Pagina 1 van 8

Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: zo 12 dec 2010, 20:57
door Lyntus
Afbeelding
Ik kon niet echt een topic vinden over de Valleilijn, dus bij deze.
Ik heb wel een aantal vragen rondom de Valleilijn en op internet staat niet veel informatie. Misschien dat wat mensen hier meer weten.

Hoe zit het met de OV-Chipkaart invoering in de Valleilijn treinen?
Hoe staat het ervoor met station Barneveld Zuid?
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen rond station Barneveld Noord en de aansluiting op de Oosterspoorweg?

Misschien kunnen we hier wel alles bijhouden over de Valleilijn eigenlijk, als er in ieder geval animo voor is.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Geplaatst: zo 12 dec 2010, 21:05
door Bastiaan
In een folder van Syntus over "Het Nieuwe Reizen" staat trouwens een heel ander logo van de Valleilijn, in de zelfde stijl als de Veluwelijn.

Afbeelding

Viel me gewoon op :)

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Geplaatst: zo 12 dec 2010, 21:35
door webguy
Overigens zag ik gisteren op station Ede-Wageningen dat er per vandaag gesneden is in de eerste en laatste ritten, vooral vanaf Amersfoort naar Barneveld Centrum. Verder is de rijtijd tussen Lunteren en Ede-Wageningen met 2 minuten verlengd en komen treinen 2 minuten later aan en vertrekken ze eerder. Hoop dat overstappen niet nog verder worden gesloopt, maar dit terugdraaien komt er op neer dat de dienstregeling niet meer zo ruim is, en (afgezien van de frequentie) vergelijkbaarder met de NS.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 12:36
door Lyntus
Niet bepaald een stormloop topic, maar toch wou ik even wat kwijt.
Waar wachten ze nou op met de invoering van de OV-Chipkaart. Is het niet gewoon een kwestie van kaartlezers in de treinen ophangen en een of andere verbinding leggen met een ander apparaat. :P
Ik heb er geen verstand van, maar waarom moet het toch zo lang duren. En als ze toch bezig zijn kunnen ze ook meteen die informatieschermen van ze fixen, die dingen vallen heel vaak uit of lopen vast op een verkeerd station. :neg:

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 13:13
door reisthijs
Lyntus schreef:Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen rond station Barneveld Noord en de aansluiting op de Oosterspoorweg?
Het is zeer onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren. NS wil geen tussenstops tussen Amersfoort en Apeldoorn.

En je vergat in de openinspost nog een nieuw station: Hoevelaken. Met de bouw daarvan wil het ook niet echt vlotten, daar is nogal wat onenigheid over tussen de gemeentes Amersfoort en Nijkerk.
Lyntus schreef:Is het niet gewoon een kwestie van kaartlezers in de treinen ophangen
Dat zeker niet. De kaartlezers komen als het goed is op de stations, niet in de treinen. Waarbij ik me vooral afvraag hoe ze dat op station Amersfoort gaan doen, CXX-paaltjes op perron 4/5 of in de stationshal, of allebei? (Om over te stappen tussen CXX en NS zal je daar moeten uit- en weer inchecken.) Dat wordt ook lekker verwarrend aangezien NS en Connexxion precies hetzelfde model paaltjes gebruiken...

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 13:45
door Cookie
Hopelijk ook op perron 1/2, in de avond gaat de Valleilijn redelijk vaak daarvandaan...

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 14:12
door midnet
nog geen CiCO is volgens mij vooral een kwestie van het tarief nog niet weten-of er geen overeenstemming over hebben, en wel/niet zonder bijslag met op de bus overstappen e.d. Niet roepen-dat heeft Syntus al lang opgelost-want dit is Conx en daar moeten ze op elk als verloren bedacht stuivertje letten (instructie uit Paris). dat was ook de reden voor ARRIVA in Fryslan etc. Ik meen dat op deze lijn ook de strippenkaart niet geldt, toch?
(ze bieden overigens veel goedkopere kaartjes als dal aan-3 of 5€ voor enkel vanaf Barnevald of hele lijn), mag je nog in A'foort met de stadsbus mee.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:27
door Lyntus
Dan lijken mij lezers in de trein toch veel makkelijker, hoef je ook niet paaltjes op Amersfoort te plaatsen. Maar misschien is dat met instappen 's ochtends als het wat drukker is, niet zo handig.
Nouja, hoe ze het ook doen, als het maar snel gebeurd :P

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 18:26
door Daniel
reisthijs schreef:En je vergat in de openinspost nog een nieuw station: Hoevelaken. Met de bouw daarvan wil het ook niet echt vlotten, daar is nogal wat onenigheid over tussen de gemeentes Amersfoort en Nijkerk.
Nee het zijn omwonenden die de boel ophouden. Die hebben de bushaltes en fietsenstalling liever aan de andere kant van het spoor vanwege de verkeersveiligheid. Gevolg daarvan is dat de gemeente Amersfoort (op wiens grondgebied het station komt te liggen) niet op tijd een onherroepelijk bestemmingsplan kan vaststellen, waardoor er nog niet met de bouw begonnen kan worden tijdens de eerste hiervoor geplande buitendienststelling.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 20:41
door webguy
Perrons kan je toch altijd bouwen? Daar moeten er sowieso twee van komen. Laat ze dan dat kleine deel van het bestemmingsplan vaststellen, en iig in die buitendienststelling de perrons bouwen... Anders duurt het weer 3 jaar. Regels zijn er nou eenmaal om uitzonderingen er op te kunnen maken ;)

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 20:46
door Daniel
Probleem is ook dat de procedure zowiezo al aan de late kant op gang gekomen was als ik 't goed herinner: de eerste buitendienststelling zou alleen gehaald worden als 't voor kerst vorig jaar opgesteld was en er vervolgens geenenkel bezwaar zou komen...

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 01:14
door Joshua
Lyntus schreef:Dan lijken mij lezers in de trein toch veel makkelijker, hoef je ook niet paaltjes op Amersfoort te plaatsen. Maar misschien is dat met instappen 's ochtends als het wat drukker is, niet zo handig.
Nouja, hoe ze het ook doen, als het maar snel gebeurd :P
Nou ik hoop absoluut niet dat er een vervoerder is die er voor gaat kiezen de kaartlezers in de trein te plaatsen. Dit zal enorm verwarrend zijn. Want dan moet je bij NS wel op perron in checken, maar daar opeens niet.
Veolia had dit plan eigenlijk ook. Dit hebben ze later gelukkig toch terug gedraaid.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 09:35
door Freek
Wees gerust, ook op de Valleilijn komen de de kaartlezers op het perron. Dit zijn overigens landelijke afspraken, dus als het goed is gaan alle provincies zich daar aan conformeren. Ook in het noorden van het land en op de MLL komen de kaartlezers op het perron.
Vertraging bij de implementatie op de Valleilijn komt met name omdat zowel Amersfoort als Ede-W bedient worden door de NS. Dit maakt het complexer en vereist overeenstemming met de NS. De provincie Gelderland/Cxx kunnen dus niet één twee drie door drukken.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 13:17
door Lyntus
Verwarring met die paaltjes kunnen ze makkelijk oplossen door bijvoorbeeld een bordje van de Valleilijn op het Valleilijn-paaltje te hangen. Als het dan nog verwarring geeft dan ben je gewoon dom.
Maargoed, er zal wel weer meer achter zitten :(

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 14:02
door hauptbahnhof
Ga 's een dagje op Station Bijlmer ArenA staan....

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 14:10
door Fles
Freek schreef:Vertraging bij de implementatie op de Valleilijn komt met name omdat zowel Amersfoort als Ede-W bedient worden door de NS. Dit maakt het complexer en vereist overeenstemming met de NS. De provincie Gelderland/Cxx kunnen dus niet één twee drie door drukken.
Dit klinkt heel raar. Net alsof CXX er al lang klaar voor is maar men op NS wacht :?: Terwijl het bij NS al een tijdje wel werkt.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 14:43
door Freek
Laat ik het zo stellen: de verwevenheid met de NS maakt de invoering van de OVC op de Valleilijn (trein) er niet eenvoudiger op. Hierdoor zal de invoering van de OVC op dit traject naar alle waarschijnlijkheid later zijn dan op de andere decentrale (lees Syntuslijnen) in Gelderland.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 16:13
door reisthijs
In welk opzicht is de 'verwevenheid' tussen NS en CXX groter dan tussen NS en andere vervoerders? Alle andere regionale vervoerders delen ook stations met NS en hebben soms ook nog een samenlooptracé wat het extra ingewikkeld maakt.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 17:59
door Lyntus
reisthijs schreef:In welk opzicht is de 'verwevenheid' tussen NS en CXX groter dan tussen NS en andere vervoerders? Alle andere regionale vervoerders delen ook stations met NS en hebben soms ook nog een samenlooptracé wat het extra ingewikkeld maakt.
Ik denk omdat sommige andere stations in Gelderland alleen door Syntus bediend worden en dat daardoor daar de OV-chipkaart sneller kan komen.

Alleen, ik kan zo gauw niet een station of lijn bedenk waarbij de beide eindstations alleen door Syntus bediend worden..

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 18:19
door Freek
Die zijn er ook niet, daar kun je dus lang naar zoeken.
@reisthijs. Het heeft met de tariefstructuur te maken. Op de Valleilijn is het NS tariefgeldig, op de Syntuslijnen was het goedkopere Stads- en streekvervoertarief geldig. Vandaar ook dat men bij een reis Zutphen-Hengelo altijd via Goor moest invoeren op de kaartautomaat omdat anders het NS-tarief (via Dv) werd gerekend.
Probleem zal vervolgens wel zijn dat er een km-tarief per spoor voor heel Gelderland vastgesteld moet worden, maar dat dit een probleem oplevert met of Syntus (km-tarief te hoog) of Cxx (km-tarief te laag).
Overigens is dat laatste punt van mijn kant een beetje speculatie.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:07
door Daniel
Ehm, die via heeft toch helemaal niks met het stad- en streekvervoertarief te maken?! Des te meer met de toerekening van de kaartverkoopopbrengsten: als je bv. een kaartje Zutphen - Hengelo via Goor koopt gaan de opbrengsten naar Syntus en betaal je voor de afstand via die lijn, zonder via gaan ze naar NS en betaal je voor de route over Deventer.

Wat er bij Connexxion speelt is dat ze als enige regionale vervoerder die een traject tussen twee NS-stations bedient eerste klasse aanbieden. Waarschijnlijk is dat de aanleiding ervoor dat deze lijn de enige is waarbij je geen via nodig hebt: Amersfoort - Arnhem mag bv. zowel met de Valleilijn als via Utrecht tegen betaling van hetzelfde tarief.
(Interessant fenomeen hierbij is overigens dat je het traject Utrecht Centraal - Arnhem dus met een kaartje Amersfoort - Arnhem mag afleggen, waarbij een enkele reis 2e klasse Amf-Ah 1 euro goedkoper is dan een enkele reis 2e klasse Ut-Ah)

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:44
door Freek
Syntus hanteerde dacht ik wel een goedkoper tarief dan NS waardoor een via kaartje nodig is. Mij is weleens verteld dat op ZHO het 'via-kaartje' op verzoek van Syntus is geintroduceerd. Het was in ieder geval later nodig dan op Tiel-Arnhem.

Dat er ook nog eerste klas wordt aangeboden maakt het ten opzichte van Syntus inderdaad ook nog iets lastiger.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:51
door Daniel
Freek schreef:Syntus hanteerde dacht ik wel een goedkoper tarief dan NS waardoor een via kaartje nodig is.
Nee je betaalde op Zutphen - Hengelo en Tiel - Arnhem standaard het tarief dat via die lijn berekend werd (stamde simpelweg nog uit de tijd dat NS daar nog reed). Dat was goedkoper ja, maar dat kwam alleen maar doordat het aantal kilometers lager is :wink:

Dat het alles met de 1e klas te maken heeft bleek onlangs wel op Dordrecht - Geldermalsen: daar is nu ook het via kaartje nodig, met als voornaamste aanleiding dat 1e klas-reizigers Dordrecht - Utrecht veel te weinig betaalden omdat het tarief via Dordrecht - Geldermalsen werd berekend waar in het geheel geen 1e klas aanwezig is.
Betreft dus meer misgelopen inkomsten voor NS dan dat het op verzoek van de regionale vervoerders was.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 20:15
door Geert
Die heb ik nog wel eens misbruikt. Overgang 2-1 Utrecht-Dordrecht voor 3 euro ofzo, en dan lekker via Gouda-Rotterdam reizen :lol:

Maar volgens mij zijn er wel meer lijnen die tussen twee NS-stations lopen en 1e klas hebben. De Maaslijn loopt bijvoorbeeld tussen NS-stations Nijmegen-Venlo-Roermond, heeft 1e klas, en toch kun je daar al reizen met de ov-chipkaart.

Re: Ontwikkelingen rondom de Valleilijn (trein)

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 20:20
door Daniel
Erg relevant hierin is natuurlijk hoe de tariefberekening loopt. Oftewel: of die je een routekeuze biedt. En laat dat nu net niet het geval zijn bij de Maas- en Heuvellandlijn aangezien de alternatieven daar een langere reistijd danwel veel vaker overstappen betekenen.