-Hertogenbosch->Utrecht al is vertrokken en je dus alsnog met diezelfde NS-sprinter uit Tiel naar Utrecht moet en dus niets sneller bent.

De tijden van de Arrivatrein liggen eigenlijk vast mede door het enkelspoor op Kesteren-Tiel (waardoor je wel in Tiel met je tegentrein moet kruisen) en het propvolle baanvak op Arnhem-Elst.

Je zou dan idealiter de trein 's-Hertogenbosch-Utrecht C 10 minuten later willen hebben (dus uit Geldermalsen om .02/.32 vertrekken) willen hebben, zodat daar dan op overgestapt kan worden. Dan krijg je in 's-Hertogenbosch echter wel een lange kering (.17-.42 en .47-.12), maar in Utrecht krijg je dan geloof ik wat problemen (dat was geloof ik toch de reden dat de spitssprinter tot Houten Castellum maar in één richting overal kon stoppen?)

Mij persoonlijk lijkt me een andere oplossing veel beter: laat Arriva alleen in de spits doorrijden, maar dan zelfs tot Utrecht Centraal. Hierbij wordt dan alleen in spitsrichting alle stations bediend en wordt in tegenspitsrichting tussen Utrecht C en Culemborg alleen gestopt in Houten. Zo'n trein Arnhem-Tiel-Utrecht vervangt dan meteen de spitssprinter tussen Utrecht en Houten Castellum. Dit zorgt dat Rivierenland in de spits naast een snellere verbinding met Utrecht zelfs een rechtstreekse verbinding krijgt (en Tiel zelfs 4x p/u) en dat Geldermalsen en Culemborg ook ETMET krijgen.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: zo 24 okt 2021, 22:40
door Daniel
SuperGhost schreef: zo 24 okt 2021, 22:19Het grotere probleem is echter eerder dat de Arriva-trein dan pas aankomt in Geldermalsen als de NS-trein 's-Hertogenbosch->Utrecht al is vertrokken en je dus alsnog met diezelfde NS-sprinter uit Tiel naar Utrecht moet en dus niets sneller bent.
Je komt ook als je direct zou doorrijden pas aan als de Sprinter 's-Hertogenbosch - Utrecht net weg is. Overigens zou je niet op de Arriva-tegentrein hoeven wachten als die van spoor 1 vertrekt voordat de NS-sprinter uit Tiel daar aankomt.
Maar het "probleem" blijft in alle gevallen hetzelfde: je hebt eigenlijk niks aan die doorgetrokken trein want door de 10 minuten winst die je pakt in Tiel sta je simpelweg 10 minuten langer op je aansluiting in Geldermalsen te wachten.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: ma 25 okt 2021, 10:15
door waldo79
Laten we het erop houden dat die overstap in Tiel niet heel bezwaarlijk is en men lijkt het relatieve ongemak ervan in het krantenartikel te overschatten.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 26 okt 2021, 19:08
door Lijn 45
De eerste waterstofbus is gearriveerd.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 26 okt 2021, 19:14
door busentrein
Altijd fijn als je nog bezig bent met foto's plaatsen en ze het al gevonden hebben. _O-

De eerste van tien wagens werd gisteren afgeleverd in Doetinchem.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 26 okt 2021, 19:44
door CamilleKreemers
Waar tankt de bus?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 26 okt 2021, 20:03
door Tom024
Wat een afgrijselijke kleurstelling eigenlijk. :s

Welke wagens gaan eruit als deze allemaal in dienst zijn?

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: di 26 okt 2021, 23:23
door Hensepens
Om eerlijk te zijn.. de hele vormgeving van die bus. Zeker die vlakke voorzijde ... ☹️

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 01:14
door Jasper073
Vind het een ONWIJS mooie bus en de kleur ook.
Van mij mogen zulke ook in Den Bosch komen als streekbus en meer electrische Volvo's voor de stadsdienst.

Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 13:21
door Meltrain
Hensepens schreef: di 26 okt 2021, 23:23 Om eerlijk te zijn.. de hele vormgeving van die bus. Zeker die vlakke voorzijde ... ☹️
De voorzijde valt nog wel mee, de achterzijde daarentegen....
Maar ik vind de bus niet onaardig en ik vind deze kleur ze beter staan dan de kleurstelling van R-net.