Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeheven

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeheven

Bericht door Cookie »

Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeheven
Geplaatst op: vrijdag 6 juli 2012 12:54
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 juli 2012 12:56


Reizigers kunnen vanaf 2015 rechtstreeks met de trein van Hardenberg naar Almelo. (...)

Nu moeten reizigers nog overstappen in Mariënberg. Wissels en seinen in Almelo, Hardenberg en Mariënberg moeten worden aangepast. (...) Het station Geerdijk wordt opgeheven, want daar stappen per dag minder dan 50 mensen op de trein. De Provinciale Staten van Overijssel moet het plan nog wel definitief goedkeuren.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door dennistd »

De Regio Twente heeft een nog wat uitgebreider bericht, waarbij ook het verhogen van de maximumsnelheid van 80km/h naar 120km/h ter sprake komt: http://regiotwente.nl/algemene-informat ... rg-in-2015
Als ik het goed begrijp wordt er dan dus altijd gekruist in Vroomshoop
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door zone5324bericht... »

het is niet zo vreemd, dat deze plannen nu ingezet worden, daar er straks 1 vervoerder op beide lijnen zal rijden, terwijl nu de ene lijn nog van NS is en de ander van Connexxion...

wie weet wat Arriva nog meer wil gaan doen als de opdrachtgever bereid is mee te werken...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Snorkel »

Gaan ze dat redden met die 2 nieuwste Syntus Lint'en die ze over krijgen, of moet er daar minstens 1 extra voor bij komen ?
Syntus gaat een deel van zijn Lint'en een hele grote revisie geven voor gebruik in de Twents concessie, maar er zal zeker een overschot aan Lint'en zijn, dus zou Arriva er best 1 of 2 meer over kunnen nemen, volgens mij. Syntus kan het geld goed gebruiken, al zal waarschijnlijk niet zo zeer Syntus hier van profiteren, als wel een lease maatschappij.

Mvg, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door visgraat »

Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Raymond »

Dat wordt dus een rijtijd van hooguit 24 minuten met twee keringen van 3 minuten aan beide kanten, willen ze het met twee treinstellen redden. Dat lijkt me heel erg krap, dus bij een beetje vertraging zal het ding in Mariënberg alsnog keren.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door visgraat »

Je rekent een dubbele kering per rit, terwijl je er maar een hoeft te rekenen: 25 minuten rijden + 5 minuten keer + 25 minuten rijden + 5 minuten keer = 60 minuten. Toch heb je wel gelijk dat het krap kan worden. Het verbaast me dat uit eerder onderzoek bleek dat Daarlerveen wel moest sluiten, maar nu niet. Uit oogpunt van punctualiteit (in Almelo ben je ook afhankelijk van de NS), zou je het station misschien toch beter kunnen sluiten. Het gaat op station Daarlerveen immers ook maar om een paar tientallen reizigers per dag.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Raymond »

Rekenfoutje inderdaad. 5 minuten per kant is in principe zat voor een lijntje wat verder amper vertraging kent.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door visgraat »

Je takt wel aan twee kanten aan op een andere lijn met vanaf volgend jaar een hogere spitsfrequentie: een van de NS 6 a 7 per uur (exclusief goederen) en Arriva Zwolle - Coevorden 4 per uur (in twee richtingen). Als NS voorrang krijgt is een vertraging er snel ingeslopen. En je blijft afhankelijk van enkelspoor.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door dennistd »

Mocht er echt grote vertraging zijn dan kan de vertraagde trein vanuit Almelo in Vriezenveen wachten om daar te kruisen met de niet vertraagde trein naar Almelo, waarbij de vertraagde trein dan maar tot Marïenberg rijdt. Dan heb je de vertraging eruit.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door TheKnitter »

Mij lijkt dat NS geen voorrang gaat krijgen toch? Want elke vervoerder heeft het recht en betaald voor de ritten.

Tevens: Syntus least de Lint'en ook. Syntus levert er straks gewoon een bende weer in bij NSFS.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Geert »

TheKnitter schreef:Mij lijkt dat NS geen voorrang gaat krijgen toch? Want elke vervoerder heeft het recht en betaald voor de ritten.
In principe gaat een niet-vertraagde trein voor een vertraagde trein, dus als Arriva vertraging heeft gaat een niet-vertraagde NS-trein voor. Zeker als het er eentje is die nog verder naar het zuiden moet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd hoe men Geerdijk wil ontsluiten, als dat station gesloten wordt.
Komt daar dan een (buurt)bus Vroomshoop - Mariënberg voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door visgraat »

Misschien kunnen de routes van buurtbuslijnen 597 en 598 een andere route krijgen/gekoppeld worden, zodat vanuit Beerzerveld via Geerdijk naar Vroomshoop gereden kan worden. Alleen vanuit Geerdijk krijg je denk ik niet voldoende vrijwilligers voor een buurtbus. Een volwaardige bus lijkt me wat te veel van het goede voor een dorp met 590 inwoners.

Valt me trouwens op dat lijn 81 Westerhaar - Ommen niet bij station Vroomshoop komt. Dat lijkt me toch een interessante overstap en zeker als de treinen vanaf 2015 gaan kruisen in Vroomshoop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Daniel »

Ben ooit voor ´n fototje op die buslijn in Vroomshoop uitgestapt en zag toen dat het station zelfs over een heuse keerlus beschikt. Hij lijkt me alleen wat aan de krappe kant met een 12-meterbus en met twee bussen (als je beide kanten op aansluiting wilt geven) natuurlijk al helemaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door gkw1969 »

Allereerste even een reactie op de keerlus in Vroomshoop:
Die is te nemen met een standaardbus, in het verleden werden er ritten versterkt vanaf Vroomshoop en ik dan draaide ik gewoon voor het station langs (dit was ten tijde van de DH-1's en er geen reserve lint beschikbaar was van Syntus);
Lijn 81 heeft onvoldoende rijtijd om het lusje langs het station te maken. Het lusje naar het station gaat in de aluren zo'n 3 tot 5 minuten kosten en in de spits kan dat oplopen naar wel 10 tot 15 minuten. Of je moet VRI's plaatsen bij de brug, maar dan nog kost het minimaal 3 minuten extra en dan komt de aansluiting in Westerhaar in het geding.

Ontsluiting Geerdijk kan eventueel wel via buurtbus:
597: Hardenberg-Mariënberg-Geerdijk(-Vroomshoop) v.v.
Afhankelijk van de vervoersbehoefte Mariënberg-Bergentheim zou je eventueel kunnen kijken voor een halte Bergentheim aan de lijn Zwolle-Emmen.
Een andere optie is om voor het trajectdeel Mariënberg-Hardenberg van lijn 597 een aparte buurtbuslijn in te stellen..
When you're tired of London, you're tired of life
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Jef400 »

Heeft een buurtschap van 590 inwoners überhaupt wel recht op een OV-Verbinding?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Suus »

Ik ga de vraag omdraaien: Waarom heeft een buurtschap van 590 inwoners geen recht op een vorm van openbaar vervoer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Jef400 »

Omdat er te weinig potentiële reizigers zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Zapatero23
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 13:20
Locatie: Zwolle

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Zapatero23 »

De meeste bedrijven hanteren een bepaald uitgangspunt voor het bedienen van dorpen en kernen. Mij staat beijvoorbeeld bij dat bij een inwonersaantal van 800 het dorp recht heeft op een ontsluiting (bus).
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door gkw1969 »

Er zijn geen standaardregels voor ontsluiting OV. Bestaansrecht voor OV wordt gegeven door de aanbestedende overheid tegenwoordig, in dit geval de provincie Overijssel bij monde van de gemeente Twenterand(waar Geerdijk onder valt). Wat ze wel kunnen doen is eventueel zelf met een buurtbusplan komen. Een buurtbus van bijvoorbeeld Beerzerveld - Geerdijk - Vroomshoop levert voor de mensen van Beerzerveld een kortere reisroute op.

Als de mensen echt een OV voorziening willen hebben dan krijg je ook wel vrijwilligers voor een buurtbus.
Willen ze geen buurtbus opzetten, hebben ze geen behoefte aan OV.
Het is misschien een starre houding, maar in deze tijd is het gewoon de waarheid.

Het kost ze verder niks om een buurtbus op te zetten, de provincie heeft daar potjes voor, daarnaast zullen er vast wel sponsoren te vinden zijn. Immers de middenstand van Vroomshoop is er ook bij gebaat dat mensen makkelijker vanuit de woongebieden in de omgeving bij de winkelgebieden van het dorp komen.

De vervoerder, vanaf 8 december 2013 Syntus, is middels het vervoerscontract verplicht een busje beschikbaar te stellen en te zorgen voor adequate opleiding van de chauffeurs.

Kortom.... als de wil er maar is, dan blijft Geerdijk bereikbaar.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik ga de vraag omdraaien: Waarom heeft een buurtschap van 590 inwoners geen recht op een vorm van openbaar vervoer?
In Nederland is er geen basismobiliteitsnorm vastgelegd. In Vlaanderen wel (of dat was in ieder geval zo). Daar moest iedereen binnen 750 meter van een (buurt)bushalte wonen, één van de reden dat de kostendekkingsgraad bij De Lijn ook zo laag was....

http://www.delijn.be/over/aanbod/basismobiliteit.htm
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Freek »

Ken de PvE's van Overijssel niet zo goed, maar aangezien Overijssel en Gelderland veel samen optrekken en voor de nieuwste bestekken de eisen zoveel mogelijk gelijk hebben getrokken zal de ondergrens waarschijnlijk op 1500 inwoners liggen. Met andere woorden, Gelderland heeft als eis dat elk dorp met 1500 inwoners of meer wordt aangedaan door een bus.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door visgraat »

Het hangt denk ik af van twee factoren:
- Aantal inwoners
- Afstand tot alternatief

Aangezien 590 mensen ongeveer 2 km van een station wonen, is er waarschijnlijk maar beperkte potentie. Heb je een dorp met dezelfde omvang op 10 km van een station, dan is de ontsluiting belangrijker.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk in 2015 Almelo-Hardenberg, Geerdijk opgeh

Bericht door Geert »

Discussie over het OV in Vlaanderen afgesplitst naar Organisatie van het ov in Vlaanderen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten