Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Afbeelding
Ik kon niet echt een topic vinden over de Valleilijn, dus bij deze.
Ik heb wel een aantal vragen rondom de Valleilijn en op internet staat niet veel informatie. Misschien dat wat mensen hier meer weten.

Hoe zit het met de OV-Chipkaart invoering in de Valleilijn treinen?
Hoe staat het ervoor met station Barneveld Zuid?
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen rond station Barneveld Noord en de aansluiting op de Oosterspoorweg?

Misschien kunnen we hier wel alles bijhouden over de Valleilijn eigenlijk, als er in ieder geval animo voor is.
Laatst gewijzigd door Cookie op zo 09 jan 2011, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel duidelijker gemaakt
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Bericht door Bastiaan »

In een folder van Syntus over "Het Nieuwe Reizen" staat trouwens een heel ander logo van de Valleilijn, in de zelfde stijl als de Veluwelijn.

Afbeelding

Viel me gewoon op :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Bericht door webguy »

Overigens zag ik gisteren op station Ede-Wageningen dat er per vandaag gesneden is in de eerste en laatste ritten, vooral vanaf Amersfoort naar Barneveld Centrum. Verder is de rijtijd tussen Lunteren en Ede-Wageningen met 2 minuten verlengd en komen treinen 2 minuten later aan en vertrekken ze eerder. Hoop dat overstappen niet nog verder worden gesloopt, maar dit terugdraaien komt er op neer dat de dienstregeling niet meer zo ruim is, en (afgezien van de frequentie) vergelijkbaarder met de NS.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Bericht door Lyntus »

Niet bepaald een stormloop topic, maar toch wou ik even wat kwijt.
Waar wachten ze nou op met de invoering van de OV-Chipkaart. Is het niet gewoon een kwestie van kaartlezers in de treinen ophangen en een of andere verbinding leggen met een ander apparaat. :P
Ik heb er geen verstand van, maar waarom moet het toch zo lang duren. En als ze toch bezig zijn kunnen ze ook meteen die informatieschermen van ze fixen, die dingen vallen heel vaak uit of lopen vast op een verkeerd station. :neg:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Bericht door reisthijs »

Lyntus schreef:Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen rond station Barneveld Noord en de aansluiting op de Oosterspoorweg?
Het is zeer onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren. NS wil geen tussenstops tussen Amersfoort en Apeldoorn.

En je vergat in de openinspost nog een nieuw station: Hoevelaken. Met de bouw daarvan wil het ook niet echt vlotten, daar is nogal wat onenigheid over tussen de gemeentes Amersfoort en Nijkerk.
Lyntus schreef:Is het niet gewoon een kwestie van kaartlezers in de treinen ophangen
Dat zeker niet. De kaartlezers komen als het goed is op de stations, niet in de treinen. Waarbij ik me vooral afvraag hoe ze dat op station Amersfoort gaan doen, CXX-paaltjes op perron 4/5 of in de stationshal, of allebei? (Om over te stappen tussen CXX en NS zal je daar moeten uit- en weer inchecken.) Dat wordt ook lekker verwarrend aangezien NS en Connexxion precies hetzelfde model paaltjes gebruiken...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Cookie »

Hopelijk ook op perron 1/2, in de avond gaat de Valleilijn redelijk vaak daarvandaan...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door midnet »

nog geen CiCO is volgens mij vooral een kwestie van het tarief nog niet weten-of er geen overeenstemming over hebben, en wel/niet zonder bijslag met op de bus overstappen e.d. Niet roepen-dat heeft Syntus al lang opgelost-want dit is Conx en daar moeten ze op elk als verloren bedacht stuivertje letten (instructie uit Paris). dat was ook de reden voor ARRIVA in Fryslan etc. Ik meen dat op deze lijn ook de strippenkaart niet geldt, toch?
(ze bieden overigens veel goedkopere kaartjes als dal aan-3 of 5€ voor enkel vanaf Barnevald of hele lijn), mag je nog in A'foort met de stadsbus mee.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Dan lijken mij lezers in de trein toch veel makkelijker, hoef je ook niet paaltjes op Amersfoort te plaatsen. Maar misschien is dat met instappen 's ochtends als het wat drukker is, niet zo handig.
Nouja, hoe ze het ook doen, als het maar snel gebeurd :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:En je vergat in de openinspost nog een nieuw station: Hoevelaken. Met de bouw daarvan wil het ook niet echt vlotten, daar is nogal wat onenigheid over tussen de gemeentes Amersfoort en Nijkerk.
Nee het zijn omwonenden die de boel ophouden. Die hebben de bushaltes en fietsenstalling liever aan de andere kant van het spoor vanwege de verkeersveiligheid. Gevolg daarvan is dat de gemeente Amersfoort (op wiens grondgebied het station komt te liggen) niet op tijd een onherroepelijk bestemmingsplan kan vaststellen, waardoor er nog niet met de bouw begonnen kan worden tijdens de eerste hiervoor geplande buitendienststelling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door webguy »

Perrons kan je toch altijd bouwen? Daar moeten er sowieso twee van komen. Laat ze dan dat kleine deel van het bestemmingsplan vaststellen, en iig in die buitendienststelling de perrons bouwen... Anders duurt het weer 3 jaar. Regels zijn er nou eenmaal om uitzonderingen er op te kunnen maken ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Probleem is ook dat de procedure zowiezo al aan de late kant op gang gekomen was als ik 't goed herinner: de eerste buitendienststelling zou alleen gehaald worden als 't voor kerst vorig jaar opgesteld was en er vervolgens geenenkel bezwaar zou komen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Joshua »

Lyntus schreef:Dan lijken mij lezers in de trein toch veel makkelijker, hoef je ook niet paaltjes op Amersfoort te plaatsen. Maar misschien is dat met instappen 's ochtends als het wat drukker is, niet zo handig.
Nouja, hoe ze het ook doen, als het maar snel gebeurd :P
Nou ik hoop absoluut niet dat er een vervoerder is die er voor gaat kiezen de kaartlezers in de trein te plaatsen. Dit zal enorm verwarrend zijn. Want dan moet je bij NS wel op perron in checken, maar daar opeens niet.
Veolia had dit plan eigenlijk ook. Dit hebben ze later gelukkig toch terug gedraaid.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Freek »

Wees gerust, ook op de Valleilijn komen de de kaartlezers op het perron. Dit zijn overigens landelijke afspraken, dus als het goed is gaan alle provincies zich daar aan conformeren. Ook in het noorden van het land en op de MLL komen de kaartlezers op het perron.
Vertraging bij de implementatie op de Valleilijn komt met name omdat zowel Amersfoort als Ede-W bedient worden door de NS. Dit maakt het complexer en vereist overeenstemming met de NS. De provincie Gelderland/Cxx kunnen dus niet één twee drie door drukken.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

Verwarring met die paaltjes kunnen ze makkelijk oplossen door bijvoorbeeld een bordje van de Valleilijn op het Valleilijn-paaltje te hangen. Als het dan nog verwarring geeft dan ben je gewoon dom.
Maargoed, er zal wel weer meer achter zitten :(
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door hauptbahnhof »

Ga 's een dagje op Station Bijlmer ArenA staan....
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Fles »

Freek schreef:Vertraging bij de implementatie op de Valleilijn komt met name omdat zowel Amersfoort als Ede-W bedient worden door de NS. Dit maakt het complexer en vereist overeenstemming met de NS. De provincie Gelderland/Cxx kunnen dus niet één twee drie door drukken.
Dit klinkt heel raar. Net alsof CXX er al lang klaar voor is maar men op NS wacht :?: Terwijl het bij NS al een tijdje wel werkt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Freek »

Laat ik het zo stellen: de verwevenheid met de NS maakt de invoering van de OVC op de Valleilijn (trein) er niet eenvoudiger op. Hierdoor zal de invoering van de OVC op dit traject naar alle waarschijnlijkheid later zijn dan op de andere decentrale (lees Syntuslijnen) in Gelderland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door reisthijs »

In welk opzicht is de 'verwevenheid' tussen NS en CXX groter dan tussen NS en andere vervoerders? Alle andere regionale vervoerders delen ook stations met NS en hebben soms ook nog een samenlooptracé wat het extra ingewikkeld maakt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Lyntus »

reisthijs schreef:In welk opzicht is de 'verwevenheid' tussen NS en CXX groter dan tussen NS en andere vervoerders? Alle andere regionale vervoerders delen ook stations met NS en hebben soms ook nog een samenlooptracé wat het extra ingewikkeld maakt.
Ik denk omdat sommige andere stations in Gelderland alleen door Syntus bediend worden en dat daardoor daar de OV-chipkaart sneller kan komen.

Alleen, ik kan zo gauw niet een station of lijn bedenk waarbij de beide eindstations alleen door Syntus bediend worden..
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Freek »

Die zijn er ook niet, daar kun je dus lang naar zoeken.
@reisthijs. Het heeft met de tariefstructuur te maken. Op de Valleilijn is het NS tariefgeldig, op de Syntuslijnen was het goedkopere Stads- en streekvervoertarief geldig. Vandaar ook dat men bij een reis Zutphen-Hengelo altijd via Goor moest invoeren op de kaartautomaat omdat anders het NS-tarief (via Dv) werd gerekend.
Probleem zal vervolgens wel zijn dat er een km-tarief per spoor voor heel Gelderland vastgesteld moet worden, maar dat dit een probleem oplevert met of Syntus (km-tarief te hoog) of Cxx (km-tarief te laag).
Overigens is dat laatste punt van mijn kant een beetje speculatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Ehm, die via heeft toch helemaal niks met het stad- en streekvervoertarief te maken?! Des te meer met de toerekening van de kaartverkoopopbrengsten: als je bv. een kaartje Zutphen - Hengelo via Goor koopt gaan de opbrengsten naar Syntus en betaal je voor de afstand via die lijn, zonder via gaan ze naar NS en betaal je voor de route over Deventer.

Wat er bij Connexxion speelt is dat ze als enige regionale vervoerder die een traject tussen twee NS-stations bedient eerste klasse aanbieden. Waarschijnlijk is dat de aanleiding ervoor dat deze lijn de enige is waarbij je geen via nodig hebt: Amersfoort - Arnhem mag bv. zowel met de Valleilijn als via Utrecht tegen betaling van hetzelfde tarief.
(Interessant fenomeen hierbij is overigens dat je het traject Utrecht Centraal - Arnhem dus met een kaartje Amersfoort - Arnhem mag afleggen, waarbij een enkele reis 2e klasse Amf-Ah 1 euro goedkoper is dan een enkele reis 2e klasse Ut-Ah)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Freek »

Syntus hanteerde dacht ik wel een goedkoper tarief dan NS waardoor een via kaartje nodig is. Mij is weleens verteld dat op ZHO het 'via-kaartje' op verzoek van Syntus is geintroduceerd. Het was in ieder geval later nodig dan op Tiel-Arnhem.

Dat er ook nog eerste klas wordt aangeboden maakt het ten opzichte van Syntus inderdaad ook nog iets lastiger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Syntus hanteerde dacht ik wel een goedkoper tarief dan NS waardoor een via kaartje nodig is.
Nee je betaalde op Zutphen - Hengelo en Tiel - Arnhem standaard het tarief dat via die lijn berekend werd (stamde simpelweg nog uit de tijd dat NS daar nog reed). Dat was goedkoper ja, maar dat kwam alleen maar doordat het aantal kilometers lager is :wink:

Dat het alles met de 1e klas te maken heeft bleek onlangs wel op Dordrecht - Geldermalsen: daar is nu ook het via kaartje nodig, met als voornaamste aanleiding dat 1e klas-reizigers Dordrecht - Utrecht veel te weinig betaalden omdat het tarief via Dordrecht - Geldermalsen werd berekend waar in het geheel geen 1e klas aanwezig is.
Betreft dus meer misgelopen inkomsten voor NS dan dat het op verzoek van de regionale vervoerders was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Geert »

Die heb ik nog wel eens misbruikt. Overgang 2-1 Utrecht-Dordrecht voor 3 euro ofzo, en dan lekker via Gouda-Rotterdam reizen :lol:

Maar volgens mij zijn er wel meer lijnen die tussen twee NS-stations lopen en 1e klas hebben. De Maaslijn loopt bijvoorbeeld tussen NS-stations Nijmegen-Venlo-Roermond, heeft 1e klas, en toch kun je daar al reizen met de ov-chipkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Bericht door Daniel »

Erg relevant hierin is natuurlijk hoe de tariefberekening loopt. Oftewel: of die je een routekeuze biedt. En laat dat nu net niet het geval zijn bij de Maas- en Heuvellandlijn aangezien de alternatieven daar een langere reistijd danwel veel vaker overstappen betekenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten