Pagina 1 van 2

Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah - Ww

Geplaatst: di 27 mar 2012, 19:59
door Daniel
Persbericht
ProRail en Syntus hebben Roland Berger Strategy Consultants in 2011 gevraagd kritisch te kijken naar de tegenvallende prestaties op de spoorlijn Arnhem – Winterswijk. Het rapport is nu beschikbaar. Daaruit blijkt dat de prestaties in de afgelopen twee jaar gestaag stegen, maar dat de treindienst meer betrouwbaar kan worden, aldus Roland Berger. Om dit te bereiken doet de onderzoeker een aantal aanbevelingen, waarvan de belangrijkste zijn: een meer intensieve aansturing van de treinen door ProRail en Syntus samen en verdere investeringen in de infrastructuur en het treinmaterieel.

Volgens ProRail en Syntus kan door invulling te geven aan de aanbevelingen van Roland Berger de treindienst toegroeien naar een niveau van vergelijkbare trajecten in het land. Het is wel een kwestie van langere adem want de resultaten kunnen voor reizigers pas vanaf 2013 meer merkbaar worden.

Het onderzoek van Roland Berger bevestigt dat de spoorlijn Arnhem-Winterswijk bijzondere kenmerken heeft in vergelijking tot veel andere trajecten. De spoorlijn heeft veel overwegen, een combinatie van verschillende beveiligingssystemen en enkel spoor tussen Zevenaar en Winterswijk, waardoor er veel kruisingen zijn. Het maakt de hoogfrequente dienstregeling met vier keer per uur een trein kwetsbaar. Ook de ligging in het totale spoornet speelt mee. Op station Arnhem is veel interactie tussen goederentreinen, NS- en ICE treinen. Een derde van de 18.000 reizigers tussen Winterswijk en Arnhem stapt er over.

De uitkomsten zijn afgelopen dagen gepresenteerd aan het Ministerie van I&M en de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, de opdrachtgevers van ProRail en Syntus. Ook worden de verbetermogelijkheden gedeeld met de vervoerders Arriva en Hermes, die vanaf december 2012 de treindienst gaan exploiteren. Daarnaast zijn de vertegenwoordigers van reizigers geïnformeerd. Zij hebben zich de afgelopen jaren ook hard gemaakt voor verdere verbetering van de prestaties in het belang van de reizigers.

ProRail en Syntus onderschrijven de uitkomsten van het onderzoek en zijn meteen aan de slag gegaan met de aanbevelingen die in de loop van het onderzoek al boven kwamen. Maar de betrouwbaarheid kan nog beter en ProRail en Syntus spannen zich tot het uiterste in om dit te realiseren. Zo hebben de Verkeersleiding van Syntus en ProRail afgesproken om de bijsturing aan te scherpen door vanaf 1 maart eerder te kiezen voor het laten vervallen van één rit als daarmee de punctualiteit behouden kan worden van andere ritten. Ook is er afgesproken dat bij vertraging de trein tussen Winterswijk en Zevenaar keert in Zevenaar en niet meer doorrijdt naar Arnhem. Zo ontstaat er ruimte op het baanvak en kunnen reizigers weer sneller zonder vertraging reizen.

Syntus heeft de provincie, de stadsregio en het Rocov voorgesteld om dit voorjaar nog in Arnhem de vertrek- en aankomstsporen van de Syntus-treinen om te draaien. Voordeel hiervan is dat bij eventuele vertraging, de vertrekkende trein niet meer hoeft te wachten tot de aankomende Syntus-trein is gepasseerd. Een ander voordeel is dat als de aankomende trein binnenkomt op spoor 6b in plaats van 6a, dat er iets meer tijd is om over te stappen op de trein naar Utrecht.

2013 en verder
Met de komst van nieuwe vervoerders vanaf december 2012 is verdere verbetering mogelijk. Zij rijden met ander materieel dat sneller optrekt en zo kleine vertragingen kan inlopen. Het is vanaf 2013, gezien de mogelijkheden die de onderzoeker benoemt, denkbaar dat de prestaties van het in vele opzichten unieke traject Arnhem – Winterswijk, nog verder verbeteren.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:41
door Geert
Daniel schreef:Persbericht
Met de komst van nieuwe vervoerders vanaf december 2012 is verdere verbetering mogelijk. Zij rijden met ander materieel dat sneller optrekt en zo kleine vertragingen kan inlopen. Het is vanaf 2013, gezien de mogelijkheden die de onderzoeker benoemt, denkbaar dat de prestaties van het in vele opzichten unieke traject Arnhem – Winterswijk, nog verder verbeteren.
Dat sneller materieel bijdraagt aan een betere prestatie op dat traject geloof ik, maar is de situatie met twee vervoerders juist niet lastiger bij te sturen? Kunnen treinen van de twee vervoerders op elkaar keren bijvoorbeeld, zonder bureaucratisch gedoe?

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:28
door willy84
Nee, tuurlijk niet. Hoe kunnen ze het bedenkten op zo'n kwetsbaar traject. Leuk bedacht, slechte uitvoering.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:29
door Gekko123
Nee, het is ten strengste verboden dat een GTW in Breng-kleuren tussen Doetinchem en Winterswijk rijdt in de reizigersdienst zonder boete voor Arriva/Hermes...

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:30
door Jef400
Mits je het via het Britse systeem doet wel geloof ik. Op elkaar keren wil je niet hebben. Maar perrondeling moet zonder meer mogelijk zijn met een goed uitvoerende machthebber op Infrastructureel gebied. Dan zou volgens mij elke trein van een andere vervoerder kunnen moeten zijn.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 27 mar 2012, 23:39
door Freek
Gekko123 schreef:Nee, het is ten strengste verboden dat een GTW in Breng-kleuren tussen Doetinchem en Winterswijk rijdt in de reizigersdienst zonder boete voor Arriva/Hermes...
Nee, dat is niet het geval. Mag niet regulier, gepland. Alle uitzonderingen zijn toegestaan. Op elkaar keren is dus toegestaan. Er zijn ook mensen die stellen dat 2 vervoerders juist beter is, dit omdat er vooraf duidelijke afspraken moeten worden gemaakt. Of dat de waarheid is zullen we zien.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 27 mar 2012, 23:54
door Thijs
Het feit dat de beide vervoerders niet op elkaar mogen keren, geeft al aan hoe ongewenst deze situatie is.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 01:44
door Ardan
Ik was al even bang dat ze het belangrijker vonden dat het juiste kleurtje naar Winterswijk ging dan het inlopen/voorkomen van vertraging..

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 18:32
door Maxim
Maar het kleurtje is niet het grootste probleem lijkt me. Wel heb je straks personeel van Arriva voor Ah-Ww en personeel van CXX/Veolia voor Ah-Dtc. Bij een verstoring kan je dan wel door willen rijden naar Winterswijk als machinist, maar het is de vraag hoe de bedrijven daarmee omgaan. Voor wie zijn dan bijvoorbeeld de chipkaartopbrengsten? En welke verkeersleiding beslist? Die van Arriva, Connexxion of ProRail? Lijkt me lastig hoor...

Oh en wat betreft nieuw materieel... Lint (minstens zo snel als GTW) heeft 1 deur per bak per kant, net als GTW. Ik hoop dat daar over nagedacht is...

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 18:41
door Suus
ProRail zoekt het in een andere hoek en daar rolt dit nieuwsartikel uit

'Reiziger kan vertraging voorkomen'
Onderzoeksbureau Roland Berger bekeek hoe het nu werkelijk zit met de vertragingen op het spoor tussen Arnhem en Winterswijk. Conclusie: het is een complexe lijn met veel problemen. Maar: de reiziger kan ook zelf het aantal vertragingen verminderen

Een reiziger die de deur van de trein openhoudt voor de laatkomer die van verre komt aangerend. Een moeder die met haar kinderwagen moeizaam de trein inklimt. Voorbeelden van gedrag van reizigers dat ertoe kan leiden dat treinen vertraging krijgen.

Op veel trajecten in Nederland is dat geen probleem, maar op de toch al wankele lijn Arnhem-Winterswijk wel. „ Die ene reiziger die de deur openhoudt, helpt één persoon maar zestig anderen missen daardoor misschien wel hun aansluiting”, zegt Jan Mulder, regiodirecteur van ProRail.
Bron: Gelderlander

Kortom, het is allemaal de schuld van het Achterhoekse treintuig die zeer ongemanierd met de trein zouden reizen :mrgreen:

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 20:14
door Daniel
Maxim schreef:Voor wie zijn dan bijvoorbeeld de chipkaartopbrengsten?
Daar hebben ze wel over nagedacht... er zou daar één chipkaartsysteem moeten blijven waarna een onderlinge verrekening plaatsvindt.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: do 29 mar 2012, 17:07
door Freek
@maxim inderdaad een eis uit beide bestekken is dat er een ov-chipkaartsysteem komt. Bovendien is het ook nog een eis dat de huidige infrastructuur voor de ovc (de paaltjes) over genomen moeten worden. Ik verwacht niet arriva en hermes er volgens toch weer andere paaltjes neerzetten.

Bestek laat ook toe (vereist zelfs dat) personeel bij vertraging/verstoringen met en in het materieel van de concurrent gaat rijden. Daarom was de eis voor de san-concessie dan ook dat er met dezelfde stellen gereden moest worden als van prv concessie.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: do 29 mar 2012, 18:17
door Maxim
Snap ik allemaal, maar dan nog is het lastig. Wordt het dan zo verdeeld dat een Hermes-trein in Winterswijk betekent dat er meer inkomsten zijn voor CXX? Of dat de machinist en de kosten van de trein worden betaald door Arriva? Ik hoop echt dat ze daar van te voren zeer heldere afspraken en procedures voor afspreken, het baanvak op zich is al ingewikkeld genoeg...

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: do 29 mar 2012, 18:26
door Freek
ja als het goed is zijn daarover afspraken gemaakt, schijnt.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: do 29 mar 2012, 22:51
door Wubbo
Maxim schreef:Oh en wat betreft nieuw materieel... Lint (minstens zo snel als GTW) heeft 1 deur per bak per kant, net als GTW. Ik hoop dat daar over nagedacht is...
Lint is beduidend trager dan GTW, scheelt je over de hele lijn zo een paar minuten. Die kun je daar echt wel gebruiken.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: do 29 mar 2012, 22:52
door Klaasje
Jup. Sneller tussen de kruisingstations = meer marge => minder vertragingen + het sneller uitdempen van vertragingen. *O*

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 10:45
door Freek
gtw is toch sneller dan de dm90, met de linten schijnt het niet zoveel te schelen. Maar dat weten de mensen van de prorailafdeling planning beter. Wie belt ze even? ;)

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 10:54
door Suus
GTW 2/8 heeft wel minder motorkracht dan een LINT 41, en is ook zwaarder. Het verschil is echter dat de LINT twee kleine motoren heeft terwijl de GTW een hele grote motor heeft.

LINT 41: 630 kW voor 63,5 ton.
GTW 2/8: 600 kW voor 87 ton.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 17:14
door Ardan
Ergens is dat wel een voordeel van de Lint. Ik heb het vrij vaak meegemaakt dat er een motor kapot was, maar op zich is dat geen ramp aangezien je dan nog gewoon kunt doorrijden, zij het op één motor. Vertragingen zijn dan wel alleen op de eindpunten op te vangen aangezien je minder snel optrekt en remt, maar je kunt in ieder geval nog wel rijden.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 18:58
door Daan
Bee schreef:Het verschil is echter dat de LINT twee kleine motoren heeft terwijl de GTW een hele grote motor heeft.
Nee, GTW's hebben ook twee motoren en kunnen ook op halve kracht rijden.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: za 31 mar 2012, 16:18
door Rienstertje
Maxim schreef:Maar het kleurtje is niet het grootste probleem lijkt me. Wel heb je straks personeel van Arriva voor Ah-Ww en personeel van CXX/Veolia voor Ah-Dtc.
Veoliapersoneel op Ah-Dtc? Heb ik iets gemist?

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: za 31 mar 2012, 20:19
door Wubbo
Hermes is geen spoorvervoerder, dus wordt dat deel van de concessie gedaan door Veolia en/of Connexxion. Gezien de nabijheid van de Maaslijn met hetzelfde materieel als Arnhem - Doetinchem ligt Veolia dan wel voor de hand.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 18:58
door Freek
Officieel gaat Hermes ook spoorvervoer uitvoeren. Mcn en hc komen dus in dienst van Hermes. Dat Hermes en Cxx en veolia en novio hetzelfde bedrijf zijn komt vooral in uitting in het magament. Aanstuurder vanuit Hermes voor deze concessie voor wat betreft het spoorvervoer is ook de man die de Valleilijn doet. Door de samenvoeging van Cxx en Veolia heeft ook die directie weer haar plaats binnen het spoorgedeelte van de concessie.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 22:29
door rovin1995
Er gaan machinisten die nu voor syntus rijden over naar Arriva of Hermes. Zo moeilijk is dat toch niet? Mischien krijgen die machinisten van Hermes dan wel een combifunctie standplaats Arnhem. Bus + trein zoals ook bij syntus.

In iedergeval krijgt zowel Hermes als Arriva een machinisten standplaats in Arnhem. Verder heeft Arriva dan machinisten standplaatsen in Winterswijk en Zutphen. ( Doetinchem en Tiel, nu syntus, verdwijnen ).
Tiel boemel wordt dan dus ook vanuit Arnhem gereden i.p.v Tiel.

Re: Onafhankelijk onderzoek toont verbeterkansen spoor Ah -

Geplaatst: di 03 apr 2012, 00:43
door Fles
Bee schreef:ProRail zoekt het in een andere hoek en daar rolt dit nieuwsartikel uit

'Reiziger kan vertraging voorkomen'
Onderzoeksbureau Roland Berger bekeek hoe het nu werkelijk zit met de vertragingen op het spoor tussen Arnhem en Winterswijk. Conclusie: het is een complexe lijn met veel problemen. Maar: de reiziger kan ook zelf het aantal vertragingen verminderen

Een reiziger die de deur van de trein openhoudt voor de laatkomer die van verre komt aangerend. Een moeder die met haar kinderwagen moeizaam de trein inklimt. Voorbeelden van gedrag van reizigers dat ertoe kan leiden dat treinen vertraging krijgen.

Op veel trajecten in Nederland is dat geen probleem, maar op de toch al wankele lijn Arnhem-Winterswijk wel. „ Die ene reiziger die de deur openhoudt, helpt één persoon maar zestig anderen missen daardoor misschien wel hun aansluiting”, zegt Jan Mulder, regiodirecteur van ProRail.
Bron: Gelderlander

Kortom, het is allemaal de schuld van het Achterhoekse treintuig die zeer ongemanierd met de trein zouden reizen :mrgreen:

Prorail moet zich zijn ogen uit zijn kop schamen. Het is niet alsof reizigers OOIT meer dan 20 seconden vertraging veroorzaken.