Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Vinny »

Nee, natuurlijk niet. Er is een sterfhuisconstructie rondom overwegen bedacht, omdat we het vroeger ondingen vonden die zo snel mogelijk weggesaneerd zouden moeten worden. Dit is gewoon de consequentie van veiligheid als belangrijkste prioriteit nemen. Het zijn natuurlijk ook geen rustige boerenweggetjes. De trein rijdt gewoon dwars door het centrum van bijv. Ede heen. Als er elke 7,5 minuut een trein rijdt dan hoor ik de NIMBY´s al weer klagen dat ze "nooit het spoor meer kunnen oversteken" :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Ik vind het voordeel van een betere treinverbinding zwaarder wegen dan het nadeel van een drukke overweg ( 3 in Ede Centrum geloof ik? ).
En volgens mij is de grootste overweg in 't centrum alleen in gebruik door voetgangers en fietsers. Die kunnen best even 20 seconden wachten...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Kunnen wel, maar dien ze het ook? Het aantal treinen verdubbelt, dus de kans op een aanrijding ook. Wat zijn de kosten van een extra aanrijding op een spoorwegovergang in hartje Ede?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Klaasje »

Het totaalrisico moet over het hele traject gelijk blijven. De risico's nemen niet alleen toe door het grotere aantal treinen maar vooral door de hogere snelheid tussen Barneveld en Lunteren.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Chauf21 »

Wat is risico, wat is onveilig? Mijns insziens is het enige risico dat toe kan nemen, het risico dat een trein een niet gesloten overweg nadert. De kans dat iemand bewust het spoor oversteekt bij gesloten overwegbomen staat buiten eventuele berekeningen (je mag er immers vanuit gaan dat mensen dat niet doen). De kans dat iemand ongewild stil komt te staan op een overweg zal (bij benadering) voor iedere overweg hetzelfde zijn.
Aangezien de kans op ten onrechte geopende spoorwegen nu al minimaal is en er in de nieuwe situatie een aantal overwegen zullen zijn verdwijnen, zal de kans op ongeplande ontmoetingen tussen trein en wegverkeer bij een uitbreiding van de Valleilijn nog steeds uitermate klein zijn of zelfs afnemen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Wubbo »

Chauf21 schreef:De kans dat iemand bewust het spoor oversteekt bij gesloten overwegbomen staat buiten eventuele berekeningen (je mag er immers vanuit gaan dat mensen dat niet doen).
Dat staat ie niet. Mensen blijken namelijk te denken dat ze nog snel even over kunnen steken als de bomen dicht zijn om hun trein te halen (Purmerend, niet zo lang geleden is daarvan maar een voorbeeld). Daarnaast zullen mensen als overwegen lang dicht liggen gaan slingeren. Dat zal op de Valleilijn met in totaal 8 treinen (4 per uur per richting) niet spelen, maar speelt wel in bijvoorbeeld Boxtel.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Chauf21 »

Zoals je zelf al zegt: in Ede zal dat niet zo'n probleem zijn. Er zijn tal van vergelijkbare binnenstedelijke overwegen waar treinen in vergelijkbare (of hogere) frequenties en snelheden passeren. Dat kan daar ook, dus waarom in Ede niet?
Als het moedwillig negeren van allerlei beveiligingssystemen daar dan toch hardnekkig blijkt te zijn, kan je dat ook anders aanpakken: gedurende een bepaalde periode flinke mediaaandacht en alle overtreders bekeuren. Op andere plaatsen is dat erg effectief gebleken, dus dat hoeft spooruitbreiding in Ede niet in de weg te staan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Vinny »

Dat kan daar ook
Nou er zijn genoeg plekken in Nederland (vooral op schoolroutes) waar het overwegnegatiegedrag zorgwekkende vormen begint aan te nemen. Daarom zijn er ook veel plannen om overwegen te vervangen door tunneltjes (of viaducten). Alleen is vaak een chronisch gebrek aan geld (en soms aan ruimte) reden om dat niet te doen. Ik persoonlijk ben van mening dat de overwegen niet persé vervangen moeten worden bij de spooruitbreiding, maar de kans is groot dat het later toch moet gebeuren. Dan kun je dat beter meteen aanpakken. Wel moeten gemeenten en provincies dan nog maar eens goed hun geld tellen. Overigens: lijkt me 4x per uur Barneveld-Ede ook wel erg overtrokken: Tot nog niet zo lang geleden voldeed 1x per uur ook...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Gekko123 »

Ik zou dan ook liever zien dat er eerst geïnvesteerd wordt in nieuwe treinstellen en dan met twee gekoppelde stellen 2x/uur te gaan rijden. Kost evenveel materieel, maar minder personeel :Y
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door rovin1995 »

In het railmagazine januari/februari wordt vermeld dat connexxion voor de valleilijn 1 GTW van Stadler heeft besteld voor de valleilijn i.p.v het ombouwen van het proeftype-stel van Protos.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Bewuste GTW komt trouwens uit een optie van Arriva en wordt zodoende ook achter de GTW's voor de Vechtdallijnen aan geleverd. Betreft een GTW 2/8 trouwens, de tweetjes op de Valleilijn krijgen dus gezelschap van een drietje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Is er ook duidelijk gemaakt wanneer deze GTW in dienst komt?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door webguy »

Aangezien de concessie Vechtdallijnen per 11-12-2012 van start gaat kan je daar een indicatie uit halen..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Bewuste GTW komt trouwens uit een optie van Arriva en wordt zodoende ook achter de GTW's voor de Vechtdallijnen aan geleverd. Betreft een GTW 2/8 trouwens, de tweetjes op de Valleilijn krijgen dus gezelschap van een drietje.
Hmm, ik ben benieuwd of Connexxion dat toilet dan afsluit.
En zou deze GTW dan ook onderhouden worden bij de nieuwe vestiging van Voith in Zutphen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Zutphen kan, maar ook Leidschendam kan je binnen een uurtje bereiken vanuit Amersfoort. En het toilet zullen ze wel helemaal niet in laten bouwen gok ik zo... verder hebben ze nog wel een voordeel dat Stadler toch al blauwe verf in moest kopen voor die Vechtdallijnen-GTW's :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Betreft een GTW 2/8 trouwens, de tweetjes op de Valleilijn krijgen dus gezelschap van een drietje.
Uiteraard een driedelige GTW want die is ongeveer even lang als een tweedelige Protos.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Suus »

De prototype-Protos, de FTD-01, is deze week weer opgedoken.

Molinari Rail nam in 2016 Fahrzeugtechnik Dessau over, inclusief de werkplaats in Dessau. Eind vorig jaar ging het Zwitserse bedrijf failliet. In maart werd duidelijk dat de werkplaats in Dessau inclusief de inboedel geen overnamekandidaat had, en werd de boel ook daar failliet verklaard. Deze maand werd de inboedel van de werkplaats in Dessau geveild. En de prototype van de Protos stond ook tussen de veilingstukken, helaas zonder foto. De veiling was eerder deze week, maar het is niet duidelijk wat er nu mee gaat gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door dennistd »

Ik zag ergens een foto voorbij komen van vorig jaar of zo, toen was ie al aardig geplukt voor onderdelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten