Pagina 72 van 73

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 11 okt 2021, 12:51
door Etienne
De laatste keer dat de Waarbeek nog bediend werd, was in de tijd van Oostnet; meer dan 20 jaar geleden dus.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: do 21 okt 2021, 06:52
door DrechtBlub
Attractie & Speelpark de Waarbeek wil al heel erg lang een busverbinding, en ik vind het een goede zaak dat dit soort locaties van regionaal belang ook OV hebben.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 16:12
door dennistd
Er komt een korte concessie van 4 jaar voor bus en 4+1 jaar voor trein, als de huidige concessie Twente in december 2023 afloopt. In die tijd wordt bekeken wat ze nu eigenlijk willen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/P ... 313846/0/0

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 11:31
door Rikkel
Nog 4 jaar met de lint?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 11:32
door dennistd
Ik vrees dat het daar wel op neer gaat komen ja. Ander materieel is er immers niet beschikbaar in Nederland.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 12:59
door Jeroen78
dennistd schreef: zo 16 mei 2021, 01:38
Reizigersorganisatie ROCOV Overijssel is blij met de nieuwe en snellere verbinding vanuit de Achterhoek en Haaksbergen met Enschede en vice versa, zegt voorzitter Ellen Pot. „Bovendien is er een prima oplossing met andere buslijnen richting het MST en de buurtbus naar bijvoorbeeld het crematorium.” Het ROCOV moet het nieuwe vervoersplan van Twents nog behandelen. „Maar hier komt een positief advies op.”
Dat mens heeft ze niet allemaal op een rijtje geloof ik...

1) De verbinding is helemaal niet sneller. Sterker nog: het kost je gewoon 1-2 minuten extra.
2) Voor het MST en het crematorium zijn inderdaad oplossingen (weliswaar met extra overstappen en (deels flinke) extra reistijd). Maar voor de haltes tussen Haaksbergen (Weg naar Veldmaat) en Usselo en tussen Usselo en Enschede (Van Heekplein) is er geen fatsoenlijk blijvend alternatief (lijn 5 rijdt immers ook maar tijdelijk op de Haaksbergerstraat).

Gelukkig doen zij en de secretaris het allemaal vrijwillig... Voor slechts 75.000 euro per jaar :neg:
De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 13:02
door dennistd
Jeroen78 schreef: zo 31 okt 2021, 12:59 De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
Vanaf december gaat lijn 5 het rondje in twee richtingen rijden (als er een kwartiersdienst gereden wordt). Je hebt dan dus elk half uur een bus die vanaf het station via het Van Heekplein direct over de Haaksbergerstraat rijdt (en daarna verder via 't Zwering).

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 13:21
door ovVeluwe
Deze aanbesteding betekent dus dat Berkel-Dinkel (of welke vorm dan ook) pas in 2027 ingaat? Dan zal de Achterhoek ook nog wel zo'n korte concessie krijgen?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 14:19
door Lijn 45
dennistd schreef: zo 31 okt 2021, 11:32 Ik vrees dat het daar wel op neer gaat komen ja. Ander materieel is er immers niet beschikbaar in Nederland.
Behalve als de elektrificatie van de Maaslijn opschiet. :p :')

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 14:38
door SuperGhost
dennistd schreef: zo 31 okt 2021, 13:02
Jeroen78 schreef: zo 31 okt 2021, 12:59 De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
Vanaf december gaat lijn 5 het rondje in twee richtingen rijden (als er een kwartiersdienst gereden wordt). Je hebt dan dus elk half uur een bus die vanaf het station via het Van Heekplein direct over de Haaksbergerstraat rijdt (en daarna verder via 't Zwering).
Alleen is dat geen optie meer vanwege de afwaardering van de oude N18, waardoor die lijn veel te langzaam zou worden en of in Enschede of in Borculo zijn aansluiting verliest.

Alternatieven:
- lijn 5 in beide richtingen via de Haaksbergerstraat van/naar 't Zwering laten rijden (kost waarschijnlijk een extra bus).
- Boekelo weer met een reguliere bus te bedienen, maar dan niet meer via het industrieterrein, maar via Usselo, Haaksbergerstraat, ziekenhuis en Van Heekplein naar Enschede CS te sturen (maar waarschijnlijk niet rendabel genoeg).

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 16:21
door Meltrain
In het door jou geciteerde bericht van Dennistd geeft hij letterlijk aan dat de eerst optie gaat gebeuren.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 16:26
door SuperGhost
Het was ook een reactie op Jeroen en met het bericht van dennis met welke optie gekozen is. Misschien wat onhandig gequote, dat geef ik toe.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 16:49
door Jeroen78
SuperGhost schreef: zo 31 okt 2021, 14:38
dennistd schreef: zo 31 okt 2021, 13:02
Jeroen78 schreef: zo 31 okt 2021, 12:59 De 62 moet gewoon weer via de Haaksbergerstraat rijden. De 5 is geen alternatief. In plaats van 7 minuten naar huis doe ik er nu 28 minuten over. Dat vind ik onacceptabel.
Vanaf december gaat lijn 5 het rondje in twee richtingen rijden (als er een kwartiersdienst gereden wordt). Je hebt dan dus elk half uur een bus die vanaf het station via het Van Heekplein direct over de Haaksbergerstraat rijdt (en daarna verder via 't Zwering).
Alleen is dat geen optie meer vanwege de afwaardering van de oude N18, waardoor die lijn veel te langzaam zou worden en of in Enschede of in Borculo zijn aansluiting verliest
Dan moet Keolis eerlijker zijn. Niet zeggen het is tijdelijk om het stiekem definitief te maken.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 17:09
door SuperGhost
Waar zegt Keolis dan dat het tijdelijk is?

Op hun site:
In verband met het anders inrichten van de oude N18 (Haaksbergerstraat / Enschedesestraat) rijdt lijn 62 vanaf 2 mei een andere route tussen Enschede en Haaksbergen. De vernieuwde route loopt via de Westerval en de Volksparksingel. Hierdoor vervallen een aantal haltes maar wordt de halte Volkspark in Enschede aan de nieuwe route toegevoegd.

Nergens staat dat het tijdelijk is of wordt dat gesuggereerd.

In het vervoersplan voor komend jaar (pagina 59):
Per 1 oktober 2019 heeft Rijkswaterstaat het beheer en onderhoud van de 'oude N18' tussen Haaksbergen en Enschede overgedragen aan de gemeenten. Voorwaarde van de overdracht betreft een herinrichting en afwaardering over het gehele tracé tussen beide plaatsen wat zal leiden tot
rijtijdverlies ten opzichte van de huidige situatie en minder comfort door de aanwezigheid van veel snelheid remmende maatregelen. In overleg met zowel de opdrachtgever als beide gemeenten is besloten de oude route niet meer als OV- route te waarderen.


Deze tekst geeft toch duidelijk aan dat het permanent is.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: vr 26 nov 2021, 19:45
door omaylie
De 2022 dienstregeling voor Twente staat online! Daar staan echter wel een aantal wijzigingen in die al eerder dit jaar zijn ingegaan.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 16:49
door Jeroen78
SuperGhost schreef: zo 31 okt 2021, 17:09 Waar zegt Keolis dan dat het tijdelijk is?

Op hun site:
In verband met het anders inrichten van de oude N18 (Haaksbergerstraat / Enschedesestraat) rijdt lijn 62 vanaf 2 mei een andere route tussen Enschede en Haaksbergen. De vernieuwde route loopt via de Westerval en de Volksparksingel. Hierdoor vervallen een aantal haltes maar wordt de halte Volkspark in Enschede aan de nieuwe route toegevoegd.

Nergens staat dat het tijdelijk is of wordt dat gesuggereerd.

In het vervoersplan voor komend jaar (pagina 59):
Per 1 oktober 2019 heeft Rijkswaterstaat het beheer en onderhoud van de 'oude N18' tussen Haaksbergen en Enschede overgedragen aan de gemeenten. Voorwaarde van de overdracht betreft een herinrichting en afwaardering over het gehele tracé tussen beide plaatsen wat zal leiden tot
rijtijdverlies ten opzichte van de huidige situatie en minder comfort door de aanwezigheid van veel snelheid remmende maatregelen. In overleg met zowel de opdrachtgever als beide gemeenten is besloten de oude route niet meer als OV- route te waarderen.


Deze tekst geeft toch duidelijk aan dat het permanent is.
Op de posters bij de haltes stond dat het tot September zou duren. Kortom weer heeft Keolis zich als een onbetrouwbare club bewezen. Gauw weg er mee..

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 17:06
door dennistd
Er was in eerste instantie inderdaad uitgegaan van september. Dat was voordat de werkzaamheden uitgesteld waren. En de hoop was dat de gemeente nog toe zou geven en af zou zien van verhoogde kruisingen bij elke zijweg (of ze in elk geval lager zou maken). Helaas heeft de gemeente Enschede in al haar onwijsheid besloten dat niet te doen en het resultaat is dat de bus niet terugkeert.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 18:19
door T-hijs
Daarmee is dus niet Keolis de onbetrouwbare partij. Je zou eerder kunnen stellen dat de gemeente de partij is waar je niet op kunt bouwen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 21:12
door Meltrain
Waarom rijdt lijn 62 eigenlijk niet via P&R Zuiderval?

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 21:53
door SuperGhost
Zeker gezien de koppeling Enschede-Borculo en Enschede-Denekamp juist gemaakt was om Oldenzaal met het centrum van Enschede te verbinding zou die route inderdaad logischer lijken (naast dat Borculo, Neede en Haaksbergen die rechtstreekse verbinding dan houden uiteraard). Haaksbergen krijgt dan na het verdwijnen van de 73 en 74 dan ook haar rechtstreekse verbinding met de Zuiderval terug.
Ook vanuit Eibergen/Groenlo gezien zou dat wellicht handiger zijn, omdat dat ook 's avonds en in het weekend (wanneer 73 en 74 niet rijden) er dan een verbinding met de Zuiderval, het ziekenhuis en het centrum blijft met slechts 1 overstap in Haaksbergen (voor Winterswijk dan 2 uiteraard)

Re: Concessie Twente

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 22:25
door dennistd
Via de A35, Zuiderval en Van Heekplein kost je zelfs zonder verkeer al minstens 5 minuten extra. Die tijd is er gewoon niet, zeker niet als het wel drukker is op weg. Vergeet niet dat er nu in Haaksbergen een flinke lus gemaakt wordt om vanaf de nieuwe N18 weer op de oude (Enschedesestraat) te komen. En ook dat is allemaal 50km/h. Net als het stuk vanaf de Noordsingel tot de voormalige Shell tegenwoordig trouwens is, dat was eerder ook nog 70km/h.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 08:07
door regenmaker
Gewoon de 62 naar Nordhorn verlengen en dan een extra omloop toevoegen.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 11:09
door Gamma
dennistd schreef: zo 28 nov 2021, 22:25 Via de A35, Zuiderval en Van Heekplein kost je zelfs zonder verkeer al minstens 5 minuten extra. Die tijd is er gewoon niet, zeker niet als het wel drukker is op weg. Vergeet niet dat er nu in Haaksbergen een flinke lus gemaakt wordt om vanaf de nieuwe N18 weer op de oude (Enschedesestraat) te komen. En ook dat is allemaal 50km/h. Net als het stuk vanaf de Noordsingel tot de voormalige Shell tegenwoordig trouwens is, dat was eerder ook nog 70km/h.
Technisch gezien begrijp ik het, maar het is vervoerskundig toch onbegrijpelijk dat Oldenzaal en Haaksbergen (allebei sterk gericht op Enschede) hun rechtstreekse verbinding met het Van Heekplein, het ziekenhuis en de Westerval (veel bedrijven) kwijt raken? Ik vrees dat dit reizigers gaat kosten.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 12:44
door SuperGhost
Westerval? Daar rijdt de bus nu juist over (alleen zonder halte). Haaksbergen heeft ook nooit een rechtstreekse verbinding met de Westerval gehad. Alleen met de Zuiderval toen de 73 en 74 nog via Haaksbergen reden.

Over de Westerval gesproken: hoeveel extra tijd zal het kosten om de bus de afrit te laten nemen en dan via de Hendrik ter Kuilestraat te laten rijden? Dan zou je immers het havengebied (deels) kunnen bedienen. Je rijdt er nu immers toch vlak langs.

Re: Concessie Twente

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 13:26
door Gamma
Waar ik Westerval schreef bedoelde ik Zuiderval, stop de tijd.