Pagina 1 van 2
Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 15:17
door Daelea
Aangezien ik op 't forum nergens een topic over de aankomende wijzigingen (25 juli) kon vinden, bij dezen dan.
Volgens de NS-website gaat er wat de dienstregeling betreft wat veranderen in de series die Arnhem aandoen:
Aanpassingen dienstregeling per maandag 25 juli
In verband met werkzaamheden rond Arnhem zijn er aanpassingen in de dienstregeling op de trajecten:
Lange afstand tabellen:
tabel D: traject Den Helder–Amsterdam–Utrecht–
Nijmegen/Heerlen/Maastricht
tabel E: traject Schiphol–Utrecht–Nijmegen/Eindhoven
tabel H: traject Zwolle–Arnhem–'s-Hertogenbosch–Roosendaal
Binnenlandse NS tabellen:
tabel 14: Utrecht–Rhenen/Arnhem
tabel 23: Zwolle–Deventer–Zutphen–Arnhem
tabel 24: Arnhem–Nijmegen–'s-Hertogenbosch
Tabellen overige vervoerders:
tabel 46: Arnhem–Doetinchem–Winterswijk (Syntus)
tabel 50: Tiel–Elst–Arnhem (Syntus)
Deze aangepaste tabellen staan vanaf 25 juli in de tabellen met bijbehorende trajectnummers in Dienstregeling 2011.
Per jaar wordt de dienstregeling ongeveer 6 keer aangepast.
Op maandag 25 juli 2011 wordt de dienstregeling voor de vierde keer gewijzigd en worden hier de nieuwste tabellen getoond.
Verder worden er nog geen details gegeven, maar even zoeken met de reisplanner geeft de volgende, best wel .. onverwachte .. wijzigingen:

De s3100 rijdt dus na Ed als sprinter, en neemt het pad van de s7500 en de s7600 (tussen Ah en Nm) over, die allebei opgeheven blijken te zijn.

En blijkt dat de s3000 tussen Ah en Nm bijna als de s3600 rijdt (die zelf alleen Nm - Rsd lijkt te rijden). Tussen Zl en Ah rijdt om 15:18 de 12059 - een mij onbekend nummer?
Deze wijzigingen (met waarschijnlijk nog wel andere) gaan 25 juli in, en duren voor zover ik kan vinden tot onbepaalde tijd, de NS-reisplanner geeft ze in elk geval tot einde beschikbare dienstregeling (=10 december) aan ...
Dit lijken me opzich wel wijzigingen die de NS eerder dan op de dag van ingang aan de reiziger door kan geven? ... -o-
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 15:47
door fogeltje
Dus dan wordt de trein Roosendaal - Zwolle weer (tijdelijk) geknipt, zonder overstap dit keer.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 16:08
door WSM
Volgens de Prorail-treinnummerlijst is de 12000-serie een IC Zl - Ah vv. ten behoeve van ombouw Arnhem periode 25 juli t/m 29 augustus 2011.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 16:48
door Wubbo
Wijzigingen zijn inderdaad t/m 29 augustus. Het komt er op neer dat in Arnhem vanuit Utrecht en Nijmegen alleen spoor 3 en 4 bereikbaar zijn, vanuit Velperpoort zijn dat spoor 3, 4, 8, 9, 10 en 11.
Wijzigingen:
s3000 Nijmegen - Den Helder: stopt extra in Elst en Arnhem Zuid, vertrekt eerder uit Nijmegen en komt daar later aan
s3100 Nijmegen - Schiphol: stopt extra in Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid, Oosterbeek en Wolfheze, vertrekt eerder uit Nijmegen en komt daar later aan. Als de s3100 niet rijdt rijdt er een 697500 tussen Nijmegen en Ede-Wageningen
s7500 Arnhem - Ede-Wageningen: geheel opgeheven, stops worden overgenomen door de s3100 en de 697500
s7600 Nijmegen - Zutphen: opgeheven tussen Nijmegen en Arnhem
s3600 Roosendaal - Zwolle: opgeheven tussen Nijmegen en Zwolle, tussen Arnhem en Zwolle rijdt een 12000
s31100 Tiel - Arnhem: opgeheven tussen Zetten-Andelst en Arnhem, tussen Zetten-Andelst en Elst rijdt een bus
ICE's en CNL rijden via Eindhoven - Venlo en vertrekken eerder uit Nederland resp komen daar later aan
Daarnaast zijn er natuurlijk diverse spoorwijzigingen.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 20:04
door fogeltje
Woei, ICE's en CNL die rijden door Helmond

De laatste keer dat ik in Helmond bij een spooroverwegovergang moest wachten voor een ICE kon ik sneller kruipen dan dat ding :')
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 21:41
door webguy
Weet niet hoor, maar we gaan dus van 2 intercities en 2 stoptreinen naar 1 stoptrein en een "sneltrein"? Slechte deal als je het aan mij vraagt. Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen is verder geen belemmering, dus waarom niet minstens een trein die als intercity doorrijdt? Er zijn echt nog veel doorgaande reizigers vanaf Ede naar Arnhem en Nijmegen die nu met extra reistijd worden opgezadeld...
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 22:08
door Wubbo
Ik zou zeggen: doe maar een voorstel wat je kan rijden op de infra die je hebt (voor de sporenplan-kijkers: spoor 3 en 4, spoor 21, 22 en 23 zijn in dienst; spoor 24, 25 en 26 niet en je kan spoor 5 t/m 11 niet bereiken vanaf de westkant). En niet bedienen van Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid, Oosterbeek en Wolfheze is geen optie.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 22:24
door webguy
Lijkt me dat ongeacht de infra het niet onmogelijk moet zijn om Intercity Ede - Arnhem - Nijmegen en daarachter stoptrein Ede-Arnhem-Nijmegen. De 3100/3000 zitten in een 12/18 patroon, dus er moet _iets_ mogelijk zijn...
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 22:46
door Wubbo
Dat past niet op de perronsporen in Arnhem, als je ook nog iets wat lijkt op een kwartierdienst wil rijden op Arnhem - Nijmegen en met IC's op Ede - Arnhem.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: di 19 jul 2011, 12:42
door midnet
webguy schreef:Weet niet hoor, maar we gaan dus van 2 intercities en 2 stoptreinen naar 1 stoptrein en een "sneltrein"? Slechte deal als je het aan mij vraagt. Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen is verder geen belemmering, dus waarom niet minstens een trein die als intercity doorrijdt? Er zijn echt nog veel doorgaande reizigers vanaf Ede naar Arnhem en Nijmegen die nu met extra reistijd worden opgezadeld...
ach-was dat vorig jaar of al weer 2 terug? Toen dat hele stuk per bus moest-en met overstap tussen die 2 nog dat hele in ombouw zijnde station langsheenwandelen?? "t is maar weer hoe je het bekijkt. In en uitrijden Arnhem is door de zeer beperkte perroncapaciteit het knelpunt.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: di 19 jul 2011, 12:43
door midnet
fogeltje schreef:Woei, ICE's en CNL die rijden door Helmond

De laatste keer dat ik in Helmond bij een spooroverwegovergang moest wachten voor een ICE kon ik sneller kruipen dan dat ding :')
vorig jaar of al weer 2 terug was dat ook 6-7 weken het geval. zal wel net een binnenlandse trein voorgezeten hebben. (ik moest toen 1x naar Keulen-er zat zeker 15-20 min. speling in de opgeztte dienstregeling-kon in Keulen 1 trein eerder halen als gepland)
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: za 23 jul 2011, 16:06
door waldo79
In de tijdelijke dienstregeling op de relatie Nm - Zl valt me op dat er een versnelling van enkele minuten is ingebouwd ten opzichte van normaal. In de praktijk komt de trein, komende uit Zl, zo'n 2 tot 3 minuten te vroeg in Ah
Normale aankomst: .06/.36 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .03/.33 met de s3100
Andere richting
Normale aankomst: .20/.50 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .18/.48 met de 12000 (IC Zl - Ah).
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: ma 25 jul 2011, 09:24
door reisthijs
Dat er nu even geen ICRm op die trajecten rijdt heeft er misschien wat mee te maken? Ik vermoed dat daardoor wat krappere rijtijden gepland konden worden.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: ma 25 jul 2011, 13:04
door Thijs
waldo79 schreef:Normale aankomst: .06/.36 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .03/.33 met de s3100
Deze versnelling heeft er ook mee te maken dat de s31100 er nu niet voor zit. Als dat ding uit Tiel niet rijdt, is de normale s3600 ook vaak om .03/.33 binnen (en dus-3).
waldo79 schreef:Andere richting
Normale aankomst: .20/.50 met de s3600
Tijdelijke aankomst: .18/.48 met de 12000 (IC Zl - Ah).
Inderdaad in de praktijk vaak ook het geval. Heeft er denk ik ook mee te maken dat deze trein de s30700 voorlangs kruist (vertrek .49).
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: ma 25 jul 2011, 21:40
door waldo79
De laatste weken kwam het regelmatig voor dat ik vanuit Dr al om .17/.47 binnenkwam. De reguliere s3100 naar Nm (een non-overstap) was dan makkelijk te redden

Trein stopt maand lang niet in Wolfheze
Geplaatst: vr 29 jul 2011, 17:16
door Wubbo
Trein stopt maand lang niet in Wolfheze
Geplaatst op: vrijdag 29 juli 2011 17:15
Laatst bijgewerkt: vrijdag 29 juli 2011 17:16
Voor het treintraject Arnhem - Ede-Wageningen geldt een aangepaste dienstregeling tot en met 27 augustus. Dat heeft te maken met werkzaamheden aan het station in Arnhem.
De stoptreinen richting Ede-Wageningen rijden helemaal niet. Intercity's stoppen tweemaal per uur in Oosterbeek, maar niet in Wolfheze. Van en naar Wolfheze rijden bussen. De extra reistijd is ongeveer 15 minuten.
Lees verder
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 31 jul 2011, 11:29
door reisthijs
Huh? De s3100 zou toch overal stoppen tussen Ede-Wageningen en Nijmegen? :?
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 31 jul 2011, 11:39
door Daniel
Maar nu dus niet in Wolfheze wat net 0,5 bak te kort is voor een trein van 8 bakken... dat je die ene trein die zo lang is wel op spoor 2 kwijt kunt, tja.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 31 jul 2011, 20:11
door webguy
En nu rijdt er dus een stopbus naar Wolfheze en Oosterbeek. Vraag me af of de s3100 dan nog wel op Oosterbeek stopt? Lijkt me niet. Is sowieso onnodige stop, neem de bus maar...
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 31 jul 2011, 20:53
door Daniel
Hij stopt nog wel op Oosterbeek ja, juist voor de overstap op die bus naar Wolfheze vanuit Arnhem

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: zo 31 jul 2011, 23:31
door MdJ
reisthijs schreef:Dat er nu even geen ICRm op die trajecten rijdt heeft er misschien wat mee te maken? Ik vermoed dat daardoor wat krappere rijtijden gepland konden worden.
Komt nog het mooie: Volgens de planning horen er 5 van de 6 omlopen in de s12000 (gelegenheids-IC Zl-Ah) met ICRm te rijden...
Het enige wat ik me kan bedenken is de perronlengte in Zl (spoor 3b is dat dan). Daar zou net 6 bakken ICRm + Loc op kunnen (181 meter Fysieke lengte, 6 bak ICRm+Loc = 176 meter) en/of in Ah.
Kopmaken zou het probleem niet moeten zijn, aangezien de s3600 lang keert in Zl (aan op 3b, vertrek 6) en gerangeerd moet worden via Zlge ipv Zlr. Maar dat wordt ook op dinsdag(?) gedaan, als 5a/6a/b buitendienst is. En dan is ICRm ook geen probleem.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 13:23
door reisthijs
Ondertussen stoppen er (volgens de reisplanner) toch weer IC's in Wolfheze. Toch kortere treinen, perronverlenging of ...

Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 13:25
door webguy
De t3164 was al voor Lent te lang gisteren, maar zag het inderdaad ook weer op de CTA staan in Nijmegen. Feest is overigens compleet op die dingen, eerst alle 10 bestemmingen scrollend (en maar 1-3 per keer) en daaronder "Stopt tot Arnhem op alle stations" en "Stopt ook in Wolfheze en Oosterbeek"
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 13:27
door Thijs
reisthijs schreef:Ondertussen stoppen er (volgens de reisplanner) toch weer IC's in Wolfheze. Toch kortere treinen, perronverlenging of ...

Het perron van Wolfheze is afgelopen weekend verlengd. Sinds zondag stopt de s3100 daar gewoon weer.
Re: Wijzigingen rondom Arnhem zomer 2011
Geplaatst: do 11 aug 2011, 19:33
door Suus
Dat kan opeens en zomaar in een weekend? De wonderen bij ProRail zijn de wereld nog niet uit!