Pagina 1 van 7
Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 21:28
door Frank
Op de site van ProRail staat een overbelastverklaring van de spoorlijn Arnhem - Nijmegen
hier. Deze geldt per dienstregeling 2014. Natuurlijk is het niet heel verrassend dat voor deze spoorlijn een overbelastverklaring komt, maar het stuk geeft wel een interessante doorkijk op de toekomstige dienstregeling:
* de treindienst tussen Tiel en Arnhem blijft langer dan gedacht het gehele traject rijden
* de intercity tussen Zwolle en Roosendaal zou vanaf dienstregeling 2014 non-stop tussen beide plaatsen moeten rijden
* daarvan in de plaats gaat er tweemaal per uur een extra Sprinter rijden
Uiteraard ontstaat hierdoor een krapte op het spoor, maar mogelijk ook op de stations. Oplossingen die onderzocht worden:
* trein uit Tiel toch te Elst laten keren
* trein uit Tiel ongelijkvloers laten kruisen met spoorlijn Arnhem - Nijmegen
* aanleggen van passeerspoor bij Elst voor de stoptrein Tiel - Arnhem
* seinoptimalisatie Elst - Arnhem
* homogeniseren van de rijtijden stoptreinen en intercity's; intercity's krijgen dan vijf minuten extra reistijd (waar heb je die Sprinter dan voor nodig, zou ik zo zeggen...)
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 21:56
door Thijs
Ik mis de oplossingsrichting: 3e spoor tussen Elst Aansluiting en Arnhem Zuid.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:21
door Wubbo
Ik mis alle oplossingsrichtingen die iets met station Nijmegen te maken hebben.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:27
door Freek
Hmm interessant, waar zit je dan aan te denken?
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:36
door fogeltje
Intercity's een langere rijtijd geven lijkt me een slecht idee.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 00:38
door Thijs
Wubbo schreef:Ik mis alle oplossingsrichtingen die iets met station Nijmegen te maken hebben.
Freek schreef:Hmm interessant, waar zit je dan aan te denken?
Nijmegen is nu een groot knelpunt, en één van de redenen waarom bijvoorbeeld de s3600 niet eenvoudig versneld kan worden. De perroncapaciteit is erg beperkt. Een extra eilandperron zou wonderen doen en veel meer mogelijkheden geven voor de dienstregeling op Nijmegen - Arnhem en verder.
[overigens denk ik dat deze oplossingsrichting niet is meegenomen is omdat men gelooft in het doortrekken van de sprinters Arnhem-Nijmegen naar Wijchen, waardoor minder treinen kopmaken in Nijmegen en de perroncapaciteit theoretisch zou toenemen]
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 07:44
door deadlock
En ruimte in Nijmegen voor een extra perron is er zat. Dat hoeft ook weer niet zo heel erg veel te kosten.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 08:03
door Thijs
De gemeente gooit misschien roet in het eten: die wil heel veel opstelsporen gaan saneren ten behoeve van ontwikkelingen aan de westzijde van het station. Prorail lijkt akkoord; een extra perron komt hierdoor mogelijk in gevaar.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 09:53
door webguy
Leuk dan, want die sporen zijn ze net 3 weken aan het opknappen... Nieuwe ballast, nieuwe dwarsliggers... Lijkt NS wel, als het wordt geverfd wordt het gesloopt.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 10:12
door Chauf21
Thijs schreef:De gemeente gooit misschien roet in het eten: die wil heel veel opstelsporen gaan saneren ten behoeve van ontwikkelingen aan de westzijde van het station. Prorail lijkt akkoord; een extra perron komt hierdoor mogelijk in gevaar.
Het hoeft elkaar (inderdaad) niet uit te sluiten. Zie bijvoorbeeld station Den Haag Mariahoeve, waar kantoor en perron nauw verweven zijn :)
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 14:01
door visgraat
Seinoptimalisatie is natuurlijk velen malen goedkoper dan spoorverdubbeling. De knip bij Elst lijkt mij een strop voor de lijn Tiel - Arnhem, die al niet zo goed bezet is. Het lijkt mij verstandig te kijken naar een oplossing waarbij dit niet nodig is. Anderzijds kan je natuurlijk zeggen. Omdat je relatief weinig reizigers benadeelt, kan je die knip wel maken.
Ik denk dat het beste is strak te kunnen opvolgen (2 minuten in de dienstregeling) en misschien bij Elst richting Tiel al voor het station kan aftakken. Dan kan je als je een 10 minuten dienst rijdt met intercity's met je sprinter waarschijnlijk ook net tussen twee intercity's door.
.02 IC Nm
.04 SPR Wc
.12 IC Nm
.14 goederen
.18 ST Tl
.22 IC Rsd (die aansluit ri. Venray/Venlo (.38) en Eindhoven/Maastricht (.08))
.24 SPR Ht
enz.
Dan kan je ook 6x/uur naar Elst.
en buiten de spits
.04 SPR Nm
.12 IC Nm
.14 goederen
.18 ST Tl
.22 IC Rsd
.27 IC Nm
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 14:22
door Fles
Frank schreef:de intercity tussen Zwolle en Roosendaal zou vanaf dienstregeling 2014 non-stop tussen beide plaatsen moeten rijden
Bijzonder. Is daar een markt voor ja? :X
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 18:12
door Vinny
Neem dat Frank hiermee de beide plaatsen uit de topictitel bedoeld. In ieder geval er wordt weer een hoop belastinggeld op de waagschaal gezet voor iets dat helemaal geen probleem hoeft te zijn: Gewoon de IC Schiphol-Nijmegen tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein laten rijden. Zo heb je vanzelf meer sprinters zonder dat je extra treinen hoeft te laten rijden!
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 18:30
door Gekko123
Als het aan de stadsregio ligt rijden er straks 6 IC's per uur tussen Arnhem en Nijmegen (non-stop) en 4 sprinters per uur. En dan past die Tielexpress er niet meer tussen...
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 19:55
door iljitsch
Tering!
Laat ze eerst eens meer dan twee
sneltreinen per uur tussen Den Haag (groter dan Arnhem en Nijmegen samen) Centraal en Amsterdam laten rijden!
[Mobiele post]
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 19:58
door waldo79
Die 6 IC's zijn er ook teveel van het goede. De stadsregio is niet goed wijs

Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 20:01
door Klaasje
iljitsch schreef:Tering!
Laat ze eerst eens meer dan twee sneltreinen per uur tussen Den Haag (groter dan Arnhem en Nijmegen samen) Centraal en Amsterdam laten rijden!
Die komen er niet. Die gaan straks allemaal langs de zuidas. Vanaf HS is er dan wel een kwartiersdienst. Tussen die twee kan te Ledn overgestapt worden.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 20:36
door visgraat
Gekko123 schreef:Als het aan de stadsregio ligt rijden er straks 6 IC's per uur tussen Arnhem en Nijmegen (non-stop) en 4 sprinters per uur. En dan past die Tielexpress er niet meer tussen...
Waar zit dan het knelpunt?
IC Ah - Nm (13 minuten)
SPR Ah - Nm (18 minuten)
Dan zit de IC in Nm nog altijd 3 minuten achter de SPR. Als de seinplaatsing ook bij Nijmegen zou verbeteren kan je wellicht ook 2 minuten achter de SPR rijden.
Globaal zou dat dan zo eruit zien met 2x/half uur een SPR in een gat en 1x/half uur de trein naar Tiel + goederen in een gat. Het is niet ruim, maar het moet denk ik kunnen:
Ah > Est > Nm
IC .02>.09>.15
SPR .04>.13>.22
IC .12>.19>.25
Goederen .14>.22>x
ST .18>.26>x
IC .22>.29>.35
SPR .24>.33>.42
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:11
door Freek
waldo79 schreef:Die 6 IC's zijn er ook teveel van het goede. De stadsregio is niet goed wijs

Psst, het is niet de Stadsregio hoor die dat wil (ze willen het vast ook wel, daar niet van) maar 6 IC/4 SP per uur is gewoon PHS en dus I&M die dat wil. Staat overigens ook keurig in het document van de openingspost.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:13
door Wubbo
In de huidige dienstregeling (dus met 4x/uur een IC en 4x/uur een stoppende trein, aangevuld met de trein naar Tiel) is het al niet mogelijk om fatsoenlijk een goederentrein van Nijmegen naar Arnhem te rijden. Op het moment dat die goederentrein rijdt kan de s3000 in Nijmegen niet langs het perron keren, maar moet worden afgerangeerd.
Ik zie niet in hoe je meer treinen kan rijden zonder dat je eerst een huidig bestaand knelpunt oplost. Uitdaging: maak maar eens een dienstregeling waarbij je fatsoenlijke keertijden in Nijmegen hebt (voor 12 bakken heb je volgens mij 9 minuten nodig volgens norm, maar wellicht dat Dexter me daarin kan verbeteren) én je 2x per uur naar Tiel kan rijden zonder dat je elk half uur een trein aan gort rijdt én 4 Sprinters per uur rijdt én 2x per uur een goederentrein kan rijden van Arnhem naar de Betuweroute, en 2x/uur een goederentrein kan rijden van Arnhem naar Nijmegen. Die laatste twee mogen elkaar uitsluiten, zo druk is het niet met goederentreinen.
Succes, laat maar weten wat de knelpunten zijn :-).
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:18
door iljitsch
Maar waar zijn die 10 treinen per uur dan goed voor? Ik kan me er echt niks bij voorstellen. Twee steden van zo'n 150000 inwoners, hoeveel wordt daar nu tussen gereisd?
En zoals het begin van de discussie ook maar weer eens duidelijk maakt: met twee sporen red je dit soort frequenties niet zonder enorme investeringen of erg slome intercity's.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:20
door Freek
@Wubbo Maar in Nijmegen rijden goederentreinen toch altijd via sporen 105, 106 of 107. Terwijl de s3000 keert op 3. Ik heb althans nog nooit een goederentrein via spoor 3 zien rijden.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:26
door Wubbo
Er rijden (nu) niet zoveel goederentreinen door Nijmegen, maar in het theoretische geval dat je in beide richtingen een goederentrein tegelijk door Nijmegen hebt ontkom je er niet aan om er eentje via spoor 3 te rijden. Dat is ook de afspraak met NS.
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:38
door Vinny
Een deel van de Betuweroute voor reizigerstreinen openstellen, die is
http://maps.google.fr/maps?f=q&source=s ... .45,,1,0.4
hier toch vier-sporig, en een verbindingkje leggen naar de Betuwelijn en dan Utrecht-Tiel-Nijmegen inleggen *O*
Re: Spoorlijn Arnhem - Nijmegen
Geplaatst: do 16 jun 2011, 21:43
door visgraat
Ok leuk, en wat te doen met spanningsverschil en beveiliging?
En sorry, ik zie de problemen niet tussen Arnhem en Nijmegen als je de tijden als daarboven aanhoudt. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien.