Pagina 1 van 1

ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:22
door Lyntus
ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord
BARNEVELD/DEN HAAG - De ChristenUnie in de Tweede Kamer wil via een amendement regelen dat er snel een station Barneveld Noord bij het transferium aan de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn wordt gerealiseerd. Nu is er alleen een station aan de Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede.

De ChristenUnie wil de minister vragen om 6,4 miljoen euro beschikbaar te stellen. Dit is het maximale subsidiebedrag dat het Rijk beschikbaar stelt voor de bouw van nieuwe stations. ,,Als de regio de rest bijdraagt, kan de bouw snel beginnen'', licht CU-fractievoorzitter Arie Slob toe. ,,Ik heb begrepen dat zowel de gemeente als de provincie dit station snel willen realiseren."

De ChristenUnie stelt vast dat de komende jaren door werkzaamheden bij knooppunt Hoevelaken veel overlast ontstaat op de snelwegen rond Amersfoort. Slob: ,,Om deze hinder te beperken, zou het goed zijn als automobilisten in Barneveld Noord - vlakbij de snelweg A1 - over kunnen stappen op de trein. Bij werkzaamheden op de A2 rond Eindhoven zijn positieve ervaringen opgedaan met een tijdelijke intercity status van station Best. In Barneveld zouden de intercity's ook tijdelijk kunnen stoppen."

Uit een haalbaarheidsstudie van de provincie Gelderland uit 2009 blijkt volgens de CU dat de benodigde investering voor het station tussen de 7,3 en 13,3 miljoen euro is en dat het station 2365 nieuwe in- en uitstappers zal trekken.

http://www.barneveldsekrant.nl/plaatsna ... 60421.html

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:57
door Daniel
Zinvol... qua tijdsligging krijg je dan elk kwartier twee treinen :roll: En die ene extra stop in Hoevelaken zal nou ook weer geen schokkende effecten op de reistijd hebben...

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: vr 25 nov 2011, 00:44
door Wubbo
Een investering van 10 miljoen voor 2500 reizigers per dag... Volgens mij zijn er betere investeringen mogelijk...

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 22:17
door Ronald
In Barneveld zouden de intercity's ook tijdelijk kunnen stoppen.
En wat laat je daarna dan stoppen? Een halte aan de lijn Amersfoort-Apeldoorn heeft alleen (regionaal) nut voor de verbinding (Ede)-Barneveld-Apeldoorn, en was er allang geweest als er een stoptrein Amersfoort-Apeldoorn zou bestaan...

Voor de regio zou het toch wel een nuttige halte zijn, alleen wat laat je er dus stoppen. Alleen de s2800 laten stoppen zou een optie zijn, maar deze rijdt niet de hele dag. Maar als na 2012 de noordoost op de schop gaat, komen er misschien andere mogelijkheden naar voren.

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:39
door Wubbo
Dan worden de mogelijkheden alleen maar minder. De s140 gaat dan een kwartier verschoven rijden van de NoordOost, waardoor je dus de keus hebt tussen stoppen van de NoordOost of de internationale trein. Da's allebei niks.

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:42
door Daniel
Of een stoptrein die alleen rijdt op de tijden dat de internationale trein niet rijdt, maar daar wordt je qua frequentie ook niet echt vrolijk van natuurlijk...

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:47
door Vinny
Wubbo schreef:Dan worden de mogelijkheden alleen maar minder. De s140 gaat dan een kwartier verschoven rijden van de NoordOost, waardoor je dus de keus hebt tussen stoppen van de NoordOost of de internationale trein. Da's allebei niks.
Welkom in de Internationale IC naar Berlijn. Onderweg zal deze trein nog voor u stoppen te.... Barneveld Noord, Stroe en Apeldoorn West, Apeldoorn Centraal, Deventer, Almelo, Henglo, Oldenzaal, de Lutte, Bad Bentheim...en daarna alleen nog maar op echt ic waardige stations in het buitenland"

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: za 03 dec 2011, 14:14
door Klaasje
Dan kan je beter Amsterdam - Zwolle - Almelo rijden. *O*

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:49
door Ronald
Vinny schreef:
Wubbo schreef:Dan worden de mogelijkheden alleen maar minder. De s140 gaat dan een kwartier verschoven rijden van de NoordOost, waardoor je dus de keus hebt tussen stoppen van de NoordOost of de internationale trein. Da's allebei niks.
Welkom in de Internationale IC naar Berlijn. Onderweg zal deze trein nog voor u stoppen te.... Barneveld Noord, Stroe en Apeldoorn West, Apeldoorn Centraal, Deventer, Almelo, Henglo, Oldenzaal, de Lutte, Bad Bentheim...en daarna alleen nog maar op echt ic waardige stations in het buitenland"
Ach, de Duitse IC's zijn ook niet allemaal even heilig :wink:

"Welkom in de Internationale IC naar Luxembourg. Onderweg zal deze trein nog voor u stoppen te... Norddeich, Norden, Emden Hbf, Leer(Ostfriesl), Papenburg(Ems), Meppen, Lingen(Ems), Rheine, Münster(Westf)Hbf, Recklinghausen Hbf, Wanne-Eickel Hbf, Gelsenkirchen Hbf, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf, Bonn Hbf, Remagen, Andernach, Koblenz Hbf ... (hapt naar adem) ..., Cochem(Mosel), Bullay(DB), Wittlich Hbf, Trier Hbf, Wasserbillig en Luxembourg."

Maar serieus, een verbinding Barneveld-Apeldoorn wordt idd wel lastig.

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: za 03 dec 2011, 16:09
door Suus
Er zijn in Duitsland zat plaatsen aan te wijzen waar een intercity stopt waarvan je je afvraagt of dat nu echt nodig is, vaak genoeg zal het ook te maken hebben met de regionale functie van die plaats.

Van Barneveld-Noord is het nut als intercitystop echter als bijna nihil te verklaren. De plaatsen die echt profiteren van het station zijn erg klein en de vraag zal toch meer gericht op Amersfoort (en daar voorbij) dan op Apeldoorn als de plaats voldoet de verwachtingen die je in Nederland kan hebben over de regionale indeling. Bewoners van Voorthuizen, die misschien nog wel het meeste gebruik maken van station Barneveld Noord hebben met bus 102 ook al een relatief snelle verbinding naar Apeldoorn, na Voorthuizen is de eerste echte bebouwde kom die door de bus wordt aangedaan Apeldoorn. Stroe en Kootwijk lijken toch echt te klein voor een station en een station voor wandelaars midden in de bossen zoals ooit voorgesteld door de gemeente Apeldoorn is ook vrij kansloos natuurlijk.

Re: ChristenUnie wil snel tweede station Barneveld Noord

Geplaatst: za 24 dec 2011, 01:12
door Suus
De kamer heeft donderdagavond de motie van Slob verworpen. Er komt geen station Barneveld Noord voor intercity's.