Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Tom98 »

En die toerist kan daarom bij veel collega's toch een kaartje pinnen onder vermelding dat het een uitzondering is. En dan leggen we hem ook meteen uit waar hij de volgende ochtend een chipkaart kan aanschaffen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door henrivanderweijden »

Dat is dan van die chauffeur een naar mijn idee een goede klantvriendelijke oplossing !!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

cassie127 schreef:In Duitsland voorin in stappen? Verschilt heel erg per regio dan. In NRW in het grensgebied nog niet meegemaakt.
Bij de NIAG kan je inmiddels weer voorin stappen en kaartjes in de bus kopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door dennistd »

henrivanderweijden schreef:Dat is dan van die chauffeur een naar mijn idee een goede klantvriendelijke oplossing !!!
Probleem is alleen dat mensen verwachten dat het de volgende keer dan ook wel weer kan. Dat is de reden dat in Twente alle kaartjes uit de kassa gehaald zijn zodat ze niet meer verkocht kunnen worden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Tom98 »

Dat herken ik totaal niet, Dennis. Ik maak me wellicht onpopulair hier door te zeggen dat ik de gehele coronatijd onverminderd door ben gegaan met het verkopen van kaartjes. Wel onder vermelding dat het een extra service van mij is en dat de klant risico loopt niet terug te kunnen omdat de meeste collega's geen kaartjes verkopen. (Zoals je wel kunt afleiden heb ik een bepaalde mening over dat hele achter-instappen gebeuren). Wij hebben het er op onze vestiging regelmatig met elkaar over en ik heb nog van niemand gehoord dat mensen verontwaardigd waren omdat zij bij een collega geen kaartje konden pinnen en bij de vorige wel. Volgens mij gaat het bij ons in Utrecht dus wel goed daarmee.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Michael »

gkw1969 schreef:Ik was afgelopen in Leiden en daar kopen de passagiers bij de chauffeur gewoon een kaartje en moeten dan achter instappen
Bij Arriva ZHN is het pinapparaat naar de achterdeur verplaatst dus komen de passagiers uberhaupt niet bij de chauffeur. Ze stappen meteen achter in en pinnen daar hun kaartje.
henrivanderweijden schreef:Ik zag vorige week in Wernigerode (D) bussen rijden met plexiglas tussen de chauffeur en de klant. Vandaag in Mayrhofen(A) zat er helemaal niets tussen chauffeur en reiziger. Hier had de chauffeur wel een mondkapje.
In beide gevallen kon je trouwens gewoon een kaartje kopen bij de chauffeur.
Ik vind de Nederlandse methode een beetje klantjes pesten. Reizigers zonder OV Chipkaart kunnen in principe niet met de bus mee want geen kaartverkoop.
In Nederland word gewerkt aan een spatscherm bij de chauffeur alleen moet daar een ontheffing van de RDW en ILT voor komen wat dus al een hoop geregel is. Wat ik begrepen heb is dat de plexiglas variant al niet gaat omdat dat teveel weerspiegeling zou geven. Zodra er spatschermen zijn kan er ook gewoon weer voor ingestapt worden.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MichOV »

Rijden de Optares soms weer ofzo? Ik zag er 2 in Harderwijk op het station op de buffer staan.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Lijn 45 »

Ik denk dat ze als POD bus worden gebruikt. In Utrecht worden de Rošero's ook daarvoor ingezet.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door aj80 »

MichOV schreef:Rijden de Optares soms weer ofzo? Ik zag er 2 in Harderwijk op het station op de buffer staan.
Wellicht als afloswagen?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Tom98 »

Bij ons in Ede worden die ook gebruikt als POD-wagen voor de collega's van de Veluwe. Ik zie ze overigens alleen pendelen tussen vestiging en station Ede-Wageningen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MichOV »

Opzich een goed idee, dan blijven ze tenminste niet te lang stilstaan.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 10 jul 2020, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote laatste bericht verwijderd
OVSpotterKevin
Berichten: 43
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 16:46
Locatie: Het gat wat ze Almere noemen
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door OVSpotterKevin »

Wat ik jammer vind, is dat lijn 514 (Wezep - 't Harde) een buurtbus is. Lijkt mij onlogisch, sinds je een vakantiepark (in dit geval Landal Landgoed't Loo) verbindt met 't Harde en Wezep. Alleen rijdt de buurtbus nu niet. Als ik OVinfo mag geloven gaat deze pas 26 augustus weer rijden. De dichtstbijzijnde halte is Verlengde Looweg (hier stoppen lijnen 100 en 200). Ik ben van mening dat mensen het niet zien zitten om 30 minuten te lopen naar het vakantiepark met al die koffers.
OV Spotter/Fotograaf regio Almere en toekomstig buschauffeur
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Tsja, Landal moet het vooral hebben van gezinnen met auto's.
Ik heb geen onderschrift
OVSpotterKevin
Berichten: 43
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 16:46
Locatie: Het gat wat ze Almere noemen
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door OVSpotterKevin »

Da's waar, maar mensen die met het OV komen hebben het lastig
OV Spotter/Fotograaf regio Almere en toekomstig buschauffeur
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Chrysa »

Klopt.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MichOV »

Zojuist bespeurde ik dat de 5501 op lijn 111 rijdt richting Nunspeet om vervolgens terug naar Zwolle te rijden. Ik zie overigens steeds vaker dat lijn 111 vanuit Nunspeet niet terugrijd naar Harderwijk maar juist dan overgaat in lijn 100 naar Zwolle.

Zit daar een bepaalde reden achter?

Daarnaast zie ik ook vrij veel bussen van de 41xx serie die dacht ik normaliter niet voor Gelderland rijden behalvr het aantal 41xx die Gelderland al wel een tijdje heeft. Ik vermoed dat dat meer te maken heeft omdat die Optares voorlopig nog niet worden ingezet, andere reden zou ik me niet kunnen bedenken wat de reden daarvan is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door CamilleKreemers »

Ga er maar vanuit dat de omloop zo ontworpen is dat dit uitkomt.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MichOV »

Even over die mondkapjesplicht he. Denken jullie dat er op de hete zomerdagen waarbij de temperaturen omstreeks de 30 graden of misschien meer liggen dat mensen nog minder gaan reizen omdat men het dragen van een mondkapje met die temperaturen zeer onaangenaam is? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door DDietzen »

Ik gok dat je dit in het coronatopic wilde plaatsen? :wink:

Maar om je vraag te beantwoorden: een paar weken terug zat ik met 29 graden in de volle zon drie kwartier in de bus en bijna drie uur in de trein. Merkte eerlijk gezegd weinig verschil met lagere temperaturen. Uiteraard kan dat per persoon verschillen maar ik had er in elk geval geen extra last van. (Wellicht piep ik anders als ik in een overvolle Zandvoortsprinter zou staan (A) )
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door aj80 »

MichOV schreef:Zojuist bespeurde ik dat de 5501 op lijn 111 rijdt richting Nunspeet om vervolgens terug naar Zwolle te rijden. Ik zie overigens steeds vaker dat lijn 111 vanuit Nunspeet niet terugrijd naar Harderwijk maar juist dan overgaat in lijn 100 naar Zwolle.

Zit daar een bepaalde reden achter?
In principe kan het altijd wanneer de 100 een 30' dienst rijdt. Destijds werd de rijtijd tussen Hwk en Ns maar langer en langer agv steeds meer 30/60 zones. Eerst is er gestrekt in Nunspeet, maar omdat NS weer een minuutje ging schuiven werden de aansluiting opnieuw te krap tot dat deze in de praktijk niet meer gehaald werd. Toen is er maar gekozen om de hele 111 een kwartier te klappen en 'm aan de 205 te knopen. Niet chique, maar zo kon de relatie Elburg>Nunspeet ook een boostje krijgen - een lacune in het netwerk. Dat heeft helaas geen volle bussen opgelevert (en nu al helemaal niet). Verlies reizigers die in Ns op de trein wilden stappen was groter dan de winst naar Elburg. Maar de bussen staan dan naast elkaar en het is even hoe de omloop verder in elkaar steekt en hoe dit in diensten uit komt. In het ene dienstenpakket gaan beide lijnen (en chauffeurs) terug naar hun eigen plek en in dit pakket is gekozen voor een doorkoppeling. Vervoerkundig geringe meerwaarde, maar als chauffeur zie je zo ook eens andere gebieden.
treinfan98
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 20:53
Locatie: Ede

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door treinfan98 »

MichOV schreef:
Lijn 45 schreef:
Daniel schreef:Meen overigens ook al een keer een witte CNG-MAN gezien te hebben.
Was die MAN standaard of geleed?
Standaard, zijn er een aantal van de 54xx serie wit gemaakt?
Ik heb de 5401 t/m de 5410 afgelopen week allemaal gezien en tot op heden zijn ze allemaal nog blauw.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door bartjemestrom »

Zou me niks verbazen als die werkzaamheden even stilgezet zijn :wink:
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MichOV »

Weet iemand toevallig wat de reden is dat bij die 'ex' Overijsselse amba's geen WiFi in de bus aanwezig is in tegenstelling tot de 50xx en de 51xx serie?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Sinds mei 2013 hebben alle Veluwse wagens wifi gekregen. Overijssel niet (en nog steeds niet). Echter zijn er enkele ex-Overijssel bussen nu met wifi (vgm 4145 en 4146).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Lijn 45 »

Welke 4xxx Amba's zijn de afgelopen maanden van Midden-Overijssel naar de Veluwe gegaan en hoeveel daarvan rijden er nu nog rond bij Syntus Gelderland?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten