Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Ok bedankt. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Stel 42 is vandaag naar Bad Bentheim gebracht om daar verder gesleept te worden naar Alstom in Braunschweig. Daar zal hij hersteld gaan worden van de fikse schade na een aanrijding met een heftruck paar weken geleden
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente

Bericht door omaylie »

Vanaf a.s. zondag (21 maart) gaat er in Twente een nieuwe dienstregeling in.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Wat (op een paar extra ritjes na geloof ik) weer dezelfde is als ook al tussen zomer- en kerstvakantie gereden is.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente

Bericht door omaylie »

Misschien is het al ergens anders vermeld, maar lijn 62 (Borculo - Denekamp) rijdt sinds eergisteren een andere route tussen Haaksbergen en Enschede. Hierdoor zijn er 18 haltes komen te vervallen (en halte Volkspark is dan weer aan de route toegevoegd).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente

Bericht door Roeland »

En komt er geen nieuwe halte Haaksbergen-noordoost (bij de rotonde Noordsingel - Kolenbranderweg)?
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente

Bericht door omaylie »

Daar heb ik dan weer niks over gelezen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Er komt geen nieuwe halte nee. Een halte langs de nieuwe N18 bij de Badweg zou ook erg welkom zijn. Maar ja... :roll:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Jammer dat ze er niet voor gekozen hebben om binnen Haaksbergen lijn 62 dezelfde route te geven als de bussen van/naar Hengelo. Dan was de bus naar Enschede direct een heel stuk beter bereikbaar geweest voor veel Haaksbergenaren.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente

Bericht door nvdw »

Is die route via de nieuwe N18 zo definitief dan? Het klinkt eerder als een langdurige stremming.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Tom98 »

Ja, als goed is wel, want de oude N18 is na afwaardering waarschijnlijk niet meer geschikt voor een bus (door drempels, versmallingen en andere snelheidsremmende maatregelen).
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door ArrivaBas »

Kan lijn 62 niet een kort stukje via de A35 rijden (net als lijnen 73 en 74 van Arriva)? Op deze manier verbreek je de rechtstreekse verbinding tussen Haaksbergen en het centrum van Enschede via MST Haaksbergerstraat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Ik heb het liefste dat lijnen 62, 73 en 74 alle 3 de snelste weg naar het station rijden (zoals nu de 62 gaat doen blijkbaar) en daarna nog doorrijden naar het centrum. Om de hele kering daar te doen weet ik niet of daar genoeg tijd voor is, maar er is zeker wel een halte beschikbaar waar de 62, 73 en 74 kort kunnen halteren.
Om het probleem met de keertijd (die langer is dan een korte stop uiteraard) op te lossen is simpel: 's ochtends (dus tot 12:00) laat je de bussen vanuit Eibergen/Haaksbergen dan na het station direct doorrijden naar het Van Heekplein om daar dan direct weer door te rijden naar het station en daar dan af te wachten tot het weer tijd is om naar Eibergen/Haaksbergen te rijden (immers: dan zijn er vrijwel geen reizigers die vanaf Enschede Centrum naar die dorpen wil). Na 12:00 doe je het precies andersom en zit de wachttijd op de rit Eibergen/Haaksbergen->Van Heekplein en wordt op Van Heekplein->Eibergen/Haaksbergen slechts kort gestopt op het station.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Met lijn 62 is dat niet logisch, aangezien die vanuit Haaksbergen naar Denekamp gaat... Dan maak je de reis tussen Enschede en Denekamp alleen maar langzamer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Concessie Twente

Bericht door PHS »

Het lijkt mij logischer om op de N18 bij de kruispunten met de A35 en de Brouwerslaan een bushalte Boekelo/Usselo te realiseren. Als je dat met fietsvoorzieningen realiseert, gaan beide dorpen erop vooruit in hun verbinding met Enschede. Er ligt ook nog een Grolschfabriek.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Reizigersorganisatie ROCOV Overijssel is blij met de nieuwe en snellere verbinding vanuit de Achterhoek en Haaksbergen met Enschede en vice versa, zegt voorzitter Ellen Pot. „Bovendien is er een prima oplossing met andere buslijnen richting het MST en de buurtbus naar bijvoorbeeld het crematorium.” Het ROCOV moet het nieuwe vervoersplan van Twents nog behandelen. „Maar hier komt een positief advies op.”
Dat mens heeft ze niet allemaal op een rijtje geloof ik...

1) De verbinding is helemaal niet sneller. Sterker nog: het kost je gewoon 1-2 minuten extra.
2) Voor het MST en het crematorium zijn inderdaad oplossingen (weliswaar met extra overstappen en (deels flinke) extra reistijd). Maar voor de haltes tussen Haaksbergen (Weg naar Veldmaat) en Usselo en tussen Usselo en Enschede (Van Heekplein) is er geen fatsoenlijk blijvend alternatief (lijn 5 rijdt immers ook maar tijdelijk op de Haaksbergerstraat).

Gelukkig doen zij en de secretaris het allemaal vrijwillig... Voor slechts 75.000 euro per jaar :neg:
PHS

Re: Concessie Twente

Bericht door PHS »

Die 7 moet een 8 zijn, het is 85.000 euro per jaar :o
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Twente

Bericht door Wievank »

Zonder de personen en de details van situatie in kwestie te kennen, vind ik dat dit verhaal behoorlijk wat nuancering verdient. Ik heb namelijk wel de werking van een aantal ROCOV's, concessieverleners en concessiehouders met natuurlijk de bijbehorende wetgeving mogen observeren (maar dus net niet dit ROCOV).

---

Die voorzitter en secretaris zijn dus geen vrijwilligers, maar zijn gewoon aangenomen voor een betaalde baan. Iets wat geheel niet ongebruikelijk is. Het komt vaker voor dat er een onafhankelijke voorzitter en/of secretaris bij ROCOV's wordt aangenomen en/of ingehuurd.

Per ROCOV verschilt het enorm hoe groot hun taak daarin moet zijn. Bij de ene ROCOV is het letterlijk niet meer dan de vergadering zelf formeel voorzitten, daar notulen van maken, en de post ordenen/archiveren. Bij andere ROCOV's is er meer 'bemiddeling' tussen de individuele vrijwilligers cq organisaties nodig en hebben de vrijwilligers de grootste moeite om in gezamenlijkheid een brief op te stellen waarin de verschillende standpunten op zo'n manier zijn opgeschreven dat de concessiehouder en concessieverlener er ook iets mee kunnen. Als dan ook nog de concessieverlener erg slordig werkt, dan gaat er al snel heel veel tijd in zitten. Of dit hier het geval is, kan ik niet zeggen.

Sommige concessieverleners stellen voor een eigen ambtenaar aan te wijzen tot voorzitter en/of secretaris, maar dit levert vrijwel altijd problemen rondom belangenverstrengeling op. Ik ken diverse voorbeelden waarbij er in dergelijke situaties steeds weer terugkomende discussies ontstonden over kleuring door ambtenaren, waar de deelnemende organisaties het niet mee eens waren. Andersom een vrijwilliger van één van de deelnemende organisaties binnen een ROCOV aanwijzen tot voorzitter en/of secretaris helpt vaak niet bij de onderlinge verhoudingen binnen het ROCOV, en vraagt een specialiteit en een tijdinvestering die bij deze vrijwilligers lang niet altijd voorhanden is. Beide functies onderbrengen onder één persoon die je aan neemt cq in huurt zal niet gaan. Je kan bijvoorbeeld niet een vergadering voorzitten en notuleren tegelijkertijd.

Nou weet ik niet voor wat voor bedragen bij de andere ROCOV's voor dergelijke functies uitgegeven worden, maar het klinkt als in totaal 1 tot 2 fulltime banen. Of dat helemaal nodig is, daar kan je misschien wel wat vraagtekens bij zetten. Maar dan nog gaat de provincie daar niet over, maar de leden van het ROCOV.
Met andere woorden: de provincie Overijssel zit leuk te media en daarmee de publieke opinie te bespelen, maar heeft slechts beperkt een punt. Over de kwaliteit van de adviezen heeft de provincie weinig tot niets te zeggen. Het ROCOV is als orgaan een verplichting conform de Wet Personenvervoer 2000, en moet volledig onafhankelijk gevraagd en ongevraagd adviezen kunnen geven.
Vanuit de bril van het ROCOV gekeken snap ik wel dat daar het gevoel ontstaat dat de provincie aan het proberen is om meer invloed te kunnen hebben op de adviezen. Iets wat de provincie zelf alleen maar versterkt door de kwaliteit van de adviezen in dit verhaal te gaan betrekken.

