Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Etienne »

De laatste keer dat de Waarbeek nog bediend werd, was in de tijd van Oostnet; meer dan 20 jaar geleden dus.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Twente

Bericht door DrechtBlub »

Attractie & Speelpark de Waarbeek wil al heel erg lang een busverbinding, en ik vind het een goede zaak dat dit soort locaties van regionaal belang ook OV hebben.
Ik blub in het Drecht.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Er komt een korte concessie van 4 jaar voor bus en 4+1 jaar voor trein, als de huidige concessie Twente in december 2023 afloopt. In die tijd wordt bekeken wat ze nu eigenlijk willen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/P ... 313846/0/0
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie Twente

Bericht door Rikkel »

Nog 4 jaar met de lint?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Ik vrees dat het daar wel op neer gaat komen ja. Ander materieel is er immers niet beschikbaar in Nederland.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Bericht door Jeroen78 »

dennistd schreef: zo 16 mei 2021, 01:38
Reizigersorganisatie ROCOV Overijssel is blij met de nieuwe en snellere verbinding vanuit de Achterhoek en Haaksbergen met Enschede en vice versa, zegt voorzitter Ellen Pot. „Bovendien is er een prima oplossing met andere buslijnen richting het MST en de buurtbus naar bijvoorbeeld het crematorium.” Het ROCOV moet het nieuwe vervoersplan van Twents nog behandelen. „Maar hier komt een positief advies op.”
Dat mens heeft ze niet allemaal op een rijtje geloof ik...

1) De verbinding is helemaal niet sneller. Sterker nog: het kost je gewoon 1-2 minuten extra.
2) Voor het MST en het crematorium zijn inderdaad oplossingen (weliswaar met extra overstappen en (deels flinke) extra reistijd). Maar voor de haltes tussen Haaksbergen (Weg naar Veldmaat) en Usselo en tussen Usselo en Enschede (Van Heekplein) is er geen fatsoenlijk blijvend alternatief (lijn 5 rijdt immers ook maar tijdelijk op de Haaksbergerstraat).

Gelukkig doen zij en de secretaris het allemaal vrijwillig... Voor slechts 75.000 euro per jaar :neg:
De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Jeroen78 schreef: zo 31 okt 2021, 12:59 De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
Vanaf december gaat lijn 5 het rondje in twee richtingen rijden (als er een kwartiersdienst gereden wordt). Je hebt dan dus elk half uur een bus die vanaf het station via het Van Heekplein direct over de Haaksbergerstraat rijdt (en daarna verder via 't Zwering).
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente

Bericht door ovVeluwe »

Deze aanbesteding betekent dus dat Berkel-Dinkel (of welke vorm dan ook) pas in 2027 ingaat? Dan zal de Achterhoek ook nog wel zo'n korte concessie krijgen?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Lijn 45 »

dennistd schreef: zo 31 okt 2021, 11:32 Ik vrees dat het daar wel op neer gaat komen ja. Ander materieel is er immers niet beschikbaar in Nederland.
Behalve als de elektrificatie van de Maaslijn opschiet. :p :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef: zo 31 okt 2021, 13:02
Jeroen78 schreef: zo 31 okt 2021, 12:59 De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
Vanaf december gaat lijn 5 het rondje in twee richtingen rijden (als er een kwartiersdienst gereden wordt). Je hebt dan dus elk half uur een bus die vanaf het station via het Van Heekplein direct over de Haaksbergerstraat rijdt (en daarna verder via 't Zwering).
Alleen is dat geen optie meer vanwege de afwaardering van de oude N18, waardoor die lijn veel te langzaam zou worden en of in Enschede of in Borculo zijn aansluiting verliest.

Alternatieven:
- lijn 5 in beide richtingen via de Haaksbergerstraat van/naar 't Zwering laten rijden (kost waarschijnlijk een extra bus).
- Boekelo weer met een reguliere bus te bedienen, maar dan niet meer via het industrieterrein, maar via Usselo, Haaksbergerstraat, ziekenhuis en Van Heekplein naar Enschede CS te sturen (maar waarschijnlijk niet rendabel genoeg).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

In het door jou geciteerde bericht van Dennistd geeft hij letterlijk aan dat de eerst optie gaat gebeuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Het was ook een reactie op Jeroen en met het bericht van dennis met welke optie gekozen is. Misschien wat onhandig gequote, dat geef ik toe.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Bericht door Jeroen78 »

SuperGhost schreef: zo 31 okt 2021, 14:38
dennistd schreef: zo 31 okt 2021, 13:02
Jeroen78 schreef: zo 31 okt 2021, 12:59 De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
Vanaf december gaat lijn 5 het rondje in twee richtingen rijden (als er een kwartiersdienst gereden wordt). Je hebt dan dus elk half uur een bus die vanaf het station via het Van Heekplein direct over de Haaksbergerstraat rijdt (en daarna verder via 't Zwering).
Alleen is dat geen optie meer vanwege de afwaardering van de oude N18, waardoor die lijn veel te langzaam zou worden en of in Enschede of in Borculo zijn aansluiting verliest
Dan moet Keolis eerlijker zijn. Niet zeggen het is tijdelijk om het stiekem definitief te maken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Waar zegt Keolis dan dat het tijdelijk is?

Op hun site:
In verband met het anders inrichten van de oude N18 (Haaksbergerstraat / Enschedesestraat) rijdt lijn 62 vanaf 2 mei een andere route tussen Enschede en Haaksbergen. De vernieuwde route loopt via de Westerval en de Volksparksingel. Hierdoor vervallen een aantal haltes maar wordt de halte Volkspark in Enschede aan de nieuwe route toegevoegd.

Nergens staat dat het tijdelijk is of wordt dat gesuggereerd.

In het vervoersplan voor komend jaar (pagina 59):
Per 1 oktober 2019 heeft Rijkswaterstaat het beheer en onderhoud van de 'oude N18' tussen Haaksbergen en Enschede overgedragen aan de gemeenten. Voorwaarde van de overdracht betreft een herinrichting en afwaardering over het gehele tracé tussen beide plaatsen wat zal leiden tot
rijtijdverlies ten opzichte van de huidige situatie en minder comfort door de aanwezigheid van veel snelheid remmende maatregelen. In overleg met zowel de opdrachtgever als beide gemeenten is besloten de oude route niet meer als OV- route te waarderen.


Deze tekst geeft toch duidelijk aan dat het permanent is.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Twente

Bericht door omaylie »

De 2022 dienstregeling voor Twente staat online! Daar staan echter wel een aantal wijzigingen in die al eerder dit jaar zijn ingegaan.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Concessie Twente

Bericht door Jeroen78 »

SuperGhost schreef: zo 31 okt 2021, 17:09 Waar zegt Keolis dan dat het tijdelijk is?

Op hun site:
In verband met het anders inrichten van de oude N18 (Haaksbergerstraat / Enschedesestraat) rijdt lijn 62 vanaf 2 mei een andere route tussen Enschede en Haaksbergen. De vernieuwde route loopt via de Westerval en de Volksparksingel. Hierdoor vervallen een aantal haltes maar wordt de halte Volkspark in Enschede aan de nieuwe route toegevoegd.

Nergens staat dat het tijdelijk is of wordt dat gesuggereerd.

In het vervoersplan voor komend jaar (pagina 59):
Per 1 oktober 2019 heeft Rijkswaterstaat het beheer en onderhoud van de 'oude N18' tussen Haaksbergen en Enschede overgedragen aan de gemeenten. Voorwaarde van de overdracht betreft een herinrichting en afwaardering over het gehele tracé tussen beide plaatsen wat zal leiden tot
rijtijdverlies ten opzichte van de huidige situatie en minder comfort door de aanwezigheid van veel snelheid remmende maatregelen. In overleg met zowel de opdrachtgever als beide gemeenten is besloten de oude route niet meer als OV- route te waarderen.


Deze tekst geeft toch duidelijk aan dat het permanent is.
Op de posters bij de haltes stond dat het tot September zou duren. Kortom weer heeft Keolis zich als een onbetrouwbare club bewezen. Gauw weg er mee..
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Er was in eerste instantie inderdaad uitgegaan van september. Dat was voordat de werkzaamheden uitgesteld waren. En de hoop was dat de gemeente nog toe zou geven en af zou zien van verhoogde kruisingen bij elke zijweg (of ze in elk geval lager zou maken). Helaas heeft de gemeente Enschede in al haar onwijsheid besloten dat niet te doen en het resultaat is dat de bus niet terugkeert.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Concessie Twente

Bericht door T-hijs »

Daarmee is dus niet Keolis de onbetrouwbare partij. Je zou eerder kunnen stellen dat de gemeente de partij is waar je niet op kunt bouwen.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt lijn 62 eigenlijk niet via P&R Zuiderval?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Zeker gezien de koppeling Enschede-Borculo en Enschede-Denekamp juist gemaakt was om Oldenzaal met het centrum van Enschede te verbinding zou die route inderdaad logischer lijken (naast dat Borculo, Neede en Haaksbergen die rechtstreekse verbinding dan houden uiteraard). Haaksbergen krijgt dan na het verdwijnen van de 73 en 74 dan ook haar rechtstreekse verbinding met de Zuiderval terug.
Ook vanuit Eibergen/Groenlo gezien zou dat wellicht handiger zijn, omdat dat ook 's avonds en in het weekend (wanneer 73 en 74 niet rijden) er dan een verbinding met de Zuiderval, het ziekenhuis en het centrum blijft met slechts 1 overstap in Haaksbergen (voor Winterswijk dan 2 uiteraard)
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Via de A35, Zuiderval en Van Heekplein kost je zelfs zonder verkeer al minstens 5 minuten extra. Die tijd is er gewoon niet, zeker niet als het wel drukker is op weg. Vergeet niet dat er nu in Haaksbergen een flinke lus gemaakt wordt om vanaf de nieuwe N18 weer op de oude (Enschedesestraat) te komen. En ook dat is allemaal 50km/h. Net als het stuk vanaf de Noordsingel tot de voormalige Shell tegenwoordig trouwens is, dat was eerder ook nog 70km/h.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Gewoon de 62 naar Nordhorn verlengen en dan een extra omloop toevoegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Twente

Bericht door Gamma »

dennistd schreef: zo 28 nov 2021, 22:25 Via de A35, Zuiderval en Van Heekplein kost je zelfs zonder verkeer al minstens 5 minuten extra. Die tijd is er gewoon niet, zeker niet als het wel drukker is op weg. Vergeet niet dat er nu in Haaksbergen een flinke lus gemaakt wordt om vanaf de nieuwe N18 weer op de oude (Enschedesestraat) te komen. En ook dat is allemaal 50km/h. Net als het stuk vanaf de Noordsingel tot de voormalige Shell tegenwoordig trouwens is, dat was eerder ook nog 70km/h.
Technisch gezien begrijp ik het, maar het is vervoerskundig toch onbegrijpelijk dat Oldenzaal en Haaksbergen (allebei sterk gericht op Enschede) hun rechtstreekse verbinding met het Van Heekplein, het ziekenhuis en de Westerval (veel bedrijven) kwijt raken? Ik vrees dat dit reizigers gaat kosten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Westerval? Daar rijdt de bus nu juist over (alleen zonder halte). Haaksbergen heeft ook nooit een rechtstreekse verbinding met de Westerval gehad. Alleen met de Zuiderval toen de 73 en 74 nog via Haaksbergen reden.

Over de Westerval gesproken: hoeveel extra tijd zal het kosten om de bus de afrit te laten nemen en dan via de Hendrik ter Kuilestraat te laten rijden? Dan zou je immers het havengebied (deels) kunnen bedienen. Je rijdt er nu immers toch vlak langs.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie Twente

Bericht door Gamma »

Waar ik Westerval schreef bedoelde ik Zuiderval, stop de tijd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten