Pagina 1 van 3

Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 00:30
door Geert
Vanmiddag was er een testdienstregeling op de Hanzelijn. Medewerkers van NS en ProRail konden een rit maken in extra ingelegde treinen tussen Lelystad en Zwolle in het kader van 'belevingsonderzoek': de projectorganisatie van de Hanzelijn was benieuwd hoe de nieuwe lijn bevalt en hoe het traject ervaren wordt. Wubbo en ik maakten ook een ritje, samen met Wubbo's oma :)

Op het station in Lelystad werden vragenlijsten uitgedeeld om onderweg in te vullen.
Afbeelding

Er reden zowel een intercity (VIRM) als een sprinter (SLT), beiden in een uursdienst. We vertrokken vanuit Lelystad met de sprinter. Het eerste stukje rijdt de trein dezelfde route als de treinen al jaar en dag rijden naar Lelystad Opstelterrein:
Afbeelding
Afbeelding

En dan begint het stuk door de polder pas echt. De enorme hoeveelheid windmolens in de Flevopolder is uiteraard goed te zien vanuit de trein.
Afbeelding

En na ongeveer 10 minuten rijden doemt Dronten op. Helaas ook hier de haast onvermijdelijke geluidsschermen.
Afbeelding
Afbeelding

Het station in Dronten is nog in aanbouw. Het perron is grotendeels wel klaar, maar de voorzieningen onder het viaduct moeten nog de komende 6 weken afgemaakt worden. Een groot deel van het perron is overkapt met een glazen overkapping die redelijk goed beschermd tegen de wind (zolang de wind niet verkeerd staat..), buiten de overkapping was het wel meteen winderig. Verder is er een kleine halfopen wachtruimte in het stationsgebouwtje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dronten is viersporig aangelegd zodat de intercity's de sprinter hier kunnen passeren, al zal dat in de komende dienstregeling nog niet gebeuren. Het perron aan de overzijde ligt op flinke afstand:
Afbeelding

Daarna ging de rit weer verder via de polder en tunnel onder het Drontermeer. Het landschap was met de lekkere herfstzon van vanmiddag mooi om te zien, erg leeg, maar dat hoort nu eenmaal bij het gebied. Van de tunnel onder het Drontermeer merk je niet zoveel, je gaat er met een flinke vaart doorheen en binnen een minuut ben je weer aan de andere kant.
Vanaf daar duurt het niet lang meer tot station Kampen Zuid.
Afbeelding

Kampen Zuid ligt in een flauwe bocht, zoals op deze foto goed te zien is:
Afbeelding

Helaas is de afstand tussen trein en perron daarmee wel aan de grote kant, de uitschuiftreden van de SLT waren te smal om dat verschil te overbruggen.
Afbeelding

In Kampen Zuid is een stationsgebouwtje neergezet dat vergelijkbaar is met het gebouw in Dronten. Helaas is hier geen overkapping langs het perron gebouwd waardoor je alleen in het gebouw kan schuilen bij regen of wind. Dat is op het perron aan de zuidzijde (richting Zwolle) niet zo erg, maar het gebouw aan de noordzijde (richting Lelystad) is aan één zijde open gelaten waardoor dat zich wel als een tochtgat zal ontwikkelen.
Hieronder zie je een foto van het gebouwtje aan de zuidzijde. De spoorlijn in de verte is het traject richting Zwolle, rechts ligt de N50.
Afbeelding
Afbeelding

Het uitzicht vanaf het perron is mooi en groen:
Afbeelding

En weer verder. Vanaf Kampen Zuid is het nog maar een klein stukje naar de IJsselbrug bij Zwolle. Eerst de A28 over, vervolgens via een fly-over aantakken op de bestaande spoorlijn Amersfoort-Zwolle en je bent al bijna in Zwolle.
Afbeelding
Afbeelding

In Zwolle aangekomen stond de intercity naar Lelystad er nog (we waren iets te vroeg aangekomen ten opzichte van de dienstregeling). Die genomen en na een rustig en comfortabel ritje (de VIRM schommelde amper) kwamen we weer aan in Lelystad.

Nog wat foto's van de terugrit:
Bij Kampen Zuid wordt een flinke parkeerplaats opgetrokken, zodat het een P&R-locatie wordt:
Afbeelding

Nog meer windmolens
Afbeelding

Lelystad opstel, inclusief wat materieel dat we niet lang meer zullen zien
Afbeelding

Al met al een mooie nieuwe spoorlijn. De rit was comfortabel, zowel de SLT als de VIRM reden stabiel rond zonder te schommelen of te bonken. De stations in wording zien er goed uit, maar hopelijk worden er in Kampen Zuid nog wel wat voorzieningen getroffen om het wachten wat prettiger te maken.

Enjoy!

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 02:19
door groningen
Hebben de stations Dronten en Kampen Zuid ook roltrappen naar en van het perron?

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 05:37
door Pikobo
groningen schreef:Hebben de stations Dronten en Kampen Zuid ook roltrappen naar en van het perron?
Nee, wel zijn er liften aanwezig.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 07:10
door deadlock
Prima verslag!

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 11:12
door Mikos
Leuke foto's van een zeer interessante rit; de hele lijn ligt er ontzettend strak in. Zelfs met Mat'64 is het een rustige rit! Voor wie geïnteresseerd is in foto's van de lijn zelf (en ook de twee stations, uiteraard) heb ik hier nog een link. :)

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 14:51
door Meltrain
Goede reportage. :D

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 19:03
door Dagren
Ziet er goed uit met duidelijke foto's. Bedankt Geert, dat heb je leuk gedaan. :Y

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 20:40
door M57
Niet vervelend bedoeld maar is de bebouwing wel in de buurt van de stations? Ik zie er niks van namelijk.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: ma 29 okt 2012, 20:51
door Pikobo
M57 schreef:Niet vervelend bedoeld maar is de bebouwing wel in de buurt van de stations? Ik zie er niks van namelijk.
Bij Dronten zijn in de buurt kleinere bedrijven en wat grotere winkels aanwezig. Daar wordt geïnvesteerd in meer bedrijvigheid. Ook komt er een school naast het station. In Kampen moet nog een volledig nieuwe wijk met winkels naast het station gaan verrijzen. Maar de economische crisis zorgt ervoor dat bouwplannen worden vertraagd. Station Kampen-Zuid zal nog wel een tijdje een weiland station blijven.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: di 06 nov 2012, 14:47
door Mohamed
Mooi verslag op een mooie kraakheldere Hollandse dag, tnx!

De glazen overkapping/veredelde abri op Dronten is verder ook erg mooi.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: di 20 nov 2012, 10:44
door Ennes

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: di 20 nov 2012, 21:12
door Vinny
Nou die tekstschrijver moet het rijmwoordenboek nog maar eens goed doorlezen. Zo'n beetje alle beginnersfouten worden gemaakt... :mrgreen:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: wo 21 nov 2012, 18:40
door Fles
Vinny schreef:Nou die tekstschrijver moet het rijmwoordenboek nog maar eens goed doorlezen. Zo'n beetje alle beginnersfouten worden gemaakt... :mrgreen:

Je moet maar zo denken: Het mocht niks kosten want het geld voor die liften kan je namelijk immers maar één keer uitgeven :mrgreen:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: di 04 dec 2012, 19:34
door flipje
Voor de Hanzelijn diehard fans; de Stentor heeft elke dag (tot zaterdag) een uitgebreidde verdieping over de Hanzelijn. Vandaag was dat deel 1 (onstaan van de Hanzelijn en politici die zich hier voor in hebben gezet). Heb helaas geen link.. :roll:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 07:45
door flipje
Aanstaande zaterdag zal er tijdens de vele feestelijkheden ook de blokkendoos/stofzuiger gaan rijden van Zwolle naar Lelystad. Er worden 2 ritten gereden vanaf Zwolle; om 10:04 en 16:04. Wil je ook een ritje maken in deze bijzondere trein? info@zwollemarketing verloot 40 kaartjes!! Grijp je kans ;).

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 10:12
door Edwin
Nu op Omroep Flevoland en RTV Oost opening van de Hanzelijn. Nu o.a. een documentaire over de Hanzelijn. Wordt o.a. in verteld dat er geen spoorwegovergangen zijn.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 11:18
door Edwin
Prorail zegt net dat zij de lijn aangelegd hebben voor 200km/h. Het is nu aan de NS om er 200km/h er op te gaan rijden. Max snelheid is nu 140km/h en de minister gaat binnenkort kijken of het baanvak naar 160km/h kan.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 11:42
door iljitsch
Maar is de materieelinzet van de NS wel afgestemd op 200 rijden? Dit betekent waarschijnlijk minder wagons per motorwagen/locomotief om voldoende snel op te kunnen trekken om die snelheid binnen een redelijke tijd te halen.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 13:36
door reisthijs
Er is beslist geen sprake van dat NS Reizigers met bestaand materieel sneller gaat rijden dan 160. Hogere snelheden komen pas aan de orde als NS nieuwe intercitytreinen gaat bestellen.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 13:59
door Karl
Ook niet als VIRM 1 in revisie gaat? Ik dacht dat VIRM was voorbereid op hoge(re) snelheden, ook voor Asdb - Ut.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 16:20
door reisthijs
De grote vraag (waar ik nog nergens echt een duidelijk antwoord op heb gevonden) is of dat met VIRM wel lukt onder 1500V, of dat je daar 25kV voor nodig hebt.

Uit de informatie die NS een half jaar geleden liet doorschemeren ( "Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt" ) bleek dat men niet van plan is op korte termijn 200 te gaan rijden.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 16:52
door Edwin
Kort stukje van de opening Hanzelijn: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/97 ... d-verlopen.
En voor wie de gehele uitzending van 2 uur en 15 minuten wil zien met ook aardig wat beelden uit de voorste loc, met eerste nog een docu over de Hanzelijn: http://www.omroepflevoland.nl/uitzendin ... +hanzelijn.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 18:47
door Vinny
reisthijs schreef:De grote vraag (waar ik nog nergens echt een duidelijk antwoord op heb gevonden) is of dat met VIRM wel lukt onder 1500V, of dat je daar 25kV voor nodig hebt.

Uit de informatie die NS een half jaar geleden liet doorschemeren ( "Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt" ) bleek dat men niet van plan is op korte termijn 200 te gaan rijden.
Er is minimaal ERMTS voor nodig, de ES lassen staan niet toe dat er op het baanvak 200 gereden kan worden, met welk materieel dan ook.

Aldus informatie die ik uit een betrouwbare bron heb vernomen.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 18:52
door Klaasje
Het traject is door de aannemerscombinatie volkomen geschikt voor 200 km/h opgeleverd.

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Geplaatst: do 06 dec 2012, 18:55
door BR628
flipje schreef:Aanstaande zaterdag zal er tijdens de vele feestelijkheden ook de blokkendoos/stofzuiger gaan rijden van Zwolle naar Lelystad. Er worden 2 ritten gereden vanaf Zwolle; om 10:04 en 16:04. Wil je ook een ritje maken in deze bijzondere trein? info@zwollemarketing verloot 40 kaartjes!! Grijp je kans ;).
Is opgeheven vanwege de verwachte sneeuwval.