Of zouden de betreffende voorzitter en secretaris misschien te lastig zijn voor de ambtenaren en bestuurders, doordat ze misschien zeer strikt letten of adviezen wel altijd aangevraagd worden waar dat eigenlijk wettelijk verplicht is, en gegeven adviezen wel van afdoende antwoord worden voorzien, conform de wet? Veel concessieverleners zijn daar namelijk vaak wat slordig in. En in dat geval doen deze personen dus juist exact waar ze voor aangenomen zijn. (En nee, zo'n voorzitter wordt zelden tot nooit aangenomen om heel tactisch met media om te kunnen gaan.)

---

Nogmaals: wat hier op de achtergrond allemaal speelt weet ik niet, maar wat nuancering vond ik wel op zijn plaats.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef: zo 16 mei 2021, 01:381) De verbinding is helemaal niet sneller. Sterker nog: het kost je gewoon 1-2 minuten extra.
Bedoel je hierbij sneller naar het station of naar het MST?
En is die 1-2 minuten dan ten opzichte van de huidige reistijd, of de toekomstige reistijd als de huidige route gereden zal worden (immers: de oude N18 zal langzamer gemaakt worden, dus de reistijd met de bus over die weg zal omhoog gaan)
dennistd schreef: zo 16 mei 2021, 01:382) Voor het MST en het crematorium zijn inderdaad oplossingen (weliswaar met extra overstappen en (deels flinke) extra reistijd). Maar voor de haltes tussen Haaksbergen (Weg naar Veldmaat) en Usselo en tussen Usselo en Enschede (Van Heekplein) is er geen fatsoenlijk blijvend alternatief (lijn 5 rijdt immers ook maar tijdelijk op de Haaksbergerstraat).
die haltes tussen Haaksbergen en Usselo in zijn nu niet bepaald veel gebruikte haltes, dus de schade daar is zeer beperkt.
Wat betreft de haltes tussen Usselo en Enschede: als lijn 5 niet meer via de Haaksbergerstraat gaat rijden, dan heeft die lijn haltes daar vlakbij en is het alsnog een prima alternatief. En aan de andere kant van de Haaksbergerstraat heb je dan nog vlakbij lijn 1 (zuidelijk deel) of lijnen 1, 2, 8, 73 en 74 (noordelijke deel).
voor Usselo zelf heb je natuurlijk buurtbus 506 die een prima alternatief is. Mocht die te druk worden nu 62 vervalt en straks de maatschappij weer normaal draait, dan zou je altijd weer kunnen beslissen om die weer te schrappen voor een vaste buslijn (alleen dit keer dan via Usselo i.p.v. via het havengebied). In dat geval zou je zo'n reguliere buslijn dan ook de haltes op de Haaksbergerstraat kunnen laten bedienen (ik geloof dat de 506 nu non-stop van Usselo naar het MST rijdt?).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Is de route die lijn 5 in Enschede sinds augustus 2020 rijdt nu de definitieve route? Of wordt de route weer hersteld aangezien lijn 62 nu niet langer via o.a. Spinnerplein rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Goede vraag. Tot de nieuwe dienstregeling blijft het dit in elk geval. De Tweede Emmastraat zit ook nog dicht vanaf de singel, dus de normale route zou sowieso niet gereden kunnen worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Ik kan me voorstellen dat op de heenweg weer via de Patmossingel gereden gaat worden maar op de terugweg via Spinnerplein blijft rijden dan heb je meest optimale ontsluiting.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Dat zou ik zelf ook zeggen maar ze hebben me al vaker verbaasd :lol:

Er gaan trouwens wel wat andere lijnen wijzigen qua route, maar daarover kan ik nog niet uitwijden omdat het niet publiek bekend is.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Ik heb ergens een sterk gerucht gehoord dat er een nieuwe stadslijn komt in Almelo richting het bedrijvenpark bij de A35
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Met dank aan NintendoC en de provincie Overijssel, is het Vervoerplan 2022 bekend.

De wijziging op lijn 10 (voornamelijk i.v.m. inkorting lijn 59) vind ik wel interessant. Hierdoor wordt De Waarbeek voortaan ook per bus bediend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten