Pagina 1 van 3

Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Winterswijk

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:15
door Wubbo
Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Winterswijk
Geplaatst op: maandag 25 oktober 2010 21:13
Laatst bijgewerkt: maandag 25 oktober 2010 21:15


Syntus gooit bij wijze van proef Twitter in de strijd tegen de voortdurende ergernissen over storingen, vertragingen en uitvallende treinen tussen Arnhem en Winterswijk.

Elk station op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk heeft een eigen twitteraccount (bijvoorbeeld http://twitter.com/syntus_wintersw ). Hier is te zien of, en zo ja hoeveel, vertraging een trein heeft.
Lees verder

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:23
door AppleMoose
Gewoon omroepen dat er vertraging is en de oorzaak daarvan is zeker te ouderwets? :roll:

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:24
door Thijs
Wat een cynische reactie weer: dat gebeurt natuurlijk ook nog gewoon. Het is bedoeld als extra service.

Overigens twittert dat Syntus-account ook vertragingen van 5 minuten. Lijkt me totaal onnodig en nutteloos en daarmee begrijp je het medium Twitter niet: je zou alleen echte verstoringen en problemen moeten melden.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:26
door Suus
Het lijkt er trouwens op dat er een echt mens achter zit die standaardberichtjes instuurt: het werkt alleen tijdens kantoortijden :mrgreen:

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:27
door Ennes
Ronaldussen schreef:Gewoon omroepen dat er vertraging is en de oorzaak daarvan is zeker te ouderwets? :roll:
Dat is voor de ouderen die wel internet hebben maar geen gehoorapparaat ;) (A)

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:32
door AppleMoose
Thijs schreef:Wat een cynische reactie weer: dat gebeurt natuurlijk ook nog gewoon. Het is bedoeld als extra service.
Zo gewoon is dat anders niet. Hoevaak word er niet gezegd dat tijdens verstoringen/vertragingen niet worden omgeroepen? (niet alleen op die lijn hoor, overal in het land gaat het regelmatig mis)

Wat is er extra service aan? Krijg je meer informatie? of is het gewoon dubbele informatie waar je alsnog niks mee kan?
Het komt op mij meer over als "We willen ons imago oppoetsen en laten zien dat we de klant zogenaamd serieus nemen en daarom gebruiken we iets hips als "twitter". Want als bedrijf moeten we natuurlijk gaan twitteren, alleen hadden we nog geen goed excuus hiervoor" :roll:

Echtwaar, als er IETS zinloos is, dan is het Twitter wel.
Iets voor mensen die verder geen leven hebben ofzo... :roll:

*Ik bied bij voorbaat al geen excuses aan, aan degene die nu op hun teentjes getrapt zijn :lol:*

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:34
door Wubbo
Ik begrijp het echt niet. Syntus doet iets extra's, naast alle funky dingen die er al zijn (omroepen enzo), en dan is het niet goed? :? Laten we dan maar weer paard en wagen oppoetsen, zijn we ook van de discussie over omroepen en wisselstoringen af.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:36
door Thijs
Ronaldussen schreef:Zo gewoon is dat anders niet. Hoevaak word er niet gezegd dat tijdens verstoringen/vertragingen niet worden omgeroepen? (niet alleen op die lijn hoor, overal in het land gaat het regelmatig mis)
Het is niet in plaats van, het is EN EN. En dat weet jij ook best.
Ronaldussen schreef:Wat is er extra service aan? Krijg je meer informatie? of is het gewoon dubbele informatie waar je alsnog niks mee kan?
Het melden van verstoringen via Twitter is handig voor een groep mensen die daar graag over geïnformeerd wil worden. Twitter is een belangrijk communicatiemiddel en bereikt daarom weer een extra groep mensen. Mijn punt is hooguit welke informatie via Twitter gegeven wordt.
Ronaldussen schreef:Echtwaar, als er IETS zinloos is, dan is het Twitter wel.
Iets voor mensen die verder geen leven hebben ofzo... :roll:
Beetje jammer dit. Ten eerste hebben dan veel heel mensen in Nederland geen leven volgens jou. Ten tweede waarop baseer je dat? En ten derde bereik je via Twitter wel een groep mensen die belang hebben bij dergelijke informatie: een prima aanvullende communicatiestrategie dus.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:46
door Ennes
Wubbo schreef:Ik begrijp het echt niet. Syntus doet iets extra's, naast alle funky dingen die er al zijn (omroepen enzo), en dan is het niet goed? :? Laten we dan maar weer paard en wagen oppoetsen, zijn we ook van de discussie over omroepen en wisselstoringen af.
Gezien het aantal verstoringen op die lijn niet eens zo'n slecht idee :lol:

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 21:48
door AppleMoose
Ik zeg toch ook niet dat het of-of is?
Ik zeg alleen dat alleen al het omroepen nog tevaak verkeerd gaat. (lees, niet wordt gedaan). En ik me ook afvraag of het AANVULLENDE informatie is, of dat het DEZELFDE informatie als de informatie die gegeven wordt doormiddel van de omroep? (als die het doet).
En als het om aanvullende informatie gaat, waarom wordt die dan ook niet per omroep vermeld en alleen aan twitteraars verstrekt?

Over een grotere groep mensen aanspreken: Welke grotere groep? Mensen die je wil bereiken zijn al op het station en bereik je al met de omroep. En voor de overige groep mensen is er nog altijd teletekst en internet (ook op mobiel). Waarom dan ook nog eens op twitter?

Dat er dan veel mensen in dit land geen leven hebben klopt.
Mensen die belang hebben bij deze informatie, bereik je dus al met omroep, teletekst en internet, waarom dan ook nog eens op twitter?

@Wubbo: Het gaat er niet om dat Syntus iets extra's doet. Ik zie gewoon het nut er niet van in. Welke extra informatie kun je nou geven via Twitter? (berichtgrootte is zeer beperkt) en als je al extra informatie geeft, waarom alleen aan twitteraars en niet aan alle reizigers?

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:10
door wwijker
Voor Syntus zelf is het wel degelijk een aanvulling, het is immers het enige informatiekanaal dat het zelf kan beheersen. Daarnaast geeft het ook informatie die niet of pas later ergens anders is terug te vinden. Bijvoorbeeld vanmorgen, een half uur voor vertrektijd werd op twitter al gemeld dat de trein van 11.20 uit Winterswijk niet zou rijden. Op de actuele vertrektijden (van de ns-site) was hier een kwartier voor vertrek nog steeds niets van te zien, daar stond de trein nog gewoon op.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:11
door Geert
Ronaldussen schreef:Gewoon omroepen dat er vertraging is en de oorzaak daarvan is zeker te ouderwets? :roll:
Ronaldussen schreef:
Thijs schreef:Wat een cynische reactie weer: dat gebeurt natuurlijk ook nog gewoon. Het is bedoeld als extra service.
Zo gewoon is dat anders niet. Hoevaak word er niet gezegd dat tijdens verstoringen/vertragingen niet worden omgeroepen? (niet alleen op die lijn hoor, overal in het land gaat het regelmatig mis)
Dit initiatief komt voort uit Syntus zelf. Omroepen op stations wordt door ProRail gedaan en wat dat betreft is Syntus daarvan dus afhankelijk van ProRail. Uit eerdere berichten kan ik me nog wel herinneren dat Syntus zelf niet tevreden was over de omroepen van ProRail, maar afgezien van klagen daarover kan ze daar niet zoveel aan doen. Dit twittergebeuren is een redelijk eenvoudig gebeuren voor Syntus waarmee ze toch een groep reizigers kan bereiken. Ook kan ze meer informatie geven dan ProRail geeft, alleen al omdat ze niet meer afhankelijk is van een andere organisatie hiervoor.
Wat is er extra service aan? Krijg je meer informatie? of is het gewoon dubbele informatie waar je alsnog niks mee kan?
Het komt op mij meer over als "We willen ons imago oppoetsen en laten zien dat we de klant zogenaamd serieus nemen en daarom gebruiken we iets hips als "twitter". Want als bedrijf moeten we natuurlijk gaan twitteren, alleen hadden we nog geen goed excuus hiervoor" :roll:
Je kunt je inderdaad afvragen wat de meerwaarde hiervan is, als je op je mobiel (of laptop) de twitter van Syntus kunt bekijken kun je net zo goed naar de (mobiele) site van NS surfen en kijken of je trein vertraging heeft. Aan de andere kant: het zal Syntus ook wel bijna geen moeite kosten, dus waarom niet?

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:14
door AppleMoose
Syntus heeft zelf toch ook een website?
Als het zo snel op twitter kan verschijnen, kan het ook zo snel op de website geplaatst worden.
Bovendien, Prorail hoort dat soort zaken gewoon om te roepen. Daarvoor worden ze betaald.
En doen ze dit niet naar behoren, dan moet Syntus (of ieder ander spoorbedrijf) de mogelijkheid hebben om het omroepen dan maar zelf te doen.

Onee, dat kan natuurlijk niet. Dat kost geld en het moet juist allemaal goedkoper. Nee, laten we dan maar (een deel) van de reizigers stikken :Y

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:20
door Thijs
Ik snap werkelijk niet waar je je zo druk om maakt. Het is een extra communicatiemogelijkheid, bovenop de anderen. En daarmee niet meer en niet minder.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:21
door Wubbo
Het voordeel van Twitter boven plaatsen op een website is dat de informatie naar je toe komt, in plaats van dat je er actief naar toe moet. De berichtjes verschijnen vanzelf op jouw twitter-pagina (naast alle andere dingen waar jij je voor aangemeld hebt). Wat dat betreft is Twitter dus een aanvulling boven andere internetinformatie.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:24
door AppleMoose
Ah, dus voor het een moet je steeds actiever op zoek gaan (zie spoorboektopic) en voor andere zaken moet je zo min mogelijk moeite voor hoeven doen?
Logisch :Y

@Thijs: Ik maak me er niet druk om, ik vraag me alleen af wat het nut er van is, want die zie ik nog steeds niet.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 22:26
door Ennes
Ronaldussen schreef:Ah, dus voor het een moet je steeds actiever op zoek gaan (zie spoorboektopic) en voor andere zaken moet je zo min mogelijk moeite voor hoeven doen?
Logisch :Y

@Thijs: Ik maak me er niet druk om, ik vraag me alleen af wat het nut er van is, want die zie ik nog steeds niet.
Ach er zullen er vast zijn die statistiekjes gaan bijhouden over de twitter-berichtjes ;) is het nog ergens god voor!

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 00:17
door Freek
Bee schreef:Het lijkt er trouwens op dat er een echt mens achter zit die standaardberichtjes instuurt: het werkt alleen tijdens kantoortijden :mrgreen:
Heb ergens gelezen dat er 2 studenten voor zijn ingehuurd die in twee shifts aan het twitteren zijn.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 12:03
door fogeltje
Ronaldussen schreef:
Thijs schreef:Wat een cynische reactie weer: dat gebeurt natuurlijk ook nog gewoon. Het is bedoeld als extra service.
Zo gewoon is dat anders niet. Hoevaak word er niet gezegd dat tijdens verstoringen/vertragingen niet worden omgeroepen? (niet alleen op die lijn hoor, overal in het land gaat het regelmatig mis)

Wat is er extra service aan? Krijg je meer informatie? of is het gewoon dubbele informatie waar je alsnog niks mee kan?
Het komt op mij meer over als "We willen ons imago oppoetsen en laten zien dat we de klant zogenaamd serieus nemen en daarom gebruiken we iets hips als "twitter". Want als bedrijf moeten we natuurlijk gaan twitteren, alleen hadden we nog geen goed excuus hiervoor" :roll:

Echtwaar, als er IETS zinloos is, dan is het Twitter wel.
Iets voor mensen die verder geen leven hebben ofzo... :roll:

*Ik bied bij voorbaat al geen excuses aan, aan degene die nu op hun teentjes getrapt zijn :lol:*
Lijkt me wel degelijk extra service. Je kunt die omroepberichten pas horen als je op het station bent. Als je van een grotere vertraging al eerder bericht krijgt, kun je wellicht nog beslissen om gewoon thuis te blijven of wat dan ook (en bij een kleinere vertraging kun je wellicht wat minder hard gaan fietsen, uitgaande dat je op je mobiel twitter berichten kunt ontvangen).

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 12:09
door Chauf21
Ronaldussen schreef:Syntus heeft zelf toch ook een website?
Als het zo snel op twitter kan verschijnen, kan het ook zo snel op de website geplaatst worden.
Bij diverse sites zie je ook op de homepage een Twitter-blok (zie bv. www.rtlnieuws.nl). Wellicht is zo'n blok ook wat voor Syntus :idea: Even daargelaten of je de Twitter-actie zinvol acht of niet, bereik je wel zonder extra moeite een grotere groep reizigers :)

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 13:26
door AppleMoose
fogeltje schreef: Lijkt me wel degelijk extra service. Je kunt die omroepberichten pas horen als je op het station bent. Als je van een grotere vertraging al eerder bericht krijgt, kun je wellicht nog beslissen om gewoon thuis te blijven of wat dan ook (en bij een kleinere vertraging kun je wellicht wat minder hard gaan fietsen, uitgaande dat je op je mobiel twitter berichten kunt ontvangen).
Daar hadden we al communicatiemiddelen voor zoals Teletekst en internet (ook op mobiel).

Maargoed, iedereen vindt het blijkbaar geweldig om 3x hetzelfde te lezen en dan ook nog eens een omroepbericht met dezelfde informatie...

@Chauffeur: Wie moet je nog meer bereiken dan de personen die je al bereikt met omroep, teletekst en internet (namelijk, de reizigers die er belang bij hebben). Hooguit wat hobbyïsten uit de omgeving en rest van het land die het gewoon leuk vinden om zulk soort twitterberichten te krijgen.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 16:13
door Geert
Ronaldussen schreef:Maargoed, iedereen vindt het blijkbaar geweldig om 3x hetzelfde te lezen en dan ook nog eens een omroepbericht met dezelfde informatie...
Maar voor het afschaffen van het spoorboekje kun je dezelfde redenatie gebruiken (zelfde informatie, geen meerwaarde, etc.) en dan is het wel heel erg dat het afgeschaft wordt? Ik vind het wel een aardig initiatief dit, wat mij betreft is elke verbetering van de reisinformatie welkom.

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 17:45
door AppleMoose
Zoals je in dat topic las, had ik er niks op tegen dat het spoorboekje verdween, wel dat het alternatief waarschijnlijk moeilijker te verkrijgen is. (tenzij de vervangers voor de loketten ook deze informatie ook gaan "verkopen")

Voor mensen zonder internet is de vertrekinformatie alleen op het station aanwezig en hier en daar misschien in een toeristisch foldertje. en niet mee te nemen naar huis. (tenzij er nog een loket is)
De informatie die Syntus wil twitteren, is ook thuis te vinden (teletekst).

Dat is toch wel een verschil :)

Maargoed, jullie zijn er blij mee en dat is prima. *O*

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 17:47
door Suus
Moet eerlijk zeggen dat ik de internetscheten trend van het afgelopen jaar een beetje zat begin te worden. Straks gaat elke supermarkt nog twitteren om te melden of er wel of geen bananen meer in de schappen liggen :roll:

Re: Syntus twittert reisinformatie over lijn Arnhem-Wintersw

Geplaatst: di 26 okt 2010, 17:49
door Ennes
Ronaldussen schreef:Zoals je in dat topic las, had ik er niks op tegen dat het spoorboekje verdween, wel dat het alternatief waarschijnlijk moeilijker te verkrijgen is. (tenzij de vervangers voor de loketten ook deze informatie ook gaan "verkopen")

Voor mensen zonder internet is de vertrekinformatie alleen op het station aanwezig en hier en daar misschien in een toeristisch foldertje. en niet mee te nemen naar huis. (tenzij er nog een loket is)
De informatie die Syntus wil twitteren, is ook thuis te vinden (teletekst).

Dat is toch wel een verschil :)

Maargoed, jullie zijn er blij mee en dat is prima. *O*
En... de mensen die twitteren (meestal via mobiel) die hebben via (mobiel) internet al diverse andere vormen van "dezelfde" reisinformatie voorhanden.